Bloedprikken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Re: Bloedprikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 09:01

Ik heb het gehad hoor, zat als een klein kind te huilen in de wachtkamer van de zenuwen, tot slot moeders hand fijn geknepen, maar ik heb het gehad _O-. Had gelukkig een hele aardige vrouw.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:04

*\o/* Fijn dat het erop zit!! Is het toch nog een beetje meegevallen het prikken??

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:08

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:13

Hier nog 1 met extreme bloedprik fobie...Ik ben de laatste keer weggelopen uit het ziekenhuis en tot op heden niet terug geweest. Het lijkt iedere keer erger te worden terwijl de laatste ervaring echt niet slecht was. Maar alleen al bij het idee val ik flauw. Collega had vd week bloed laten prikken en kwam met het pleistertje op haar arm binnen. Toen werd ik gewoon onpasselijk..echt te erg..Alles wat ook maar betrekking heeft op bloedprikken is bij een no-no....

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:43

Goed bezig!! Ik zit nog steeds in de zenuwen, als ik er aan denk krijg ik het al benauwd....... ;(

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:46

lolove schreef:
Ik heb het gehad hoor, zat als een klein kind te huilen in de wachtkamer van de zenuwen, tot slot moeders hand fijn geknepen, maar ik heb het gehad _O-. Had gelukkig een hele aardige vrouw.

Topper! *\o/* +:)+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:47

Ik kan mezelf eigenlijk helemaal niet voorstellen dat je angst kan hebben voor naalden. Uiteraard geloof ik het wel, maar mezelf voorstellen toch niet echt eigenlijk...

Maar super dat je het gedaan hebt! Uiteindelijk viel het toch best mee, of niet?
Wat had je gedaan?

Ik moet zelf ook gaan prikken (voornamelijk infusen voor contrast, etc.) en vind het wel "leuk" om te weten hoe mensen met angst het als meest prettig ervaren, met dus de minste angst. Dus kom maar op!

Moet zelf vier keer in de week bloed laten prikken, ben extreem moeilijk te prikken (en door het vele prikken wordt dat niet makkelijker). Maar iedereen mag bij mij prikken, al geven stagiaires vaak wel direct de naald door als ik zeg dat ik moeilijk te prikken ben, haha. Meestal moeten ze zo'n 4 tot 6 keer prikken voor ze bloed hebben, hele enkele keer 2 keer. Infuus in mijn arm krijgen gaat meestal ook erg moeizaam.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:06

Quir schreef:
Ik kan mezelf eigenlijk helemaal niet voorstellen dat je angst kan hebben voor naalden. Uiteraard geloof ik het wel, maar mezelf voorstellen toch niet echt eigenlijk...

Maar super dat je het gedaan hebt! Uiteindelijk viel het toch best mee, of niet?
Wat had je gedaan?

Ik moet zelf ook gaan prikken (voornamelijk infusen voor contrast, etc.) en vind het wel "leuk" om te weten hoe mensen met angst het als meest prettig ervaren, met dus de minste angst. Dus kom maar op!
.

Ik begrijp niet hoe iemand het niet erg kan vinden als er een naald in je gestoken wordt :x dat gevoel van het gewiebel van die naald in je arm en die afknellende band om je arm vind ik wel zó naar :oo

Om je vraag te beantwoorden: ik heb er een hekel aan als mensen me gaan vertellen dat het niet eng is en dat je niks voelt. Dat is gewoon niet waar; het is wel eng, en je voelt het wel! Je kan beter gewoon de angst erkennen en de mensen er doorheen praten :j
Bij bange mensen geen onzekere leerlingen laten prikken, ik word daar iig nog veel banger van.
Zorgen dat je verdovende zalf bij de hand hebt. Ik vind dat echt handig spul. Je voelt de prik op zich dan niet zo.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:17

Ik prik wekelijks 100den mensen, het is dan ook mijn job.

Wat heel erg helpt bij bange mensen, is een geruststellende verpleegster, ik vraag altijd naar mensen hun hobby's, doe daar een babbeltje over, ondertussen prik ik, en tegen dat de mensen uitgepraat zeg ik: daar ben je al vanaf. Vaak is de focus verleggen genoeg. Wat je dus zelf kan doen, is iemand anders meenemen, daartegen blijven praten (over niet-ziekenhuis-dokter-medisch gerelateerde dingen) en dan zul je er snel genoeg vanaf zijn.

Die afknellende band is inderdaad vervelend, maar als je de naald voelt wiebelen hebben ze toch iets verkeerd gedaan hoor. Normaal is het prik erin, stil houden, buisjes laten vullen en naald eruit halen. Je voelt dus de band en 1 prik. (Behalee als het over beenmerg ofzo gaat, maar dat is veel moeilijker)

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:19

Eerst viel ik flauw elke keer als ik bloed moest prikken, nu vraag ik of ik even mag liggen en ik kijk de andere kant op. Daarna blijf ik nog eventjes liggen en krijg ik vaak een glaasje water. Ben elke keer nog wel bang maar ik val niet meer flauw. Als je het gewoon even aangeeft houden ze er rekening mee. :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:27

Ik heb ook angst voor naalden/prikken.
Val ook bijna flauw op het moment dat ze het willen gaan doen.
Voor mij is het heel belangrijk aan te geven hoe ik me voel en hoe ik wil dat ze het doen.
Stap voor stap uitleggen of niks zeggen en dan de andere kant op kijken.

En na die tijd hou ik er ook een warm gevoel aan over en tril een tijd na, ben dan ook helemaal uit mn doen.
En dat alles terwijl ik weet dat het niks ergs is maar ik kan het gewoon niet hebben op 1 of andere manier.

Zelfde geld voor mij bij de tandarts, alles is prima tot ze beginnen over eventuele verdovingen...
Maar ja dan zit je nog met die pijn angst, beetje dubbelop dan.
Gelukkig tot nu toe geen gaatjes (na mijn opknapbeurt onder narcose, 3 of 4 gaatjes en verstandskiezen trekken, JA alle 4 in 1 keer))

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:01

Ook ik ben als de dood voor naalden.
Afgelopen maandag heb ik 3x moeten bloedprikken, een ramp voor mij.
Ik neem altijd iemand mee en vraag of ik mag liggen.
Dit gaat voor mij beter en je ziet niet goed wat ze doen.
Gelukkig valt de pijn wel mee hoor.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:08

Mijn zus is ook als de doods en die kreeg toen een keer een soort van pleister met verdoving om het dan niet te voelen!
Maar uiteindelijk deed de pleister eigenlijk meer pijn dan het prikken zelf. :P

Ik ben vanmorgen ook weer geweest maar vind het prikken niet erg maar het wachten wel, pfoe wat duurde het weer lang vanmorgen!
Ik tel wel altijd van te voren hoeveel buisjes ik moet haha!
De eerste keer was ik trouwens wel bang maar toen het zo mee viel ben ik er nooit meer bang voor geweest :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:13

Als kind heb ik een hele nare ervaring met een vaccinatie gehad was vanaf dat moment echt panisch voor naalden.
De eerste keer dat ik bloed moest prikken was ik zo gespannen dat er geen bloed kwam omdat mijn aders helemaal dicht zaten.
En daarna ben ik ook flauw gevallen.
De keer daarna viel ik ook bijna flauw en daarna heb ik gelukkig weer een hele poos geen bloed hoeven prikken.
Tot er een periode kwam dat dit wel nodig was, en ik heb gemerkt dat de angst echt minder is geworden, voor het bloedprikken dan.
Het is mij zelfs een paar keer gebeurd dat ik zo goed geprikt werd dat ik helemaal niets voelde, echt helemaal niets.

Wel vind ik een infuus nog steeds vreselijk, toen ik voor de eerst keer een infuus in moest hebben ze met 3 man op me ingepraat en met 4 man vastgehouden...
Maar ook dat zal wennen op ten duur.

Ik weet niet of je meer bang bent van het idee of het gevoel maar als het het gevoel is dan zou je de volgende keer van te voren Emla creme op je.. hoe noem je dat waar ze prikken.. elleboogholte? haha kunnen smeren, dat verdoofd.
Het is alleen wel heel duur spul.
http://www.dokteronline.com/emla-creme/

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:14

Je hebt het weer gehad ts! Fijn :)

Ik doe het tegenwoordig fluitend, ook infuus laten prikken; geen probleem. Ik was als de dood voor naalden, maar ik moest op een gegeven moment wekelijks injecties halen en uiteindelijk maandelijks en dat nu ruim 4 jaar lang. De eerste weken waren vreselijk, maar ik word er nu niet meer anders van :) exposure werkt als een trein! Ik ben alleen wel heel kritisch als ik bloed moet laten afnemen; ik kan maar in 1 arm geprikt worden en met een vlindernaald. Helaas moet het infuus ook daar, want anders moeten ze een half uur mijn hand verwarmen... Dus zonder voorverwarmen weiger ik een infuus in mijn hand omdat het niet wil. En als het niet lukt en ze prikken mis, dan ga ik onderuit :')

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:16

Ik weet niet of het al gezegd is en of het nog van toepassing is. Maar vraag of je met een vlindertje geprikt mag worden. Die naald is veel kleiner

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:22

Als eerste, fantastisch dat je toch bent gegaan! +:)+

Arrabel schreef:
Ik weet niet of je meer bang bent van het idee of het gevoel maar als het het gevoel is dan zou je de volgende keer van te voren Emla creme op je.. hoe noem je dat waar ze prikken.. elleboogholte? haha kunnen smeren, dat verdoofd.
Het is alleen wel heel duur spul.
http://www.dokteronline.com/emla-creme/

Ik ben ook als de dood voor naalden, weet heus wel dat de pijn best mee valt, maar zie er altijd als een berg tegenop. Nu doe ik altijd een Emla-pleister erop en voel ik echt helemaal niets meer en ben dus ook niet meer nerveus als ik me ergens moet laten prikken. Echt een aanrader! :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:22

Ik vind het vlindernaaldje juist vervelender :P
Over een infuus prikken zullen we het maar niet hebben..... Mijn god, als je mij over de zeik wilt hebben, moet je over een infuus beginnen.... -O-

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:08

Infuus in m'n hand is een drama. Zit zoveel littekenweefsel op die aderen dat ze er slecht doorheen kunnen. Bij de laatste operatie had ik er eentje in opleiding die zei dat hij dat wel even ging doen. Na 7 (!) keer misprikken per hand heeft hij het over gedragen aan een ander. Wat ik soms dan niet begrijp dat ze me niet geloven.. ik ben 19 keer geopereerd en heb errug veel naalden van dichtbij gezien en weet echt wel wat wel en wat niet kan..

Die emla zalf werkt bij mij niet. Gebruikte ze vroeger in t ziekenhuis ook maar had echt geen effect.

-

Zelfs als hondlief of paardlief een enting moet kan ik er niet bij zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:31

Ik heb geen probleem met naalden , de naalden voor bloed donatie zijn hooguit dikker maar schuift er zo in . Klein prikje en zit erin

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:38

Tipje, ga bloed doneren dan stelt bloedprikken niks meer voor :P

Ik vond het ook altijd eng, omdat ik bij de 1e keer bloedprikken heel erg duizelig werd enzo.
Daarna was ik bang dat ik flauw zou vallen als ik bloed moest prikken.
Toen dat 10 jaar later pas weer moest bleek dat bloed prikken helemaal niet zo erg is.

Persoonlijk vind ik de naald ook niet zeer doen.
Die afknellende band vind ik vervelender dan de naald.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:50

Ik ben zelf stagiare analist en prik ook dagelijks in de ziekenhius ronde. Heb zelf ook soms bange mensen en die mogen liggen als ze willen. Ook hebben we voor kinderen "bananen spray" het is een ligt verdovende spray die meurt naar banaan maar kinderen denken dan echt dat het verdoofd en zijn dan veel minder bang :)
Maar iemand zegt hier dat je om een vleugelnaald moet vragen maar dan pakken ze meestal de groene variant en die is even dik als een normale naald en die gaat er ook niet minder ver in, word eigenlijk alleen maar gebruikt omdat je er preciezer mee kan prikken. En een dunnere naald gebruiken we bijna niet omdat het langzamer loopt en de rode bloedcellen kunnen er door stuk gaan ;)

Wel fijn ts dat het goed ging :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:08

Vlindernaald ligt ook mooi stabiel en door het slangetje merk je niets van buisjes wisselen. Ik wil niet meer zonder geprikt worden :n

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:25

Hier nog iemand die voorheen bang was...... Maar ben er vanaf..... Heb mezelf met fragmin moeten prikken tegen trombose toen ik in het gips zat met been.
Daarnaast heb ik van dichtbij meegemaakt bij mijn opa die zeer ernstig ziek was (kanker) wat een bloedtransfusie deed en hoe hij hier tijdelijk van opknapte.... Dat was voor mij de reden om me op te geven voor bloeddonor. 7 nov ga ik voor de 40e keer heen, ik kijk nog steeds niet en heb nog steeds klamme handen maar voor een ander zet ik het opzij.....het is maar een kleine moeite voor mij, ik heb de andere zijde van de ontvanger meegemaakt......Alleen bij het prikken van een infuus ben ik altijd de klos.....die prikken haat ik maar bloed prikken is bij mij geen enkel probleem meer zolang ik maar niet kijk bij hef prikken....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:31

verootjoo schreef:
Ik begrijp niet hoe iemand het niet erg kan vinden als er een naald in je gestoken wordt :x dat gevoel van het gewiebel van die naald in je arm en die afknellende band om je arm vind ik wel zó naar :oo

Om je vraag te beantwoorden: ik heb er een hekel aan als mensen me gaan vertellen dat het niet eng is en dat je niks voelt. Dat is gewoon niet waar; het is wel eng, en je voelt het wel! Je kan beter gewoon de angst erkennen en de mensen er doorheen praten :j
Bij bange mensen geen onzekere leerlingen laten prikken, ik word daar iig nog veel banger van.
Zorgen dat je verdovende zalf bij de hand hebt. Ik vind dat echt handig spul. Je voelt de prik op zich dan niet zo.

relativeren misschien?
Het is niet eng. :+ Jij vindt het eng. Maar het ís niet eng. En ja, tuurlijk voel je een prikje. Maar om nu te spreken van pijn vind ik ook ver gaan. :+
IMO maken er veel hier zichzelf gek. Het is een wondje van amper 2mm groot dat je er aan over houdt.

Ik mag om de 8 weken aan een infuus hangen en dan halen ze ook ineens een aantal buisjes bloed er uit. Is niks engs aan en doet ook al geen pijn (of ze moeten echt verkeerd steken. Komt ook wel voor met mijn aders maar goed, dan voel je het wat meer maar om nu echt van pijn te spreken vind ik zelfs dan te ver gaan. :+ )