Panische angst voor treinen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:22

Foaly schreef:
Janneke, hoe zou jij het probleem van TS dan aanpakken?

Als gezegd: heftige angst na een serie ingrijpende gebeurtenissen is niets om je ongerust over te maken. Het komt - en het gaat.
ZOU dat niet gebeuren of is er een dringende reden (dagelijks moeten forenzen, bijv) dan is een techniek zoals emdr heel geschikt.
Citaat:
Hoe komt het dan, dat het sinds enige tijd verergert is? := Ik wil hier gewoon vanaf.. Momenteel stap ik zonder problemen op, maar gisteren betrapte ik mijzelf op plotse zweethanden en hartkloppingen, toen de trein (was een oude, dus je "voelt" alles beter) over een wissel reed, ik dacht meteen dat er iemand onder lag, de trein ontspoorde, oid.. Heb toen wel mijn vriend gebeld!

Ja - naar hoor!
Als je er gewoon snel vanaf wilt, is mijn tip om naar iemand te stappen die emdr met jou kan doen. Hoeveel voorwerk je nodig hebt kan variëren, maar als je verder weinig problemen hebt kan dat in een of twee gesprekken klaar zijn. Het "echte" werk, daarvan is ook nooit precies te voorspellen hoe lang je bezig bent, maar ook daar geldt dat het in een of twee keer klaar kan zijn.

Togechick

Re: Panische angst voor treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:25

Moet je voor EMDR geen doorverwijzing krijgen van een huisarts? En heeft dat niet alleen zin als er een trauma is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:26

Ja daar moet je een doorverwijzing voor hebben, mits je het vergoed wil hebben ;) Volgens mij werkt het ook bij angsten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:44

tineke8889 schreef:
Moet je voor EMDR geen doorverwijzing krijgen van een huisarts? En heeft dat niet alleen zin als er een trauma is?

Emdr wordt doorgaans gegeven door psychologen, dus dan is een verwijsbriefje aan de orde.

Dat emdr alleen zou werken bij trauma is een hardnekkig misverstand.
Het is bij "enkelvoudig trauma" de behandelvorm die de eerste voorkeur heeft. Uiteraard wil dat niet zeggen dat het dus alleen dan van toepassing zou zijn. (Op Wikipedia staat een heel verhaal over mythes en misverstanden rond emdr.)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:46

Janneke2 schreef:
tineke8889 schreef:

Emdr wordt doorgaans gegeven door psychologen, dus dan is een verwijsbriefje aan de orde.

Dat emdr alleen zou werken bij trauma is een hardnekkig misverstand.
Het is bij "enkelvoudig trauma" de behandelvorm die de eerste voorkeur heeft. Uiteraard wil dat niet zeggen dat het dus alleen dan van toepassing zou zijn. (Op Wikipedia staat een heel verhaal over mythes en misverstanden rond emdr.)

Dat wist ik niet, dank je! :o

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:33

Hoi TS, Wat ontzettend vervelend dat je zo'n angst hebt :(:)

Het klinkt voor mij toch alsof je echt een probleem hebt, dit gaat niet zomaar over als je er niks aan doet. Probeer inderdaad te bedenken dat zo lang jij je aan de regels houdt er eigenlijk niks kan gebeuren!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:46

Ik snap wat je bedoeld :( Ik ben ook elke keer weer bang dat er iemand voor springt...
Maar aan de andere kant kan ik je ook wel geruststellen. Mijn vader is dit jaar met pensioen gegaan, maar toen hij nog werkte ging hij elke dag met de trein naar Amsterdam. Voor 40 jaar! In al deze dagen heeft hij nog nooit meegemaakt dat er iemand voor sprong. Hij heeft wel één keer iemand eronder zien liggen, maar dat was al gebeurd voordat hij op het station was aangekomen.

Al voel ik met je mee, ik denk dat je er niet veel aan kunt doen helaas.. ;(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:59

Ohh wat een vervelende ervaring zeg.. Ik kan begrijpen dat je daar een trauma aan over houdt.. Diegene die zichzelf voor de trein heeft gegooid moet zich zo ellendig hebben gevoelt dat hij of zij geen uitweg meer zag, voor diegene was dat op dat moment de beste oplossing, dat maakt het niet minder erg maar iedereen is vrij in de keuze om te blijven leven of niet. Als je je zo ellendig voelt dan lijkt de dood op een bevrijding, misschien heeft deze persoon zoveel ellende gehad met andere mensen dat ie geen empathie meer kon opbrengen voor zijn medemens en kon het hem niet schelen of hij andere mensen daarbij een trauma zou opleggen..

Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken hiervan, het is niet niets. Misschien is het een soort levensles voor je om meer achter mensen te gaan zoeken die ogenschijnlijk gelukkig lijken maar diep in hun hart heel erg ongelukkig zijn.. Wel een belachelijke rotles maar mensen die zoiets doen doen het niet voor niks!

:(:)