Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:49

Nicky1963 schreef:
Gillbo schreef:
Ik zou dit met een maatschappelijkwerker bespreken, door eerst een afspraak te maken met de huisarts kom je op de goede weg.

Maar als allereerste zou ik dit met je vader bespreken want je kan iemand niet zomaar verplichten naar een verpleeghuis te gaan.

Klopt, zoals ik al schreef: het is ter oriëntatie. Pas als het een optie blijkt zal het met mijn vader besproken worden en dan alleen als het nodig zou zijn en hij erachter staat.
Ik ga dit dus niet eerst mijn vader bespreken, want dat is hem onnodig belasten in dit stadium.

Jouw vader is nog wilsbekwaam en dus zijn beslissing of hij word opgenomen. Heb je dit besproken met je vader over de indicatie?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:53

Ersina schreef:
Gillbo schreef:
Ik zou dit met een maatschappelijkwerker bespreken, door eerst een afspraak te maken met de huisarts kom je op de goede weg.

Maar als allereerste zou ik dit met je vader bespreken want je kan iemand niet zomaar verplichten naar een verpleeghuis te gaan.

Helemaal mee eens. Als het goed gebracht wordt is het geen belasting, maar kan hij het zien als een welkome oplossing. Hem betrekken in iets wat hem aangaat lijkt me fijner, dan je achter zijn rug om oriënteren. (dit is niet naar bedoeld, dat weet ik, maar komt misschien wel naar over bij hem)

Als wij het willen bespreken met hem zal hij vragen hebben. Dan wil ik daar eerst informatie over verzamelen zodat ik die vragen ook kan beantwoorden. Dit is dan ook het doel van dit topic, en niet iets achter de rug om doen van mijn zieke oude vader.

verootjoo

Re: Vader naar verzorgingshuis? Welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:03

Ik zou idd eerst informatie inwinnen of hij überhaupt kans heeft om een indicatie te krijgen en het daarna met je vader bespreken om teleurstellingen te voorkomen.
Zzp 1,2 en 3 bestaan sowieso niet meer, en 4 is heel moeilijk om te krijgen. Met hogere indicaties kom je in een verpleeghuis terecht maar dan moet je eigenlijk niks zelfstandig meer kunnen, zoals je niet zelfstandig verplaatsen.
Het scheelt wel dat hij al 80 is, dan kun je makkelijker een indicatie krijgen.

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:04

Waarom direct verhuizen ?welke zorg heeft je vader dagelijks nodig ? Ook gedacht aan. Thuiszorg ? Dit kan heel snel geregeld worden (lees 1 a 2 dagen) dan is de indicatie aanvraag niet rond maar kan er wel zorg geleverd worden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:11

Citaat:
Het voelt alsof ze 9 jaar lang de lusten heeft gehad en hem nu aan ons teruggeeft omdat ze de lasten niet wil. Maar wij kunnen ook niet fulltime voor hem zorgen.

ik denk dat je dat stukje echt los moet laten.. het is duidelijk dat dat aan je vreet..
zowel dat hij in haar armen valt, als dat zij hem nu laat stikken.

zij hebben daar toen zo voor gekozen, niet altijd even leuk, maar daar kon en mocht je weinig tegen doen (hooguit juridische stappen om jullie erfdeel van moeder veilig te stellen, maar neem aan dat de band nu ook weer niet zo slecht was).

Hij wist toen best hoe ze in elkaar zat waarschijnlijk en wist ook wel dat er een punt zou komen dat ze die keuze zou kunnen maken (neem aan dat hij met 70 niet seniel was maar goed bij zijn verstand).

Dat ze hem nu laat vallen, daar heeft ze feitelijk alleen zichzelf mee, wellicht dat hij haar om die onderbuikgevoelens ook nooit heeft willen huwen?

In ieder geval is ze hem dan in ieder geval niet om 'op handen zijnd' geld om de hals gevlogen
en zit je nu alleen met het stuk zorg..

Laat dat stuk je energie niet wegzuigen en wees blij dat dit nu gebeurd en dat ze nooit getrouwd zijn en zeker niet in gemeenschap van goederen.

----

wat betreft mantelzorgplicht, dat bestaat volgens mij niet.. want mantelzorg moet ook wel degelijk in jullie leven passen.

Het beste kun je een artsverklaring zien te verkrijgen dat alleen wonen geen optie meer is (daar komt het toch feitelijk op neer, want vriendinlief wil de zorg niet dragen)..

wel zou ik even kijken naar de woning.. is dat zijn woning en wil zij geen zorg dragen? dan heb je natuurlijk wel een goed punt.. want hij eruit is woning te koop/huur opzeggen lijkt mij zo. einde verhaal relatie, is dan ook einde verhaal relatie en dan kunnen jullie dat ook in vrede afsluiten als kinderen.

wel goed nagaan a.u.b of het jullie emotie om hun relatie is en of ze niet bedoeld dat ze die zorg niet kan doen om fysieke redenen.. of dat het puur echt is, dat ze hem niet meer ziet zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:17

purny schreef:
Houd er ook rekening mee dat wanneer jij je vader in huis zal nemen jij of je vader gekort word in zijn uitkering. Verder kan je als je lang genoeg zorgt voor je vader in aanmerking komen voor het mantelzorgcompliment, daar moet je wel aan een aantal dingen voor voldoen.

De oplossing die itsmi mee komt is ook een goede.

Voor die 200 euro per jaar hoef je het niet te doen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:21

Als ik jou was zou ik zijn "vriendin" trouwens wel verplichten om het goede nieuws zelf te brengen. Als je vader erover begint dan zou ik rustig doorverwijzen naar haar en dat jij van niks weet. Want het is tijd dat zij ook verantwoordelijkheid gaat dragen, als je het mij vraagt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:29

Wat naar TS.
Wat ik ervan hoor is dat mensen vanuit een ziekenhuis sneller geplaatst kunnen worden in een verzorgingshuis dan vanuit huis. Ik weet niet waar je woont maar ik hoor toch praten over vrij lange wachtlijsten want er wordt een prioriteit aan gehangen, degene die het allermeest de zorg nodig heeft komt dan eerst en dat ligt ook weet aan de indicatie die er gegeven wordt.
mijn vader heeft ook in een VT gezeten en ik vond het dramatisch slecht, niet zozeer de verzorging als wel de aanwezigheid van voldoende verpleging. Probeer je daar in te verdiepen en bezoek eens de VT die je op het oog hebt.
Ik wens je veel sterkte want het is geen kattenpis om het aan je vader te vertellen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:39

Wij zitten ook midden in het project met CIZ, mbt mijn demente en psychisch in de war zijnde vader.
Hij woont op dit moment nog alleen, na jaren van gedoe met ziekenhuizen, psychologen, neurologen en geriaters, hebben we nu een indicatie zodat mijn vader nu zijn medicijnen van de thuiszorg krijgt, 2 dagen naar een dagopvang gaat en hij krijgt nu ook nog hulp in de huishouding.
De zorg voor mijn vader is een heel moeilijk geval. Hij was een érg onaangenaam persoon in zijn 'goede' jaren, gelukkig heeft zijn dementie hem in een wat vriendelijkere oude man veranderd.
Wij gaan nu de stappen ondernemen om hem in een zorginstelling te krijgen, omdat hij ook niet meer goed voor zijn eten (al krijgt hij dat van een maaltijdservice) kan zorgen.

Het is een lang en slopend project, maar uiteindelijk komen jullie er (ook) wel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:47

Het is inderdaad een heel moeizaam traject. Mijn vader was 2,5 jaar terug al vanuit het ziekenhuis in een verpleeghuis geplaatst. Helaas werden de regels toen aangescherpt en moest hij weer naar huis. Maar dat was echt niet verantwoord. Met mijn vader was er ook nog eens het probleem dat hij moeilijk kan praten en als je vraagt hoe het gaat krijg je als antwoord "perfect".

Om een beeld te geven van mijn vader. Hij heeft 6 Tia's en 2 CVA's gehad waardoor hij rechts voor 3/4 verlamd is. Zijn lever en nieren werken nog amper. Zijn vaten zitten grotendeels dicht, hij heeft problemen met zijn bloed en hij heeft regelmatig zware jichtaanvallen. Ook is er bij hem dementie vastgesteld (langzame vorm, geen alzheimer) en zijn medicatielijst bedraagt 4,5 A4tje. En zelfs dan vonden ze hem nog te goed voor een verpleeghuis. Ik heb geprobeerd om hem in huis te nemen, maar ik krijg hem in mijn eentje gewoon niet onder de douche of op de wc. Deze woning is ook niet geschikt te maken voor een invalide en hij zou dan minder aanloop van vrienden krijgen omdat ik op een uur afstand woon.

Gelukkig konden we een tijdelijke plek in een woonzorghuis vinden en werd hij binnen 3 maanden al voor vast geplaatst. Inmiddels heeft hij indicatie 6 en hij zit daar goed op zijn plek. Is gelukkig, redelijk helder en hoeft zich geen zorgen te maken over zijn medicatie. Want dat was thuis een probleem. Door de dementie zit hij heel erg aan vaste tijden vast en hij kon het in zijn hoofd niet goed verwerken dat de thuiszorg hem de ene keer om 6 uur zijn medicijnen gaf en de andere keer pas om 9 uur. Ook telde ik in zijn boek in 1 maand tijd 23 verschillende mensen die de zorg deden. In het huis waar hij nu zit heeft hij gewoon een vast ritme en altijd dezelfde gezichten om hem heen.

Wij zijn overigens ook eerst zonder hem gaan informeren. Uiteraard hebben wel gepolst of hij het zag zitten om elders te wonen en we hebben hem wel meegenomen toen we op gesprek gingen in de instelling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:51

chanicha schreef:
Wat naar TS.
Wat ik ervan hoor is dat mensen vanuit een ziekenhuis sneller geplaatst kunnen worden in een verzorgingshuis dan vanuit huis. Ik weet niet waar je woont maar ik hoor toch praten over vrij lange wachtlijsten want er wordt een prioriteit aan gehangen, degene die het allermeest de zorg nodig heeft komt dan eerst en dat ligt ook weet aan de indicatie die er gegeven wordt.
mijn vader heeft ook in een VT gezeten en ik vond het dramatisch slecht, niet zozeer de verzorging als wel de aanwezigheid van voldoende verpleging. Probeer je daar in te verdiepen en bezoek eens de VT die je op het oog hebt.
Ik wens je veel sterkte want het is geen kattenpis om het aan je vader te vertellen.

In geen enkele instelling loopt veel personeel rond. Dat is gewoon een probleem omdat er overal zoveel mensen worden ontslagen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:55

purny schreef:
In geen enkele instelling loopt veel personeel rond. Dat is gewoon een probleem omdat er overal zoveel mensen worden ontslagen.

Maar de ene instelling is wel beter dan de andere. Neus rond, lees ervaringen op internet en ga er eens kijken. Het verzorgingstehuis waar mijn vader eerst zat was zeer slecht. Die hebben ook een tijdje onder toezicht gestaan wegens intimidatie van de bewoners, waar mijn vader helaas ook slachtoffer van werd. De woonzorginstelling waar hij nu zit is erg betrokken en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij langer dan 5 minuten hoefde te wachten als er iets aan de hand was. Het kan wel, maar het is wel heel erg afhankelijk van het management.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:04

Hallo ts wat vreselijk voor jullie en natuurlijk het meest voor je vader.
Ik zit met het zelfde probleem met een familielid en ik begrijp hoe het er in hakt.
zij is nog te goed zullen we maar zeggen ondanks een herseninfarct maar wil liever niet verhuizen.
Ik ben er bijna elke dag en regel ook alles voor haar.
Verkijk je er niet op want dat is een hele klus en niet voor even maar voor altijd.
Ik weet niet wat je vader zelf nog kan en waarbij hij hulp nodig heeft.
Je zult inderdaad wel instantie's af moeten en een hele vracht papierwerk invullen.
Wat ik wel weet is hoe meer hij kan hoe minder de kans is dat hij opgenomen word.
Is een aanleun woning niets.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:09

Mijn vader zat in Utrecht in een zorgcentrum en ik wil totaal niets afdoen aan de inzet van de verpleegkundigen, die lopen de benen onder hun kont vandaan maar dat er een tekort is is zeker.
Mijn vader had ernstig hartfalen en epileptie maar in zijn hoofd was hij zeer goed en dan is het erg dat als je gevallen bent ze je een half uur laten bellen want er liep maar een nachtzuster op twee gangen.
Ik zei altijd, excuses aan de mensen met een demente ouder, dat je beter dement kan zijn en een goed lijf hebben als dat je bewust alles meemaakt.
Daarom TS praat ook met bewoners want de lui die je ontvangen daar doen alles heel mooi voorkomen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:13

Voor opname in een verzorgingshuis heb je inderdaad een CIZ indicatie nodig. Je hoeft niet per se de huisarts te betrekken, het CIZ wil wel weten welke diagnoses je vader heeft en door wie (welke arts) en wanneer deze gesteld zijn. Het CIZ heeft 6 weken om de aanvraag af te handelen. Is er echt een noodsituatie ontstaan in de thuissituatie, dan kan een verzorgingshuis evt. een spoedaanvraag indienen en je vader direct opnemen, maar dat is geloof ik nog niet aan de orde? Je bent in ieder geval niet verplicht om mantelzorg te bieden, als je niet bereid of niet in staat bent kun je dit gewoon aangeven.

Ik heb tot vorige maand als indicatiesteller bij het CIZ gewerkt, als je nog vragen hebt over hoe je een aanvraag doet of wat je erin moet zetten mag je me altijd een pb sturen!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 19:28

Dank jullie wel voor jullie zorgzame adviezen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:10

Hebben jullie wel eens een revalidatiecentrum overwogen? Er zijn revalidatiecentra gericht op ouderen. Het is goed mogelijk dat een deel van zijn huidige klachten nog sterk kan verbeteren!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:19

Heino schreef:
Hebben jullie wel eens een revalidatiecentrum overwogen? Er zijn revalidatiecentra gericht op ouderen. Het is goed mogelijk dat een deel van zijn huidige klachten nog sterk kan verbeteren!

Moet je tegenwoordig eerst minimaal een nacht voor in het zkh hebben gelegen, dan moet je van daaruit doorgestuurd worden, anders kan er geen dbc geopend worden...
Maar iom huisarts wel de moeite waard om te proberen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:23

verootjoo schreef:
Heino schreef:

Moet je tegenwoordig eerst minimaal een nacht voor in het zkh hebben gelegen, dan moet je van daaruit doorgestuurd worden, anders kan er geen dbc geopend worden...
Maar iom huisarts wel de moeite waard om te proberen...

Nee hoor het kan wel, wanneer de thuissituatie ongeschikt is om zelfstandig te revalideren :)
Is idd alleen wat ongebruikelijker, omdat men meestal via het ziekenhuis doorverwezen wordt.
Ik zou eens contact opnemen met de huisarts. Er is namelijk zeer waarschijnlijk nog best kans op herstel, maar dat herstel krijgt pas echt een kans wanneer er gericht gerevalideerd wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:36

RoodZonnetje schreef:
Nee hoor het kan wel, wanneer de thuissituatie ongeschikt is om zelfstandig te revalideren :)
Is idd alleen wat ongebruikelijker, omdat men meestal via het ziekenhuis doorverwezen wordt.
Ik zou eens contact opnemen met de huisarts. Er is namelijk zeer waarschijnlijk nog best kans op herstel, maar dat herstel krijgt pas echt een kans wanneer er gericht gerevalideerd wordt.

Niet in de geriatrische revalidatiezorg... Is per jan 2014 compleet veranderd en nu kan dat niet meer. Er kunnen geen dbc's geopend worden zonder zkh opname... Helaas, maar waar. Soms wordt er een soort van uitzondering gemaakt, dan verblijven mensen een nacht in het zkh om daarna naar ons toe te komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:20

Om maar even terug te komen op het personeelstekort. Het lijkt allemaal wel zo mooi van de buitenkant af maar er word niet gekeken naar het feit dat iedere zorgmedewerker op zijn tenen loopt. Tuurlijk is het ene verzorgingshuis beter dan het andere maar dat is ook maar net hoe het allemaal in elkaar zit.

Ik zou in ieder geval wel gaan voor een huis met PREZO keurmerk. Dit is een keurmerk wat word uitgereikt aan instellingen die alles goed voor elkaar hebben. Je hebt goud, zilver en brons.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:39

Ts, ik heb niet alle reacties gelezen en dus alvast mijn excuses als ik een dubbele vraag stel.

Wat vind je vader zelf? Is hij van mening dat hij zich zelf niet meer redt? Ziet hij er onverzorgd uit? Kan hij zelf zijn medicatie regelen? En de allerbelangrijkste: is hij een gevaar voor zichzelf of anderen? Daarmee bedoel ik, kan hij zelf zijn potje koken zonder dat hij het gas aan laat staan, kan hij zelf de temperatuur van water goed inschatten, rijdt hij nog auto? Als zijn vriendin hem verlaten heeft en hij is een gevaar voor zichzelf, dan kan hij opgenomen worden en hoeft hij waarschijnlijk niet heel lang te wachten.

Ik snap van jou dat je het moeilijk vind om hem 'weg te stoppen' in een verzorgingshuis. Ik snap dat dit zo voelt, maar zo is het niet. Je moet wel om jezelf blijven denken, mocht je toch voor mantelzorg kiezen en je raakt gestressed komt dit de band tussen jou en je vader niet ten goede (dit is ook vaak waar ouderenmishandeling vandaan komt, en nee ik bedoel niet dat jij zo bent :P ) Mocht de opname gewoon vanuit je vader zelf komen hoef je je ab-so-luut niet schuldig te voelen. Het zal voor je vader fijner zijn, hij krijgt dan hulp waar nodig en kan een fijn sociaal netwerk opbouwen. Ik werk zelf in een verzorgingshuis en bij ons zijn mensen binnengekomen met een ZZP (Zorg Zwaarte Pakket) van 6 (ZZP6) dit is behoorlijk hoog, en deze mensen hadden dus ook veel zorg nodig. Deze mensen zijn zo veel opgeknapt dat ze eigenlijk geen zorg meer nodig hebben van ons. Zij redden zichzelf en zouden eigenlijk zelfs weer naar huis kunnen (1 mevrouw past zelfs op haar kleinkinderen). Even dit voorbeeld om maar te laten zien hoe positief een opname in een verzorgingshuis uit kan pakken :)

Mocht je nog vragen hebben, of je twijfels uit zou willen spreken, pb staat open :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:46

verootjoo schreef:
RoodZonnetje schreef:

Niet in de geriatrische revalidatiezorg... Is per jan 2014 compleet veranderd en nu kan dat niet meer. Er kunnen geen dbc's geopend worden zonder zkh opname... Helaas, maar waar. Soms wordt er een soort van uitzondering gemaakt, dan verblijven mensen een nacht in het zkh om daarna naar ons toe te komen.

Mijn ervaringen - in diezelfde geriatrische revalidatiezorg - zijn anders :) Bij uitzondering hebben we wel mensen vanaf huis, met een DBC, geen ZZP indicatie. Hoe ze 't doen weet ik niet, ga ik niet over, maar het gebeurt wel. Mijn eerste stap zou daarom de huisarts zijn, voor meer info over een revalidatietraject.

*edit* op basis van de OP ga ik er vanuit dat vader recent wel in het ziekenhuis gelegen heeft

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 05:59

verootjoo schreef:
RoodZonnetje schreef:

Mijn ervaringen - in diezelfde geriatrische revalidatiezorg - zijn anders :) Bij uitzondering hebben we wel mensen vanaf huis, met een DBC, geen ZZP indicatie. Hoe ze 't doen weet ik niet, ga ik niet over, maar het gebeurt wel. Mijn eerste stap zou daarom de huisarts zijn, voor meer info over een revalidatietraject.

*edit* op basis van de OP ga ik er vanuit dat vader recent wel in het ziekenhuis gelegen heeft

Dit jaar nog? Mijn ervaring is namelijk hetzelfde als verootj. Opname moet aansluitend zijn ook ziekenhuisopname, ben je 1 nacht thuis vervalt de mogelijkheid om via dbc opgenomen te worden.. Tot jan verliep dat inderdaad gemakkelijker. Net als dat mensen nu niet meer kunnen wachten op een verpleeghuisopname bij ons maar ter overbrugging naar huis moeten. ( maximale opnameduur is 3mnd die max nog 1 x met 3 mnd vergoed kan worden daarna wordt niks meer vergoed voor dat jaar ).

Om indicatie voor verpleeghuis te krijgen mag je niet meer regie over je eigen leven kunnen voeren. Dwz je mag niet kunnen aangeven wat je nodig hebt van basisbehoefte zolang je dat nog kunt krijg je geen verpleeghuisindicatie meer. In praktijk houd dat in dat je het niet krijgt zolang je (nog begrijp/kunt) alameren.
Zzp4 (verzorgingshuis indicatie ) krijg je wel maar zijn nog maar weinig huizen die je daarmee opnemen.

Mantelzorg is inderdaad niet verplicht behalve voor degene die samen met zorgvrager in 1 huis woont. Als er iemand in huis is die vitaal genoeg is om te helpen krijg je geen indicatie van het ciz waarmee je thuiszorg kunt aanvragen. Ook vanaf dit jaar is dit ingevoerd. Belachelijke regels allemaal die uiteindelijk tot duurdere kosten gaan leiden. . Maarja dat is een andere discussie.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:42

Wat hierboven staat wil ik nog wel even nuanceren. Als je met de zorgvrager in huis woont, moet je idd wel de gebruikelijke zorg bieden, hieronder valt bijv dat de gezonde persoon huishoudelijke taken en administratie overneemt van de beperkte persoon. In langdurige situaties (langer dan 3mnd) valt zorg zoals helpen douchen, kleden, voor dagbesteding zorgen echter niet onder de gebruikelijke zorg. Daar kan dan ook gewoon een indicatie voor afgegeven worden. Even als voorbeeld: als je partner een been breekt wordt van je verwacht dat je hem die periode helpt met alles. In dit geval betreft het een chronische situatie en gaat dat dus niet op en kan er wel een indicatie voor thuiszorg worden afgegeven.