Knarsen/klemmen met je tanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:43

Ik knars 's nachts. Er lijkt een verband te zijn met stress: meer stress = meer en vaker knarsen.

Ik heb een knarsplaatje, die gebruik ik wisselend. Als ik erg knars pak ik 'm er weer bij, totdat je 'm een keer vergeet en dan weer laat liggen. En dan gebruik in het plaatje niet totdat je weer wakker wordt met gevoelige kiezen (of m'n vriend me sommeert het ding te gaan pakken omdat hij wakker wordt ^) ).

Er lijkt nog een verband te zijn: als ik tijdens zo'n stressperiode het plaatje ga gebruiken, lijk ik veel meer te dromen. Ben benieuwd of meer knarsers dat herkennen.

Aeris

Re: Knarsen/klemmen met je tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:31

Hier iemand die klemt, vooral 's nachts, soms betrap ik mezelf erop dit overdag ook te doen...
Laat maar weten als het van enig belang kan zijn voor je onderzoek :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:40

Klemmen door stress, weet niet of ik dat nog doe.
Iig kan mijn kaak gewricht 'uit de kom' sinds die periode.
Zal naar je link kijken.

Edit: ah het is een afbeelding.. dacht een link, zo vanaf mijn telefoon.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 07-09-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 16:41

Super bedankt allemaal voor jullie reacties!

Iedereen die geen bitje/knarsplaatje draagt en zich er bewust van is ook 'snachts te knarsen/klemmen, dus niet alleen overdag, zouden jullie een mailtje willen sturen naar bruxisme.onderzoek@gmail.com ! overdag knarsen komt trouwens heeel weinig voor, dit is meestal klemmen.

Dan kan ik hier meer de vragen beantwoorden.

@WillemYntjee,
Kaakfysiotherapie kan zeker helpen, maar beter is om de oorzaak hiervan te achterhalen. Kaakfysiotherapie is meestal bestrijding van het gevolg.

@KittyDylan
Ligt er natuurlijk heel erg aan in welke mate je knarst/klemt. Als je er echt fysieke pijn aan ondervindt klem je wel dermate dat het effect heeft op je gebit. Glazuur is een van het sterkte materiaal in je lichaam, maar zulke krachten hebben echt effect op het glazuur. Ook is het moeilijk in je mond te zien of het al effect heeft, dit zie je meestal alleen op rontgen dat je tandkap dunner aan het worden is. Maar dan ben je meestal al te laat.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:49

Ja ik ook! Je mag me een pb sturen als je me nodig hebt voor je onderzoek :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:52

Ik doe het ook, zo nu en dan. Soms zere kaken sochtends en ik word zelf ook wel eens wakker van het geluid :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:50

Monnie_ schreef:
Als hij zichzelf hier bewust van is, als hij bijvoorbeeld wakker wordt, dat hij wel voelt dat hij dit gedaan heeft, zou hij me erg kunnen helpen!
Ik weet alleen niet of hij een beetplaat draagt 's nachts?

Aranel, wat is heel af en toe? Bedankt voor je reactie iig!

Met name als ik voor de tv zit. Dan betrap ik mezelf er weer op haha. Zo'n 2 keer in de week gok ik. Maar ik weet niet wat het bij mij triggert dus ik weet ook niet of ik je kan helpen :)

Edit: het gaat bij mij om klemmen trouwens.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:54

Ook ik doe aan knarsen, dit echt de hele nacht (in mijn slaap dus).. Maar verder heb ik er overdag geen last van :)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:31

Ik doe het ook, heb nu een knarsebitje via de tandarts omdat ik dus echt stukken van m'n kiezen en snijtanden af knars. (wakker worden met 'zand' in je mond, ah, leuk, stuk tand eraf, weer naar de tandarts!)

Merk wel dat als ik weinig stress heb dat ik het veel minder doe, maar zelfs met dat bit word ik wel een 's nachts wakker in een soort kaakklem :+

Overdag klem ik ook als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben.

Dus als je nog mensen nodig hebt pb me maar ;)

edit: ik lees net dat mensen met een knarsebitje niet mee kunnen doen aan je onderzoek. Succes iig!
Laatst bijgewerkt door Talisa op 08-09-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:37

Ik doe het 's nachts ook vaak, ben met er in de ochtend van bewust omdat ik dan pijn aan mijn kaken heb.

en moet zeggen dat ik merk dat ik overdag vaak klem met mijn kiezen op elkaar zegmaar..

mocht je mensen nodig hebben hoor ik het wel :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:38

Hier een klemmer. Ik ben er ook heel bewust van dat ik het doe. De ene periode meer dan de andere. Zowel als ik gestresst ben als juist heel erg ontspannen. Mijn vader zie ik het ook vaak doen, mijn moeder dan weer niet.

Mocht je nog iemand zoeken voor je onderzoek dan hoor ik het wel :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:06

Beide doe ik en met name het knarsen in mijn slaap. Ik word er vaak zelf wakker van! :')
In het verleden wel eens een bitje geprobeerd, maar dat hielp niet: ik beet dat ding volledig aan gort. Daarnaast moest ik steeds kokhalzen als ik dat ding indeed (ik heb niet zo'n grote mond en ook al was hij op maat gemaakt, er stak altijd zo'n vervelend randje uit). Mijn voortanden zijn inmiddels zó dun geworden, dat je bij bepaalde lichtval als het ware door mijn voortanden heen kunt kijken. Ben dan ook bang dat kunsttanden over een aantal jaren mijn voorland zijn... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:13

Ik sla mn tanden s'nachts heel hard op elkaar en knars. Overdag klem ik. Wil best meewerken aan een onderzoek als het je helpt.
Ik heb geen plaatjes/beugeltje oid. Ben er wel over na aan het denken dit door de TA te laten aanmeten aangezien mn kiezen aan het afbreken zijn, mn tanden echt afvlakken en ik veeeeel te vaak hoofdpijn heb.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:20

Ik doe vooral klemmen.. ik wordt ook wakker met hoofdpijn kaakpijn en tandpijn. Overdag gebeurd het ook regelmatig maar het is moeilijk hier mee te stoppen.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:01

Ik knars ook met mn tanden, vooral 's nachts, maar soms ook overdag. Als ik iets voor je kan betekenen dan hoor ik het wel :D

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:25

Ik zal je mailen! Ik knars, wist dit niet tot de tandarts me ernaar vroeg. Als ik nu nadenk kan ik het 's ochtends goed merken als ik geknarst heb. Word duf wakker en mijn tanden doen in de loop van de dag steeds meer pijn.
Ik had nog een vraagje: kan oorsuizen ook van knarsen komen?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:30

Jep hier ook een klemmer. Na drie gebarsten kiezen waarvan er een zelfs getrokken moest worden omdat ie niet meer te redden was toch maar een beugeltje aan laten maken. Dit alles gebeurde overigens vrij snel achter elkaar en in een stressvolle periode. Nu doe ik het blijkbaar uit gewoonte, heb het mezelf aangeleerd? Fijn, en ik was nog wel zo zuinig op mn gebit :(

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:31

ik knars tand ook. een jaar geleden vroeg mijn tandarts erna omdat mijn voortanden wat afslijten.
ik wist het doordat mijn vriend het een keer tegen me zei.
mijn zoontje van 5 doet het ook af en toe. is het erfelijk?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:02

Hier een nacht knarser en een klemmer ook overdags, waar ik sinds kort achter ben gekomen. Als ik je kan helpen kan je me een pbtje sturen :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:05

Wat wil je precies weten voor je onderzoek :) ?
Ik knars volgens andere mensen wel eens tijdens mijn slaap, maar ik weet niet of ik dat nogsteeds doe. Heb daar geen bitje oid voor.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:07

Ik knars s nachts, merk er niets van buiten dat m'n gebit naar z'n grootje gaat.. Bitje heb ik gehad maar die vind ik s ochtends ergens op de grond := :(

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:34

Ik knarsetand vooral als ik slaap.
Hoewel ik dat ook doe als ik stress heb of aan het nadenken ben. Ik heb geen plaatje of bitje oid.
Ik heb toevallig van de week nog een stuk tand eraf geknarst terwijl ik aan het nadenken was...

Edit: klemmen doe ik bijna altijd, ik krijg altijd te horen dat ik m'n mond eens moet ontspannen.
Je mag me PB'en als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:43

Ik doe het beide.
Vooral in de nacht doe ik het actief.
Hierdoor doen mijn kaken helaas in de ochtend nogal zeer.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:52

Ik knars onbewust wel eens in mijn slaap.
Wat word er bedoeld met klemmen?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 01:01

Ik klem ook. S nachts. Soms flinke kaak kramp! :=

Ik kan geen verband leggen tussen stress/spanning en klemmen. Ik doe het gewoon random :+