Selectief mutisme of aangeleerd gedrag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Selectief mutisme of aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:31

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar volgens mij geef je zelf al de oplossing van het probleem aan.

Zo lang iedereen haar blijft 'belonen' voor het niet praten, zal ze niet gaan praten. Kun je met de juffen praten en afspreken dat ze niks voor haar doen als ze het niet vraagt? De eerste dag zal ze huilen en zal het niet leuk zijn, maar het went snel genoeg! Op die leeftijd hebben ze gauw genoeg door hoe het werkt, zeker als je al zegt dat ze slim is!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:00

Jasmijn159 schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar volgens mij geef je zelf al de oplossing van het probleem aan.

Zo lang iedereen haar blijft 'belonen' voor het niet praten, zal ze niet gaan praten. Kun je met de juffen praten en afspreken dat ze niks voor haar doen als ze het niet vraagt? De eerste dag zal ze huilen en zal het niet leuk zijn, maar het went snel genoeg! Op die leeftijd hebben ze gauw genoeg door hoe het werkt, zeker als je al zegt dat ze slim is!

Ik begrijp je gedachte maar dit heeft niets te maken met het wel gemakkelijk vinden of wat dan ook. Was het maar zo simpel ;)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:15

Onze dochter is oom een spraakwaterval, maar kan bin sommige mensen of situaties enorm dichtklappen en heeft dus bijvoorbeeld bij haar juf het eerste half jaar ook niet gesproken. Het gaat nu veel beter sinds we een paar keer 1X per week aan het einde van de schooldag in de klas gingen kletsen. Mijn dochter kon lekker spelen, kleuren etc en kk babbelde met de juf. Na een tijdje ging ze zich langzaam in het gesprek mengen, eerst via mij, maar al redelijk snel direct met de juf. Je maakt in zo'n setting de drempel wat kleiner en dat werkte bij ons heel goed. We zijn er na de vakantie niet mee doorgegaan omdat ze nu gewoon met de juf praat. Niet honderduit, maar genoeg om goed mee te komen. Misschien helpt zo'n omweg ook bij jullie, succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:28

batje schreef:
Onze dochter is oom een spraakwaterval, maar kan bin sommige mensen of situaties enorm dichtklappen en heeft dus bijvoorbeeld bij haar juf het eerste half jaar ook niet gesproken. Het gaat nu veel beter sinds we een paar keer 1X per week aan het einde van de schooldag in de klas gingen kletsen. Mijn dochter kon lekker spelen, kleuren etc en kk babbelde met de juf. Na een tijdje ging ze zich langzaam in het gesprek mengen, eerst via mij, maar al redelijk snel direct met de juf. Je maakt in zo'n setting de drempel wat kleiner en dat werkte bij ons heel goed. We zijn er na de vakantie niet mee doorgegaan omdat ze nu gewoon met de juf praat. Niet honderduit, maar genoeg om goed mee te komen. Misschien helpt zo'n omweg ook bij jullie, succes!

Wat heb je dat goed gedaan zeg. De drempel zo laag gehouden en haar wel de mogelijkheid gegeven om mee te doen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:22

Jasmijn159 schreef:

Dit is geen kwestie van dwars zijn, maar zeer waarschijnlijk een psychisch probleem. Dat los je niet op jouw manier op. Helaas, want dat zou wel makkelijk zijn :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 15:24

We zijn weer een aantal weken verder en van de week te horen gekregen dat er binnenkort een school psycholoog komt voor bij Saar in de klas. wanneer is nog niet bekend.

Maar heel wat tips opgevolgd en geprobeerd en toch is er wel degelijk verschil.
-Saar houdt haar lippen niet meer stijf op elkaar als ze het plein op stapt.
-Ze buigt haar hoofd niet meer maar blijft recht op staan.
-Ze praat (Nederlands) op school met mij en met de moeder van haar vriendin Anouk. nu zelfs als de juf er bij is!!!!!!
-Ze heeft afgelopen vrijdag thuis een heel verhaal (in het Nederlands) tegen een Portugese vriendin verteld, voor het eerst dat ze uberhaubt iets van geluid heeft gemaakt tegen een Portugese!! ze ratelde maar door :-)

Alles is wel in een sneltrein vaart gegaan sinds wij haar hebben verteld dat wij hebben besloten weer naar Nederland te verhuizen, (voornamelijk om wille van onze kinderen) net of er een last is weg gevallen bij haar.

De juf snapt het nog steeds niet, als ze Saar hoort praten met ons springt ze er meteen op in en gaat haar dingen opleggen om na te praten...... tja...... dat werkt toch niet, wordt er alleen maar minder van. Hoe dan ook ben ik al hartstikke blij met bovenstaande!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:49

Ah wauw! Gefeliciteerd!
En wat goed dat je besloten hebt terug te verhuizen voor de kinderen, dat vind ik echt heel knap en goed!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:04

Hoi TS,
Hoe is het inmiddels?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:09

psycholoog is op school geweest en ( na 1 bezoek) kwam zij ook met de conclusie dat zij selectief mutisme heeft. Om eerlijk te zijn, zijn we er nu niet zo druk meer mee want 28 november verhuis ik al met de kinderen naar Nederland. Ik heb al werk gevonden, dus we gaan al! contact gehad met de basisschool waar Saar eerst heen gaat en ze komt dan in groep 1 bij een juf waar ik ook nog bij in de groep heb gezeten :-) die ook uitgelegd wat er hier aan de hand is en hier had ze ervaring mee. Maar het kan zijn dat er in Nl helemaal niks aan de hand is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:30

*\o/* Succes!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:04

We zijn nu alweer een even in NL en onze dochter is vorige week woensdag voor het eerst naar school gegaan in groep 1 ( hoort ze ook te zitten qua leeftijd)

Eerst dinsdag even een kennismakingsgesprek met de directeur en daarna rond gekeken. Saar was meteen gezellig aan het kletsen. Bij binnenkomst in de klas, waar al haar toekomstige klasgenootjes stonden viel ze terug en was ik even huiverig dat het toch niet zo makkelijk leek te gaan als eerst gedacht bij het gesprek. Maar na 10 minuten herpakte ze zich weer en was weer gezellig aan het babbelen. De volgende dag meteen heen en ze vond het super! ze stond 's ochtends al 30min te vroeg met haar jas aan en tas op de rug.
Op school was ze meteen heel gezellig aan het babbelen en er kon nog maar net een kus vanaf toen ik de klas uit wilde gaan. Ze had het helemaal geweldig gevonden. De dag erna ging ook geweldig, de juf had zelfs gezegd dat ze voor die dag wel even genoeg had verteld en morgen weer meer kon vertellen....( aldus de woorden van mijn dochter... hoe het exact is verteld weet ik niet...haha)

Al met al gaat het dus helemaal super! beter dan we mochten hopen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:11

Oh, wat een opluchting moet dat zijn!

Heftig allemaal hoor voor jullie. Hoe lang waren julie al in Portugal?
Had je daar een koophuis en hoe hebben jullie dat zo snel kunnen regelen?
Petje af hoor dat je zo in het voordeel van je kind gehandeld hebt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:18

bij ons op school zat er ook zo een kindje....die ging van school en kreeg een hulp schakel klas.
jaren later zag en sprak ik ze nog eens.... ze had hoogbegaafdheid ,hoog sensitief maar ook dat vernoemde mutistme.
zelf zei ze dat ze zo net meer aandacht kreeg en dat had ze nodig om zichzelf niet zo verloren/eenzaam/ onbegrepen te voelen.
eigenlijk verbaasde het me niets, maar het is goed afgelopen met haar en volgens eigen zeggen tevreden en zo zag ze er wel uit!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:48

Sizzle schreef:
Oh, wat een opluchting moet dat zijn!

Heftig allemaal hoor voor jullie. Hoe lang waren julie al in Portugal?
Had je daar een koophuis en hoe hebben jullie dat zo snel kunnen regelen?
Petje af hoor dat je zo in het voordeel van je kind gehandeld hebt.

Nou, 't is allemaal nog niet ideaal. Ik zit met kinderen tijdelijk bij mijn ouders in, ik heb nu parttime werk in de buurt. Manlief zit nog thuis in PT voor werk en we kijken dus naar iets voor ons 4tjes in NL. De quinta staat te koop, maar moet wel iemand op/in als mijn man daar ook weg gaat.... dus 't is allemaal nog niet ideaal, maar dochter is blij!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:53

Dan wens ik jullie veel sterkte de komende tijd, het zal alles behalve makkelijk zijn. Ik moet er zelf niet aan denken om terug te gaan en dan hebben wij nog niet eens de complicaties van een koopwoning.