SSRI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:29

T is dus niet zo heel raar dat niet direct t eerste middel, het middel is waar je goed op reageert. Dat is wel een geruststellende gedachten. :)

Nanda, hij reageerde dus ook erg heftig erop. Zag hij ook slechter? En geen controle over zijn ogen? Vooral mijn ogen vind ik namelijk eng, nadat mijn ogen zo extreem gaan doen (hele dag heb ik geen controle en zie ik slecht, maar met momenten wordt t veel extremer) neemt deze hoofdpijn ook extreem toe. Kan dan mijn hoofd ook nergens op leggen, zoals een kussen op bed. Gevoel of er enorm veel druk in mijn hoofd is.

Ben wel benieuwd wat ze morgen gaan zeggen... ook maar een artsen verklaring vragen in verband met studie, nu al mijn tweede week die ik ga missen.

Vannacht wel even echt heel beroerd geweest, toen dat eenmaal weg zakte merk ik eigenlijk niets van dat ik gisteren niets ingenomen heb.

Mijn hoofdpijn, ogen, weg vallen, etc. zijn nog precies dezelfde ellende (stiekem gehoopt dat t snel weg trok, maar misschien is t nog wel te snel...). Nu hoop ik dat t morgen ook nog zo extreem is bij de arts dat ze t zelf kan zien. :)
Heb wel enorme tremor (trillen), kan amper een glas drinken leeg drinken zonder te knoeien...

Vanochtend bloed geprikt voor trombose om inr te bepalen, mevrouw vond me eng en heeft wel 30x gevraagd of t wel goed ging. Vorige week wilde de buschauffeur mij ook al niet in zijn bus hebben tot ik m kon overtuigen dat ik écht niet dood zou neervallen in zijn bus.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:36

DE extreme hoofdpijn herken ik wel. DE trillende handen ook. Het ogen-verhaal niet. DE psychiater zei tegen ons gewoon dat we ''even'' moesten doorbijten. De dosis werd in week 2 verhoogd naar 20 mg. Ik was toen erg bang dat het hele circus opnieuw zou beginnen maar dat was niet zo. Het heeft wel echt ruim 2 weken geduurd voordat de bijwerkingen wegtrokken.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:38

Mijn partner heeft de eeerste 2 weken bijna alleen maar op bed gelegen. Het is echt niet verantwoord om nu alleen op pad te gaan hoor!

karijn

Re: SSRI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:39

Wat mij eigenlijk verbaast, is de keuze voor een SSRI. Dat staat voor selective serotonine reuptake inhibitor, oftewel een selectieve serotonine heropname remmer. Feitelijk wordt bij depressieve patiënten een teveel aan serotonine terug opgenomen in de hersenen waardoor ze dus de depressieve klachten hebben. Een SSRI remt de heropname waardoor de depressieve klachten verminderen. Als het inderdaad zo is dat je in je buikstreek veel serotonine hebt, rem je wellicht zelfs met de laagste dosering, teveel in de hersenen met wellicht als gevolg deze neurologische klachten van visusstoornissen en tremoren.
Zelf googlen zou ik niet doen, de eerste hits die je krijgt, zijn over het algemeen niet de beste sites om je informatie vandaan te halen. Dan kan je je beter verdiepen in de relevante klinische studies, fase II, III en IV. Die zijn terug te vinden in de gerenommeerde tijdschriften. Vraag die gewoon op bij je behandelend arts als je meer wilt weten.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:47

karijn, wat bedoel je metfase II, III en IV.

Ik heb juist heel veel gegoogled. Ik wilde zowel de positieve als de negatieve van het antdepressivum weten. Ik vind het belangrijk dat je als patient meedenkt over je behandeling. Zo beweerde de psych dat het antidepressivum geen invloed heeft op de suikerspiegel. ( partner heeft diabetes1). Nou echt wel... Niet alles klakkeloos aannemen wat een dokter zegt. Aangezien Partner daar in het begin niet toe in staat was, heb ik dat voor hem gedaan. :)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:53

Oh wat ontzettend naar TS, maar ik herken je verhaal over bijwerkingen wel. Houd ons op de hoogte :)

Ze hebben mij toen op Cipralex gezet (voor depressie), maar ik was zo misselijk en duizelig dat ik niet normaal over straat durfde te lopen. Woonde midden in Londen zonder vrienden/familie, dus niemand die voor me naar de supermarkt oid. kon gaan. Dus ik moest wel stoppen, anders kon ik letterlijk niet leven daar.

Ga nu binnenkort aan Prozac (of SSRI onder een andere naam/zelfde stof) beginnen omdat allebei mijn ouders daar goed op reageren. Het klopt inderdaad: SSRIs werken absoluut niet hetzelfde op verschillende mensen..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 14:19

Lig op de spoedeisende hulp, niet goed dus. Inr is 20.0 (dikte van bloed/stolling. Normaal is 1.0, ik moet tussen de 2.5 en 3.5 zitten), levensgevaarlijk.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:35

Oh jee Quir, helemaal niet goed dus! Sterkte en keep us op to date.. :(:)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:58

Sterkte, komt dat ook door de lexapro? Dat je INR slecht is?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:08

Oh dat is schrikken he, sterkte :(:)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:29

Oh wat erg. Sterkte!

Nanda, als er onderzoek wordt gedaan met medicijnen gebeurt dat in fasen. Fase 2 zijn de eerste onderzoeken met een nieuw middel bij een kleine groep mensen. Op basis van eventuele positieve uitkomsten wordt een fase 3 onderzoek gestart, de zogenoemde registratiestudies. Met deze studies wil je aantonen dat je nieuwe middel effectief is bij een bepaalde patientenpopulatie in vergelijking tot eenzelfde groep die een andere of oudere behandeling krijgt. De FDA (federal drug administration in amerika, in europa is het de EMEA) laat op basis hiervan een middel wel of niet toe tot de markt. Daar zitten hele strenge regels achter. Fase 4onderzoek is onderzoek dat gedaan wordt na registratie van een middel. De registraties van SSRI's zijn beperkt tot depressie, angst, obsessieve compulsieve stoornissen en sommige nog voor de overgangsklachten bij vrouwen. Ik begrijp dat het inzetten van SSRI's dus nog redelijk experimenteel zijn bij MDL aandoeningen. Dus juist omdat er geen FDA-registratie is voor gebruik van SSRI's bij MDL aandoeningen, zou ik juist niet googlen op ervaringen van anderen.