Spastische darm hoe ga je daar mee om? Ik niet goed!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Spastische darm hoe ga je daar mee om? Ik niet goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 21:18

Klopt heb alle symptomen maar geen coeliakie.

Ijzer tabletten hebben ook geen zin.

Kijk altijd wit/ziek en ben veel moe.

Zaterdag middag had ik bijv een halve haring met ui en 2happen erwtjes en wortels en daarna een flinke buitenrit (alleen dus geen stress dat ik niet naar wc kan in nood) en dat gaf maar paar krampen en geen diaree en had dus geen brood op)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:21

Ik raad je aan naar een dietiste te gaan. Bij mij is oa. spastische darm gevonden. Ik ben toen bepaalde voedingsmiddelen gaan mijden (gasvormige producten, dus ui,prei,bonen etc. weglaten uit eten). Verder blijkt nu 5 jaar later ook dat ik een glutenintolerantie heb en een lactoseintolerantie. Ik eet nu veel gemakkelijker, weinig pijn meer en niet meer naar de wc hoeven rennen :)

Dus ik raad je echt aan naar je voedingspatroon te kijken, andere voeding kan vaak al een wereld van verschil betekenen :)

Ik zie dat je alle symptomen hebt van coeiliakie, had ik ook en bleek glutenintolerantie te zijn :) Dus glutenvrij eten werkt bij mij heel goed.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:25

Even heel snel een reactie:
Voor je ondergewicht moet je echt aan de nutridrinks. (calorierijk)
Mijn lichaam heeft er echt last van gehad toen ik weinig woog(kwam door de ziekte van crohn)
Maar je energie wordt dadelijk alleen maar minder en om weer op je oude energielevel te komen kan echt laaaaang duren.
Via de huisarts moet je een doorverwijzing krijgen dan kan je het bestellen via de fabriek of apotheek.
Je krijgt eerst een mega doos met smaakjes die je kan proberen en dit zijn er best veel :o

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:28

Heeft je MDL-arts het FODMAP-beperkte dieet niet geopperd? Zie http://fodmapdieet.nl/

Waarom hebben ijzertabletten trouwens geen zin?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:32

Sorry, maar 58 kg bij 1.80 is echt geen ondergewicht ;).
Dat weeg ik ook, en ben zelfs nog aan de mollige kant. Bij lengte van 1.82

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:33

Ik moet meteen denken aan deze aflevering: http://programma.bnn.nl/24/it-gets-bett ... W_00607509

Ik weet niet goed hoe ik je kan helpen, maar hoop dat het kijken van de aflevering je misschien wat steun biedt. Weet niet meer of het dezelfde aandoening is als jij hebt, maar ik denk dat er wel wat herkenbaars voor je in zit. Succes!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:33

1.80 en 58 is wel ondergewicht :) Je bmi zit dan onder de 19.
Ik ben zelf 1.81 en ben lang rond de 60 gewogen en dat was toch echt te licht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:36

friesam schreef:
Ik ben in het ziekenhuis geweest bij MLD arts en alles is onderzocht niks gevonden behalve dat ik geen/amper ijzer opneem.

....is er gekeken naar de factor sIgA?
Wat is de pH van de darminhoud?

Citaat:
Het is zo de bepaalde voeding soms Triggert maar dat kan ik andere keren wel eten. Pasta met saus durf ik bijna niet meer te eten en chocolade en cola.

Het kan gaan om intolerantie, het kan zijn dat je immuunrespons varieert onder invloed van bijv stress.

Citaat:
Dat het iets beter gaat als ik geen brood eet merk ik wel ook als ik na het eten een uurtje niks doe (maar dat gaat bijna nooit door drukke leven)

Meis toch!
Kies echt voor jezelf!!

Citaat:
Het beïnvloed zelfs m'n relatie, ik schaam me zo dat ik liever alleen naar m'n paard ga dan bijv m'n vriend meeneem. Hij zegt al je hebt ook echt altijd buikpijn.
Naar hoor! Schaamte is een pijnlijke emoties - blijf daar liever niet mee rondlopen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:40

44Myrthe44 schreef:

:oo Aan de mollige kant? :D
Jij hebt een vertekend zelfbeeld zeg.

TS, ik zou zeker een goede dietiste zoeken om uit te zoeken op welke voedingsmiddelen je reageert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:42

En de reguliere ijzertabletten (door grappenmakers wel 'staalpillen' genoemd) zijn weinig gebruiksvriendelijk.

Wat doorgaans beter helpt is hetzij
lactoferrine (bevat lactose, dus daar moet je dan wel tegen kunnen) hetzij
gewoon extra vitamine C nemen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:47

44Myrthe44 schreef:
Huh? Een BMI van 17,5 geen ondergewicht?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:48

Ik heb ook PDS en ik ben lactose intolerant, maar ik ga daar tegenwoordig heel goed mee om. :j Ik heb heel wat jaren last gehad, maar sinds ik op mijn eten let (gezond, voldoende en regelmatig eten en ook zo min mogelijk zuivel producten nuttigen) en 3 a 4 x p.w. sport gaat het heel erg goed. Maar, ik heb er nog wel eens last van. Zo krijg ik last van mijn buik als ik iets later eet dan normaal, of als ik lang stil zit krijg ik een opgeblazen, pijnlijke buik. Toch zijn de klachten een heel stuk minder geworden, ik kan bijna altijd raden wat de oorzaak is van de buikpijn. Hoe simpel de oplossing soms toch kan zijn hé?! :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:59

Ik heb ook sinds ik me kan heugen last gehad van mijn darmen,diagnose: prikkelbare darm...moet je mee leren leven. Nou, das niet makkelijk idd...het verpest je (sociale) leven.

Toen mijn dochter op haar 4e nog geen normale ontlasting had heb ik haar bij een bioresonantie therapeute laten testen....lactose overgevoelig. Toen dacht ik: goh, misschien heb ik ook wel een voedselovergevoeligheid en heb me ook laten testen: varkensvlees en gluten. Dat hakte er wel in...gluten zit óveral in! Ik ben begonnen om varkensvlees weg te laten uit mijn eten en dat luchtte al enorm op, veel minder krampen en minder opgezette buik. Jaar later heel ziek geweest van een parasiet, bleef maar diarree houden en na 2 maanden dacht ik dat ik mijn darmen maar wat rust moest geven om geen gluten meer te eten. Al snel was de diarree weg en voelde ik me een stuk beter. Na een paar weken weer gluten gaan eten, maar acuut weer vreselijke buikpijn en diarree. Ik eet nu al ruim 3 jaar gutenvrij en ga sindsdien buikpijnvrij door het leven. Het is niet altijd makkelijk om glutenvrij te eten (al went het wel) maar als je altijd chronisch buikpijn hebt gehad is een buikpijnvrij leven een kadootje!!!

Wat mij betreft wordt de diagnose prikkelbare darm veel te snel gesteld...ben er ook best boos om geweest toen ik er achter kwam dat ik een voedselovergevoeligheid heb....had me heel wat ellende kunnen besparen.

Ik zeg niet dat jij een voedselovergevoeligheid hebt, maar dat zou best kunnen. Ik heb ook geen coeliakie ( is een allergie) maar wel een overgevoeligheid voor gluten. En dat blijkt heel vaak voor te komen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:15

friesam schreef:
Het is zo de bepaalde voeding soms Triggert maar dat kan ik andere keren wel eten. Pasta met saus durf ik bijna niet meer te eten en chocolade en cola.

Eet je die dingen dan altijd van hetzelfde merk/op dezelfde manier bereid?

Een vriendin van mij reageerde soms ook de ene keer wel en de andere keer niet allerlei producten, die kan niet tegen soja. Soja is echt zoiets dat in bijna ieder willekeurig voedingsmiddel wel en niet kan zitten (brood, snoep, sausjes, vlees etc.), ze moest daar ook zelf achterkomen door gewoon echt goed bij te houden wat er nu precies in haar eten zat en wanneer ze ziek werd, een voedseldagboek kan dus wel echt helpen. De dokter had haar geloof ik ook min of meer afgescheept met prikkelbaar darmsyndroom.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:43

Ik zou als ik jou was beginnen met een voedseldagboekje bijhouden en daarbij inschrijven als je buikpijn hebt. Zodat je misschien verbanden kunt leggen tussen voedsel en buikpijn.
Daarnaast moet je inderdaad je gedachten aangaan passen. Ik ben ervaringsdeskundig (helaas), maar het laatste jaar amper buikpijn gehad. Ik heb een jaar geleden voor mezelf gekozen, doot van mijn ex een ex te maken :+ en sinds ik sinds mijn nieuwe vriend heb heb ik geen buikpijn meer gehad. Ik zou er ook gewoon eerlijk over zijn naar je familie en vrienden. Zet je schaamte opzij! Vertel ze wat er kan gebeuren en je zult zien dat er veel meer mensen zijn die daar last van hebben! En het scheelt stress als je omgeving op de hoogte is.
En bezoek een diëtist voor bijvoorbeeld het FODMAP-dieet. Daar zijn blijkbaar al heel goede resultaten mee behaald.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 05:26

Idd je voeding , uien triggeren bij mij net als kool (en de rest )voornamelijk kramp en soms diarree. Mijn darmen hebben geen label maar sinds mijn jeugd al problemen , ik heb vaak periodes met last maar weet niet beter ...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:21

Ik ben ook gediagnosticeerd en er zijn inderdaad geen simpele behandelingen voor. Mijn HA wil gelukkig wel helpen, ik heb ook pillen meegekregen voor als ik er écht veel last van heb. Verder heeft ze me aangeraden ook naar de diëtiste te gaan. Dat heb ik ivm werk en studie flink uitgesteld maar staat voor ergens dit jaar nog op de planning.

Een vriendinnetje van me heeft er ook last van, die gebruikt af en toe psyllium in poedervorm, als ze ongezond eet enzo, dat schijnt haar erg te helpen.

Dank aan de bokker die het fodmap dieet linkte, ik ga me daar ook eens in verdiepen!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:31

Adamootje schreef:
Ik heb ook PDS en ik ben lactose intolerant, maar ik ga daar tegenwoordig heel goed mee om. :j Ik heb heel wat jaren last gehad, maar sinds ik op mijn eten let (gezond, voldoende en regelmatig eten en ook zo min mogelijk zuivel producten nuttigen) en 3 a 4 x p.w. sport gaat het heel erg goed. Maar, ik heb er nog wel eens last van. Zo krijg ik last van mijn buik als ik iets later eet dan normaal, of als ik lang stil zit krijg ik een opgeblazen, pijnlijke buik. Toch zijn de klachten een heel stuk minder geworden, ik kan bijna altijd raden wat de oorzaak is van de buikpijn. Hoe simpel de oplossing soms toch kan zijn hé?! :D

Hier exact nog zo een!! Wat ik bij TS mis is het regelmatig eten, dat werkt bij mij echt heel goed. Juist eten mijden omdat je bang bent dat het misgaat verergert de boel alleen maar.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:03

Wat ik je echt aan kan raden is een eetdagboek bijhouden, maar dan echt op ingrediënt niveau. Schrijf alle ingrediënten op die je hebt gegeten.

Ik heb ook pds, sinds een jaar nagenoeg klachtenvrij. Ik eet zuurdesembrood ipv gewoon brood en ik heb E621 geschrapt. Die laatste is voor mij de absolute trigger. Daar ben ik door de ingrediëntenlijst achter gekomen. Het brood zorgt voor minder gassen in mijn darmen.
De E621 wordt ook wel mononatriumglutamaat of smaakversterker genoemd en zit in praktisch alles wat een hartige smaak heeft. Vooral in aanmaakzakjes van knorr en maggi en cupasoup, dat soort dingen, potjes pastasaus can bertolli etc.. Worst en vleeswaren, voorgekruid vlees. En Aromat en bouillon.. Wil je je eten op smaak brengen, gebruik dan gewoon zout met "echte" kruiden, ipv poeders uit een potje.

Maar ik zie ook dat je in je voorbeeld alleen kwark en noten hebt gegeten op een hele dag. Daarin zitten haast geen vezels. Je darmen hebben die wel nodig om normaal te gaan functioneren.. Ik gebruikte colonclean, daarin zit psyllium en inulinevezels, zonder zoetstoffen en andere rommel. Ik kreeg eerst vezels van de mdl arts voorgeschreven, daarin zaten zoetstoffen en ik zat weer op de plee.. Sowieso in studentenhaver zit veel zwavel, is ook niet goed voor je. En met melk wordt je slijmproductie in je darmen flink aangewakkerd. Eet liever een banaan. Vergeet ook niet om een goede multivitamine te pakken in je slechte periode.

Poepangst onderweg in de auto kan je voorkomen door simpelweg een afwasteiltje met kleine vuilniszakjes en een rol wc papier mee te nemen. Dan kan je het in geval van nood toch kwijt. Je kan daarna het zakje dichtknopen en thuis weggooien.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:46

44Myrthe44 schreef:

58 kilo bij 1.80 is wel degelijk ondergewicht. Je hebt een BMI van 17,9, dat is officieel ondergewicht zegt de BMI-meter van het Voedingscentrum. Jezelf mollig noemen is niet echt van toepassing :') .

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:56

Hoi,
Ik ben 16jaar en heb 4weken gelden te horen gekregen dat ik PDS heb.
na 4 jaar bijna elke dag buikpijn was ik best wel 'blij' dat er een diagnose was gestel.

Ik kijk nu vooral op wat voor eten ik het ergste reageer.
zo ben ik er achter gekomen dat 4broodjes meer dan genoeg is, snoep eten doe ik nu ook bijna niet meer, maar ik reageer het ergste op fast food zoals patat en chinees (op pizza reageer ik bijna niet)

Ik hoop dat ik via deze topic meer over andere te weten kom die ook PDS hebben.

Groetjes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:35

In fast-food en Chinees zit smaakversterker, let er maar eens op!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:48

StalDuijndam schreef:
Even heel snel een reactie:
Voor je ondergewicht moet je echt aan de nutridrinks. (calorierijk)
Mijn lichaam heeft er echt last van gehad toen ik weinig woog(kwam door de ziekte van crohn)
Maar je energie wordt dadelijk alleen maar minder en om weer op je oude energielevel te komen kan echt laaaaang duren.
Via de huisarts moet je een doorverwijzing krijgen dan kan je het bestellen via de fabriek of apotheek.
Je krijgt eerst een mega doos met smaakjes die je kan proberen en dit zijn er best veel :o

Zo he, dat is nogal een bewering. Zullen we het overlaten aan de arts (indit geval eventueel dietist) om dat soort dingen voor te schrijven. Nutridrink moet (zeker bij een spastische darm) als laatste redmiddel worden gezien.

TS, ik zou je aanraden om een dietist te zoeken die bekend is met het FODMAP-arme dieet. Dit is een zeer intensief (tijdelijk) dieet, recent ontwikkeld in australie. Er is gebleken dat 70% van de mensen met een spastische darm/prikkelbare darm slecht reageren op specifieke snel gistende producten (zogenaamdr FODMAP's). Een dietisy kan je helpen om deze tijdelijk allemaal uit je voeding te halen en daarna samen met jou langzaam terug te brengen, zodat je ontdekt welke FODMAP's jou klachten veroorzaken.
Het is een heel intensief dieet waarin je niet mag smokkelen, dus ik zou het zeker niet op eigen kracht doen, maar met een ervaren dietist. Deze wordt vergoed vanuit het basispakket (wel eigen risico)
Ik heb mijn man begeleid op dit dieet, voor hem was het een verademing.

Eis is wel dat je (redelijk) stressvrij bent, dus als je echt angstig bent voor naar het toilet gaan ed zou ik met een dietist overleggen of een psycholoog je hierbij niet ook moet begeleiden, maar dat is moeilijk in te schatten van achter een beeldschermpje :)