Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:25

Ik ben na 12 jaar vegetarisch eten weer een beetje vlees gaan eten.

Dit inderdaad ook met gezondheidsklachten. Of althans, intolerantie, waardoor ik zoveel minder nog kon eten en veel voedingsstoffen mis zou gaan lopen. En variatie ook steeds minder zou worden.

In overleg met internist kon dit geen kwaad. Ik ben het gewoon weer gaan eten, wel kleine hoeveelheden.
En ondanks ik het echt moet leren eten, lichamelijk geen last van gehad.
Ik moet ook zeggen dat ik weinig vlees soorten nu lust.. Terwijl voordat ik vegetarisch at, ik heel veel lekker vond. Vooral biefstuk etc. Nu walg ik er van.

Zo eet ik nu zo'n 2 keer per week een stukje vlees. Vaak klein stukje of de helft.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:27

Citaat:
Ik neem ook dagelijks nog de instant energyB12. Dat zijn zakjes die je op je tong legt en dan wegslikt met water, beetje vergelijkbaar met knetterspul :')

Krijg ik wel altijd een boost van moet ik zeggen. Er zit ook iets meer in dan alleen B12.

Ja die heb ik ook!! En het is nog lekker ook ;)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:28

Citaat:
Misschien een idee om eens naar een m.esoloog te gaan?
Deze kan tekorten die volgens de bloedwaardes als oke worden gezien vinden. Ik bleek ondanks goede bloedwaardes verzuurd te zijn en een flink magnesium tekort te hebben.

Ik weet niet waar je precies woont, maar in oss zit een fijne! :j

Wat doet een m.esoloog???? precies??
Oss is nog wel te doen op zich.
Ik zal het eens met de huisarts overleggen, misschien kan hij mij doorverwijzen of iets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:29

NikkiTazz schreef:
Je word ziek omdat er in vlees behoorlijk wat bacterieen leven die je eigen lichaam niet meer verdraagt.

Die kook je gewoon dood normaal gesproken.

Je darmflora heeft zich absoluut andes gevormd, maar ziek worden is kul als je niet gelijk een flinke schnitzel naar binnen werkt.
Je zou kunnen beginnen met vleesbouillon bijvoorbeeld.

Ik heb korte tijd vegetarisch geleeft, maar mijn hele lichaam schreeuwde naar vlees.
Heb het gelijk maar weer opgegeven.

Echter leeft TS al 20 jaar vegetarisch, daar zou ik het probleem ergens anders zoeken dan bij vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:30

Axel_Valerie schreef:
NikkiTazz schreef:
Ik moet er ook niet aan denken.
Je word ziek omdat er in vlees behoorlijk wat bacterieen leven die je eigen lichaam niet meer verdraagt.

Dan bak je het niet goed.

Nee dat heeft niets met bakken te maken. Lees ook maar eerdere uitleg van andere bokkers boven mij.

Gelukkig raak ik geen vlees aan, dus nee ik zou inderdaad niet weten hoe ik vlees zou moeten "bakken" ...

Mijn vent maakt zijn eigen vlees ALS hij eens vlees wilt, maar 9 van de 10 keer eet ie gewoon mee van de vega burgers, of vleesloze maaltijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:34

Sizzle schreef:
eefj33 schreef:
Bijvoorbeeld melksuiker (lactose) kunnen wij zelf niet verteren, maar een soort bacterie in je darmen wel. Die zet het daarbij om in een stofje wat ons lichaam wél kan verteren.

Daar vertel je echt onzin.
Lactose wordt afgebroken door het enzym lactase welk door mensen zelf wordt aangemaakt. Maak je geen lactase aan dan krijg je lactose intolerantie. Als bacterien dat zouden doen dan zou lactoseintolerantie geen bestaand probleem zijn.

Citaat:
Zo gaat dat ook met een aantal stoffen in vlees.
Eet jij dus jarenlang geen vlees, dan mis jij die bacteriën. Je zou ze opnieuw binnen moeten krijgen en een populatie laten vormen, wil je je stukje vlees kunnen verteren ;)

Vlees is bij uitstek een product wat juist makkelijk af te breken is, daarom hoeven vleeseters niet zo'n lange darm te hebben, minder flora en geen grote blinde darm.
Planten kunnen mensen niet zelf afbreken, vlees wel.

Oeps, dan heb ik het door elkaar gehaald met wat anders := excuses!

Maar het is wel zo dat de darmflora vleesvertering ondersteunt toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:40

Het is meer je maag die zich aanpast. Voor vleesvertering is het beter als je maag zuurder is. Daarnaast kan de hoeveelheid vet een thema zijn maar dat is weer een kwestie van wennen.
Darmflora ondersteund vooral bij de afbraak van kleinere elementen, maar dat is meer aan de orde bij groente dan bij vlees. Daarom wordt juist vleesbouillon aangeraden na bijvoorbeeld ziekte waarbij de darm van slag is.

Kever

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:51

Als vegetariër moet je gewoon probleemloos door het leven kunnen gaan hoor! Als veganist kun je tegen tekorten aan gaan lopen.
Misschien dat de vermoeidheid een (tijdelijke) andere oorzaak heeft? Overgang naar het najaar, kortere dagen qua licht, stress..
Ik zou als ik jou was niet te veel drastische dingen gaan doen.
Teveel aanvullende pillen is trouwens ook niet goed he, je kan er ook een 'overdosis' van binnen krijgen, waardoor je je niet lekker voelt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:51

Ik betwijfel sterk of je met weer vlees gaan eten je doel gaat bereiken. Er zijn zoveel vervangers die alles gewoon op peil houden. Dat ik in jou schoenen eerder de oorzaak van de vermoeidheid ergens anders zou gaan zoeken.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:07

Citaat:
Teveel aanvullende pillen is trouwens ook niet goed he, je kan er ook een 'overdosis' van binnen krijgen, waardoor je je niet lekker voelt.

Gebruik het ook niet allemaal tegelijk hoor... Maar heb 1 voor 1 dingen geprobeerd om te kijken wat voor mij het beste werkte. Vandaar :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:15

Krijg je wel genoeg eiwitten binnen? 1 van de grootste redenen dat mensen zich beter voelen als ze vlees gaan eten is door de eiwitten.
Van een eiwit tekort kan je behoorlijk moe worden. En de meeste vegetariers weten niet dat ze 1,3x van de normale hoeveelheid eiwitten moeten hebben.

Ongeveer genomen heb je 0,8 x <gewicht> x 1,3 = eiwitten. Als je veel sport kan je soms momenten zelfs meer nodig hebben.

In mijn geval kwam ik echt behoorlijk wat te kort. Nu drink ik extra melk, kaas, eieren, vleesvervangers en rijst. En voel me een stuk fitter.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:57

Citaat:
Ik moet ook zeggen dat ik weinig vlees soorten nu lust.. Terwijl voordat ik vegetarisch at, ik heel veel lekker vond. Vooral biefstuk etc. Nu walg ik er van.

Raar he Adawi....
Ze zeggen ook altijd "je weet niet wat je mist"
Uhm... nee inderdaad, na 20 jaar weet ik inderdaad niet wat ik mis. Dus mis ik het ook niet.
Zou ook echt niet weten hoe het zou smaken en of ik het nu überhaupt wel lekker zou vinden.
Even niet aan denken.... ;)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:59

Citaat:
Krijg je wel genoeg eiwitten binnen? 1 van de grootste redenen dat mensen zich beter voelen als ze vlees gaan eten is door de eiwitten.
Van een eiwit tekort kan je behoorlijk moe worden. En de meeste vegetariërs weten niet dat ze 1,3x van de normale hoeveelheid eiwitten moeten hebben.

Ongeveer genomen heb je 0,8 x <gewicht> x 1,3 = eiwitten. Als je veel sport kan je soms momenten zelfs meer nodig hebben.

In mijn geval kwam ik echt behoorlijk wat te kort. Nu drink ik extra melk, kaas, eieren, vleesvervangers en rijst. En voel me een stuk fitter.

Geen idee veulen84.... ik eet verder wel gewoon goed en gezond.
Drink ook melk, milk & fruit, eet veel groente en aardappels, paar keer kaas op brood.
Elke dag 2 stuks fruit.
Kunnen ze daar ook op testen?

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:08

onkeltje schreef:
Citaat:
Van een eiwit tekort kan je behoorlijk moe worden. En de meeste vegetariërs weten niet dat ze 1,3x van de normale hoeveelheid eiwitten moeten hebben.

Geen idee veulen84.... ik eet verder wel gewoon goed en gezond.
Drink ook melk, milk & fruit, eet veel groente en aardappels, paar keer kaas op brood.
Elke dag 2 stuks fruit.
Kunnen ze daar ook op testen?

Hou eens een keer een eetdagboek bij via myfitnesspal (app) of de eetmeter (voedingscentrum). Ze zijn niet geheel betrouwbaar (mensen vullen vaak een ander aantal gram in dan ze daadwerkelijk eten, of een koekje meer of minder), maar dan krijg je al een klein idee hoeveel je van alles binnenkrijgt.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:20

Ik ben nu zo'n 14 jaar vegetariër en heb eigenlijk hetzelfde verhaal als jij. Ben ook vaak moe, terwijl ik echt meer slaap dan bijvoorbeeld vriendinnen. 8 uur is zelfs eigenlijk te weinig voor mij. Ik eet wel vleesvervangers, maar verder weinig wat de goede dingen uit vlees kan vervangen.

Soms twijfel ik ook wel of het niet beter is om weer vlees te eten, maar de stap is wel heel groot.. Ik vond vlees ook altijd heel lekker, maar de manier waarop met de dieren om gegaan wordt/werd stond me niet aan. Nu is er natuurlijk ook veel biologisch vlees maar omdat nou voor mezelf te gaan kopen... Dat is toch wel een grote stap.

Ik werk in een viswinkel en in principe eet ik geen vlees, maar soms neem ik wel een heel klein stukje kibbeling (waar dan eigenlijk geen vis in zit). :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:23

_Lisanne schreef:
Ik ben nu zo'n 14 jaar vegetariër en heb eigenlijk hetzelfde verhaal als jij. Ben ook vaak moe, terwijl ik echt meer slaap dan bijvoorbeeld vriendinnen. 8 uur is zelfs eigenlijk te weinig voor mij. Ik eet wel vleesvervangers, maar verder weinig wat de goede dingen uit vlees kan vervangen.

Soms twijfel ik ook wel of het niet beter is om weer vlees te eten, maar de stap is wel heel groot.. Ik vond vlees ook altijd heel lekker, maar de manier waarop met de dieren om gegaan wordt/werd stond me niet aan. Nu is er natuurlijk ook veel biologisch vlees maar omdat nou voor mezelf te gaan kopen... Dat is toch wel een grote stap.

Ik werk in een viswinkel en in principe eet ik geen vlees, maar soms neem ik wel een heel klein stukje kibbeling (waar dan eigenlijk geen vis in zit). :+

Biologisch vlees is alles behalve goed!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:26

NikkiTazz schreef:

Kan je dat ook uitleggen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:29

Ik ken meerdere biologische boeren erg goed. En die zouden je nu echt wel willen vertellen dat dat dikke onzin is. Ik kom zelf ook vaak op biologische bedrijven, ik kan je verzekeren de richtlijnen worden strenger en strenger. De boerderijen waar ik kom daar hebben de dieren het ontzettend goed. Dus ipv zomaar iets te roepen wil ik je graag uitnodigen eens met mij mee te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:30

NatasjavE schreef:
NikkiTazz schreef:

Kan je dat ook uitleggen?

Natuurlijk.

Biologisch gehouden dieren mogen niet altijd, en niet lang genoeg behandeld worden met anti biotica.
Dit houd in dat deze dieren vaak langer, met pijn moeten leven.

De "normaal" gehouden dieren mogen dit allemaal wel, alleen is hier de huisvesting ook weer minder van.

Puntje bij paaltje komt het er op neer, dat je beter bij een boer vlees kan halen en/of wat meer moet/zal gaan betalen voor vlees. Dan kunnen de boeren allemaal meer uitbreiden en de dieren een beter leven geven.
Zolang wij allemaal goedkoop vlees willen, zullen de dieren met leed blijven staan!

Ik zal dus ook nevernooit meer een hap vlees eten... dit is voorlopig nog niet te realiseren namelijk.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:32

Hoe kom je hier in godensnaam bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:34

Axel_Valerie schreef:

Van de beste biologische boer in mijn omgeving ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:35

TS ik kan je helaass je niet helpen met het vlees eten. Ik word al misselijk als ik het ruik / moet bereiden. Hopelijk helpt het je, maar toch vind ik het vreemd dat je ondanks je goede bloedwaardes heel erg moe bent. Kan het niet door stress o.i.d. komen?

NikkiTazz, ik ben heel erg benieuwd naar een bron. Dat ze langer met pijn lopen is pertinent onwaar. Er wordt alleen zorgvuldiger met medicijnen omgesprongen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:36

_Lisanne schreef:

Ook heb ik heb hetzelfde, ik ben inmiddels al 21 jaar vegetarisch en ben ook vaak moe. Heb er ook aangedacht om weer een beetje vlees of vis te gaan eten, maar ik durf het niet..
Ik zal de app eens dowloaden die hier wordt genoemd

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:40

NikkiTazz schreef:
Axel_Valerie schreef:

Van de beste biologische boer in mijn omgeving ;)

Dan is er iets GOED mis bij die boer. Er zijn namelijk talloze
manieren om dieren te helpen die pijn hebben, niet alleen met
anti-biotica. Vaak (de boeren die ik ken hebben dit allemaal)
hebben biologische boeren hier hele behandel
plannen voor samengesteld samen met een vee-arts. Er zijn namelijk
ook medicijnen die wel binnen de richtlijnen van biologische bedrijven vallen
en er zijn ook talloze oplossingen vanuit de natuur. Bovendien lijden de
beesten niet, mocht dat wel het geval zijn dan zal het leven van zo'n dier
niet onnodig lang opgerekt worden maar word het dier geslacht.

Om welke boer gaat dat dan? Ik ben zeer benieuwd, mag ook via PB

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:42

Sinds wanneer bepaalt antbiotica pijn of niet.
Ik houd schapen biologisch en als je zorgt dat ze op tijd worden geschoren, de poten worden bekapt, ze vrij zijn van rotkreupel en wormen(veel omweiden) hebben mijn schapen echt geen pijn. Dat moet jouw beste boer maar eens naar zijn bedrijfsvoering gaan kijken.

Waar je soms ook heel moe van kan worden is teveel suikers/koolhydraten eten.
Kijk daar eens naar minder pasta, brood, aardappelen, rijst kan goed helpen.
Eet daarvoor eens in de plaats roggebrood of roggekrackers, rogge pasta.
Suiker is een moemaker en we eten er vaak veel meer van dan nodig.
En tarwe produkten zijn koolhydraten
Laatst bijgewerkt door Steppe op 07-10-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt