liesje1986 schreef:Met angst aanpraten bedoel ik dat angst een aangeleerd gedragspatroon kan zijn.
Dat klinkt in mijn oren totaal anders - en ja, dat bestaat.
En aangeleerde gedragspatronen zijn per definitie functioneel. De grote vragen zijn, hoe een en ander in elkaar steekt.
En: stel een moeder heeft bakken problemen en brengt kind van 14 dagelijks achter op de fiets naar school - zo'n kind heeft beslist de leeftijd om zelf te gaan fietsen - maar moet dat uiteraard wel eerst grondig leren!
Citaat:De vergelijking met de hond vind ik in dit geval niet echt passend, omdat daar een werkelijk gevaar in zit. Het ontwijken van sociale situaties omdat je bang bent om te falen (.....)
Sorry dat ik je onderbreek, dat is minder fijn communiceren.
Maar de tegenstelling snap ik niet.
Afgaan als een gieter - het kost je dan niet je leven, maar het wil niet zeggen 'dat het niet gevaarlijk' is - het ego van ieder mens reageert op de dreiging om af te gaan precies zoals op de dreiging van een beer of leeuw.
Accord, naar voor je!Citaat:emdr zou ik eerder oppassen, daar heb ik slechtere ervaringen mee.
Ik heb me na al die jaren zo aangepast dat je aan mij totaal niet ziet dat ik me eigenlijk verschrikkelijk voel. Daarom ben ik ook bang dat ze me niet heel serieus gaan nemen en denken dat ik wel kan werken. Zoals mijn vorige psychologen.. Mijn vriend gaat in ieder geval mee
In mijn geval was het afkeuren niet zozeer voor de OPS, die is er later bijgekomen. Ik ben afgekeurd op andere problematiek en te grote instabiliteit. Zelf zou ik wel weer willen gaan werken, de omgeving en vooral de instanties zijn er erg voorzichtig en terughoudend in wegens te groot risico op terugvallen. Ik denk dat een goede begeleiding al een groot verschil zou maken, misschien in de toekomst...