Krukken of rolstoel ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:45

ik had een paar jaar geleden mijn enkelbanden gescheurd, ik heb het toen met krukken gedaan, dat ging best goed na een tijdje, maar ik liep niet erg grote afstanden..
in ieder geval sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:46

0152141488 schreef:
CrazyCat schreef:
Helaas zit ik in het zelfde schuitje ik scheurde 7 weken gekeden ook alles in mijn linker enkel.
Ik had op zich geen moeite met het krukkenlopen (en dat in een bergdorp in Oostenrijk waar niks vlak is), maar ik kreeg wel erge pijn in mijn handen.

Krijg je bloedverdunners?
Zo nee dan zul je zeker als je je met een rolstoel gaat voortbewegen ook bloedverdunners moeten spuiten.

Ik kan gelukkig weer lopen zonder hulpmiddelen, helaas nog niet zonder pijn.

Ik heb geen bloedverdunners gekregen, we zo'n speciaal kousje om mijn poot voor mijn doorbloeding.
Ook moet ik minimaal per dag 3 uur mijn been hoog houden anders stroomt het bloed niet meer omhoog :')

Goed blijven doen, en daarom dus ook niet te veel zitten. VAAK (ik zet het maar groot voordat mensen er weer een eigen draai aan maken) als je veel zit, zonder bloedverdunners, kunnen er propjes ontstaan. Vandaar dat ze je waarschijnlijk met krukken naar huis hebben gestuurd.

Als het even niet gaat, probeer dan even ergens rustig te zitten en bij te komen voor je weer verder gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:54

NikkiTazz schreef:
IK ben van MENING, dat je beter door kan zetten, en dat je er lui en zielig van word.
Dat jij het er niet mee eens bent is prima, maar hoef je niet boos om te worden hoor. O:)

Een mening kan kwetsend zijn, en ook gewoon onjuist. Deze mening is beide: kwetsend, omdat je even alle moeite van veel mensen die wel een rolstoel gebruiken als onbelangrijk afdoet, omdat je gigantisch generaliseert en dat zonder ook maar iets van de achtergrond te weten.

Onjuist omdat een rolstoel heel vaak juist kan leiden tot meer ondernemen en zelfstandiger zijn en meer genieten van dingen die belangrijk is, dan als je je tegen heug en meug uitput met krukken, en vervolgens omdat het net niet lukt minder doet.

Gelukkig ken ik tegenvoorbeelden zat van mensen die ook een rolstoel gebruiken en die noch lui, noch slachtofferig zijn.

Citaat:
Ik voelde me ellendig, en bekeken...

Dat jij je ellendig en bekeken voelde is erg naar. Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg hard binnenkomt, zeker als je ook nog eens moet leven met de wetenschap dat dat je toekomst kan zijn. Maar juist door zo ongenuanceerd hard te oordelen, draag je eraan bij dat mensen zo aangekeken worden. Als je dat soort vooroordelen geeft, dan hou je dat ook in stand.

Citaat:
Als het echt nodig was geweest, hadden de artsen wel gezegd dat ze een rolstoel aan moet vragen.

Hoef je niet aan te vragen, kun je gewoon bij de thuiszorg lenen. Bovendien hangt het er maar helemaal vanaf wat je doet in hoeverre het nodig is. Op vakantie was het bv onmisbaar, in mijn huis volstrekt overbodig (dat was zo klein dat ik overal steun had bv.) Kijken naar wat je nodig hebt dus.

'Doorzetten' tegen alle signalen in is verder nergens goed voor, in tegendeel. Overbelasting of te snelle belasting maakt dingen zelden beter.

Duhelo

Re: Krukken of rolstoel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:56

Moderatoropmerking:
graag enkel ontopic reageren. Meningsverschillen zijn prima, maar het is niet nodig om grof te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:59

Zoolgangster schreef:
NikkiTazz schreef:
Ik zou geen rolstoel nemen. Uit eraring zeg ik je dat.
Je moet goed in beweging blijven en gewoon door zetten.
De rolstoel maakt je lui, afhankelijk, en zielig!

Alsof TS van plan is in dat ding te gaan wonen. :')
Als je dat ding nodig hebt, heb je dat ding nodig, punt.
Het toverwoord is: "zelfrijder", als je daarom vraagt scheelt het enorm.

Zou een hoop schoonmaken schelen :')

Ik zou lekker voor een rolstoel gaan en kijken of je een beetje een wendbare kan scoren!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:02

Met krukken lopen is in veel gevallen ook een handigheidje wat je moet krijgen. Ik heb ze inmiddels zo vaak gehad, dat ik er rustig boodschappen mee doe (vriendlief duwt de kar dan) en ik ook gewoon paarden er mee uitstapte aan de hand.

Mits op de juiste manier afgesteld moet dit je lichaam niet extra belasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:02

Het IS en BLIJFT mijn mening. Die ik juist en niet kwetsend zie!
Ik heb het toch ook niet over rolstoelgebruikers in het algemeen.
Ik heb het over TS haar situatie, en dat ze daarin beter geen rolstoel kan gebruiken.
Jullie trekken het allemaal ZELF uit verband.

Ik hoop dat TS zich snel weer beter voelt, en makkelijker te been zal zijn. Sterkte!

Nog even offtopic: ik zal niet meer reageren op de uit verband getrokken dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:04

NikkiTazz schreef:
Het IS en BLIJFT mijn mening. Die ik juist en niet kwetsend zie!
Ik heb het toch ook niet over rolstoelgebruikers in het algemeen.
Ik heb het over TS haar situatie, en dat ze daarin beter geen rolstoel kan gebruiken.
Jullie trekken het allemaal ZELF uit verband.

Ik hoop dat TS zich snel weer beter voelt, en makkelijker te been zal zijn. Sterkte!

Nog even offtopic: ik zal niet meer reageren op de uit verband getrokken dingen.

Ik begrijp dat je vanuit je eigen mening spreekt maar misschien is het handig om dan ook je posts anders te verwoorden? 'Ik merkte zelf dat ik van de rolstoel lui werd en een zielige indruk maakte' komt al heel anders over dan 'Je wordt', 'je moet', etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:04

Niet ieder ziekenhuis/huisarts is even kundig. Het kan dus best zijn dat TS wél ontzettend gebaat is bij een rolstoel, maar als je een banketstaaf arts treft zal deze inderdaad dit niet uit zichzelf opmerken.

Ik kom net zelf het ziekenhuis uit omdat ik me had aangemeld bij de KG omdat ikzelf ook hypermobiel ben, en over hypermobiliteit an sich valt zo 1,2,3 niet veel te zeggen omdat er zoveel verschillende soorten, maten en gradaties zijn dat het absoluut niet vanaf een scherm te zeggen is of je je aanstelt met een rolstoel of maar gewoon door moet bikkelen.

Wel is het zo dat rust roest (maar goed, dat geld niet alleen voor je gewrichten maar gewoon met alles wat je doet) en wat je ook doet, doe het met mate en goed opgebouwt. Mocht je op pijnstillers zitten (kan ik me namelijk best voorstellen, lijkt me een vrij pijnlijke zaak := ) dan zou ik persoonlijk dus geen grote stukken op krukken gaan lopen omdat ik van mening ben dat je dan erg snel over je eigen grens gaat en jezelf alleen maar nog meer kunt bezeren.

Wel zou ik dan inderdaad, mits je grote stukken af moet leggen, toch kijken voor een rolstoel (maar dan inderdaad niet zo'n lompe waarbij je altijd een "helper" nodig hebt) en rustig opbouwen is gewoon enorm belangrijk, nog even los van het rolstoelverhaal.

Beterschap wel, lijkt me heel onprettig! :(

NikkiTazz: zelfs ik vond jouw "mening" (die jij in je eerste bericht toch echt meer als een waarheid verkondigde in plaats van een mening) anders ook behoorlijk kwetsend overkomen; en dan zit ik niet eens in een rolstoel! Als je nou iets verder had gelezen dan je neus lang was, had je namelijk ook de hypermobiliteit van TS er even bij moeten betrekken, en daarin is het echt niet verstandig om maar continu door te blijven pakken omdat je in een rolstoel anders "lui" wordt.

Edit: jouw eerste bericht was namelijk:

NikkiTazz schreef:
Ik zou geen rolstoel nemen. Uit eraring zeg ik je dat.
Je moet goed in beweging blijven en gewoon door zetten.
De rolstoel maakt je lui, afhankelijk, en zielig!

Ik zie daar absoluut niets in waar je als buitenstaander op zou moeten maken dat je het over TS hebt, ipv rolstoelers in het algemeen. En nog los daarvan, jammer dan dat mensen je als zielig bestempelen, liever "zielig" en over een tijdje weer "heel" dan "lekker doorpakken, niet zeiken" en 2 kapotte polsen oid omdat je (indien je ook erg hypermobiel bent met je polsen) daar ook zo lekker op doorklapt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:05

NikkiTazz schreef:
Waarom zou je boos worden om mijn eerlijke en directe antwoord?

Ik bedoel, ik ben net zelf mijn rolstoel uit na een gebroken rug. En, als ik nog een val maak, blijf ik levenslang in de rolstoel.

IK ben van MENING, dat je beter door kan zetten, en dat je er lui en zielig van word.
Dat jij het er niet mee eens bent is prima, maar hoef je niet boos om te worden hoor. O:)

Ik voelde me ellendig, en bekeken... Moet je niet willen.
Als het echt nodig was geweest, hadden de artsen wel gezegd dat ze een rolstoel aan moet vragen.

Nee hoor, niet standaard.
Toen ik mijn rug op meerdere plekken had gebroken en na weken uit het ziekenhuis kwam werd er ook niet gezegd dat ik een rolstoel moest aanvragen.

Ook niet toen ik later mijn bekken op meerdere plekken had gebroken.

Dat moest ik gewoon zelf bedenken en regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:12

Probeer op krukken te blijven lopen, tis lastig, maar een rolstoel is zó onhandig. Je wordt ook gelijk aangezien voor gehandicapt, tenminste, ik wel. En dat kan je dag toch wel flink verpesten als je voor gehandicapt wordt uitgescholden. Heb een tijd lang op krukken gelopen, waaronder 4 weken gips om m'n onderbeen, na lange afstanden was het best vermoeiend. Maar je hebt geen keus en het went wel ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 12:27

Ik zit aan zware pijnstiller ibuprofen, zelf daardoor heen voel ik pijn.
Dit is geen zielig gedrag, dit is gewoon een ontzettende banketstaaf blessure.
Ik ben geen persoon ''Kijk mij ik ben o zo zielig'', ik heb ook niet op dat moment lopen klagen bij mijn sergeant ''Ik heb auwie sergeant''. Dat doe je niet vind men en zeker niet bij de defensie :')

Excuus als dit grof/hard overkomt, in het leger wordt je anders behandeld hier mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:43

Kijk je wel uit met de ibuprofen? Heb een dikke maand 3x per dag ibuprofen geslikt en na een maand was mijn buik er echt klaar mee en kon ik wel dubbel klappen van de pijn -O- Heb je maagbeschermers?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:01

Heb begin dit jaar mijn linker enkelbanden gescheurd (gelukkig niet zo erg als jij het hebt).
Maar daarbij ook mijn linkerpols in het gips. Ik mocht er ook niet op leunen.

Had 1 kruk, en in het begin was dit heel vermoeiend, maar dit wende vrij snel.

Ik heb daarbij geen hypermobiliteit, dus kan me wel wat voorstellen dat je voor de lange afstanden een rolstoel neemt.

Daarbij vindt ik niet dat je dan zielig bent, maar vindt het juist goed. Beter even in een rolstoel dan dat je straks verder van huis bent.

Helaas heb ik dat vaak genoeg gedaan, en daar heb ik nu last van.

In ieder geval heel veel beterschap!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:28

NikkiTazz schreef:
Daarom zeg ik, als de artsen een stoel nodig vonden, hadden ze haar dat vast aangeraden.

De meeste artsen weten nauwelijks wat hypermobiliteitssyndroom is. Die bedenken helemaal niet dat voor TS op krukken lopen belastender is dan voor de meeste andere mensen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 13:59

Dani schreef:
NikkiTazz schreef:
Daarom zeg ik, als de artsen een stoel nodig vonden, hadden ze haar dat vast aangeraden.

De meeste artsen weten nauwelijks wat hypermobiliteitssyndroom is. Die bedenken helemaal niet dat voor TS op krukken lopen belastender is dan voor de meeste andere mensen.

Klopt, mijn arts vroeg er niet naar op ik iets lichamelijks had/heb. Omdat ze daar niet van uit gingen, en zelf ging ik er ook niet vanuit dat het op krukken best zwaar is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:30

NikkiTazz schreef:
Oja, dat prikken.... 3 x per dag! Brrrr wil er niet eens meer aan denken. Heel mijn benen blauw (daar moest ik prikken) en ik vond ze echt verschrikkelijk zeer doen!

Nou volgens mij is dit behoorlijk overdreven er is geen een bloedverdunner die 3 x per dag geprikt moet worden!! als je geen trombose etc in je verleden dan wordt het 1x per dag gegeven het je wel verhoogde kans op trombose dan 2x per dag maar nooit 3 x per dag. Overdrijven is ook een vak.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:44

Ik heb geen bloedverdunners gekregen, het was niet van toepassing denk ik.
Ook niet met mijn leeftijd en ik zit niet in het gips, gewoon in het druk verband.
Dus ik kan zelf het makkelijk afhalen als er iets aan de hand mee is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:50

Rolstoel betekent toch ook helemaal niet dat je de hele tijd stil blijft zitten? Zeker niet als je die voor de lange afstanden gebruikt maar binnenshuis wel gewoon rondscharrelt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:52

0152141488 schreef:
Ik heb geen bloedverdunners gekregen, het was niet van toepassing denk ik.
Ook niet met mijn leeftijd en ik zit niet in het gips, gewoon in het druk verband.
Dus ik kan zelf het makkelijk afhalen als er iets aan de hand mee is.

Inderdaad als je niet in het gips zit is er geen indicatie voor spuitjes. Je kan je onderbeen/kuit nog gewoon bewegen dus er is nog voldoende doorbloeding.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:53

Ik denk dat mensen hypermobiel zijn ook onderschatten...ts, ik zou voor de rolstoel gaan, of, nogh beter, kun je niet tijdelijk een scootmobiel krijgen?
Mijn stalhoudster heeft er ook een paar weken een gehad toen ze aan dr voet geopereerd was...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:03

Billy schreef:
Ik denk dat mensen hypermobiel zijn ook onderschatten...ts, ik zou voor de rolstoel gaan, of, nogh beter, kun je niet tijdelijk een scootmobiel krijgen?
Mijn stalhoudster heeft er ook een paar weken een gehad toen ze aan dr voet geopereerd was...

Haha, een scootmobiel.
Dat zie er wel grappig uit een 17 jarige op een scootmobiel.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:04

Ik heb vandaan de thuiszorg gebeld en ze komen morgen de krukken (voor in huis) en de rolstoel (buitenhuis) brengen :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:09

0152141488 schreef:
Billy schreef:

Haha, een scootmobiel.
Dat zie er wel grappig uit een 17 jarige op een scootmobiel.

Maakt toch niet uit, als je maar even mobiel bent

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:12

Dat is waar, met een rolstoel red ik het ook wel.
Ik heb wel altijd mensen om mij heen, die zo lief willen zijn om mij van A naar B willen verplaatsen.