onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:38

Ik zou zelf niet tussen een groep inspringen.

Maar als 16jarige, niet hele grote meid die ook niet sterk is lijkt me dat ook niet slim :=

Als de situatie zodanig lijkt dat er echt hulp moet komen zal ik weinig moeite hebben met hulp inschakelen (mensen in de buurt en/of politie)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:32

Joaltijd schreef:
Ik zou zelf niet tussen een groep inspringen.

Maar als 16jarige, niet hele grote meid die ook niet sterk is lijkt me dat ook niet slim :=

Zoals het oude spreekwoord zegt: wie niet sterk is, moet slim zijn!
Je eigen mogelijkheden niet over- of onderschatten is alleen maar verstandig.
En als gezegd: weten waar je op kunt letten. Als je min of meer weet hoe een groepsproces zoals pesten werkt. (Vaak: een of twee echte agressors, een stel meelopers - en vaak omstanders die het maar matig vinden.)
Zijn er signalen waar je gebruik van kunt maken? Zoals omstanders die elkaar wat aankijken...? Dat is goud waard!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:19

Janneke2 schreef:
Goed hoor TS!!

Ik ben ook van het ingrijpen en bemoeien.
Wat wel zo is: enige training kan geen kwaad.
Gedachten als "dadelijk pakken "ze" een mes - niet doen!
Staat er daadwerkelijk iemand waarvan jij denkt dat-ie een mes heeft?
En zo ja: waarom denk je dat?
(Het kan zijn dat je in een flits iets hebt gezien dat niet pluis is , het kan ook zijn dat je eerst iets aan je angst moet doen. Weglopen en dan 112 bellen bijv.)

Vechtsport training kan helpen, maar vooral dingen als sociale weerbaarheid. Snappen hoe een groepsproces werkt. Hoe uitlokken werkt. Op welke signalen je kunt inhaken.
En van die trucjes als praat 'goed plat'. (Als geboren Rotterdamse praat ik Twents in Amsterdam, "alle boeren spreken Twents" - dat wil ook nog wel eens ontwapenen. Plat Rotterdams is in de hoofdstad af te raden. Keurig abn werkt vaak niet. )

En bedenk: menig slachtoffer was vooral boos en ontdaan over de laffe opstelling van de omstanders die niets deden.
Dat je door een enkel triest figuur wordt mishandeld - dat is heel naar.
Maar dat velen dan schijnen te denken dat je het zelf maar mag uitzoeken en dat jouw lot hen Siberisch laat - huuuuuuu.

Uhm, omdat de kans heel reeel is dat ze ineens een mes pakken hier in de buurt, of je gewoon zo mishandelen. Geen respect en al helemaal niet voor vrouwen in dit dorp. (Woon er net buiten thank god)

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:54

Geryon schreef:
Janneke2 schreef:
Goed hoor TS!!

(Het kan zijn dat je in een flits iets hebt gezien dat niet pluis is , het kan ook zijn dat je eerst iets aan je angst moet doen. Weglopen en dan 112 bellen bijv.)

Vechtsport training kan helpen, maar vooral dingen als sociale weerbaarheid. Snappen hoe een groepsproces werkt. Hoe uitlokken werkt. Op welke signalen je kunt inhaken.
En van die trucjes als praat 'goed plat'. (Als geboren Rotterdamse praat ik Twents in Amsterdam, "alle boeren spreken Twents" - dat wil ook nog wel eens ontwapenen. Plat Rotterdams is in de hoofdstad af te raden. Keurig abn werkt vaak niet. )

En bedenk: menig slachtoffer was vooral boos en ontdaan over de laffe opstelling van de omstanders die niets deden.
Maar dat velen dan schijnen te denken dat je het zelf maar mag uitzoeken en dat jouw lot hen Siberisch laat - huuuuuuu.

Uhm, omdat de kans heel reeel is dat ze ineens een mes pakken hier in de buurt, of je gewoon zo mishandelen. Geen respect en al helemaal niet voor vrouwen in dit dorp. (Woon er net buiten thank god)

ben je feminist? (ik ook hoor *D )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:59

Citaat:

...als dat jouw situatie is, dan moet je daar idd van uitgaan.
En met name 'mensen die geen respect hebben' kan lastig zijn. Het belangrijkste is dan dat jij zogezegd respect voor twee hebt.
(Maar als iemand jou al diskwalificeert tot slechte vrouw omdat je zonder chaperonne over straat loopt, dan is dat hard werken aan jezelf. Omdat ik als feministe daar dus boos van word en met boosheid werkt het niet. )

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 07:03

_/-\o_ Hi
Janneke2 schreef:
Citaat:

...als dat jouw situatie is, dan moet je daar idd van uitgaan.
En met name 'mensen die geen respect hebben' kan lastig zijn. Het belangrijkste is dan dat jij zogezegd respect voor twee hebt.
(Maar als iemand jou al diskwalificeert tot slechte vrouw omdat je zonder chaperonne over straat loopt, dan is dat hard werken aan jezelf. Omdat ik als feministe daar dus boos van word en met boosheid werkt het niet. )

Wat leuk dat je ook feminist bent! Ik namelijk ook. Omdat ik nog jong ben zou k me er niet zo voor in kunnen zetten. Om toch E helpen ga ik geen competitie met vrouwen aan. Ik respect alles op de manier hoe ze het doen. Overal zit een reden aan. In plaats van een competitie ervan te maken steun ik ze liever :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:36

Janneke2 schreef:
Goed hoor TS!!

ik snap echt helemaal niks van jouw post.
Je zegt dat je van het ingrijpen bent, maar vervolgens ook dat als je denkt dat iemand een mes heeftdat je het dan niet moet doen? En dan weer waarom je zou denken dat iemand een mes heefT?
en dat je t alleen moet doen als vechttraining hebt gehad?
en dan dat je juist dingen moet begrijpen hoe groepsprocessen werken en uitlokken?
of plat moet praten?
Ben je nu voor of tegen ingrijpen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:13

Moeilijk. Ik ken mezelf en denk dat ik mezelf teveel laat meeslepen. Ik heb 1 x echt gevochten in mijn leven, was een samenloop van omstandigheden met een andere jongen, was een jaar of 15 toen? En 1 x bijna, toen werd ik door vriendinnen tegengehouden. Ik werd een hele avond lang voor van alles en nog wat uitgemaakt, ze probeerde me te laten struikelen etc, op een gegeven moment is dan ook de maat vol zegmaar. Maar ik denk dat als ik niet was tegen gehouden het wel uit de hand was gelopen. Ik probeer dus eigenlijk dit soort situaties te ontlopen... Maar mocht het echt nodig zijn dan zal ik absoluut helpen. Sowieso als het om kinderen van 14 gaat ofzo, spring ik er wel bovenop :p

Ik vind het top als mensen ingrijpen!

Mjelle_G

Re: onverwachte hulp? zet jij je daarvoor in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:22

Denk dat het heel erg van de situatie afhangt. Kan wel heel snel 'boos' worden om dergelijke situaties en dan eropaf stappen. Heb het 1x meegemaakt dat een grote groep in de stad ging rellen tegen de politie, ik kwam net uit mijn werk (8e dienst achtereen) en werd zo pissig dat ik er wat van heb gezegd, andere mensen die er langs liepen ook.

Bleek het een oefening van de politie te zijn.. 8)7

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:49

RoyceMack schreef:
Je zegt dat je van het ingrijpen bent, maar vervolgens ook dat als je denkt dat iemand een mes heeftdat je het dan niet moet doen? En dan weer waarom je zou denken dat iemand een mes heefT?
en dan dat je juist dingen moet begrijpen hoe groepsprocessen werken en uitlokken?
of plat moet praten?

Hoi Royce Mack,
Jammer dat je er weinig van begrijpt.
Het gaat mij nadrukkelijk over situaties en nuances. ALS je als mens in staat bent om in te grijpen: graag!
Maar soms kun je weinig: doorgaans omdat erg veel mensen van toeten noch blazen weten als het gaat om sociale veiligheid. (Dat is iets anders dan vechttraining, hoewel dat ook zin kan hebben. Er zijn bepaalde handgrepen die erg handig zijn als je tegenover iemand met een mes staat, maar die heb ik niet echt goed bijgehouden.)
Verder: het kan voor jezelf zin hebben om na te gaan "waarom denk ik nu aan messentrekkers?" - dat kan angst zijn, een volstrekt begrijpelijke zaak (maar geen goede raadgever).
Dus vraag jezelf af" "Waarom denk ik dit nu? Heb ik nu, zelf iets gezien dat niet pluis is - of komt er vooral een 'roddelverhaal' boven? "
(Je leven leven op basis van mensen die zeggen "nou, pas maar op want het gaat vast zus of zo" lijkt mij geen goed idee. )
Maar de aanwezigheid van wapens, of het feit dat je zelf boos bent of wankel vanwege een stevige verkoudheid zijn allemaal uiterst geldige redenen om het te laten bij 112 bellen / filmen.

Als je weet hoe groepsprocessen werken, kun je in een akelige situatie bijv oogcontact zoeken met andere omstanders. Vaak vindt 'iedereen' het vervelend, maar niemand geeft het startschot. Als jij vanwege het oogcontact weet, dat je medestanders en bondgenoten hebt, is de situatie in feite totaal anders geworden.

En plat praten helpt. Ik kom uit een onderwijsfamilie. Maar in bijv de trein hebben mensen geen zin in gehoorzamen aan een keurige, brave schoolfrik. Sterker nog: je loopt dan een reële kans op de valkuil van "wat ben jij schorriemorrie" - en iemand die daar tegen in het geweer komt heeft alleen maar groot gelijk.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 11:37

Janneke2 schreef:
RoyceMack schreef:
of plat moet praten?

Hoi Royce Mack,
Jammer dat je er weinig van begrijpt.
Het gaat mij nadrukkelijk over situaties en nuances. ALS je als mens in staat bent om in te grijpen: graag!
Maar soms kun je weinig: doorgaans omdat erg veel mensen van toeten noch blazen weten als het gaat om sociale veiligheid. (Dat is iets anders dan vechttraining, hoewel dat ook zin kan hebben. Er zijn bepaalde handgrepen die erg handig zijn als je tegenover iemand met een mes staat, maar die heb ik niet echt goed bijgehouden.)
Verder: het kan voor jezelf zin hebben om na te gaan "waarom denk ik nu aan messentrekkers?" - dat kan angst zijn, een volstrekt begrijpelijke zaak (maar geen goede raadgever).
Dus vraag jezelf af" "Waarom denk ik dit nu? Heb ik nu, zelf iets gezien dat niet pluis is - of komt er vooral een 'roddelverhaal' boven? "
(Je leven leven op basis van mensen die zeggen "nou, pas maar op want het gaat vast zus of zo" lijkt mij geen goed idee. )
Maar de aanwezigheid van wapens, of het feit dat je zelf boos bent of wankel vanwege een stevige verkoudheid zijn allemaal uiterst geldige redenen om het te laten bij 112 bellen / filmen.

Als je weet hoe groepsprocessen werken, kun je in een akelige situatie bijv oogcontact zoeken met andere omstanders. Vaak vindt 'iedereen' het vervelend, maar niemand geeft het startschot. Als jij vanwege het oogcontact weet, dat je medestanders en bondgenoten hebt, is de situatie in feite totaal anders geworden.

En plat praten helpt. Ik kom uit een onderwijsfamilie. Maar in bijv de trein hebben mensen geen zin in gehoorzamen aan een keurige, brave schoolfrik. Sterker nog: je loopt dan een reële kans op de valkuil van "wat ben jij schorriemorrie" - en iemand die daar tegen in het geweer komt heeft alleen maar groot gelijk.

fijn dat je me wel snapt! er zijn inderdaad wel wat grepen voor maar het licht echt aan de situatie, als de persoon levensgevaarlijk ligt te dreigen kun je beter maken datje wegkomt, daarbij ligt het er ook aan hoe goed je de greep beheerst.
verder mooi uitgelegd trouwens! :j