Gastroscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:36

superpony schreef:
Evi84, in Nederland kan dat ook inderdaad zo. Maar in alle jaren dat ik veel in het ziekenhuis heb gelegen en op de poli kwam heb ik van mijn MDL arts maar 1x gezien of meegekregen dat ze iemand onder narcose ging doen. En dat heeft hij wel zeker 4 x afgeraden.
Ik krijg een roesje met een slaapmiddel en dan ben je wel echt weg. Ze kunnen niet teveel geven en het uitslapen duurt wat langer, maar je moet wat. Ik zie dan ook niet zo op tegen de onderzoeken.

Ik weet dat er bij het ziekenhuis hier verschillende per week zijn (10 - 20 gastro onder narcose - maar dat is belgie.) Wat is de reden dan dat hij het afraadt?

(overigens ben ik ook tegen onnodige narcose's/sedaties hoor)

superpony

Re: Gastroscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:58

Hij vind het onnodig. Het is natuurlijk heel naar en spannend, maar wel goed te doen. Het kan zonder als je goed kan ontspannen. Ik maakte wel mensen mee die het heel rustig zonder iets gingen doen, met name oudere mannen zag ik altijd heel relaxed het onderzoek ondergaan.

Narcose is een aanslag op je lichaam. Ik heb echt veel onderzoeken gehad en de roesjes zijn al een flinke aanslag.

Zonder roesje/narcose kun je direct naar huis en is er geen bed nodig. Voor een roesje maar 2 a 3 uurtjes en voor narcose, afhankelijk van de persoon, toch snel een halve of hele dag. In principe zouden de zorgverzekeraars hier in Nederland wel een de bel trekken als je dat de hele dag gaat doen.

Mijn MDL arts kennend denkt hij niet direct aan de zorgverz, maar aan de persoon en kiest hij voor zo min mogelijk narcose als dat kan. Ik weet er over al die jaren maar 1, maar hij zal het echt vaker gedaan hebben. Toch gok ik zeker geen 10-20 pw bij hem en sowieso niet in Nederland per MDl arts. Je komt er niet mee weg ben ik bang.

Ondanks dat ik het vervelens vind zou ik ook niet voor narcose kiezen. Het is heel goed te doen met een goed roesje en een fijne arts. Ik ben nu 6x onder narcose geweest voor operaties en heb er niks aan overgehouden, maar vind het toch even een heel ander verhaal.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:24

Zoals ik zei: ik ben ook tegen onnodige narcose's en voor de meeste gastro's vind ik het ook onnodig. ikzelf heb het 1x zonder en 1x met roes gedaan zonder problemen.
Echter hier gebeuren er wel die aantallen per week (dit is dan wel voor de ganse gastro-enterologengroep (in een groter centrum) samen hé, niet per arts. Dus het kan wel, maar ook voor mij is het geen eerste optie en ook geen tweede, voor dit onderzoek

Maar ik ben niet insé tegen narcose's, zolang ze maar hun doel kiezen en geen angst/comfortproduct worden, maar weloverwogen plaatsvinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 00:10

Ik heb werkelijk geen idee hoe het in Belgie gaat en of het bij jullie zo anders is. Ik ben alleen in grote ziekenhuizen in Nederland geweest.
Maar ik denk ook echt dat ze het hier in ieder geval niet meer kunnen verantwoorden om die onderzoeken te vaak onder narcose te doen. Het is de narcose, dus anesthesist, ok, nazorg etc. Dat kunnen ze denk ik voor deze onderzoeken niet verkopen bij de zorgverzekeraars.
Ik heb diverse colonscopie's gehad, als het geheel moest met roesje en als het om een gedeelte ging zonder roesje. heel vervelend, maar te doen.

Als ik heel eerlijk ben vind ik voor een colon het voorbereiden echt het ergste, erger dan onderzoek, operaties etc.

Mijn MDL arts reis ik speciaal ver voor. Hij is verhuisd, wij zijn 2x verhuisd en ik ben toen ook naar 2 andere artsen geweest. Maar wilde echt graag terug naar mijn oude vertrouwde arts. Hij weet ook heel goed met mensen om te gaan, heeft altijd een super fijn team om zich heen en dat maakt bij mij ook een wereld van verschil.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:55

Ik vond het een hel. Kreeg alleen beetje keel verdoving op de slang zelf, wat pas werkte na het onderzoek. Bij mij hebben ze in mijn darmen gekeken en een biopt genomen. Het waren maar 5 minuten maar ik doe het niet meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:59

Dapnik, dat is echt een slechte zaak. Zou erover klagen en ook niet meer naar die arts gaan. Een goede arts is heel wat waard. Dit soort onderzoeken kunnen echt van levensbelang zijn, dus mocht het ooit weer nodig zijn, hoop ik toch dat je een betere arts treft.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:05

Moet zeggen, vond het geen pretje. Het is wel prima te doen.
Ook geen roesje gehad!

Gewoon over je heen laten komen. Kokhalzen en boeren horen erbij.
Bij mij extra veel slijm en schuim haha.

Ben alleen gegaan en weer terug.

This net als bloedprikken. Is ff vervelend maar daarna ? Je overleeft het wel ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:07

Ik heb het onderzoek gehad zonder verdoving/spray o.i.d. Een verpleegkundige helpt je hoofd in de goede positie te houden. Het is geen fijn onderzoek maar als je je focussed op je ademhaling dan kun je er goed doorheen komen. Ik boerde vreselijk en er komen natuurlijk wat kotsneigingen en slijm vrij. Het hele onderzoek is heel snel voorbij en neem van mij aan, je zal mega trots op jezelf zijn wanneer je weer naar buiten loopt ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:14

Eens met de laatste twee reacties. Het is eventjes niet leuk, lees 5 min. En het doet geen pijn, het enige nare is dat er iets in je mond zit wat er niet hoort waardoor je gaat boeren en kokhalzen. Maar echt na die vijf minuten vraag je je echt af waar je je zo druk over hebt gemaakt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:20

Is er wel eens naar allergien gekeken TS?
Want daar zat bij mij dus de oorzaak.

Ik ben al voor veel dingen allergisch, dus hou met veel dingen rekening. Maar ik bleek dus giga allergisch te zijn voor kerrie.
Dikke keel, niet kunnen slikken, dichtgeknepen keel, zelfs tot aan misselijk en overgeven aan toe.
Ook blijft het eten bij mij vaker hangen dan bij een ander.

Misschien kan dat eerst uitgezocht worden voordat je een gastro doet?

Ik heb om diezelfde reden een gastro gehad en vond het eerlijk gezegd vreselijk. Ik heb het volgehouden omdat ik me goed kan concentreren etc. maar wat een hel!

Sorry dat ik het moet zeggen :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:24

madeliefw schreef:
Eens met de laatste twee reacties. Het is eventjes niet leuk, lees 5 min. En het doet geen pijn, het enige nare is dat er iets in je mond zit wat er niet hoort waardoor je gaat boeren en kokhalzen. Maar echt na die vijf minuten vraag je je echt af waar je je zo druk over hebt gemaakt.

5 minuten?! Bij mij duurde de gastro 25/30 minuten...

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:36

Over het algemeen duurt de gastroscopie zo'n 5 minuten tenzij anders afgesproken of als er misschien iets vreemds te zien is. Dit kan je ook navragen bij je arts.

Vervelend dat het bij jou veel langer heeft geduurd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:57

Ik beval liever dan dat ik een gastro krijg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:51

Probleem bij mij is, is dat ik het gewoon vreselijk vind iets in mn keel te hebben. Een pilletje doorslikken vind ik al niks. Komt nog eens bij dat als ik kots, het gewoon zeer doet, maakt niet uit hoe of wat en wanneer. Voelt voor mij alsof al mn ingewanden er uit komen ofzo...

Er is gedeeltelijk naar allergieen gekeken. Naar glutenallergie en lactose geloof ik, dmv bloedprikken. Is niks uit gekomen... :(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:58

Het valt reuze mee. Hooguit wat irritant. Zoals de tips op de vorige pagina, concentreer je op iets in de kamer of op de stem van de verpleegkundige en op je ademhaling.

Het vervelendste vond ik de verdovingsspray in mijn keel dat gaf me een beetje een naar gevoel, de slang zelf voelde ik amper.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:58

Vraag nog eens een allergie onderzoek aan bij een allergoloog. En dan met huidtesten (krabbetjes)

En probeer eens een dagboek bij te houden wanneer het erger is en wanneer niet. Of je iets heb gegeten.

En eten jullie veel kant en klaar maaltijden? Of veel vers? Kant en klaar en met name dingen van de goedkopere supermarkten bevatten vaak dingen om het langer vers te houden bijv lupinemeel.
Dat komt steeds vaker voor dat mensen er allergisch voor zijn omdat het nu ineens meer wordt gebruikt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:54

Houd idd ook al een tijdje een soort dagboekje bij, maar kan nou nog niet echt zeggen daar ligt het aan.
Het enige wat ik merk is dat ik wat meer last krijg als ik koolzuurhoudende dingen drink.
Ook zure dingen zoals jus d orange krijg ik meer last van als ik te veel drink.

We eten eigenlijk altijd vers, nooit kant en klaar. Vaak van die pakketten van kn.orr of hon.ig

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:35

amoj schreef:
Houd idd ook al een tijdje een soort dagboekje bij, maar kan nou nog niet echt zeggen daar ligt het aan.
Het enige wat ik merk is dat ik wat meer last krijg als ik koolzuurhoudende dingen drink.
Ook zure dingen zoals jus d orange krijg ik meer last van als ik te veel drink.

We eten eigenlijk altijd vers, nooit kant en klaar. Vaak van die pakketten van kn.orr of hon.ig

Dat is alle behalve vers;) Die pakketten zitten boordevol enge E-nummers en vage toevoegingen. Ik reageer daar ook op. Ondanks dat eten we het wel af en toe maar bijna nooit meer. Het is echt heel ongezond en voor een allergisch iemand helemaal.
Ik kan trouwens ook niet tegen koolzuur en jus d orange enzo. Word ik misselijk, krijg ik maagpijn etc. Geldt ook voor pepermunt en scherpe dingen of sterk gekruid eten.
Is bij mij een combinatie van PDS, maagklachten na een maagontsteking door een bacterie en allergieën voor sommige levensmiddelen (maar wat precies weet ik ook nog steeds niet).

Overigens kwam uit het maagonderzoek dat mijn maagslijmvlies geïrriteerd was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:43

Ik slik al heel lang een maagbeschermer, maar voel alsnog weleens wat. Ik moest een tijd vitamine C slikken bij ferro. Maar op die vit C reageer ik heel erg en heb er echt last van. Ik heb verschillende maagbeschermers gehad voor we bij deze uit kwamen, dus kan ook niet een andere nemen.
Mijn maag zag er in Mei wel goed uit, maar ik heb reflux.

Wat voor mij ook heel belangrijk is, is niet snel gaan liggen/slapen na iets eten of drinken. Iets neutraals zoals water kan wel, maar ik ben weleens in slaap gevallen na eten en dan heb ik heel veel last als ik wakker word.

Er zijn ook allerlei combinaties die je beter niet kunt nemen, maar denk er maar d hele dag aan.

Overigens moet ik door mijn ziekte weleens wat slikken en het lijkt erop dat ik ook snel last heb van de hulpstoffen in tabletten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:50

amoj schreef:

Hier zou ik maar eens mee ophouden :)

Echt vers, dus gewoon groente, vlees en aardappelen of iets. Zonder kruidenmixjes of sauzen/jus uit pakje oid. Idem voor lunch/ontbijt. Yoghurt zonder smaakje met fruit, geen muesli of iets met toevoegingen. Koekjes alleen zelf gebakken, etc, etc

Weekje of twee volhouden, kijken of t helpt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:26

Amoj, dat is inderdaad helaas geen vers. Sorry.

Dat zijn nou juist de dingen waar alle meuk in zit. Ik kan het absoluut niet meer eten. Ik vergeet het nog wel eens uit gemak en omdat ik moest wennen aan deze nieuwe allergien (heel A4-tje helaas) maar ik het wordt meteen afgestraft.
Maagpijn, dikke slokdarm etc.

Het begon bij mij ook met een bacterie wat zich uitte in een maagslijmvliesontsteking. Ik zal je zeggen.......je klapt dubbel van de pijn, dus zorg dat het zover niet komt.

Zelf je eten kruiden en goed in de gaten houden wat je er in kiept dan kan je filteren waar je op reageert.

(dus ook goedkope brood van Lidl en Aldi waar lupinemeel in zit!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:01

Wow dat wist ik niet...
Ga er inderdaad maar eens rekening mee houden. Brood komt gelukkig wel bij de echte bakker weg, dus geen fabrieksbrood.
Wat is verder goed om op brood te doen? Merk dat ik beter chocopasta en hagelslag ed kan nemen dan vleeswaren.
Maar ik moet ook uitkijken dat ik niet te weinig vlees eet, heb snel bloedarmoede.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:21

Vleeswaren gaat goed als je een beetje de ongekruide varianten neemt.
Grillworst (met gekruid randje) gaat bij mij vaak ook niet goed.

Neem iets als rosbief, runderrookvlees, kipfilet of zo. Dat lukt hier wel.

Maar zo kan ik dus absoluut ook niet tegen pit fruit (fruit waar pitten in zitten) Salade met appel?? Jammer......

Dus eet zo basic mogelijk, zelf kruiden! Knoflook, peper en zout is redelijk gangbaar. De paprika, kerrie roept vaak weer heftigere reacties op.

Bij mij gaat het nu super! Als ik maar oplet, want het gaat meteen mis als ik iets eet waar ik niet tegen kan.

Laat je anders verwijzen naar een goede allergoloog. In Zaandam zit Dr Ligt, zij is erg goed! Ze had nog nooit iemand (en ze is toch al iets ouder dus genoeg gezien) gezien die zo heftig reageerde op kerrie. En dat zit in heel veel dingen ben ik achter gekomen :D

Succes en ik hoop dat de klachten minder worden en je evt de gastro kunt overslaan ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:46

amoj schreef:
Wow dat wist ik niet...
Ga er inderdaad maar eens rekening mee houden. Brood komt gelukkig wel bij de echte bakker weg, dus geen fabrieksbrood.
Wat is verder goed om op brood te doen? Merk dat ik beter chocopasta en hagelslag ed kan nemen dan vleeswaren.
Maar ik moet ook uitkijken dat ik niet te weinig vlees eet, heb snel bloedarmoede.

Vlees is hooguit nodig om een tekort aan B12 te voorkomen, er zijn heel erg veel lekkere dingen die geen vlees bevatten en wel veel vitamine C en ijzer. (Mensen die vaak bloedarmoede hebben, zitten vaak nogal laag in vitamine C.)
Behalve troep die verkocht wordt als chocolade voor op brood kun je zelf allerlei hartigs of zoets maken. Ik wil nog wel eens pindakaas eten met sambal, gember en rozemarijn. Of ik maak een papje van cacaopoeder met kurkuma, gember en kaneel. Regelmatig eet ik een mixje van tomaten en kruiden en knoflook en hoe het maar uitkomt op brood.
(En bedenk, dat kurkuma en gember recht toe recht aan GOED zijn voor je maag!)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:12

Kurkuma is oa onderdeel in curry/kerrie en daar kan je ook allergisch voor zijn (zoals ik) dus niet altijd goed voor je maag.

Maar ik denk dat je bedoel dat de werking van kurkuma goed kan zijn voor je maag?