Maximum dosis paracetamol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:08

Ik heb last van nierstenen, dat is intens pijnlijk. Als ik dat heb, slik ik verspreid over de dag 3.000mg paracetamol, 3.000mg imbruprofen en 300mg diclofinac. Dit is op recept en in combinatie met een maagbeschermer.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je best veel mag, 500mg per keer is een kinderdosis volgens mijn arts. Paracetamol en imbruprofen versterken elkaar, dus zou je adviseren dat te proberen ipv de dosis te verhogen

Je kan ook eventueel bij de apotheek een maagbeschermer halen. Weet alleen niet of.je dat mee krijgt zonder recept

Sterkte iig!!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:15

Ik mocht van de huisarts 4 keer per dag 2 paracetemol (in totaal dus 4000 mg), en daarnaast had ik ook nog een andere pijnstiller gekregen, weet alleen niet meer hoe die heet.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:18

Geef die huisarts eens héél snel een schop onder zijn reet! Aanmodderen met huis, tuin en keuken middeltjes... |o Hoe langer jij zo doorloopt, hoe erger jij verkrampt, hoe schever jij gaat lopen en hoe meer last jij van andere dingen gaat krijgen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:20

Paracetamol en ibuprofen 'versterken' elkaar inderdaad (ze werken beide in op andere pijnreceptoren), maar ik zou het niet snel zonder overleg met een arts doen. Je kunt nl niet alles in combinatie slikken als zijnde 'het versterkt elkaar' (ibu en naproxen mogen dus weer niet samen).
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is advies inwinnen bij de/je apotheek, daar kun je dan gelijk zo nodig maagbeschermers halen als je een wat gevoelige maag hebt

@Youknowme, naproxen is naproxen, dat is de stofnaam. Aleve is naproxen (maar 'eigen merk' naproxen is goedkoper :P), en deze heb je ook in een sterkere variant Aleve feminax... maar dat is hetzelfde als 2 tabletten gewone Aleve

@Pieneliene, bedoel je met 'vervanger van diclofenac' soms Voltaren? Dat is nl hetzelfde (net als naproxen-aleve), Voltaren is de merknaam, diclofenac de stofnaam

Pieneliene

Re: Maximum dosis paracetamol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:27

Annemiek, zou kunnen. maar ik weet eigenlijk zeker dat toen ik laatst op speurtocht voor diclofenac ging voor mijn moeder ik niet met voltaren thuis kwam. naproxennatirum heette het volgens mij, zo stond er ook geen diclofenac vernoemd op de bijsluiter.
ach maakt ook niet uit, als de TS maar geholpen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:28

Kala schreef:
Geef die huisarts eens héél snel een schop onder zijn reet! Aanmodderen met huis, tuin en keuken middeltjes... |o Hoe langer jij zo doorloopt, hoe erger jij verkrampt, hoe schever jij gaat lopen en hoe meer last jij van andere dingen gaat krijgen.

Inderdaad.. Wat een lamlúl zeg, sorry dat ik het zeg. TS, ben je een beetje oké de nacht door gekomen?

Als je bij de huisarts bent geweest zou ik inderdaad ook direct even bij de apotheek advies inwinnen m.b.t. versterkende medicijnen. Bij mij heeft de combinatie ibu/paracetamol ook altijd heel goed geholpen (ook rugklachten) maar inmiddels ga ik over m'n nek van paracetamol dus dat feest houdt op, maar inderdaad is het beter om eerst even advies in te winnen... Sterkte!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:35

De eerste keer mag je gerust 2x1g paracetamol innemen. Hierna enkel nog maar 1g per 6h.

Als dat niet voldoende is en je geen last hebt van maagzweren of een verminderde nierfunctie, kun je hierbij nog wat ibuprofen nemen, 3x 600mg is de max per dag.

Op deze manier kun je toch op de 3a4 h iets nemen tegen de pijn zonder jezelf over te doseren. Dit is de basis en blijft dat ook.

Indien dit onvoldoende is dan kun je in overleg met je huisarts hier nog wat tradonal bij associeren. Maar je basis dien je wel verder te nemen ook al denk je dat je het effect ervan amper voelt.

Beter hou je dit soort schema aan ipv te gaan overdoseren, wat je hier soms leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:50

Ik ben de nacht redelijk goed doorgekomen. Heb uiteindelijk de tweede dosis paracetamol niet meer genomen want ben in slaap gevallen zonder dat ik er last van had :)

Vandaag wel weer een stukje beter, dus vanmiddag maar weer even bellen om advies te vragen.

En wbt mijn huisarts.. Hij is normaal heel erg van het volgooien met medicijnen, had laatst buikpijn en heb toen flinke dosis diclofenac, super sterke domperidon en maagbeschermers meegekregen. Nou heb ik, zoals ik zei, al heel erg lang rugklachten en ben ik daarvoor een hele tijd aan de codeïne geweest, en dan zo'n dosis dat ik niet eens meer mocht fietsen (niet meer deelnemen aan het verkeer). Was ook niet bepaald een pretje. Heb toen zelf aangegeven dat ik niet zomaar meer medicijnen wil krijgen als ik het ook kan oplossen met paracetamol/ibu. En dat is vandaag gelukt, dus ben wel blij dat ik er nu niet bij loop als een heroïne junkie :=

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:58

Paracetamol werkt het beste als je er een spiegel van opbouwt, dus 4x daags 1000 mg, dan na 24/48 uur gaat het pas echt goed werken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:06

BaileyMix schreef:
Balen, zou bijna een doosje komen brengen :(:) Tja dan weet ik het ook zo niet, maar overdosis paracetamol is volgens mij niet heel veel voorkomend. Dus giet maar vol ;)

Oh volgens jou. Dan is dat dus prima in orde.
"Giet maar vol" is een gevaarlijk advies. Een overdosis paracetamol (je moet daarvoor wel je best doen, maar individuele verschillen zijn vrij groot) kan je leverschade opleveren.
Doe op zijn minst de moeite even te googlen voor je medische adviezen uitdeelt zonder enige kennis van zaken.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:14

Ik heb vernomen van een meid die doktor assistent is dat als je teveel aan paracetamol neemt dat je bloed verdunt en dat je dus dood kan gaan. Ze had namelijk een patient en die konden ze niet meer helpen.. Die is dus ook dood gegaan.

Maar voor de pijn kun je beter ibuprofen nemen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:18

Samblabla schreef:
Ik heb vernomen van een meid die doktor assistent is dat als je teveel aan paracetamol neemt dat je bloed verdunt en dat je dus dood kan gaan. Ze had namelijk een patient en die konden ze niet meer helpen.. Die is dus ook dood gegaan.

Maar voor de pijn kun je beter ibuprofen nemen. :)

Ibuprofen werkt ook bloedverdunnend (ik mocht van de trombosedienst geen ibu nemen hierdoor), dus daar kan je jezelf ook mee laten overdoseren ;) Het is maar net waar je lichaam beter op reageert en hoe heftig je lichaam op pijnstillers reageert (of juist niet). Dus voor de pijn 'beter' ibuprofen nemen, is niet altijd waar :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:19

Samblabla schreef:

Weet je héél zeker dat die patient niet asperine had genomen?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:21

Nee oke daar heb je gelijk mee. :) maar bij mij werkt ibuprofen het beste en hoor daar ook hele goede dingen over daarom dat ik het adviseer. :)

Kuggur, dat weet ik niet. Zal ik eens navragen! Ik moet wel erbij vermelden dat ze er 24 op had. -O-

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:23

Kuggur schreef:
Samblabla schreef:

Weet je héél zeker dat die patient niet asperine had genomen?

Dat lijkt mij ook ja...

Ik heb chronische gewrichtsontstekingen en mag een combinatie van diclofenac (zetpillen ivm bijzonder gevoelige maag) en paracetamol. Nu nieuwe huisarts en die vond de dosering van de diclofenac te hoog (hiervoor naproxen en piroxicam gehad) en heeft nu 3 x daags 600 mg ibuprofen met pantoprazol (van omeprazol word ik duizelig) voorgeschreven. Daar mag gewoon 4000 mg paracetamol bovenop.

Je mag best veel, maar laat je wel even goed adviseren over wat je wel en niet moet combineren, ook voor je maag.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:24

Kuggur schreef:
BaileyMix schreef:
Balen, zou bijna een doosje komen brengen :(:) Tja dan weet ik het ook zo niet, maar overdosis paracetamol is volgens mij niet heel veel voorkomend. Dus giet maar vol ;)

"Giet maar vol" is een gevaarlijk advies. Een overdosis paracetamol (je moet daarvoor wel je best doen, maar individuele verschillen zijn vrij groot) kan je leverschade opleveren.
Doe op zijn minst de moeite even te googlen voor je medische adviezen uitdeelt zonder enige kennis van zaken.

Dit dus. Ik ben assistent drogist en raad mijn klanten altijd aan om maximaal 3 gr. Paracetamol in te nemen per etmaal en deze dosering niet langer te gebruiken dan vijf dagen achter elkaar. De dokter schrijft meestal meer voor, vaak 4 gr. per etmaal, maar ga die dosering alsjeblieft niet innemen zonder advies van de huisarts. En ga al helemaal niet de maximale dosering van paracetamol en ibuprofen samen gebruiken zonder advies van je huisarts!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:46

Pieneliene schreef:
Wij zeggen na operaties altijd 4x daags 1000 mg. En dit ook standaard nemen. Je moet zeg maar een spiegel opbouwen. De tijden zetten wij meestal om 8, 12 17 en 22.
Heb je de mogelijkheid om naar de drogist te gaan? Je kan daar een vervanger van diclofenac halen. Dat is ook iets spierverslappend wat bij rugproblemen ook fijn kan helpen! Ik ben even de naam kwijt maar het is ook een nsaid. Die dan eventueel 3x daags innemen, maar alleen nadat je wat gegeten hebt.
Uiteraard als paracetamol voldoende s het daar bij laten. Heel veel succes!!

Edit; volgens mij bedoel ik naproxen!

Bedoel je Inhibin?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:36

Samblabla schreef:
Nee oke daar heb je gelijk mee. :) maar bij mij werkt ibuprofen het beste en hoor daar ook hele goede dingen over daarom dat ik het adviseer. :)

Kuggur, dat weet ik niet. Zal ik eens navragen! Ik moet wel erbij vermelden dat ze er 24 op had. -O-

Onomkeerbare lever schade vermoedelijk, niet snel genoeg erbij om het antidotum te proberen. Erg pijnlijk proces om zo te moeten sterven.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:43

Ik doe de opleiding voor doktersassistent en wij leren dat je er inderdaad 8 x 500mg per dag. Dus twee sochtends, twee tussen de middag, twee met avond eten en twee voor dat je naar bed gaat.

Als het echt niet beter dan gaat en je voelt nog geen verlichting moet je even bellen en vragen aan de assistente of ze kan overleggen met de arts of je diclofenac kan krijgen (met eventueel omeprazol voor je maag), vaak kan dat wel, tenminste bij ons wel. En anders gewoon een afspraak maken, maar vaak schrijven ze met rugklachten inderdaad eerst medicatie voor.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:46

Adamootje schreef:
Kuggur schreef:

Dit dus. Ik ben assistent drogist en raad mijn klanten altijd aan om maximaal 3 gr. Paracetamol in te nemen per etmaal en deze dosering niet langer te gebruiken dan vijf dagen achter elkaar. De dokter schrijft meestal meer voor, vaak 4 gr. per etmaal, maar ga die dosering alsjeblieft niet innemen zonder advies van de huisarts. En ga al helemaal niet de maximale dosering van paracetamol en ibuprofen samen gebruiken zonder advies van je huisarts!

Dat 'giet maar vol' was uiteraard niet letterlijk bedoeld, denk dat in ieder geval de TS dat wel begrepen heeft :) Daarbij heb ik het niet over Ibuprofen, dat is weer heel andere koek dan diclofenac.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:46

Citaat:

Waarom raad jij Ptn aan om het doktersadvies niet op te volgen? Jouw 3 g/ dag is nergens op gebaseerd, zelfs 4g/ dag wat artsen aanraden is voor de doorsnee persoon nog ruim onder de toxische spiegel, echt ruim zelfs. Als er een reden is voor dosis vermindering dan zullen ze dat zelf wel voorschrijven toch... Maar bewust onwetende patiënten aanraden om minder te nemen dan ze mogen en hierdoor wss ook hun pijnstilling ondermijnen vind ik toch totaal niet op zijn plaats om te adviseren als in deze zaken ongeschoold / weinig geschoold iemand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:50

Evi84: als je even gewoon goed en rustig leest, zie je dat er wordt gezegd 'Ga die dosering niet innemen zonder advies van de huisarts. Lezen is ook een vak apart.

Pijnstilling ondermijnen is ook geen sprake van gok ik zo, de uiteindelijke beslissing om die pil in je mond te stoppen (of juist niet) is een ieder zelf bij... Ondermijning van pijnstillers... :') En wat is jouw vooropleiding dan? Jouw 3/4g is namelijk ook nergens op gebaseerd dan toch?

En nee, ik heb nog geen medische opleiding gevolgd maar weet meer dan genoeg over pijnstilling en het versterkende effect vanuit eigen ervaring :+

Edit:

Citaat:
De eerste keer mag je gerust 2x1g paracetamol innemen. Hierna enkel nog maar 1g per 6h.

Vind dit namelijk ook een erg bijzonder advies. Wel goed voor de zelfzorgafdeling bij drogisterijen en benzinestations want dat tikt lekker aan :+

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:56

Annemiek80 schreef:
Paracetamol en ibuprofen 'versterken' elkaar inderdaad (ze werken beide in op andere pijnreceptoren), maar ik zou het niet snel zonder overleg met een arts doen. Je kunt nl niet alles in combinatie slikken als zijnde 'het versterkt elkaar' (ibu en naproxen mogen dus weer niet samen).
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is advies inwinnen bij de/je apotheek, daar kun je dan gelijk zo nodig maagbeschermers halen als je een wat gevoelige maag hebt

@Youknowme, naproxen is naproxen, dat is de stofnaam. Aleve is naproxen (maar 'eigen merk' naproxen is goedkoper :P), en deze heb je ook in een sterkere variant Aleve feminax... maar dat is hetzelfde als 2 tabletten gewone Aleve

@Pieneliene, bedoel je met 'vervanger van diclofenac' soms Voltaren? Dat is nl hetzelfde (net als naproxen-aleve), Voltaren is de merknaam, diclofenac de stofnaam

Maagbeschermers hebben een UR status en zijn niet zonder recept te krijgen.

@ TS. Ik zou even naar je apotheek bellen en daar om advies vragen. Niet zelf actie ondernemen zonder goed advies :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:40

chelle_dora schreef:
Evi84: als je even gewoon goed en rustig leest, zie je dat er wordt gezegd 'Ga die dosering niet innemen zonder advies van de huisarts. Lezen is ook een vak apart.

Pijnstilling ondermijnen is ook geen sprake van gok ik zo, de uiteindelijke beslissing om die pil in je mond te stoppen (of juist niet) is een ieder zelf bij... Ondermijning van pijnstillers... :') En wat is jouw vooropleiding dan? Jouw 3/4g is namelijk ook nergens op gebaseerd dan toch?

En nee, ik heb nog geen medische opleiding gevolgd maar weet meer dan genoeg over pijnstilling en het versterkende effect vanuit eigen ervaring :+

Edit:

Citaat:

Vind dit namelijk ook een erg bijzonder advies. Wel goed voor de zelfzorgafdeling bij drogisterijen en benzinestations want dat tikt lekker aan :+

Dan nog zegt ze: de artsen schrijven meestal 4g/ dag voor maar ik raad aan... Waarom zou je eerst iets laten voorschrijven om daarna te worden geadviseerd terug te gaan naar diezelfde arts om nog eens de dosis te confirmeren...

Waar haal jij dat die nergens op gebaseerd is ( als zoveel artsen net die dosis voorschrijven)?

Dosis paracetamol is: enkel 1e keer 30 mg/kg per keer en erna 15mg/kg/keer, 4x dagdagelijks. Met een max van 4g/ dag ( ruim onder de toxische dosis uiteraard) die zit gemiddeld rond de 10a12 g voor de normale medemens. Uiteraard dosis reductie volgens gewicht, leverlijden, leeftijd ( baby's) ... Dus 3xper dag is onderdosage voor de gemiddelde persoon toch. Zeker wanneer je zoveel nodig hebt dat je niet toekomt als je de openingspost leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:48

Evi: Wederom léés je niet eens wat ik zeg (of je leest selectief uiteraard), ik zeg namelijk letterlijk jouw 3/4g is namelijk ook nergens op gebaseerd. Met andere woorden; wat is jouw voorgeschiedenis, wat is jouw medische achtergrond dat jij op basis hiervan kan zeggen of je "gerust 2x 1g paracetamol kan nemen"?

Ik weet niet hoe het bij jou in België is geregeld, maar hier kan je bij de drogist geen "1g" tabletten van paracetamol krijgen, de hoogste tabletvorm die vrij te verkrijgen is, is 500mg.

We kunnen niet in het lichaam van TS kijken, maar ik zou dan nog eerder ervoor kiezen om "veilig" paracetamol & ibu te combineren voor het versterkende effect dan "even" 2g paracetamol in te nemen; waarom is die 2g dan? Die gaat dan echt niet ineens 10x harder werken, de beste manier is om een stabiele spiegel op te bouwen en dat doe je niet door eerst even een goeie paracetamol-bom in te nemen. Uiteraard zal het allemaal ruim onder de toxische dosis zijn, maar dat wil niet zeggen dat het dan allemaal nog goed voor je is.

Nogmaals, ik zou het kunnen waarderen als je iets verder leest en misschien nog een stukje tekst 2x na wilt lezen, want ik zeg nérgens dat artsen die een dergelijke dosis voorschrijven, het nergens op baseren.