Neussprayverslaving aanpakken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:24

vencedor schreef:
Ik vind die van de huisarts allemaal drama, goor, ruik niks meer, proef niks meer en kreeg blordneuzen, Heel irritant die geiriteerde slijmvliezen, hier ook oren ogen keel naast neus gevoelig. Het ideale middel nog niet gevonden helaas. Red het nu met tabletjes en snachts kinderneusspray.

Ik weet niet welke je had? Als kind had ik rhinocort, vergelijkbaar verhaal met die van jou. Bij nasonex niet.
Daarnaast heb ik liever een maandje geen geur e.d. Dan de rest van mijn leven verslaafd blijven aan neusspray, of om zo stervensbenauwd te zijn, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:28

Ik gebruik(te) trouwens nooit een heel pufje, maar drukte hem maar een heel klein stukje. Hierdoor kreeg ik maar een paar drupjes neusspray per keer binnen maar dat bleek vaak ruim voldoende! Zo kun je het misschien ook afbouwen?

Gitana

Re: Neussprayverslaving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:34

Ik heb dit ook gehad, ongeveer anderhalf jaar lang.
Ben er al vanaf dus kan jullie niet steunen maar kan wel even mn ervaringen delen, misschien dat daar nog iemand wat aan heeft :+
Ik ben ermee gestopt nadat ik op een ochtend vroeg wakker werd van mn extreem volle neus, had dus neusspray nodig :+
Helaas voor mij toen, was de neusspray bijna op.. Ik opende het potje en goot de laatste drup op een schoteltje om hem op te snuiven..
Toen vond ik mezelf zo sneu dat ik maar meteen gestopt ben :')

Ik denk dat het 5 of 6 weken geduurd heeft voordat alles weer als normaal was.
Wanneer ik nu verkouden ben, vermijd ik neusspray.
Als ik het 1x gebruik heb ik meteen het gevoel dat ik er weer middenin zit en hou ik het weer de hele dag bij me..

Ik weet hoe het voelt, heel veel sterkte ermee! Je komt er wel doorheen

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:31

Hier ook iemand in 'rehab' haha.

Ik raak in paniek als ik geen lucht krijg via mijn neus, dus ik heb altijd nog twee verschillende sprays staan.
De ene heet Zeewater neusspray van Vitatotaal, dus zoutwater met etherische oliën. Wanneer ik echt verkouden ben,gebruik ik de neusspray van Bisolnasal met eucalyptus. Deze werkt niet alleen veel langer dan die met xylo, hij is ook niet zo verslavend omdat hij een andere werkzame stof heeft. Een echte aanrader, maar wel duur! Meteen een reden om er zuinig mee te doen ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:40

MissCharlie schreef:

Ik raak in paniek als ik geen lucht krijg via mijn neus, dus ik heb altijd nog twee verschillende sprays staan.
De ene heet Zeewater neusspray van Vitatotaal, dus zoutwater met etherische oliën. Wanneer ik echt verkouden ben,gebruik ik de neusspray van Bisolnasal met eucalyptus. Deze werkt niet alleen veel langer dan die met xylo, hij is ook niet zo verslavend omdat hij een andere werkzame stof heeft. Een echte aanrader, maar wel duur! Meteen een reden om er zuinig mee te doen ;)

En die Bisolnasal ben ik dus aan verslaafd :Y) hier idd ook hele kleine drukjes op de spray zodat er maar een paar drupjes uitkomen, scheelt ook geld, maar ook ergere verslaving (een maand terug waren het 2 volle sprays per neusgat per keer(

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 23:40

Maeve schreef:
Ik gebruik(te) trouwens nooit een heel pufje, maar drukte hem maar een heel klein stukje. Hierdoor kreeg ik maar een paar drupjes neusspray per keer binnen maar dat bleek vaak ruim voldoende! Zo kun je het misschien ook afbouwen?

zo deed ik het al _O-
Het begon met gewoon, toen extreem met de otrivin menthol (heavy stuff :wow: :')), toen weer huismerk, dat afgebouwd naar huismerk kinder, toen steeds maar een half pompje, en zelfs dat halve pompje proberen te doseren uiteindelijk. Probleem is, ik krijg het stofje dan alsnog binnen en het enige resultaat ervan was dat de potjes langer mee gingen :')

Gub schreef:
Ik ben er gelukkig al weer zo'n 3 jaar vanaf. Heerlijk hoor, als je niet meer altijd om die neusspray hoeft te denken. Overal had ik wel flesjes liggen ;)
Ik heb vaak genoeg geprobeerd er ineens mee te stoppen, maar dat was 's nachts geen doen voor mij, dan sliep ik echt de hele nacht niet.

Wat bij mij wel hielp was, een vol flesje neusspray met een draaidop nemen. Een streepje zetten tot waar de vloeistof komt. Dan dat flesje de hele dag en nacht gebruiken.
De volgende morgen zie je hoeveel er uit het flesje is. Dit ga je aanvullen met zoutoplossingsneusspray.
En dan gebruik je dat flesje weer de hele dag.
Zo ga je steeds door totdat de hoeveelheid xylometazoline zo weinig is dat je het eigenlijk niet meer nodig hebt.

Nu kan ik er helemaal zonder! Als ik eens erg verkouden ben kan ik gewoon neusspray gebruiken. Ik gebruik wel altijd de kinderversie, omdat daar maar de helft xylometazoline in zit ten opzichte van de gewone neusspray. Maar daar weer mee stoppen is ook nooit een probleem.

We hebben hier geen neussprays met draaidop :') Heb alle drogisten hier in de buurt al gehad :') Heb wel eens een zoutopossing gemaakt en gebruikt, maar had eerder het idee dat snot gewoon bleef stromen vanwege de zoute smaak :')

secricible schreef:
Ik was ook zwaar verslaafd. Cold turkey afkicken is echt jezelf pesten. Bel met de huisarts en leg de situatie uit en vraag of je tijdelijk nasonex of iets soortgelijks kan krijgen. Ik hoefde de huisarts daarvoor niet eens te bezoeken. Dan 2 weken beide gebruiken en dan kun je stoppen met de otrivin zonder benauwdheid oid. Een week of 3 daarna stoppen met de nasonex en het probleem is opgelost zonder ellende...

Zowel Nasonex als Rhinocort heb ik gehad. Nasonex gebruik ik nu nog altijd tegen mijn allergieën...baggerspul, raak ik alleen maar verder verstopt van _O- Maar het neemt wel even de jeuk weg :P

sadekeshia schreef:
Ik heb dit ook gehad, ongeveer anderhalf jaar lang.
Ben er al vanaf dus kan jullie niet steunen maar kan wel even mn ervaringen delen, misschien dat daar nog iemand wat aan heeft :+
Ik ben ermee gestopt nadat ik op een ochtend vroeg wakker werd van mn extreem volle neus, had dus neusspray nodig :+
Helaas voor mij toen, was de neusspray bijna op.. Ik opende het potje en goot de laatste drup op een schoteltje om hem op te snuiven..
Toen vond ik mezelf zo sneu dat ik maar meteen gestopt ben :')

Ik denk dat het 5 of 6 weken geduurd heeft voordat alles weer als normaal was.
Wanneer ik nu verkouden ben, vermijd ik neusspray.
Als ik het 1x gebruik heb ik meteen het gevoel dat ik er weer middenin zit en hou ik het weer de hele dag bij me..

Ik weet hoe het voelt, heel veel sterkte ermee! Je komt er wel doorheen

Wij hielden altijd de potjes tegen het licht in om te weten hoeveel er nog in zat, waar het buisje zat, en op die manier kregen we nog net de laatste druppels eruit :+

MissCharlie schreef:

Dan onthoud ik die even. Die van A. Vogel had de laatste keer dat ik die gebruikte ook een goed effect :j En ook zonder de verslavende stof :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 00:55

Okey, daar gaan we dan met nacht 2...mijn neus is rampzalig momenteel maar ik ben zo moe dak ondanks dat wel in slaap zal vallen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:16

Spray met Menthol vond ik een drama! Vreselijke bloedneus en de pijn! Scheelde wel; kon niet daaraan verslaafd raken. Grootste nadeel; neus was zo extreem geïrriteerd dat ie echt de hele dag verstopt zat.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:26

Spray met menthol was mijn oplossing bij verkoudheid :+ Enige wat werkte voor mijn neus _O-
Inmiddels alweer de volgende neussprayloze dag aan het beleven....en ondanks nog altijd het protest heb ik vannacht wel beter geslapen :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:27

Ik gebruikte inderdaad ook dagelijks neusspray! Kreeg hoofdpijn als ik dit niet deed!
Tot hij op was en ik die komende dagen niet perse naar de winkel hoefde voor een boodschap oid.

Dit is nu zeker 3 maanden terug en heb hem niet meer nodig :)
's avonds echt nog wel eens dat mijn neus dicht zit, maar niet zo hinderlijk dat ik neusspray moet hebben!

Gewoon afkicken dus :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 23:21

En nacht 3 gaat in...de eerste 3 dagen zouden het ergste zijn toch? :D Moet zeggen dat het me nog meevalt hoe ik het vol hou :j Ik heb veel tijdverdrijf tussendoor, dus mijzelf bezig houden scheelt ook al (ik ga bijvoorbeeld wandelen met de honden als mijn neus verstopt raakt :=)

Al 3 maanden niet meer...ik ben al blij genoeg met elke paar uurtjes extra :+
Nog even en dan tel ik de uren niet meer, maar de dagen :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:28

Ik heb dat altijd na een verkoudheid.
Beste is gewoon op een goed moment dat je een slechte nacht kunt hebben stoppen..
Dan ben ik er altijd na een nacht aardig vanaf.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:37

*\o/* Super zeg hou vol. Dan kom je ervan af. :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:08

En nog steeds neussprayloos :D
Alle andere afkickers ook nog steeds lekker bezig? :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:44

Ik wou wat vragen aan de mensen die er vanaf zijn. Voelt jullie neus nu ook echt niet meer verstopt of is dat gevoel altijd wel gebleven?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:51

Ik moet zeggen, van wat ik tot nu toe voel is mijn neus écht vrij. Af en toe nog protest per neusgat (wisselt elkaar dagelijks af welke dat is :')), maar hetgeen wat vrij is, is ook echt vrij bij mij :j

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:48

Mijn neus voelt ook helemaal niet meer verstopt. Soms een paar dagen dat ik me afvraag of ik verkouden ga worden, maar dan helpt de zoutwaterspray voldoende.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:55

Ik heb ook een jaar geleden een neussprayverslaving gehad.
Uiteindelijk ben ik abrupt gestopt met het gebruik en heb ik nog bijna 3 weken een dichte neus gehad.
Fijn was het niet, maar het heeft geholpen :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:20

Ik meld mij ook! :')

Ik heb het ook al jaren maar bij mij zijn er ook fases tussen geweest dat ik het niet nodig had. Had ik het wel nodig, werd ik GEK als ik het niet had. Omg panisch gewoon! Ik heb nu van de KNO arts een neusspray gekregen die je langere tijd mag gebruiken en die past na een week gebruiken werkt. Toen heb ik ook een folder gekregen om een neusschelpverwijding oid te laten doen. Dan doen ze onder plaatselijke verdoving aan de binnenkant je neus wat wijder maken zodat je meer lucht krijgt.

Anyway, ik wil best mee doen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:16

Mijn neus is gewoon vrij, behalve als ik verkouden ben of hooikoorts heb. Dan gebruik ik zoutspray of antiallergie spray en dat helpt meestal prima.
Helpt dat niet dan de "Belgische wonderpillen" een pil en de hele dag lucht.

Ik ben zo verslaafd geweest dat mijn ex een keer 's nachts naar de apotheek is geweest voor neusspray omdat mijn flesje leeg was en hij gek werd van mijn gedraai en gepuf....puur in paniek omdat ik geen neusspray meer had.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:22

Ik ben ong een maand geleden gestopt na .eer dan 1,5 jaar gebruik. Neus zit nu nog wel elke nacht aan 1 kant dicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:26

Geen ervaring mee met afkicken.
Maar waarom druppelen jullie niet gewoon ouderwets zout water als je neus verstopt is? Of even een kamille stoombadje?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:47

Hier ook een ex-verslaafde :')
Ik heb al 2 of 3 keer moeten afkicken, telkens ik een zware verkoudheid heb en met neusspray begin, kan ik er niet meer mee stoppen de volgende maanden. Sprays mat een zoutoplossing werkten bij mij helemaal niet meer.
Ik stop cold turkey, dat is een paar nachten afzien (bij mij meestal maar 2) en dan is het over.

Hopelijk ben jij er ook snel vanaf +:)+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:08

Zoutwater?? Daar word mijn neus alleen maar voller en natter van. Alleen xylometazoline helpt bij mij. En die bisolnasal eucalyptus heb ik nu. Nog fijner! "Zei de verslaafde".. :=

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:10

mijne voelt niet meer verstopt.
ik heb wel het idee dat wanneer ik verkouden word en het weer wat verstopt raakt, dat ik er wat gevoeliger voor ben. een soort van claustrofobisch gevoel.
waarschijnlijk omdat ik eerst altijd makkelijk en snel naar de neusspray greep en er nu even mee moet leven :+