Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vjestagirl schreef:Santigo_ schreef:Herkenbaar susannevdv, mijn jip-en-janneketaal is nog altijd niet de jip-en-janneketaal wat anderen ook begrijpen. Ik sla vooral vaak stappen over in mijn gedachten, wat voor mij compleet logisch is, maar anderen niet kunnen volgen.
Dat heb ik ook. En dan herhaal je iets nog rustiger. En nog meer stapjes. En dan snappen ze het nog niet. En pas als je het bijna voor ze uit gespeld hebt snappen ze het een keertje.
Ik ben docent geworden en natuurlijk weet ik het wel, kom best vaak kinderen en volwassenen tegen die HB zijn, maar ik vind dit toch best fijn om te lezen.
Ik wilde leren.... Toen al een nerd, altijd een nerd gebleven
Finliox schreef:Miekelien, ik zie sommige dingen die hoogbegaafd zijn met zich meebrenge wel echt als een probleem. In paniek raken als iets niet gaat zoals normaal is daar een voorbeeld van. Heb hier sociaal veel moeite mee, en qua schoolwerk gaat het ook vaak fout. Maar soms ben ik wel heel dankbaar voor mijn inteligentie.
Terwijl ik voor mijn idee iets heel normaals zeg. Maar dat wordt wel minder, je leert je makkelijker aanpassen. 
Blue_Eyes schreef:Ik denk dat het je hele leven wel ingewikkeld blijft, al die extraatjes die je bij HB krijgt, al wordt het steeds beter te handelen. Ik ben nu 35 en heb nog steeds soms het idee dat mensen mij aankijken van 'whut..?'Terwijl ik voor mijn idee iets heel normaals zeg. Maar dat wordt wel minder, je leert je makkelijker aanpassen.
En op het moment dat je kinderen krijgt - HB is erfelijk en wordt voornamelijk door de moeder doorgegeven - vond ik het ook een extra zorg, zeker toen ze naar school gingen; ik heb bij de oudste aardig moeten knokken voor een beetje erkenning. 'Het is toch zo'n heerlijk gemiddeld kind!' Ja hoor, ze kon al lezen en klokkijken voor ze in groep 1 kwam en las vooral boeken over geschiedenis etc. Maar, een heerlijk gemiddeld kind. Pas toen ze haar echt gingen testen omdat ik met de vuist op tafel sloeg, kwam het 'oh... dat hadden we niet verwacht.' Nee, omdat ze heel sociaal wenselijk gedrag vertoonde en ging onderpresteren om in de groep te passen.
:
Robin_S schreef:Blue Eyes, ik gebruik even jouw post, maar verder niet persoonlijk op jou bedoeld![]()
Wat ik mij altijd afvraag is waarom het voor sommigen zo belangrijk is om te weten, om het te bevestigen, en vooral ook naar de buitenwereld toe te kunnen aantonen.
Als ik heel eerlijk mag zijn:
heel af en toe ontmoet ik mensen die weten dat ze hoogbegaafd zijn (door een test), en zij leven hier naar mijn gevoel ook echt naar. Alsof ze zich bijzonderder voelen dan een ander. En van zodra ze de kans krijgen melden ze het. Terwijl ik in mijn leven ook 2 personen heb gekend die écht een hoog IQ hadden, een van hen was een waar genie. Hij heeft hier nooit met één woord over gerept, het kwam er pas uit toen ik er zelf expliciet achter vroeg. En ik kan ook nergens teksten vinden over Einstein die loopt te pronken met zijn hoge IQ. Volgens mij is dat gewoon iets van deze tijd...
Terwijl ik het juist iets vind waar je niet te koop mee hoeft te lopen, want wat maakt het uit? Een zwakbegaafd iemand gaat zijn IQ toch ook niet aan de grote klok hangen? Ben jij dan zo anders omdat je cognitieve vermogens net iets verder reiken? Voor mij is iedereen gelijk.
Trouwens, huiswerkproblemen of verveling op school of wat dan ook, hebben wel meer mensen. Tegenwoordig lijkt aan iedereen wel wat te schelen en is er voor iedereen een stempeltje beschikbaar. En wat ik trouwens ook niet begrijp: ouders willen voor hun hoogbegaafde kinderen speciaal onderwijs, met meer uitdaging, maar als het kind dan thuiskomt mag het wel heel de avond gamen of tv kijken. Lekker stimulerend.
Naar mijn gevoel is het voor iedereen beter om er niet te veel aandacht aan te schenken, en er vooral zélf, als hoogbegaafde persoon, van te genieten. Want je hebt nu eenmaal een diepere, bewustere belevingswereld.
Overigens begrijp ik heel goed waarom TS dit topic opent, het is altijd leuk om ervaringen te delen. Maar voor je eigen goed: het is echt beter om er niet te veel over te piekeren. Want uiteindelijk geraak je écht afgezonderd van de buitenwereld, en dat terwijl hoogbegaafden net zo'n verrijking kunnen betekenen, ook in vriendschappen. Want sociale vaardigheden kan je jezelf aanleren als je dat echt wil.
Een klein filmpje waar ik nu trouwens aan moet denken:
https://www.youtube.com/watch?v=2x3zKx5NRfo