Misselijk door antibiotica

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:05

Kun je helaas maar weinig aan doen. Probiotica enzo moet je pas na je antibiotica nemen want dat heeft nu nog geen zin, net dweilen met de kraan open. Zeker niet ermee stoppen, misselijkheid is een vervelende maar meestal onschuldige bijwerking en als je wel een nierbekkenontsteking krijgt ben je echt veel verder van huis. Hoe iemand ook op het idee komt te zeggen dat je moet stoppen begrijp ik niet, heel gevaarlijk dat zomaar te roepen! Je kan proberen kamillethee te drinken, kalmeert de maag vaak iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:12

Evi84 schreef:
Brainless schreef:
@Evi84
Je mag geen/niet veel melkproducten gebruiken tijdens een kuur AB.
Dit verminderd de werking.

Is dat zo? Wat is de fysiologie erachter dan?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/64548-wisselwerking-tussen-voeding-en-medicijnen.html

Citaat:
Melk en zuivelproducten, mineraalwater met veel calcium
Antibiotica uit de tetracycline groep (b.v. doxycycline, minocycline en tetracycline) kun je beter niet met melk innemen, maar met water. Het is sowieso beter om pas 2 uur voor of na inname van deze medicijnen zuivelproducten te eten of te drinken. Want het calcium in het zuivel maakt in het lichaam complexe verbindingen met stoffen uit de antibiotica, die dan niet meer door de darmwand in de bloedbaan belanden, waar ze wel naar toe zouden moeten om daar hun werk te doen. Het antibiotica wordt gewoon in de darm verteerd en weer afgevoerd.

Matheno

Re: Misselijk door antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:17

Ik kreeg een maagbeschermer erbij toen ik een AB kuur kreeg.
Maagtabletjes kun je ook gewoon bij de Kruidvat kopen. Dat zou je veel verlichting moeten geven. Uiteraard kun je het ook gewoon even aan de dokter vragen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:21

Brainless schreef:
Is dat zo? Wat is de fysiologie erachter dan?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/64548-wisselwerking-tussen-voeding-en-medicijnen.html

Citaat:
Melk en zuivelproducten, mineraalwater met veel calcium
Antibiotica uit de tetracycline groep (b.v. doxycycline, minocycline en tetracycline) kun je beter niet met melk innemen, maar met water. Het is sowieso beter om pas 2 uur voor of na inname van deze medicijnen zuivelproducten te eten of te drinken. Want het calcium in het zuivel maakt in het lichaam complexe verbindingen met stoffen uit de antibiotica, die dan niet meer door de darmwand in de bloedbaan belanden, waar ze wel naar toe zouden moeten om daar hun werk te doen. Het antibiotica wordt gewoon in de darm verteerd en weer afgevoerd.
[/quote]

Nu haal je iets aan wat je eigen bewering tegenspreekt: augmentin (amoxicilline-clavulaanzuur), wat TS hier moet nemen, hoort helemaal niet tot de doxycylinen, minocycline, tetracycline of chinolonen (bij deze laatste weet ik zeker dat melk inderdaad de biologische beschikbaarheid vermindert) maar bij mijn weten is dit niet het geval bij de betalactamantibiotica.

Je kunt geen veralgemening toepassen met betrekking tot: dit mag je met eten innemen, dit mag niet zonder eten, dit moet nuchter.... Het hangt van je geneesmiddel af.
En in het geval van augmentin, heeft melk amper intereactie en moet je het zelfs bij het begin van de maaltijd innemen om de beste biologische beschikbaarheid te verkrijgen. :j

(overigens ben ik niet zo'n voorstander van die pseudo-wetenschappelijke artikelen ;) - er staan zelfs geen referenties bij )

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:21

Allereerst nooit stoppen met antibiotica zonder overleg met een arts!
Maagbeschermers zijn bij deze kuur per definitie ook niet nodig, en misselijk kun je er wel van worden omdat het een vervelende smaak heeft + het zijn grote tabletten. Daarom word er geadviseerd dit middel tijdens het eten/na de maaltijd met een glas water in te nemen.
Waarvoor heb je antibiotica gekregen TS?
En mocht je misselijk blijven, dan kun je inderdaad via de huisarts mogelijk domperidon voorgeschreven krijgen. Domperidon is geen pijnstiller, maar een middel tegen misselijkheid. Kijk het tot morgen aan mét gebruik van de tabletten en als het dan niet over is ga je gewoon weer terug naar de arts die het aan jou voorgeschreven heeft. (het heerst momenteel ook heel erg, dus als je een buikgriep zou hebben kijk ik er niet raar van op en dit komt niet door de tabletten).
Zolang je geen andere bijwerkingen hebt (blaasjes, zwellingen in de mond etc) zou ik me niet te druk maken, dan zal je er hoogstwaarschijnlijk geen allergie voor hebben.
Verder vermoed ik dat je misschien brufen bruis 600mg hebt als pijnstiller? Of heb je iets anders?
Sterkte TS.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:11

Citaat:
Wow, hier schrik ik echt van! Zomaar adviseren om antibiotica op eigen houtje te stoppen. Door dit soort adviezen komt het net dat veel soorten antibiotica niet meer werkzaam is en bacterien er resistent tegen worden.... dan pas ben je verder van huis.

Je stopt nooit op eigen houtje met antibiotica. Heb je last van bijwerkingen, dan ga je terug naar je arts en vraag je om een andere soort antibiotica, maar je stopt nooit op eigen houtje.

Een schimmelinfectie of netelroos is vervelend, maar maar een minieme bijwerking die makkelijk te behandelen is, terwijl gewoon stoppen, dat kan pas verregaande en vervelende gevolgen hebben.

Dan heb jij zeker nog nooit 1.5 week met netelroos gelopen!! Het was helemaal niet makkelijk te behandelen, heb daar voor ook weer medicijnen gekregen.

Dus TS de dokter bellen om te vragen of je per direct met Amoxeline mag stoppen. :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:13

egnie schreef:
Nooit direct stoppen, dan heb je kans dat je nog veel verder van huis bent.

Sommige mensen gebruiken naast de antibiotica een probiotica bij. De antibiotica maakt namelijk veel meer kapot, ook de goede bact. enz. Het is dus niet zo raar dat je (als je er vatbaar voor bent) een schimmelinfectie erbij krijgt.

Dit zou ik je ook aanraden. In veel landen wordt zelfs standaard probiotica met antibiotica voorgeschreven. Je hoeft niet bang te zijn dat de probiotica de werking van de antibiotica vermindert, dat is zo ontzettend agressief, daar kan niks tegenop. Je voorkomt er wel mee dat je complete darmflora kapot gaat.

Maar ik zou eerst de huisarts bellen om te overleggen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:16

Nooit zomaar stoppen, eerst met arts overleggen.
Misselijkheid is wel een van de meest voorkomende bijwerkingen van AB dus zou me niet teveel zorgen maken.
Hoe lang moet je nog slikken?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:21

Gowlan schreef:
Allereerst nooit stoppen met antibiotica zonder overleg met een arts!
Maagbeschermers zijn bij deze kuur per definitie ook niet nodig, en misselijk kun je er wel van worden omdat het een vervelende smaak heeft + het zijn grote tabletten. Daarom word er geadviseerd dit middel tijdens het eten/na de maaltijd met een glas water in te nemen.
Waarvoor heb je antibiotica gekregen TS?
En mocht je misselijk blijven, dan kun je inderdaad via de huisarts mogelijk domperidon voorgeschreven krijgen. Domperidon is geen pijnstiller, maar een middel tegen misselijkheid. Kijk het tot morgen aan mét gebruik van de tabletten en als het dan niet over is ga je gewoon weer terug naar de arts die het aan jou voorgeschreven heeft. (het heerst momenteel ook heel erg, dus als je een buikgriep zou hebben kijk ik er niet raar van op en dit komt niet door de tabletten).
Zolang je geen andere bijwerkingen hebt (blaasjes, zwellingen in de mond etc) zou ik me niet te druk maken, dan zal je er hoogstwaarschijnlijk geen allergie voor hebben.
Verder vermoed ik dat je misschien brufen bruis 600mg hebt als pijnstiller? Of heb je iets anders?
Sterkte TS.

Ik heb het voor een best wel erge blaasontsteking gekregen. Wel heb ik vandaag een soort van blaar in mijn mond... (Ik keek even in een spiegel en er zit een wit blaartje op mijn tong... Is dat erg?)

De pijnstiller heet: diflofenac ret tablet 75 mg.
Laatst bijgewerkt door horseee6589 op 07-09-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:22

chanicha schreef:
Nooit zomaar stoppen, eerst met arts overleggen.
Misselijkheid is wel een van de meest voorkomende bijwerkingen van AB dus zou me niet teveel zorgen maken.
Hoe lang moet je nog slikken?

Nog 8 en een halve dag -O-

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:24

Voor een ernstige blaasontsteking zou ik zeker niet zomaar stoppen. Dan heb je kans dat het op je nieren slaat en ben je helemaal ver van huis. Bel maandag gewoon de huisarts en leg je probleem voor.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:27

Saar4 schreef:
Voor een ernstige blaasontsteking zou ik zeker niet zomaar stoppen. Dan heb je kans dat het op je nieren slaat en ben je helemaal ver van huis. Bel maandag gewoon de huisarts en leg je probleem voor.

Ik ga ook niet stoppen want moet van me moeder door blijven slikken. Gisteren hadden we de huisartsenpost gebelt en die zei als ik vandaag nog misselijk was dat ik moest langs komen, maar opzicht gaat het kwa misselijkheid iets beter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:29

Petrichor schreef:
Dus TS de dokter bellen om te vragen of je per direct met Amoxeline mag stoppen. :)

Dat lijkt me al wat beter, eerst overleggen :) maar nooit zomaar stoppen, niet voor jezelf, maar ook niet voor de rest van de wereld... we krijgen al problemen met resistente bacteriën omdat mensen hun niet kuur afmaken.
Laatst bijgewerkt door Century op 07-09-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:29

Veel drinken en proberen je er niet te druk over te maken. Het kan inderdaad erg lastig zijn. Maar ik vond het wel weer lekker dat ik na 10 dagen toch wel wat kilo's kwijt was. Weet natuurlijk niet of jij nog wat reserves op de heupen hebt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:30

faabfabienne schreef:

Dat is toch een spierverslapper?
Bij diclofenac wordt wel standaard een maagbeschermer meegegeven.. Misschien dat je daar dus juist misselijk van bent.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:31

Ik heb dit middel ook geslikt en ik werd er ook kotsmisselijk van!

In overleg met de huisarts heb ik het medicijn ingenomen met een glas cola. Hierdoor kon ik het middel veel beter verdragen. Wellicht helpt dit ook voor jou.

Beterschap en sterkte!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:34

Matheno schreef:
faabfabienne schreef:

Bij diclofenac wordt wel standaard een maagbeschermer meegegeven.. Misschien dat je daar dus juist misselijk van bent.

Ik weet ook niet goed wat het is -O- maar de huisarts zei het... Maar vandaag heb ik er geen een van genomen en ik merk dat ik veel sterker ben want gisteren toen ik er 2 van had kon ik niet eens naar de badkamer lopen en ik dacht dat het door de antibiotica kwam... Ik leg die pillen maar weg ik vind ze nogal eng

Ik zoek nu op internet de bijwerkingen (wat niet duidelijk in de bijsluiter stond) maar ik lees dit: misselijkheid, wazig zien, hoofdpijn, duizeligheid. En dat had ik gisteren allemaal... Dus ik denk dat het inderdaad door die pillen komt -O- dus die gebruik ik nu zeker niet meer!
Laatst bijgewerkt door horseee6589 op 07-09-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:34

Matheno schreef:
faabfabienne schreef:

Nee een NSAID. Heb ik ook gehad, heb er ook 1,5 week blaren en ontstoken tandvlees van gehad(heb het langer gebruikt, ging vanzelf weer weg)

Na 1,5 jaar het gebruikt te hebben verdraag ik het niet meer. Erg slecht voor je maag, maar een geweldige ontstekingsremmende pijnstiller

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:08

Ten eerste nooit zomaar stoppen met een AB-kuur! Dit zorgt voor de resistentie voor AB onder verschillende soorten bacteriën. Ben toevallig bezig met het vak medische mircobiologie en heb er zeer interessant college over gehad. Overleg met je HA of apotheek wat je het beste kan doen tegen de misselijkheid. Eventueel is er in jouw situatie (met Diclofenac) de mogelijkheid tot een maagbeschermer.

Diclofenac is idd een NSAID die een grote rol kan spelen bij jou misselijkheid. Je hebt nu de 75mg, maar hoevaak daags moet deze worden ingenomen? Veelal wordt er bij een dosering van 150-200mg een maagbeschermer bijgeschreven.

Augemtin kan veilig worden gebruikt met melk(producten). Probiotica nemen gedurende het gebruik van antibitotica is dweilen met de kraan open. De AB is ervoor om de bacterien te 'doden' en Augementin is wat dat betreft een breedspectrum AB. Het dood dus niet specifiek 1 bacterie, maar veel verschillende soorten. Hierdoor dood het ook de goede bacteriën in je darmen (en sommige schimmels/gisten ook). Zodra je kuur is afgelopen kan het wél nut hebben om een probioticakuur te nemen :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:57

Je kan morgen de HA bellen om te overleggen, lijkt me handiger.
Misschien, omdat e zo misselijk bent, mag je over op een andere AB.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:59

Misselijkheid kan een bijwerking zijn van de AB, niet eerder stoppen met de kuur maar deze afmaken, staat niet voor niks op de verpakking. Je kan er Yakult naast drinken schijnt te helpen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:10

Bij diclofenac wordt wel standaard een maagbeschermer meegegeven.. Misschien dat je daar dus juist misselijk van bent.[/quote]

Ik weet ook niet goed wat het is -O- maar de huisarts zei het... Maar vandaag heb ik er geen een van genomen en ik merk dat ik veel sterker ben want gisteren toen ik er 2 van had kon ik niet eens naar de badkamer lopen en ik dacht dat het door de antibiotica kwam... Ik leg die pillen maar weg ik vind ze nogal eng

Ik zoek nu op internet de bijwerkingen (wat niet duidelijk in de bijsluiter stond) maar ik lees dit: misselijkheid, wazig zien, hoofdpijn, duizeligheid. En dat had ik gisteren allemaal... Dus ik denk dat het inderdaad door die pillen komt -O- dus die gebruik ik nu zeker niet meer![/quote]
ik heb een keer diclofenac met maagbeschermer voorgeschreven gekregen, maar ik kreeg er oom maag/darmklachten van. Terwijl heel af en toe neem ik een diclo zonder maagbeschermer, zelfde dosering en dan heb ik nergens last van. Blijkbaar kan ik moeilijk tegen hetgeen erbij in zit. Pijnstillers kun je wel weglaten