Wie gebruikt er vit b12? Metylcobalamine? en kan me helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:16

xxnienke94 schreef:
Wat houden huisartsen hier voor waardes aan? en wat zou de waarde dan eigenlijk moeten zijn?

Mijn hematoloog houdt waarde aan van minimaal 300. Daaronder vind hij te laag.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:21

Je hebt twee verschillende soorten te kort, te kort en functioneel te kort. Dat laatste is niet alleen een test op vitamine B12, maar op meerdere factoren (intrinsic factor, homocysteine, etc.)

Op het moment dat je B12 te kort hebt en geen vegetariër bent, is de kans groot dat je B12 niet op neemt uit de voeding. Dan werken de tabletten dus ook niet. (Smelt tabletten een beetje beter, maar bij een flink te kort niet voldoende. Wanneer het te kort op geheven is, kan er vaak wel goed naar overgestapt worden)

Injecties zijn in het begin 1x in de week en daarna 1x in de maand (kan zelfs naar 1x in de twee maanden).

Dus gewoon naar de huisarts gaan, vragen om op B12 te laten prikken en de waarde vragen. Vaak noemen ze onder de 100 pas een te kort, terwijl dat hoger ligt. Ook is het afhankelijk of het functioneel te kort is (dan kan gehalte B12 nog wel goed zijn, maar doet je lichaam er weinig mee of kan er niets mee). Niet alleen de B12 moet goed zijn, de enzymen/eiwitten/etc. die er iets mee kunnen doen ook. :)

lizy29

Re: Wie gebruikt er vit b12? Metylcobalamine? en kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:29

Die van mij was 90 en 'iets aan de lage kant' 8)7

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:45

Ik krijg al een aantal jaar B12 injecties Hydrocobamine. Methylcobalamin en Adenosylcobalamin zijn actieve B12 vormen. Ik ben ruim een jaar 2 x per week geïnjecteerd en daarna is het langzaam afgebouwd. Ik zit nu op 1 x in de 2 weken. Ik adviseer niet zelf te prikken. Bij mij doet de verpleegkundige het, het zijn toch flinke naalden. Daarnaast vind ik dagelijks injecteren nogal wat. Daar moeten toch echt aanwijsbare redenen voor zijn. Ik vind persoonlijk ook dat je zo'n advies beter niet van 1 consult kunt laten afhangen.

Ik denk dat je eerst je bloedwaarden op moet vragen. Jij mag zelf naar het ziekenhuis gaan en een uitdraai vragen van je bloedonderzoeken. Daar heb je geen toestemming voor nodig, alleen je i.d. Je kunt dus op vrij korte termijn achter je B12 waarde komen. Is de actieve waarde getest? Slikte je vitamine pillen toen je getest werd? De zuigtabletten werken anders dan de normale tabletten, heb je de osteopaat daarover ingelicht?