Ervaringen met tibia plateau breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Ervaringen met tibia plateau breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:10

Als ik dit allemaal lees heb ik enorm mazzel gehad.
Op m'n knie gevallen van m'n toenmalige paard. Ook weer opgestapt en verder gereden. Daarna was t wel erg dik en kon ik m amper bewegen. Toch maar naar ZH gegaan. Daar dachten ze ook dat t allemaal wel mee zou vallen. Bijna was ik zelfs naar huis gestuurd. Toen een andere arts erbij en die wilde toch wel een foto laten maken. Bleek dat ik ook een TPfractuur te hebben. Echter was het een mooie breuk. Als het ware een hoekje afgebroken. Uiteindelijk heb ik niet eens gips gehad. (ik blij) En na 6 weken weer rustig aan gaan belasten. Heb er nooit meer last van gehad.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:25

Er zijn idd verschillende gradaties, 1 tm 6 meen ik. 1 is zonder gips of operatie en de mildste vorm. 6 is echt verbrijzeld en veel zwevende brokstukken zeg maar :')

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:27

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:10

Ha, dan loop ik echt voor op schema, er staat twaalf weken niet belasten en ik kan nu in week 11 al weer stukjes zonder kruk lopen (met toestemming chirurg en nog wel ontzettend kreupel natuurlijk). Heb volgens mij een combinatie tussen 2,3 en 4 als ik dat zo op de plaatjes bekijk.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:18

Marrit13 schreef:
Oh dan heb jij wel één van de ergere gradaties Zwieke ;(

Dat had ik al door :( Ik ken nog een paar mensen in mijn omgeving met deze diagnose (met een "mooie breuk"), op een paar weken verschil ook gevallen, die hebben nu veel minder pijn dan ik. Ik blijf precies maar "zagen" dat ik pijn heb....

Moska schreef:
@Zwieke, dat klinkt niet goed zeg dat van jou! Wat is de prognose?

Eerlijk? Ze zijn heel voorzichtig met wat ze zeggen. Het geneest goed, maar het gaat traag. Ze hebben mij de laatste keer wel nog eens goed duidelijk gemaakt dat dit iets van zéér lange adem is, en dat ik vooral moet luisteren naar mijn lichaam. Qua rijden wilden ze er ook geen termijn op plakken, maar ik had gevraagd of ik tegen maart terug op mijn paard kon kruipen. Ze zeiden dat ik niet teveel hoop daarin moest steken....

Edit : ik heb wel niet in de gips/brace oid gehad.

En dat terwijl ik gewoon ZOOOOOOO dom ben gevallen ;( Pony weigerde voor de sprong, maakte een paar hupsesprongen. Ik verloor mijn evenwicht en stapte precies af. Waarschijnlijk mijn knie gedraaid en *ploef* daar lag ik op de grond. Ik heb maar werkelijk heel dat wedstrijddomein bij elkaar geschreeuwd....

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:38

Wat rot zeg... Ik ook heel banketstaaf hoor, ben eraf gesprongen :') Zadel schoof en hield het niet meer. Heb gelukkig nooit echt pijn gehad, maar bij mij was alleen een hoek afgebroken en naar beneden gezakt, niet te vergelijken met jou.. Ik moest ook rekening houden met een jaar voordat ik weer alles kon. Ik was het niet mobiel zijn ook echt zat op een gegeven moment, snap precies wat je voelt! ;(

Ik loop ook voor als ik dat zo zie :+ Maargoed heb ook nog enorm veel beperkingen. Maar ik kijk maar naar wat ik wel kan, en dat is al veel (bijvoorbeel een middagje shoppen :Y) )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:52

Moska schreef:
Zijn er niet meer mensen met een zelfde soort breuk? Ben erg nieuwsgierig naar ervaringen!

Heb 3 jaar geleden een gehad, gradatie c2. Ze wisten niet of ze alles weer goed konden krijgen zo kapot was alles van binnen, Mijn kop was totaal weg en het kuitbeen was ook op diverse plekken kapot. Mijn revalidatietraject heeft een jaar geduurd. Heb er maanden niets mee gemogen, eerst weer de buiging op orde met een apparaat, 3x per dag een half uur lang, hoek steeds verder. Heb heel wat uren bij de fysio doorgebracht. Mag een aantal dingen nooit meer, paardrijden is erg lastig, geeft veel pijn. Heb ook het gevoel dat de knie niet stabiel is tijdens het rijden. Heb nog altijd wel pijnklachten.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:48

meggiemeg schreef:
Heb 3 jaar geleden een gehad, gradatie c2. Ze wisten niet of ze alles weer goed konden krijgen zo kapot was alles van binnen, Mijn kop was totaal weg en het kuitbeen was ook op diverse plekken kapot. Mijn revalidatietraject heeft een jaar geduurd. Heb er maanden niets mee gemogen, eerst weer de buiging op orde met een apparaat, 3x per dag een half uur lang, hoek steeds verder. Heb heel wat uren bij de fysio doorgebracht. Mag een aantal dingen nooit meer, paardrijden is erg lastig, geeft veel pijn. Heb ook het gevoel dat de knie niet stabiel is tijdens het rijden. Heb nog altijd wel pijnklachten.

-O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:58

Ik ben ook heel dom gevallen. Verloor mijn evenwicht doordat mijn paard links langs de hindernis schoot (de tweede van de dubbel) en ik viel rechts. Heb me nog afgezet om niet in de stijgbeugel te blijven hangen en ben keurig op mijn voeten geland. Voelde meteen dat het mis was, maar wilde er nog niet aan. Moest nog zoveel dingen doen... Heb overigens geen kik gegeven, volgens omstanders was ik zeer kalm. Men was dan ook verbaasd dat ik in het ziekenhuis belandde en geopereerd moest worden. Pijn deed het behoorlijk. Maar fysieke pijn kan ik prima hebben, mentale/emotionele pijn wat minder :o

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:00

@Zwieke, luisteren naar je lichaam is best lastig kom ik achter. Mijn hoofd wil meer dan mijn lichaam aankan en dan ben ik nog eigenwijs ook. Gelukkig is het lichaam daar heel streng in. Word direct teruggefloten en mag dan boeten met een/twee dagen amper kunnen staan |o

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:32

Moska schreef:
@Zwieke, luisteren naar je lichaam is best lastig kom ik achter. Mijn hoofd wil meer dan mijn lichaam aankan en dan ben ik nog eigenwijs ook. Gelukkig is het lichaam daar heel streng in. Word direct teruggefloten en mag dan boeten met een/twee dagen amper kunnen staan |o

Dat is inderdaad best lastig! Helaas voel ik het meestal ook vrij snel wanneer ik te ver ben gegaan, maar vaak heb ik de pijn er voor over :')

Gisteren ook voor de allereerste keer sinds lang op mijn knollie gezeten! Lady staat nu bij een goede vriendin/lesgeefster en zij rijdt ze door sinds ik ben gevallen. Gisteren had ze clubles en ik was wezen kijken. Daarna toch even uitgestapt! :)) Ik voel het wel vandaag, maar dit is de pijn HELEMAAL waard! Helaas wel opnieuw beseft dat ik nog niet direct aan het rijden ben.... Ik kon mijn been niet draaien in de stijgbeugel en laat staan er kracht op zetten om ze eventueel naar buiten te duwen of in draf te zetten. Maar soit, als ik gewoon af en toe eens op haar kan zitten ben ik al een 10000% gelukkig mens! :):)

*is het te merken?????*

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:47

Het begin is er! En je kijkt wel heel erg blij op de foto :D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:07

Per toeval open ik dit topic. Zelf geen ervaring mee. Toch heb ik respect voor je hoe jij dit allemaal op pakt.

Arjan

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:53

Hoe heb je dat met opstappen gedaan Zwieke? Ik heb links gebroken dud stap vanaf rechts, met krukje en een hoop gestuntel :') eraf ook via krukje

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:10

Ik heb jaren geleden ook mijn tibiaplateau gebroken gehad, ik ben er niet aan geopereerd omdat ik jong genoeg was en het een mooie breuk was voor goed hestel.
Ik heb de eeste 2 weken gips van mijn lies tot aan mijn enkel gehad, daarna kreeg ik om mijn boven en onderbeen een stuk gips met daartussen scharnieren want ik moest mijn knie gaan bewegen maar ik mocht hem niet helemaal buigen of strekken dus daar waren die scharnieren op afgesteld, dit heb ik 4 weken gehad.
Daarna kreeg ik een brees die ik om moest als ik ging lopen of slapen, en begon ook pas mijn fisio.
Uiteindelijke heeft alles 2 en een halve maand geduurd.
Wat ik alleen niet goed kan is hardlopen, dan krijg ik op den duur toch weer last van mijn knie.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:46

Ik heb dus hetzelfde metaal werk als arabgirl in mijn been gehad. Nu 2 jaar geleden gebeurd, koppig paard dat in de staak ging, zich tegen de omheining aangooide en besloot achteruit te wandelen. Helaas kwam mijn been/chaps een uitstekend boutje tegen en werd mijn been in stukken getrokken. Ook ik heb er eerst niets van gemerkt. Tot ik af wilde stappen en mijn been dubbel kon. 6 weken onbelast en 6 weken 50% mogen belasten. Daarna werd er een schroef verwijderd en mocht ik volledig belasten. Ik zat met 14 weken weer op het paard. Gelukkig het hele proces geen pijn gehad en binnen een jaar werd de pen verwijderd. Deze prikte in mijn knie waardoor mijn knie op slot schoot en zorgde er ook voor de ik niet rad liep. Daarna nooit meer ergens last van gehad. Helaas brak ik een maand nadat ik genezen was verklaard mijn bovenarm en kreeg ik weer zo'n zelfde soort ijzerwerk erin. Deze is met een dik halfjaar al weer verwijderd want ook dit belemmerde mij in beweging.

Ik heb ook de hele periode glucosamine geslikt.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:36

Marrit13 schreef:
Hoe heb je dat met opstappen gedaan Zwieke? Ik heb links gebroken dud stap vanaf rechts, met krukje en een hoop gestuntel :') eraf ook via krukje

Ik ben opgestapt met een krukje (waar ze mij ook hebben moeten ondersteunen) en dan *hup* erop! Gelukkig heb ik wel geen groot paard :Y)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:52

Ik ook niet, laatst op 1 van 1.57 gezeten. Erop ging goed, maar moest er ook weer af :') Zaterdag op mijn eigen wel fijn "gereden", het sta-zitten in stap gaat pijnloos *\o/* Hopelijk snel eens een drafje proberen! En afstappen zonder krukje, zodat ik ook weer zonder hulp kan rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:56

Mij was dus type twee, niet volledig door maar op een rotplek bijna door. Heb dus 12 weken onbelast gips gehad en ben idd ruim een half jaar bezig geweest voor ik weer een beetje normaal kon lopen belast en alles bij elkaar een jaar bezig geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:56

Bij sommige lees ik dat jullie in het begin extra suplementen hebben gebruikt, nu dus niet meer?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:07

Ik ben dus ook sindskort met Glucosamine begonnen. Maar lijkt mij dat je dat door moet blijven slikken? Chirurg gaf aan dat ik verhoogde kans op artrose heb nl. Weet niet hoe dat bij de rest is?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:14

Marrit13 schreef:
Ik ook niet, laatst op 1 van 1.57 gezeten. Erop ging goed, maar moest er ook weer af :')

Lady'ke is "maar" 1.60, dus ook niet dusdanig hoog - GELUKKIG! Eraf gaan was nog cv, het is mijn rechterbeen, dus bij het afstappen leunde ik op mijn linkerbeen (en mezelf voorzichtig uit/van het zadel laten glijden).

Marrit13 schreef:
Ik ben dus ook sindskort met Glucosamine begonnen. Maar lijkt mij dat je dat door moet blijven slikken? Chirurg gaf aan dat ik verhoogde kans op artrose heb nl. Weet niet hoe dat bij de rest is?

Ik heb nooit iets moeten slikken }:0

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:30

Oh dat scheelt, Zwieke! Ik heb links gebroken, dus rechts opstappen is al een hele kunst :')

Ik hoef ook niets te slikken vd Fysio, maar Glucosamine schijnt wel bij te dragen aan vlotter kraakbeen herstel/onderhoud.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:44

Ik hoop dat het helpt, die pillen. Ze zijn zo achterlijk groot, wie heeft dat verzonnen?!

Momenteel is mijn knie erg snel dik, mijn broek begon zelfs te knellen vanmiddag. Ook is ie snel warm. Heb,wederom op aanraden van de fysio, een coldpack gekocht zodat ik kan koelen. En toch, als ik 's ochtends wakker word lijkt het zo gek nog niet, maar zodra ik in beweging kom gaat het mis. Morgenmiddag weer naar de fysio, eens kijken of die nog meer tips heeft.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:22

Ik heb idd ook een periode gehad dat het ineens weer warm en dikker werd. 3x tien min koelen, hielp goed! Kwam ineens opzetten weet ik nog wel, apart is dat he?