Het allergieëntopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:18

mala26 schreef:
ja want tarwe is geen gluten

Ah oke, dankjewel. Omdat wikipedia dit zegt: Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van granen (tarwe, rogge, gerst, spelt, teff, rijst en mais) en de producten die ervan worden gemaakt. twijfelde ik even.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:19

Debbels schreef:
Elinex304 schreef:
Paarden en alles wat er mee te maken heeft O:). En dat is dus hooi, stro, zaagsel, vlas enzo :').
Verder ongeveer alle huisdieren. Maar heb verder geen recepten want ik eet ze ook niet.

Oja, en huisstofmijt.

Handig hè, zo'n paardenallergie.. Sinds ik m'n pilletjes slik gaat het gelukkig een stuk beter. Kreeg voorheen altijd een dik gezicht als ik bij m'n (verzorg)paard was geweest. Handschoentjes hou ik met poetsen ook maar aan haha.

Ja vreselijk :j. Als je een keer niet slikt merk je het meteen :'). Fijn dat het nu beter gaat!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:21

ah zo. Wat ik vaak in de winkels mee maak dat als er ergens op staat glutenvrij dan kan er nog wel eens tarwe inzitten. Maar dat was in het begin ook even wennen hoor.
En ik kan gluten wel hebben, kan gewoon rogge en spelt en de rest eten maar tarwe is een no go.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:22

Ik meld me ook; hele heftige pinda allergie. Daarnaast ook allergisch voor soja en peulvruchten. Ik vind echt totaal geen probleem, ben blij dat ik dit heb en niet een erge chronische ziekte! Ja het is wel eens lastig..vorige maand nog met de ambulance afgevoerd omdat ik per ongeluk toch pinda binnen had gekregen. Ik heb totaal niet het idee dat dit mijn leven verder beïnvloed, op wat voor manier dan ook :)

Ben alleen alle pinda grappen van mijn omgeving wel een beetje zat :p

Vroeger durfde ik tijdens het uitgaan nooit zomaar met iemand te zoenen, stel dat hij pinda's had gegeten!! Zo is het wel eens fout gegaan toen ik smorgens mijn tanden poetste met de tandenborstel van een jongen die de dag ervoor nootjes had gegeten....

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:28

switt schreef:
Ik meld me ook; hele heftige pinda allergie. Daarnaast ook allergisch voor soja en peulvruchten. Ik vind echt totaal geen probleem, ben blij dat ik dit heb en niet een erge chronische ziekte! Ja het is wel eens lastig..vorige maand nog met de ambulance afgevoerd omdat ik per ongeluk toch pinda binnen had gekregen. Ik heb totaal niet het idee dat dit mijn leven verder beïnvloed, op wat voor manier dan ook :)

Ben alleen alle pinda grappen van mijn omgeving wel een beetje zat :p

Vroeger durfde ik tijdens het uitgaan nooit zomaar met iemand te zoenen, stel dat hij pinda's had gegeten!! Zo is het wel eens fout gegaan toen ik smorgens mijn tanden poetste met de tandenborstel van een jongen die de dag ervoor nootjes had gegeten....

Dat vind ik knap van je haha, kun je me uitleggen hoe je dat doet? :+
Lijkt me trouwens doodeng om in een anafylactische shock te raken (als dat het in jouw geval was). Heb het zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Debbels op 17-10-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:29

Hoi mag ik me melden?
Ik heb zelf geen voedsel allergie maar ons kleine manneke van 14 maand wel.
Juli kwam de eerste bewuste reactie op Pinda (achteraf heeft hij eerder ook op pinda gereageerd).
En in september op ei.
In Augustus hebben we een simpel bloed onderzoek in Emmen ziekenhuis gehad.
Waar we overigens totaal niet serieus werden genomen.

Na zijn ei reactie werd ik als moeder onzeker en hebben we ons door laten verwijzen naar MACK (Martini Allergie Centrum Kinderen) Echt een aanrader!
Daar gaan ze na een bloed/huid test provocatie testen doen en dat is voor het kind misschien niet fijn maar het geeft zoveel duidelijkheid.

Van de huisarts moesten wij pinda en ei volledig uit ons zoontje zijn dieet schrappen.
En nu na een ei provocatie test blijkt meneer alleen allergisch voor rauw ei.
Nou dat scheelt natuurlijk een hele hoop!!!

Pinda testen ze later als hij groter is.

ik heb zelf ook allergieën maar niet qua voedsel.
- pollen
- paardenroos
- huisstofmijt

En mijn man heeft hooikoorts.
Maar met die allergieën kun je prima leven vind ik.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:44

Debbels schreef:
Lijkt me trouwens doodeng om in een anafylactische shock te raken (als dat het in jouw geval was). Heb het zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt.

Nouja het is meer zo dat ik het al mijn hele leven heb; ik weet gewoon niet beter. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het zou zijn om alles te kunnen eten en nooit even te hoeven na- lezen/vragen.
Ik hoorde ook een keer iemand die hierom nooit uit eten ging. NOOIT! Ik vraag het als ik uit eten ga altijd even na en heb altijd medicatie + een epi-pen bij me. Maar ik weiger echt alleen hierom niet uit eten te gaan, het gaat ook echt (bijna..) altijd goed.

Ja wij kunnen dood gaan als we per ongeluk een pinda eten. Maar je kunt ook dood gaan door onder een auto te komen... Ik sta daar niet zoveel bij stil. Gewoon altijd voldoende anti-histamine, cortico's en een epi-pen bij je hebben. Dan komt het echt wel goed :) Ik heb mijn anafylactiche shocken tot nu toe altijd overleeft :Y)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:46

Mijn vriend is helaas allergisch voor paarden. Krijgt ie dikke rode jeukende ogen en wordt ie wrg verkouden. Allergie pillen en oogdruppels heeft hij.. helpt alleen niet

EDIT
hij heeft dit niet bij honden katten koeien kippen vogels enzovoorts , echt alleen paarden

Frankaas

Re: Het allergieëntopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:01

Hoi, ik meld me ook :). Tot mijn 11e heb ik altijd extreem erg moeten niezen, hoesten, in ogen moeten wrijven, heel veel zakdoekjes per dag gebruiken etc. Hebben toen toch maar eens een allergietest gedaan: Ik ben allergisch voor honden (alleen de vacht, als die op mijn huid komt krijg ik hele erge jeuk), alle pollen en huisstofmijt. Kreeg in het begin als medicijnen neusspray (daarna een tweede, eerste was niet sterk genoeg), oogdruppels, tabletje en een pufje. Heb als kind ook altijd eczeem gehad, dat had er wel iets mee te maken. Heb ook overgevoelige luchtwegen, heeft er ook wel iets mee te maken. Vandaag de dag neem ik 's ochtends 2x een pufje en in de avond 2x een pufje, 2x neusspray in elk neusgat (lijkt me logisch :+) en een tabletje. Nu gaat het vrij goed, alleen als er gras gemaaid is heb ik er best wel last van of bij hondenharen. :D

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:12

Geen allergieën voor dieren planten of voedingsmiddelen wel voor veel medicijnen en lijmsoorten die voornamelijk op pleisters en tape zit, en verder zeepsoorten, en niet -edele metalen.
Bij geneesmiddelen zijn het vaak de vulmiddelen die problemen geven en van te voren is er geen pijl op te trekken ...
Ik kan meteen een allergische reactie krijgen of als ik het al een paar keer heb gebruikt ( uitgestelde reactie )
Van pleisters en tape begint het met wat jeuk en een uurtje later staan er brandblaren op die plek.eigenlijk met sommige zeep of afwasmiddelen hetzelfde, heftige reactie van de huid.
Volgens de allergologe heb ik een immuun systeem die overuren draait....

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:24

oke daar komt mijn lijst

- zure soorten fruit krijg ik brandwond achtige wonden aan de binnenkant van mijn lippen
- noten op hazel en amandel na
- stof
- acryl wol of glitters of tape ( dat bruinige van de dokter)
- veel soorten make-up
- katten en konijnen
- gras en bomen
- muggen beten die worden abnormaal groot en gaan ontsteken
- verschillende merken zeep en shampoo

denk dat dat m was

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:36

switt schreef:
Debbels schreef:

Nouja het is meer zo dat ik het al mijn hele leven heb; ik weet gewoon niet beter. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het zou zijn om alles te kunnen eten en nooit even te hoeven na- lezen/vragen.
Ik hoorde ook een keer iemand die hierom nooit uit eten ging. NOOIT! Ik vraag het als ik uit eten ga altijd even na en heb altijd medicatie + een epi-pen bij me. Maar ik weiger echt alleen hierom niet uit eten te gaan, het gaat ook echt (bijna..) altijd goed.

Ja wij kunnen dood gaan als we per ongeluk een pinda eten. Maar je kunt ook dood gaan door onder een auto te komen... Ik sta daar niet zoveel bij stil. Gewoon altijd voldoende anti-histamine, cortico's en een epi-pen bij je hebben. Dan komt het echt wel goed :) Ik heb mijn anafylactiche shocken tot nu toe altijd overleeft :Y)

*schud hand* ik doe het precies hetzelfde. Ga gewoon uit eten, eet bij vrienden, etc. En dat risico neem ik voor lief. 2x anafylactische shock gehad en leef ook nog.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:56

Zoveel mensen met allergieën..
Ik heb er ook wel maar geen allergie voor bepaalde voeding.
Dazen ben ik heel allergisch voor, ik heb ook altijd pilletjes bij die ik meteen moet innemen na een beet of het wordt gevaarlijk.
Ook muggenbeten worden heel groot en voor bijen ben ik allergisch..
Vroeger was ik allergisch aan wasverzachter maar nu niet meer denk ik.
Ik heb ook overgevoelige luchtwegen en overgevoeligheid voor stof wat wil zeggen dat als ik daar niet mee oppas het een allergie wordt.
Goedkope pleisters krijg ik ook een reactie op maar die voor een gevoelige huid totaal niet.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 19:41

switt schreef:
Debbels schreef:

Ik heb het inderdaad ook al mijn hele leven, dus ik weet ook niet beter, maar uit eten gaan doe ik eigenlijk ook nooit (meer). Vroeger wel gedaan, maar zo vaak gehad dat het toch niet lekker ging, of dat ik iets anders kreeg dan dat ik besteld had. Ik durf het niet meer..

Ik vind het echt knap van je dat je er zo goed mee om kunt gaan. Ik raak al heel snel in de stress (bv. als iemand voor me iets met pinda's eet), ondanks dat ik mijn medicijnen altijd bij me heb.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:40

Ik krijg een allergische reactie van veel gezichtscremes. Ik let nu heel erg op wat ik gebruik, aangezien ik erg heftige reacties krijg.
Moet ook altijd anti-allergie pillen bij me hebben en als ik nog een keer een erge reactie krijg dan krijg ik een epi-pen die ik bij me moet hebben.
Ik ben ook allergisch voor muggen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:49

Pff.. Hebben jullie even :P?

De top:
hooikoorts
hooi
stro
stof
huisstofmijt
AL het fruit
sla
komkommer
tomaat
veel soorten noten
katten
vlooien
ALLE make-up (zelfs de allergy-free)
berkenbomenbloesem

Dit is wat ik zelf heb ontdekt. Ik heb er nooit een test voor gedaan omdat ik bang ben dat ik echt voor álles allergisch ben en ik juist zo dol ben op lekker eten.

Het wordt bij mij redelijk onder controle gehouden door levocetirizine van de dokter :) Zo af en toe wissel ik nog eens van medicatie zodat er hopelijk geen resistentie optreed :)

edit: Ik was verdovingsmiddelen nog vergeten bij het lijstje. Daar kwam ik achter toen ik een moedervlek had laten weghalen en ik op weg naar de auto onderuit ging en de stuipen kreeg.

Edit2: Typfout :Y)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:53

Ik ben allergisch voor chloor zoals in zwembadwater. Vroeger was het heel erg, kreeg ik enorme uitslag en het jeukte vreselijk. Duurde wel 3 weken voordat ik ervan af was. Tegenwoordig heb ik er minder last van maar hoe vaker ik zwem hoe erger dat het wordt.

Ben ook allergisch voor amoxcilline. Dat is een antibiotica soort.

Ook voor bepaald voedsel, zijn nog steeds niet achter wat, krijg er altijd rode vlekken van in m'n nek en op de borst en vaak ook een rood gezocht behalve de driehoek om mijn mond/neus. Heb ik laten onderzoeken maar ze zijn er niet achter wat.

Sinds de zomer dit jaar heb ik een allergie voor muggenbeten. Vooral als ik door muggen van het bos/buiten wordt gestoken. Afgelopen woensdag met longeren van mijn paard weer gestoken in mijn hand, dag erna enorme rode dikke schijf, branderig.en pijn. Dag daarna begon ik een beetje keelpijn te krijgen dus dacht wordt verkouden. Dag daarna opgezette lymfeklieren en tintelende duim van de steek. Ik heb er antihistamine tabletten voor maar die helpen niet goed en ik wordt er ontzetten moe van. Ga morgen de dokter bellen maar misschien zijn er meer gokkers met soortgelijke problemen en wat doen jullie eraan?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:55

een paar maand geleden maakte ik een buitenrit in het groote veld in lochem en toen ik thuis kwam had ik op mijn heup allemaal kleine bultjes, ik ging krabben en het werd alleen maar erger, overal waar ik ging krabben kreeg in die bultjes behalve op mijn hoofd. ik heb die nacht heel weinig geslapen en voelde me grieperig. midden in de nacht ben ik in een koud bad gaan zitten omdat het echt vreselijk jeukte! ik werd er helemaal gek van! pas de volgende middag ging mijn moeder naar de huisarts en ze kreeg pilletjes en mentho zalf, ik heb dat pilletje ingenomen en mijn hele lijf igesmeerd met mentho zalf en de jeuk was bijna meteen weg door de verkoelende zalf. toen ik dus niet meer krapte waren al heel snel alle bultjes weg (half uur ofzo) het komt wel door een soort plant maar meer weten we ook niet...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:12

Best veel allergieen hier, ik heb er ook best een aantal :')

voedsel:
- soja
- gluten (alle)
- lactose (intolerantie)
- en ik heb de laatste tijd weer vaak vlekken, dikke keel en het hele circus, dus ben wss nog een leuke voedselallergie aan het opbouwen -O-

niet voedsel:
- alle knaagdieren
- konijnen
- katten
- giraffes (ja serieus :') )
- muggenbeten
- bijen/wespen
- vogels
- verschillende soorten bomen (niet alleen de pollen maar de hele boom)
- heel heel bloemen soorten (niet alleen de pollen maar de hele bloem)
- alle soorten pollen
- huisstofmijt
- verschillende parfums
- verschillende soorten make-up
- veel soorten wasmiddel
- sommige deo's douchegels en shampoos

volgens mij hebben we m Dan wel zo'n beetje gehad :j
ik moet met veel dingen wel rekening houden, ook omdat veel allergieen bij mij astma aanvallen triggeren. Maar als ik mijn medicatie goed bijhoud, gaat t best aardig, en ik weet ook eigenlijk niet beter, ben al zolang ik me kan herinneren allergisch voor heel veel, en ik maak me er vaak niet zo druk over, als t eens misgaat gaat t mis, ik ga me niet de rest van mijn Leven opsluiten/niet uit eten/ panisch doen vanwege allergieen :')

mocht iemand interessante soya/gluten/lactose vrije recepten willen, laat t even weten, ik heb er wel wat! :j

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:44

Wat heftig sommige verhalen en allergieën hier, Zelf heb ik een allergie voor knoflook wat verschrikkelijk irritant is met uiteten gaan etc, de gevolge hiervan is dat me darmen op hol slaan en besluiten alles er zo snel mogelijk uit te gooien wat leid tot hevige buikpijn.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 08:08

saddledancer schreef:

voedsel:
- soja
- gluten (alle)
- lactose (intolerantie)
- en ik heb de laatste tijd weer vaak vlekken, dikke keel en het hele circus, dus ben wss nog een leuke voedselallergie aan het opbouwen -O-

niet voedsel:
- alle knaagdieren
- konijnen
- katten
- muggenbeten
- bijen/wespen
- vogels
- alle soorten pollen
- huisstofmijt
- verschillende parfums
- veel soorten wasmiddel

ik moet met veel dingen wel rekening houden, ook omdat veel allergieen bij mij astma aanvallen triggeren. Maar als ik mijn medicatie goed bijhoud, gaat t best aardig, en ik weet ook eigenlijk niet beter, ben al zolang ik me kan herinneren allergisch voor heel veel, en ik maak me er vaak niet zo druk over, als t eens misgaat gaat t mis, ik ga me niet de rest van mijn Leven opsluiten/niet uit eten/ panisch doen vanwege allergieen :')

mocht iemand interessante soya/gluten/lactose vrije recepten willen, laat t even weten, ik heb er wel wat! :j

Ik zou wel graag je sojavrije recepten willen hebben! :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:29

DAMWolf schreef:
Pff.. Hebben jullie even :P?

De top:
hooikoorts
hooi
stro
stof
huisstofmijt
AL het fruit
sla
komkommer
tomaat
veel soorten noten
katten
vlooien
ALLE make-up (zelfs de allergy-free)
berkenbomenbloesem

Dit is wat ik zelf heb ontdekt. Ik heb er nooit een test voor gedaan omdat ik bang ben dat ik echt voor álles allergisch ben en ik juist zo dol ben op lekker eten.

Het wordt bij mij redelijk onder controle gehouden door levocetirizine van de dokter :) Zo af en toe wissel ik nog eens van medicatie zodat er hopelijk geen resistentie optreed :)

edit: Ik was verdovingsmiddelen nog vergeten bij het lijstje. Daar kwam ik achter toen ik een moedervlek had laten weghalen en ik op weg naar de auto onderuit ging en de stuipen kreeg.

Edit2: Typfout :Y)

Ik zou als ik jou was juist wel gaan testen.
Veeeeel mensen lopen met een verkeerde diagnose rond.
Bijeen allergisch centrum kunnen ze alles precies uitzoeken.
Noten is nu zo algemeen hun zoeken per noot uit en hoe erg.
Dus wel of geen sporen etc.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:53

Wat veel allergieën :( ! Vreselijk lastig soms stel ik mij zo voor, en zelfs gevaarlijk!
Weet iemand van jullie experts misschien wat dit kan zijn:
vriendlief zit sinds week onder giga jeukende bultjes. (netelroos aldus HA). Krijgt medicatie, maar we kunnen echt niet uitvinden waar het van kan zijn. Wél hebben we sinds ruim een week nieuwe kuilblokken op stal, hij voert de paarden soms ook. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?! Hij niest totaal niet en ook geen brandende ogen of zo. En kan dat op je hele lijf inwerken als je het alleen met je handen pakt? Want zijn handen, voeten en hoofd zijn jeuk/bult vrij :\

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:46

Debbels schreef:
saddledancer schreef:

voedsel:
- soja
- gluten (alle)
- lactose (intolerantie)

niet voedsel:
- alle knaagdieren
- konijnen
- katten
- muggenbeten
- bijen/wespen
- vogels
- alle soorten pollen
- huisstofmijt
- verschillende parfums
- veel soorten wasmiddel

Ik zou wel graag je sojavrije recepten willen hebben! :)

Ik zal er zsm even wat pb-en!! :j van wat voor dingen wil je graag recepten?? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:03

Hier melk en gluten, gluten inclusief tarwe en spelt.
En soja en varkensvlees, suikers en brood ed. moet ik mee opletten.
Verder kan ik niet tegen alle shampoos en douchegel.

Melk en gluten is inmiddels zo dat ik het kan eten zonder echt ziek te worden, maar ik word echt enorm stijf en krijg last van mijn spieren en mijn rug.
Voorheen was ik echt een week naar de klote en wist ik amper nog wat boven of onder was en had ik een week enorm last van mijn spieren en hoofd.
Soja gaat ook niet goed, al gaat een scheutje ketjap ofzo wel redelijk, maar ik moet niet denken laat ik eens een toetje nemen op basis van soja, dan ben ik gelijk moe de dag erna.
Varkensvlees krijg ik vervelende huidproblemen van, dus ook van gelatine in snoep.

Brood/broodvervangers eet ik niet omdat ik er erg moe van word, dus eet ik s'morgens eieren of een smoothie en niet teveel. En dan later op de dag eet ik meer en dat werkt voor mij perfect.
Suiker beperk ik en gaat wel goed als ik alle pakken/flessen drinken links laat liggen.
Vooral slappe limonade en dan kan ik af en toe best een colaatje ofzo nemen.

Gelukkig gaat het allemaal al veel en veel beter als het ging, maar ik blijf bij mijn dieet dan functioneer ik gewoon het beste. Bij mij is deze ellende gekomen na een tekenbeet inclusief nog tig klachten.