Claustofobisch en MRI scan, hoe kom je die door?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:15

De laatste keer moest ik er een uur in. Ik tel de liedjes, elk liedje ongeveer 3 minuten .
Was goed te doen.
Ik kon met een spiegel naar buiten kijken via mijn voeten.
Het blijft geen feest maar wat moet dat moet.

mirim

Re: Claustofobisch en MRI scan, hoe kom je die door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:20

Oh, inderdaad toch een gesloten. Ik had altijd het idee dat het zo'n dichte tunnel was, maar ik vond die waar ik gisteren in lag helemaal niet zo'n tunnel/ buis-achting geval :) Misschien was ik al stoned van de oxazepam en daardoor zo relaxed dat ik de mri helemaal geen probleem meer vond. Dan zijn die pilletjes echt een aanrader dus!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:52

Ik zal eens vragen of ze ook zo een spiegel hebben. Kan misschien fijn zijn.

Ik zag net deze scanhttp://fermononrespiri.com/uploads/ ... 212803.jpg
Die lijkt me wel erg fijn, kan je gewoon voor je uit van je af kijken. Maar voor zover ik kon vinden is die niet in Nederland.

Maar goed, ik ga me er vast doorheen slaan.
Ik ga mooi met mijn voetjes eerst en helemaal van de wereld door de valium :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:40

Het is echt niet erg hoor dat je er tegen op ziet. En je bent ook absoluut niet de eerste en laatste.
Muziek krijg je sowieso, misschien kan je een eigen cd mee nemen als dat helpt te ontspannen?

Ik zou ook zeker dit even met je huisarts bespreken, hij kan je vast adviseren wbt medicatie e.d.
Helpt de gedachte dat je een belletje mee krijgt voor het geval je in paniek raakt? Het idee dat hulp zo bij je is kan geruststellend werken. Zou je het fijn vinden als ze tegen je praten tijdens de scan? Of wil je juist geen mensen horen? Misschien kun je voor jezelf beredeneren dat een goede diagnose afhankelijk is van je mri scan. Ik weet dat rationeel denken in zulke situaties leuk klinkt, maar niet uitvoerbaar is. Toch zou het voor jou misschien kunnen helpen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:05

Er zijn veel mensen die bang zijn of (zeggen) claustrofobisch te zijn. De laboranten hebben er veel ervaring mee en houden je echt goed in de gaten tijdens het onderzoek. 80% van de mensen die er enorm tegen op zien valt het hen uiteindelijk toch reuze mee. Ook wanneer ze een vorige keer een nare ervaring hadden.

Wel goed zeggen dat je er tegen op ziet en hoe de laatste keer was gegaan/hoe jij het ervaren hebt, dan wordt er ook anders mee omgegaan en dat scheelt echt veel voor je gevoel. Zelf al heel wat MRI's gehad, heb er zelf absoluut geen problemen mee. Maar ik sta voornamelijk aan de andere kant, weet dus ook hoe en wat en vooral wat er gebeurt. :)

En zorgen dat je lekker/goed ligt, als dat niet zo is en het onderzoek duurt toch vrij lang, wordt het erg ongemakkelijk en dat maakt het natuurlijk niet prettiger als je het al eng vind. Ook kan het erg koud zijn in de ruimte, al door de golven van scanner wordt je lichaam wel iets opgewarmd, bij een MRI van je rug zal je het dus aanzienlijk minder snel koud krijgen dan van bijvoorbeeld de knie, oid.
Maar toch is het niet prettig als je het koud krijgt. ;)

Succes!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:56

Bedankt voor de tips. Ik had al aangegeven dat ik het eng vind.
En heb nu al vanalles gelezen en ben er weer wat rustiger onder, zeker in combinatie met het idee dat ze daar wel met me mee denken.
Helaas zal lekker liggen niet l ukken aangezien ik op mijn super fijne matras nu al niet lekker kan liggen. Maar daar is doorheen te bijten denk ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:01

Als je wat meer wilt weten over MRI of de onderzoeken, laat t maar weten. Soms vinden mensen het namelijk geruststellend om te weten wat er nu precies gebeurt en zo (zoals hoe de MRI scanner werkt, wat er gebeurt, etc.).

Dan zal het lekker liggen inderdaad lastiger gaan, maar probeer zo comfortabel mogelijk te gaan liggen. Dus onder andere voorkomen dat je armen/benen gaan slapen. Heb het eenmaal gehad met MRI abdomen (buik) dat mijn armen gingen slapen, moest je boven of onder je hoofd leggen en ik had mijn armen onder mijn hoofd, geen succes haha. Dan duren 40 minuten die voor dit onderzoek stonden erg lang en als je het dan allemaal al wat eng en spannend vind, is dat gewoon niet prettig. Sommige MRI laboranten vragen er wel na of wachten zelf even een minuutje of 2/3 om dan te vragen of je nog goed ligt. Sommige laboranten zijn er iets makkelijker in, haha. Maar over het algemeen hebben zij wel veel begrip voor de situatie en proberen het zo prettig mogelijk te maken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:13

Ik zou zeker iemand meenemen die je er lekker doorheen kan praten! Vind dat zelf een hele geruststellende gedachte.
Zo'n slaapmasker vind ik zelf ook een heel goed idee. Als je per ongeluk toch je ogen open doet, zie je nog niets van de kleine ruimte.
Zelf heb ik ook baad in 'spannende' situaties met de Passiflora druppels van A.Vogel!
Sterkte alvast!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:19

Op zich weet ik wel wat er allemaal gebeurd. En daardoor weet ik al dat ik het vorige keer spannend vond. Al is deze scanner al 10cm breder gelukkig, dus net iets meer adem ruimte en niet met mijn schouders tegen dat ding aan.

Ik denk dat het met valium, tramadol, muziek aan, met voeten eerst, ogen dicht en evt mijn vriend bij me in de ruimte wel te doen gaat zijn.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:25

Ik ga zelf fluitend de MRI in, maar ken ook genoeg mensen die zich bepaald niet prettig vinden in zo'n uit de kluiten gewassen wc-rol die ook nog eens een bak herrie maakt. Valium (diazepam) of oxazepam helpt bij de meesten prima en dit kun je gewoon aan de huisarts voorleggen. Die schrijft dan voor. Wel kans dat je het zelf moet betalen trouwens.

En inderdaad, neem lekker iemand mee, als ze met een spiegel kunnen werken, kan die persoon in de zichtlijn van die spiegel zitten en kan dat niet, dan kan die persoon bv even een hand op je onderbeen leggen, zodat je voelt dat er iemand naast je zit.

Toen mijn zus na haar CVA in de periode dat haar spraak nog slecht was weer de MRI in moest, wilde ze ook graag dat ik erbij bleef, zodat als er wat was er in elk geval iemand bij haar was die haar goed begreep, ondanks haar beperkte spraak. Inmiddels is haar spraak, ondanks de afasie, weer een heel, heel stuk beter en gaat ze, als dat nodig is ook lekker alleen de MRI in. Dan ga ik hooguit voor de gezellie mee naar het ziekenhuis en wacht tot ze weer klaar is en drinken we daarna een bakkie cappuccino ofzo.

Zelf doe ik mijn ogen dicht en hou ze dicht, leg mijn focus op mijn ademhaling en het muziekje dat op staat en dan is het enige probleem dat ik op mijn vingers na kan tellen dat ik ergens halverwege ofzo een keer jeuk aan mijn neus krijg :+ .

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 14:36

Hahaha grote wc rol! Die ga ik onthouden! Maakt het ook een stuk leuker.

De vorige keer had ik in der daad ook jeuk, heel prettig als je stil moet liggen.. Not..

En heb vaak last van slapende armen en benen, hoop dat die dan uit blijven.

En valium heb ik al gehaald (a €6.40 per pilletje)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:46

Ooooooh herkenbaar !!!!!

Jaren geleden lag ik voor het eerst in een MRI voor mijn rug.......en kreeg daar spontaan een paniekaanval door Claustrofobie ! Nooit eerder last van gehad.....
Tijdens de procedure ben ik in blinde paniek de 'buis' uitgeklommen en was compleet hysterisch. Ik weet nog dat ik in die buis lag en in de eerste instantie moeite had om m'n ogen te stellen, Ik probeerde me te focussen op een heel klein vlekje op de wand vd buis maar het lukte me niet om dat beeld scherp te krijgen. Vanaf dat moment weet ik niks meer. Ze hebben me een spuitje gegeven om te kalmeren.
Sindsdien heb ik last van Claustrofobie ;(

Nóóit weer ga ik in zo'n buis liggen, gelukkig hebben ze tegenwoordig MRI-scanners in de vorm van een grote ring.....maar dan toch...neuh :n

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:56

jep nog 1
heb idd valium enz gekregen maar ging er dwars door heen,ik was echt in paniek blehh,en sliep de hele dag toen ik thuis was hahaha.
Ze hebben idd een open MRI maar wordt lang niet door elke verzekeraar vergoed.

Heb wel een CT gehad waar ze ,dat is niks anders als een grote donut,prima te doen,maar een MRI ,krijg het weer benauwd al typ ik nu alleen maar(das wel wat overdreven hoor!!)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:05

zelf heb ik er geen last van, maar paps word plat gespoten als hij erin moet.. Lijkt me wel de laatste optie.
Die is van zichzelf al claustrofobisch, maar nadat hij zijn nek gebroken had en met zijn hele stelling vast lag in de MRI krijgen ze hem er niet meer in. Hij was op dat moment de eerste die zo'n soort breuk overleefde en bij één beweging zou hij komen te overlijden..Gelukkig is hij er goed uitgekomen, maar hij gaat er dus niet meer in als hij bij kennis is.

Succes in ieder geval :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:36

o, ik heb het gelukkig nog nooit nodig gehad, maar heb me het zeker wel eens afgevraagd.
Ik begrijp je angst zeer goed, lijkt me echt dood eng...
Sterkte!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:17

Toen ik mijn hersenscan kreeg lag ik bijna te slapen in dat ding miste alleen nog mijn dekentje en kussen,
Mischien heel gek maar ik voelde me veilig,

Wat je kan doen is lekker je aandacht op de verpleging focussen die kan je zien door een klein raampje die kletsen wat af was echt benieuwd waar ze het over hadden.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:22

Ik kon de vorige keer de mensen en dat raampje echt niet zien. Daar had ik te weinig ruimte voor om daar heen te kijken.
En deze keer zullen ze achter me zitten, dus dan zal ik ze nog niet kunnen zien.

Hoop maar dat ik dan ook zo goed als in slaap kan vallen :-)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:27

Ik val altijd in slaap in dat ding geen idee hoe het kan haha! De laatste x voor mijn rug (ook gebroken) had ik een hele kleine buis en maakte ik de fout om mijn ogen open te doen en het was heel krap! Had geen muziek gekregen dus ging maar een beat ontdekken in het geluid haha! Van de keer dat ik net gevallen was weet ik eigenlijk niks meer maar daar weet ik sowieso niets meer van.
Maar dus gewoon lekker ogen dicht hogen pilletjes innemen en lekker slapen ;)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:43

Ik kan me herinneren dat toen mijn moeder ooit met claustrofobie een mri moest zij mocht kiezen, kiezen op elkaar en gaan of naar een zienhuis (in haar geval alkmaar) waar ze een grotere en hogere mribuis hebben. Mijn eigen ervaring zijn niet leuk ik vind een mri verschrikkelijk zeker als je ook nog eens word vastgeschroefd aan de tafel met je nek om zo het bewegen minimaal te houden.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:14

jep had een mRI van mijn hoofd lag dus echt behoorlijk strak vast,gatver..
Heb het ook met als iemand mij strak vasthoud en los wil,of in het zwembad waar iemand op je duikt na de glijbanen,het niet weg kunnen en dan paniek,maf hoor een mensenbrein haha

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 09:38

Zo. Weer thuis en ik leef nog! Hahaha

Ik heb vanaf het moment dat ik er in lag mijn ogen dicht gehouden en op mijn ademhaling gelet. Verder heb ik liggen genieten dat mijn rug lekker warm was.
En het idee dat het een xxl wc rol was hielp me ook, maakt het net iets grappiger.

Een keer deed ik perongeluk mijn ogen open toen ze me nog iets gingen verschuiven en toen zag ik licht bij mijn voeten. Dat was ook wel fijn en ook dat ik wist dat ik snel met mijn hoofd er uit kon zijn.

Alleen heb ik niet het idee dat de valium en de tramadol veel gedaan hebben. Ik was van te voor al moe door de spanning en het niet slapen en nu dus nog steeds.

Heel erg hartelijk dank voor de tips!
En nu maar weer afwachten op de uitslag.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:17

Fijn dat je het gehad hebt! Nu duimen voor de uitslag.

Tramadol is een pijnstiller en die helpt toch niet tegen angst? Bij mij in ieder geval niet...

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:28

Tramadol versuft wel flink.
Ik dacht dus echt dat ik een suffe zombie zou zijn zo met die valium en tramadol.
Maar dar valt dus alles mee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:12

Ik denk dat dat per persoon verschilt. Ik reageer totaal niet op Tramadol terwijl mijn vriend er knetterstoned van was na zijn operatie.
Ik gebruik zelf morfine en daar word ik wel enorm suf van maar qua angst helpt het totaal niet. Ik kan als een suffe zombie in de wachtkamer zitten voor een MRI of bloedafname maar als ik aan de beurt ben ben ik direct weer helemaal terug helder...
Voor dat soort dingen neem ik een oxazepam in, in combinatie met mijn pijnstillers weet je van voren niet meer dat je van achter in leven bent.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:18

Utixo schreef:
Uhhm, niet.

Ik heb echt doodsangsten uitgestaan en ging dwars door 50 mg oxazepam heen -een halve is 2.5 of 5 mg-. Uiteindelijk hebben ze mijn vriend erachter gezet en heb ik mijn ogen stijf dichtgeknepen, de grootste fout die namelijk gemaakt was, was dat ik mijn ogen open mocht doen om te kijken toen ik eenmaal lag. Als ik nog een keer moet ga ik alleen met Dormicum.

Sorry,niet echt geruststellend.

50 mg? Dat krijgen zelfs zwaar psychiatrisch patienten niet. ;) Lijkt me lichtelijk overdreven.
En Dormicum is ook wat overdreven, neem dan wat anders, lorazepam bijvoorbeeld.

TS, ik denk dat de valium je wel helpt, als je niet gewend bent aan rustgevende medicatie heeft een tabletje vaak een betere werking! Daarnaast muziek en toch die blinddoek doen, hoor vaker dat dat een goed effect heeft! :j Sterkte. :)