Zoontje van vriend wil niet eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:53

Drinkt hij wel goed?
Anders smooties gaan maken met groente en fruit, eventueel mee laten helpen. Zo krijgt hij iig wel de vitamines binnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:54

Allereerst - als jullie hem slechts een dagje per week hebben, kun je niet structureel wat aan het probleem doen. Jammer maar helaas. Dan zou ik vooral zorgen dat de regels bij jullie helder zijn (wat er gegeten wordt en wanneer, en ook wat en wanneer niet), en dat er verder weinig druk op gezet wordt. Geen machtsmiddel laten worden in elk geval. Laat hem gewoon maar ervaren hoe het eten bij jullie werkt.

Daarnaast zou ik heel voorzichtig zijn met dingen betitelen als manipulatie. Het is in eerste instantie gewoon reactie - reactie op de druk die jullie zetten. Hij probeert reacties uit, oa omdat hij nog niet weet wat hij er precies mee aanmoet en omdat hij 3 is en het volkomen natuurlijk is dat hij daarmee gaat experimenteren. Dat verdient niet meteen de negatieve associaties die aan de term 'manipulatie' vasthangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:58

Youknowme schreef:
Suzanne, haar vriend is zijn vader dus deze mag zich zeker met de opvoed regels bemoeien! Zou een beetje gek zijn dat hij maar alles door de vingers moet zien omdat hij er maar een paar uur per week is.

Hij mag als vader van alles willen maar in de praktijk zal je merken dat dit niet werkt. Huisregels die daar anders zijn... Prima. Maar echt opvoedkundige dingen? Nee dat werkt niet met een paar uurtjes per week. En je snijdt jezelf alleen maar in de vingers. Zodra het kind het daar niet meer leuk vindt, krijg je echt een probleem. Houd het leuk en dwing zeker niet met eten.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:59

Hoe moeilijk het ook is, het is een fase ;)
Niet teveel aandacht aan schenken, zodra jullie je eten op hebben en hij weigert nog? Alles van tafel halen.
Niet boos doen, maar gewoon doorgaan met jullie avondprogramma.
Uiteraard krijgt hij Savonds geen lekkers, wel kun je zijn bordje bewaren en aanbieden bij de "ik heb zoooooon honger en ga dood", wil hij dat niet ? Dan niet en dan is het klaar, bordje ging bij mij dan in de prullenbak en mochten ze met een lege maag naar bed.
Dat mama het anders doet dat moet je vh gemak maar even vergeten.
Kinderen weten dondersgoed welke regels er waar gelden hoor.
Succes !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:05

@Pipo, niet dooreten is geen vlees en geen toetje? Damn. Geen toetje kan ik me iets bij voorstellen, maar geen vlees? Dat is wel heel streng, vind ik. Maar goed, als 't voor jullie werkt, prima natuurlijk.

Ik denk dat je genoeg tips hebt, TS. Dwingen gaat inderdaad niet werken. En verhongeren zal ook niet snel gebeuren. Wel vind ik de tip over het medische dossier heel slim, ik zou deze zeker opvragen, helemaal wanneer hij echt zo vaak ziek is zoals jij beweert.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:06

Zit het ventje emotioneel goed in zijn vel? Eten is 1 van de weinige dingen waarover je als kind wel zelf controle kan uitoefenen. Kinderen die het emotioneel moeilijk hebben, het gevoel hebben weinig controle over hun leven te hebben, kunnen in die controle over eten voor zichzelf ergens houvast vinden.
Hoe is de relatie moeder-zoon? En vader-zoon?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:08

pardon, ik heb verkeerd gelezen dacht dat ie 9/10 jaar was, maar hij is 3. Duidelijke regels, geen medelij omdat ie niet wou eten en niet afwijken van je regels. Maar ook niet tussedoor lekkers geven. vaste tijden iets lekkers.Dan weet ie waar hij aan toe is.

San87, zowel mijn man als ik en de kids zijn gek op vlees en dat bewaren we als laatste (voor het toetje. Als ik het vlees eerder geef hoeft mijn dochter daarna niks meer opeens. want dan zit ze vol zegt ze terwijl het echt niet zo veel is. Maar gewoon een xtra motivatie voor haar.

danamuts

Re: Zoontje van vriend wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:11

Wat drinkt hij overdag? Kan het zo zijn dat hij bomvol drinken zit, en daardoor minder / geen honger heeft en dus niet eet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:17

Dingen als dwingen werkt idd averechts
wel fijn dat de moeder gewoon heft toegegeven dat ze bij hem ook slecht eet :j

Ik zou er niet al teveel van wakker liggen
en hem gewoon de dingen geven die hij wel graag lust dus idd patatje ect heb liever dat ze een patatje eten dan helemaal niks :(

Sommige kinderen zijn nou eenmaal hele moeilijke en kieskeurige eters
je hebt zelf volwassen mannen die enkelt boterhammen met pindakaas willen eten...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:17

Hier ook een hele moeilijke eter, maar nu ze bijna 6 is gaat het rustig aan beter. Het hoort idd een beetje bij de leeftijd. Ik heb me er goed zorgen over gemaakt, maar mijn dochter groeide verder en dan moet je het maar voor lief nemen. Dwingen helpt zeker niet! Ik ga geen drama maken aan tafel. Wat bij mijn dochter helpt (en dan nog wordt het nooit een grote eter) is een bordje opscheppen die wat royaler is dan ze op dient te eten en dan aangeven hoeveel happen ze overal van moet doen. Ze vind het heerlijk om die uit te tellen en wat te kunnen laten liggen, dan heeft ze toch zelf voor haar gevoel een beetje controle over wat ze moet eten. Eet ze dat op (wel voor een kleine hoeveelheid gaan die bij het kind past), dan mag ze na het eten iets uitkiezen wat ze graag wil doen, een filmpje kijken, op de tablet, buiten spelen zeg het maar. Zo niet, dan niets bijzonders. We hebben zoveel geprobeerd, duidelijkheid werkt het beste en helaas moet de eetlust soms vanzelf komen. Drinken doet mijn dochter wel veel, maar kieskeurig als ze is, alleen haar carvan cevitam, smoothies en soepjes etc om groente binnen te krijgen ging helaas niet door. Je hoeft niets extra's te maken, zodra je extra keuzes aanbied zoals ontbijtkoek etc om hem toch maar wat te laten, creëert natuurlijk nooit de eetlust voor het avondeten. Toetjes onthouden vind ik helemaal niet nodig, straffen helpt gewoon niet, ik zie dat wel als een straf. Het moet juist een beeld geven dat eten aan tafel wel leuk kan zijn. Geduld en idd zijn moeder die hem het meeste van de tijd heeft zal het waarschijnlijk anders doen, moeilijk om met een paar uurtjes tijd een ritme te creëren, maar hij mag natuurlijk wel weten wat de regels bij papa zijn. Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:22

Ga iig geen emoties verbinden aan het eten. Niet boos worden, niet ingaan oo manipulaties enz. Ook niet de altijd veel gebruikte "als je bord niet leeg is dan geen toetjr" gaan gebruiken.
Persoonlijk zou ik het lekker zo laten en het probleem bij moeder laten liggen, maar mocht je er echt mee zitten kun je eens gaan praten met een (kinder)dietist. Hoef je het kindje niet eens mee te nemen, gewoon een eenmalig consult voor adviezen.
Laten helpen met koken/boodschappen kan helpen, maar er zijn nog veel meer adviezen te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:23

DeMolenhoek schreef:
Bij mij is het: Niet willen eten? Goed. Spijtig voor jou. Je zal wel honger krijgen.
Wil je eten? Fijn! Kan er daarna misschien nog een ijsje vanaf ;)

Zo doe ik het ook, mijn zoontje is ook 3
Niet teveel aandacht op vestigen
Zeker niks anders zoals koek tussendoor geven en alleen s'avonds in het weekend een chipje als er eerst normaal gegeten is. Wel vlees en toetje en ik probeer altijd te laten proeven. Maar niet, dan niet.
Ik probeer een beetje de balans te houden. Als mijn zoontje de groente die dag niet lekker vind zorg ik wel voor een lekker fruittussendoortje, gepureerde soep of groene smoothie. Heeft hij toch wat gezonds
Drinken inderdaad mee uitkijken. Niet net voor het eten en geen zoetigheid of bijv chocomelk, dat vult enorm. Tussendoor een keer paprika, komkommer of wortel laten knagen voor de afwisseling ipv fruit. Ze gaan echt wel weer eens eten (hoop ik :o )

Wat de regels bij zijn moeder zijn zou ik me niet te druk om maken, zelf heel duidelijk zijn werkt voor het kind het best denk ik

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:48

MIjn dochter at ook zeer langzaam en bijna niets.Ze kreeg de tijd van een normale maaltijd met het gezin.Daarna nog een kwartier extra alleen aan tafel met de kookwekker.Ging de bel,eten weg.Na 4 x had ze hem door.Ze was toen 4.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:55

Vrienden van ons hebben nu ook een kindje in die leeftijd, die ook moeilijk eet. Ze scheppen gewoon een beetje op zijn bord en hij mag ook gerust met zijn handen eten (laatst aten we daar bijv. wraps en dan pakt hij tomaatjes, champignons, stukjes gehakt met zijn vingers, maar het gaat wel zijn mond in!). Vaak pakt hij hele specifieke dingen en laat hij de rest liggen. Als iedereen klaar is met eten, vragen ze nog even aan het kindje of hij genoeg heeft gegeten. Meestal is het antwoord "ja!" waarop ze dan nog een keer vragen "Zeker weten? Want dan halen we nu je bord weg!" En hij mag dan ook nog een toetje, maar dan niet een toetje als ijs of chocoladepudding ofzo, gewoon simpele vla of yoghurt.

Als er slecht gegeten is en we gaan na het eten nog even thee drinken, met een koekje erbij, dan wil hij natuurlijk standaard ook koekjes eten, maar dat krijgt hij niet. Ze leggen dan ook netjes uit dat hij voldoende vitamientjes moet eten en dat als hij zegt dat hij vol zit, hij niet vlak daarna opeens wel koekjes of snoepjes kan eten. Maar als hij wil, mag hij dan bijv. nog wel een stukje fruit, of iets anders gezonds.

Door dit verhaal moet ik ook denken aan een oud collega van mij... Haar kids aten ook heel slecht, dus van de huisarts had ze het advies gekregen om ze dan maar gewoon een boterham met kaas te geven als ze dat wel wilden eten. Resultaat: kids zijn nu tegen de 20 en net over de 20, beiden morbide obesitas, eten alleen vette hap (chinees, pizza, frituur en tussen de middag boterham met kaas). Groentes en fruit? Lusten ze niet! Ze hebben het immers ook nooit hoeven eten van hun ouders, een boterham met kaas en een toetje was het alternatief. Maar als er ongezond werd gegeten, aten ze natuurlijk wel normaal mee, dus die ouders zijn ze vaker ongezond eten gaan geven (ouders hebben ook morbide obesitas). Ik heb echt met verbazing zitten kijken hoe dat ging als een van de kids tussen de middag bij ons op het werk langs kwam. Dertien jaar, dook gelijk de snoeppot in, maar voordat ze bij ons kwamen belden ze altijd eerst moeders op, of ze een broodje kaassouffle en een milkshake bij de snackbar mochten halen.... En het maar niet begrijpen dat ze zoveel te zwaar waren en maar lachen omdat die kids niet van groente en fruit houden.

Dus op je vraag of je het zoontje van je vriend dan wel ongezond eten moet geven, onder het mom van, dan eet hij tenminste iets: nee, dat zou ik niet doen. Ik denk dat het van belang is dat als er al wat in gaat, het iets relatiefs gezond is.

Heel veel succes :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:58

Joyce2, wat ik me van mijn studie kan herinneren is de manier die die vrienden van jullie gebruiken volgens de huidige onderzoeken pedagogisch het meest verantwoord

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:03

Oh wat grappig, dat wist ik helemaal niet! Maar ik vind het een hele relaxte manier. Ze doen op deze leeftijd dus niet moeilijk over het met handen eten en vies worden is ook geen probleem, ze laten de kids echt ontdekken hoe het eten voelt/ruikt/smaakt. Stukje bij beetje leren ze dan steeds meer hoe het "hoort" als je een grote jongen/grote meid wordt.

Ook voor ons, als wij als gasten erbij zitten, is het nooit vervelend om mee te eten, want er is nooit strijd over het eten met de kids. En vaak ga ik of mijn vriend naast de oudste zitten, want die vindt het dan stiekem wel stoer dat er iemand anders naast hem zit dan die saaie papa en mama en dan gaat hij heel wijs van alles eten :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:15

Balte schreef:
Zit het ventje emotioneel goed in zijn vel? Eten is 1 van de weinige dingen waarover je als kind wel zelf controle kan uitoefenen. Kinderen die het emotioneel moeilijk hebben, het gevoel hebben weinig controle over hun leven te hebben, kunnen in die controle over eten voor zichzelf ergens houvast vinden.
Hoe is de relatie moeder-zoon? En vader-zoon?

Als hij bij ons is, is het een heel vrolijk en sociaal ventje. Een energie bommetje. Hij is dol op zijn vader en in het begin had mijn vriend veel schuld gevoelens (vanwege het hele omgangsdrama) en liet hij alles toe. Nu hij hem vaker ziet begint hij ook meer nee te zeggen en op te voeden.

Hoe het zit met zijn moeder en hoe de situatie daar thuis is weten we niet. Het contact tussen vader en moeder is minimaal, maar we weten dat zijn thuis situatie niet ideaal is.
Mijn vriend krijgt maandelijks een update van het kinderdagverblijf waar de kleine zit en helaas wil de huisarts geen info geven. Hier moeten we nog achteraan, kunnen we ook gelijk zijn medische dossier opvragen.

Drinken doet hij net zo slecht als eten. We moeten hem er echt aan herinneren dat hij moet drinken.
Eten hebben we in het begin proberen te dwingen, maar dit hebben we de laatste tijd los gelaten, aangezien hij ook vaak ziek was. We hebben geprobeerd om hem bij het eten maken te betrekken, maar ook dat werkt helaas niet (we hebben hier een moestuin, kippen, varkens enz). Kippen vind hij heel leuk, maar op zijn bord laat hij ze liggen :P

Na het eten niets geven dat kunnen we op dit moment niet, omdat hij dan naar zijn moeder gaat.
Overdag krijgt hij geen ongezonde tussendoortjes, alleen fruit (na 3 uur niets meer, aangezien we om half 5 al moeten eten), maar dat wil hij dus niet eten (of maar een hapje en dan legt hij het op de grond).

We hebben ook al nutridrink overwogen, aangezien hij dan in ieder geval zijn hoognodige voedingsstoffen binnen krijgt en de rest dan 'bonus' is.

Ik weet dat het waarschijnlijk een fase is, maar ik maak me er zorgen over, aangezien hij zo vaak ziek is en niet in een ideale situatie zit qua thuissituatie.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:18

Citaat:
helaas wil de huisarts geen info geven.

Is die huisarts wel helemaal lekker ?!
Het gaat toch toch om het kind van je vriend ? Erkent neem ik aan ?
Die huisarts was met mij nog niet klaar... Mafklapper.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:20

Dan heeft zijn moeder het niet breed als ze bij de voedselbank is.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:25

Lastig en herkenbaar. Probeer er geen aandacht aan te schenken. Dan eet hij maar niet.
Zorg dat als hij iets drinkt er vitamines in zitten en vindt hij vitamine pilen voor kids wel lekker? Dan geef je die, mijn jongste vond dat wel lekker. Ik noemde het wel een snoepje ipv vitaminepil ;-)
Tussendoor proberen er wat fruit in te krijgen of bv yoghurt/vla met bessen oid.
Ik heb er bij de jongste nooit een probleem van gemaakt, ook gewoon een toetje (wel met fruit erdoor) na het eten en inmiddels eet hij redelijk.
Ik moet wel zeggen dat als hij ziek is ik het echt moeilijk vind. Je wilt toch dat ze gezond zijn/eten.
Probeer er geen strijd van te maken of te dwingen. Negeren, hoe moeilijk ook, werkt bij ons het beste.

Shadow0

Elise_0o schreef:
Hoe het zit met zijn moeder en hoe de situatie daar thuis is weten we niet. Het contact tussen vader en moeder is minimaal, maar we weten dat zijn thuis situatie niet ideaal is..

Maar wat willen jullie hiermee doen? In hoeverre voegt dat medisch dossier iets toe, wat zou je met de informatie willen doen?

En dat meen ik serieus. Daar een strijdpunt van maken is namelijk iets wat vooral tot meer spanning gaat leiden. Als het echt slecht is, en je vriend gaat de voogdij aanvragen, dan kan dat uiteraard van belang zijn. Maar als je dat niet met een redelijke zekerheid van slagen kunt en wilt doen, lijkt het me beduidend verstandiger om te zorgen dat de situatie bij jullie stabiel en veilig is zonder de relatie met de moeder verder onder druk te zetten. Dat laatste levert namelijk niets op, en zeker geen gezonde omgeving voor het jongetje.

Denk goed na wat je precies wilt bereiken als je zo'n strijd aangaat... en of de strijd werkelijk in het belang van zijn zoontje is.

StalNollie

Maak er geen issue van kinderen weten vaak wel wat ze nodig hebben.
Let niet op het eten maar praat over leuke dingen, dus zeg niks over het eten. Na het eten wel of niet gegeten tafel opruimen en wat vla of fruit op tafel en hetzelfde doem. Later op de avond honger prima lekker appeltje.

Eventuel xtra vitamine supplementen geven.

Kijk naar het kind hoe ziet deze eruit en wat is zijn gedrag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:28

Nutridrink zou ik absoluut niet aan beginnen in deze fase ts. Aps je echt zoveel zorgen hebt over zijn vitamines geef dan een supplement, maar met nutri(ni)drink ga je dit probleem compleet uit de hand laten lopen en zal het alleen maar moeilijker worden hem uit deze fase te krijgen. Kinderen hebben behoorlijk wat reserves. Pas als hij ernstig achter gaat blijven in groei ed zou ik me zorgen maken. 75% van de kinderen gaat door deze fase.
Nogmaals, maak dan een afspraak met een kinderdietist.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-10-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:28

de tafel voor 2 personen dekken dan voelt het kind zich genegeerd en zal dan toch aan tafel gaan zitten om te eten.
mijn vriendin had een dochter die ook niets wilde eten en heeft dit uitgeprobeerd werkte als een trein na 5 min wilde ze maar al te graag aan tafel zitten om te eten.
ik was ook een dramaqueen met eten vroeger mijn moeder heeft een x eten weggegooid omdat ik niet wilde eten,toen heteten weggegooid was wilde i wel eten maar me moeder wilde me geen broodje geven en zei wil je eten dat eet je maar uit de vuilnisbak (heb er nog een foto van ik jankend naast de vuilnis bak)
sinds dien heb ik altijd gegeten omdat ik het zo erg vond dat het weggegooid was en ik honger had.
mijn moeder heeft me naar eigen zeggen een kom pap gegeven wand uit de kliko eten vond ze wel te ver gaan,maar het schok element was er bij mij wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:33

Als hij systematisch slecht eet kan ook het hongergevoel verstoord worden en wekt een maaltijd zelfs weerstand op.
Ik zou een tijdje misschien geen eten direct aanbieden maar bijvoorbeeld gemixde gezonde snacks in de kamer zetten en hem laten weten dat hij dat vrij mag pakken. Zelf af en toe ook wat pakken als hij het ziet maar geen aandacht eraan schenken. Eventeel aantrekkelijker maken met een gezonde dip (joghurt of avocado dip bijvoorbeeld).
Bij het avondeten zou je ook gewoon kunnen mededelen dat jullie even lekker gaan eten. Uiteraard zijn stoel er uitnodigend bij maar zonder er aandacht aan te geven.