Goedaardige tumor speekselklier; lotgenoten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:10

Niet onverstandig: ga spoelen met een alcoholvrij fluoride mondspoelmiddel. Je mist nu één van je grote speekselklieren (parotis submandibularis als ik je verhaal zo lees) waardoor je minder speeksel zult hebben = grotere kans op problemen in de mond waaronder gaatjes. Een goede mondhygiëne (door een mondhygiënist en door jezelf) en een goed voedselpatroon zijn dan aan te bevelen. Wel kwalijk dat je tandarts de bult niet heeft gevoeld. Bij een controle hoort ook het palperen (betasten) van de kaakrand, juist om zwellingen van bv speeksel- en lymfeklieren te ontdekken.

Sterkte met je herstel!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:16

Ik spoel na het poetsen met listerine, telt dat? En ik gebruik gumsticks. Het was de submandibularis idd. En de tandarts hoefde niet te voelen, hij was gewoon zichtbaar... Ik vind het kwalijker dat mijn vorige huisarts me er zo mee liep doorlopen.

Pauline

Re: Goedaardige tumor speekselklier; lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:23

Hoe is het nu met je? Al een beetje bijgekomen? Listerine is wat anders volgens mij, ik zou gewoon met de arts bespreken wat wijsheid is om mee te spoelen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:25

Haarbal schreef:
Ik spoel na het poetsen met listerine, telt dat? En ik gebruik gumsticks. Het was de submandibularis idd. En de tandarts hoefde niet te voelen, hij was gewoon zichtbaar... Ik vind het kwalijker dat mijn vorige huisarts me er zo mee liep doorlopen.

Listerine (de meeste varianten) bevat veel alcohol en droogt de mond verder uit. Beter een alcoholvrij spoelmiddel. Gumsticks zijn matig van kwaliteit. Beter houten stokers of echte ragertjes. Zou echt een bezoekje brengen aan een mondhygiënist. Ook zeker niet goed van de huisarts hoor!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 22:36

Ondertussen ben ik weer lekker thuis. Van vrijdag op zaterdag lag ik met 3 vreselijk snurkende meneren op de kamer en heb ondanks oordopjes geen oog dicht gedaan. Toen ik zaterdagochtend rond een uur of 10 eindelijk wat kon/wilde slapen. begon een van die mannen alweer. Huilen stond me nader dan het lachen, en toen hebben ze me gelukkig alleen op een lege kamer gelegd. Naar huis kon ik nog niet want ik had de pomp nog nodig en de drain liep ook nog. Dus zaterdag de hele dag gedoezeld in een lege kamer, heerlijk (voor zover dat heerlijk is :P ).
Douchen mag ik pas woensdag weer, en ondertussen ben ik wel een beetje viesjes, korstjes bloed in mijn haar enzo. Heb/ben wel twee keer met de waskom gewassen maar daar word je niet superschoon van. Mijn operatiehemd dat ik zaterdag nog aanhad was ook een bloedbad, dus dat zal wel verband hebben gehad met elkaar.
Vanochtend rond een uur of 10 mocht de drain er uit, en vanmiddag mocht ik naar huis. Ik ben wel zo slapjes, kan mijn aandacht nergens bij houden en het is me allemaal al snel te veel. En het is een beste jaap onder mijn kaak, zeker 10-12 cm! Er is ook een heel stuk 'doof', waaronder mijn linkeroor. Hopelijk herstelt dat nog weer. Maar so far so good!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:48

Pff TS, fijn dat je weer in je eigen omgeving zit. Nu kan je goed de tijd nemen om bij te komen van alles.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:40

Heeft er iemand interesse in een foto voordat de hechtingen er uit gaan? :P Ik heb morgen een afspraak, dan is het een week geleden, dus ik neem aan dat ze dan de hechtingen er uit gaan halen. Of is dat te vroeg?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:41

Ja zeker wel. Ik ben echt heel benieuwd hoe het eruit ziet. :)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:43

*rent naar de spiegel met camera* :+

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:48

TMI :D Klik!

You should have seen the other guy! Mhaha.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:52

Hier 1 die ook een tumor in mijn rechter speekselklier had, is denk ik wel al een jaar of 14 terug.
Ik heb na de operatie wel verlamming in de rechterkant van mijn mond gehad voor ruim 4 maanden. Was minder prettig maar ook wel grappig.
Helaas bleek weken later dat ze tijdens de operatie een grote zenuw bijna hadden doorgesneden en met resultaat dat mijn rechterschouder/ sleutelbeen 10 cm zakte en ik mijn arm niet kon optillen.
Met veel gedoe is het met physio herstelt maar vegen of ramenlappen is nog steeds een no go, dan zakt mijn schouder nog steeds.
Enige overblijfsel is een mini litteken achter mijn oor, wel heb ik een soort deuk in mijn kaak wat ik nog steeds erg vind maar anderen niet opvalt tenzij ik ze er op wijs,en een doffer gevoel op de huid voor het oor.
Weet niet hoe lang jij onder het mes bent geweest ( duurde bij mij bijna 5 uur) maar herstel duurde best lang, kon amper eten omdat mijn gezicht maatje pompoen had gekregen en ik vloeibaar eten naar binnen moest zien te krijgen, ik heb geloof ik ook alleen maar een potje frustratie gejankt omdat ik er amper een platte banaan in kreeg en de rest heerlijk alles weg zat te happen.( ben nogal gek op eten ;-) )
Ik hoop dat het voor jou allemaal meevalt en goed gaat!
Sterkte ermee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:55

OMG! Het ziet eruit als een mislukte onthoofding. :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:01

Iris82 schreef:
OMG! Het ziet eruit als een mislukte onthoofding. :')

:D :') Ja he? Ik zei al, gekielhaald door een woeste piraat met een haak, nee, twee haken!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:04

Wow! Dat is een flinke jaap!
Ik heb ongeveer een drie kwart jaar geleden een speekselklierontsteking gehad.
Dat is overgegaan na een AB kuurtje.
Nu merkte ik van de week dat er op dezelfde plek een verdikking zit die eigenlijk geen pijn doet.
Naar mijn idee wordt hij ook beetje bij beetje groter....
Je topic zet me wel aan het denken om even weer na de HA te gaan...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:05

Patsab schreef:
Hier 1 die ook een tumor in mijn rechter speekselklier had, is denk ik wel al een jaar of 14 terug.
Ik heb na de operatie wel verlamming in de rechterkant van mijn mond gehad voor ruim 4 maanden. Was minder prettig maar ook wel grappig.
Helaas bleek weken later dat ze tijdens de operatie een grote zenuw bijna hadden doorgesneden en met resultaat dat mijn rechterschouder/ sleutelbeen 10 cm zakte en ik mijn arm niet kon optillen.
Met veel gedoe is het met physio herstelt maar vegen of ramenlappen is nog steeds een no go, dan zakt mijn schouder nog steeds.
Enige overblijfsel is een mini litteken achter mijn oor, wel heb ik een soort deuk in mijn kaak wat ik nog steeds erg vind maar anderen niet opvalt tenzij ik ze er op wijs,en een doffer gevoel op de huid voor het oor.
Weet niet hoe lang jij onder het mes bent geweest ( duurde bij mij bijna 5 uur) maar herstel duurde best lang, kon amper eten omdat mijn gezicht maatje pompoen had gekregen en ik vloeibaar eten naar binnen moest zien te krijgen, ik heb geloof ik ook alleen maar een potje frustratie gejankt omdat ik er amper een platte banaan in kreeg en de rest heerlijk alles weg zat te happen.( ben nogal gek op eten ;-) )
Ik hoop dat het voor jou allemaal meevalt en goed gaat!
Sterkte ermee!

Oei jeetje, dan valt mijn dove oor dus nog wel mee... Eten gaat hier ook gruwelijk, maar ik kan nu 2 pepernoten op elkaar erin krijgen. En mijn familie vindt mijn geslobber met koffie en yoghurt enzo ook niet zo fijn :') . Ik word er vooral gefrustreerd van dat ik niet kan bewegen, en dus niet fatsoenlijk een vork eten naar mijn mond krijg. Dus ik eet laaaangzaaaam omdat alles elke keer van de vork af valt en ik mijn mond niet ver genoeg open krijg. En ik heb ook ondertussen beste spierpijn van het niet kunnen bewegen.

Niezen, hoesten en gapen is ook een ramp, hoewel dat ook steeds beter gaat. Met je tong tussen je kiezen enzo pulken durf ik niet eens aan te denken, dat doet nog steeds gruwelijk zeer.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:10

dat is schrikken, ik wens je heel veel sterkte!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:15

Wow TS! En ik maar piepen met mijn gipspoot :'). Ik kan tenminste nog normaal eten en drinken... :\
Lijkt me echt verschrikkelijk om niet goed te kunnen eten, zou daar ècht niet tegen kunnen denk ik.

Hoe gaat het nu met slapen? Slaap je goed in en slaap je door of houdt het te wensen over?

En wat een wond! :oo Krijg je geen vreemde blikken?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:24

Mensen zien het niet zo gauw omdat ik niet veel buiten de deur kom op het moment, en als ik buiten ben draag ik vaak een colsjaal. Maar als ik het ze laat zien dan gaan de hoofden standaard op :wow: :oo

Slapen wil redelijk, ja het ligt rottig en het trekt, maar ik vlei me heel voorzichtig neer, druk de kussens goed en hoop dat ik snel in slaap val. Als ik niet slapen kan ga ik maar weer rechtop zitten en lezen ofzo, want liggen is niet echt comfy.

Mijn moeder heeft 2 jaar terug borstkanker gehad waarbij er een borst is afgezet, en zij vindt dat ik niet moet zeuren dat het zeer doet en dat ik moe ben van narcose/niet slapen "want het is al een week geleden". Ik hou van mijn moeder en het is niet te vergelijken met een borst verliezen lijkt me, maar ik vond dat toch niet zo leuk om te horen. Ik vind mezelf niet zo'n pieperd maar ik ben nou eenmaal nog steeds snel moe.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:09

Oei. Au. Dat zijn pijnlijke dingen inderdaad, ik kan begrijpen dat je not amused was toen je dat hoorde van je mam.
Geloof me, mijn operatie is 3 (!!!) weken geleden en zelfs ik ben er nog niet. Dit is temeer omdat er met de narcose wat mis is gegaan en ik een hoop te verwerken heb maar ik kan begrijpen dat je na een operatie zo ingrijpend als die van jou je ook lang niet tof voelt.
Het is niet niks dat ze je in je hals opereren lijkt mij, mijn operatie was piece of cake als je het vergelijkt met de jouwe.
Nu wil ik je moeder niet af vallen, een borstkankeroperatie is niet niks. Maar soms is het wel fijn dat ook mensen met dergelijke ervaringen begrijpen dat je niet voor een griepje onder narcose gaat en open gesneden wordt.
Heb je wel al met je moeder besproken dat het je dwars zit wat ze gezegd heeft? Misschien kunnen jullie er op een rustig moment even over praten zodat jij ook goed kan aangeven waar je last van hebt en dat een dergelijke opmerking nou niet bepaald... gunstig werkt voor je humeur en dus je herstel.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:32

Mja mijn mam is een superbikkel, niet normaal hoe snel die weer in de benen was na de operatie en tijdens de chemo. Iets te veel als je het mij vraagt. Maar ze is niet zo'n prater, dus ik laat het maar zo. Dan klaag ik wel hier en niet thuis. Of tegen mijn paps en niet tegen mijn mam, haha.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:37

Dat kan ik begrijpen TS, fijn dat je evengoed een uitlaatklep hebt dan.
Neem lekker je tijd om te herstellen. Voor de operatie was ik met blessure en al weer aan het werk gegaan. Eerst een week heel braaf een paar dagen en dan een paar uurtjes en de tweede week meteen die hard 5 dagen 4 uur per dag.
Bleek achteraf toch wat teveel van het goede te zijn...
Dus nu heel rustig aan in overleg met mijn leidinggevende. Studie wordt helaas waarschijnlijk wel een jaar verschoven, mijn studiegenoten haal ik nooit meer in denk ik..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:39

De studie staat hier ook even op een laag pitje. Maar nu had ik al een jaar achterstand doordat ik een deeltijdstudent ben en wij bij onvoldoendes niet altijd weer kunnen 'aansluiten'. Dus in plaats van 1 vak in mijn 5e jaar worden het er nu waarschijnlijk 2. Dat is te overzien. :)) Helemaal omdat ik mijn 5e jaar ook een premaster wil doen als minor, dus daar komt dan 1 vak op de academie naast.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:41

Wat een wond zeg!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:42

Mijn studie is niet zo... Ingewikkeld? Het is meer te vergelijken met een cursus. Eens in de twee weken een lesdag en de rest werken. Dus op zich is het te overzien.
Oh als mijn hoofd toch naar huiswerk maken had gestaan... :\

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:44

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik het hele schooljaar ook niet aan de studie heb kunnen denken, vooral omdat ik dus tig keer bij de huisarts ben geweest plus naar het ziekenhuis voor echo's, bloed, rontgen etc. En een paar tandartsbezoeken. En nadat ik op internet de opties had onderzocht van wat het KON zijn (NOOIT DOEN! :P) was mijn hoofd helemaal niet bij school. Dus ik snap je volkomen Amy ;)