Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:34

nu wij kiezen er voor om samen de dochter op vakantie te gaan, want de familieband samen op vakantie is ook heel leuk! ja zelfs als de 2e er is dan ook! de kindjes kunnen altijd nog naar opa en oma.

noname heeft echt gelijk wij kiezen er voor die kinderen zijn onze taak en als grootouders dat dan ook willen "lenen" prima maar dan hoeven wij echt niet meteen een week of weekend alleen op pad.

nu vraag ik me dan weer af ben je dan zo ongelukkig in je gezin met kinderen ,mis je het samenzijn door te veel druk van buiten af, verenigingen, drukke banen of is het een tijds verschijnsel?

je moet doen waar je gelukkig meebent, maar vak met kids brengt ook heel veel mooie herinneringen met zich mee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:35

Sicayes schreef:
Je moet inderdaad geen maanden weg zijn maar af en toe een weekendje of eens een (mid)weekje is toch niet zo gek? Even lekker alleen met z'n tweetjes, 100% op elkaar focussen en niet met een schuin oog naar de kids.

:j

Als ik naar mijn zussen (en hun wederhelften ;)) kijk zijn ze 24/7 ouder. Ook als ze even met zijn tweeën in hun eigen slaapkamer zijn. Volgens mij is het ook goed voor de eigen relatie als je even met zijn tweeën bent. Je bent namelijk ook partner, mens, minnaar etc etc etc

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:35

NoName126 schreef:
Ik begrijp je argumenten goed Laura, en zou mij er zelfs in kunnen vinden.
Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat je toch sámen leuke dingen wilt doen (met kids) en dat je daar het meeste geluk en plezier uit haalt. Ik zou mijn kids gigantisch missen denk ik als ik een week weg zou zijn.

Ik vraag me ook af of je een jonge baby zoveel plezier doet met niet bij papa en mama zijn. Die kindjes begrijpen toch nog helemaal niet dat je weg gaat, maar ook weer terug komt na een week(end)?

Maar het is niet zo dat we geen leuke dingen doen mét kind. Dat doen we ook heel veel :) Zo zijn we ook al op vakantie geweest met kind, en 2x een midweek weg. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Als je met zn tweeen gaat, doe je dingen die je met kind niet zo snel doet. Zo gaan wij dan altijd een dag naar de sauna. Dat doen we graag met overnachting omdat de mooiere sauna's behoorlijk ver weg zijn, en het dus nog een behoorlijke rit naar huis is na zo'n ontspannen dag. En ja, dan mis ik mn kind, en ik kom ook graag weer thuis. Neemt niet weg dat ik soms graag iets onderneem zonder kind. Een week zou ik overigens niet willen/kunnen, iig neit nu ze zo jong is.

Wbt bij papa en mama zijn, mama moet ook 3 dagen in de week werken en dan gaat ze 1 dag naar opa en oma (waar ze dus heel vertrouwd is) en 2 dagen naar het kinderdagverblijf. Een enkele uitzondering daargelaten lacht ze de hele dag, dus heel verschrikkelijk zal ze het niet vinden. Inmiddels heeft ze het weggaan en terugkomen al aardig goed. Een tijdje had ze wat verlatingsangst, maar dat wordt alweer veel minder, en nu kijkt ze naar ons uit als oma zegt dat we eraan komen :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:36

Ach ik kan het me best voorstellen dat er ouders zijn die daar behoefte aan hebben. Ik heb die behoefte overigens niet :') . Ik moet er echt niet aan denken om zonder m'n zoontje op vakantie te gaan!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:37

kwita schreef:
nu wij kiezen er voor om samen de dochter op vakantie te gaan, want de familieband samen op vakantie is ook heel leuk! ja zelfs als de 2e er is dan ook! de kindjes kunnen altijd nog naar opa en oma.

noname heeft echt gelijk wij kiezen er voor die kinderen zijn onze taak en als grootouders dat dan ook willen "lenen" prima maar dan hoeven wij echt niet meteen een week of weekend alleen op pad.

nu vraag ik me dan weer af ben je dan zo ongelukkig in je gezin met kinderen ,mis je het samenzijn door te veel druk van buiten af, verenigingen, drukke banen of is het een tijds verschijnsel?

je moet doen waar je gelukkig meebent, maar vak met kids brengt ook heel veel mooie herinneringen met zich mee.

Dat vraag ik me dus ook af. Dat is misschien wel de essentie van mijn vraag in de OP.
'Vroegah' waren de relaties (bij de meeste stellen) toch ook prima, ook al hadden ze (soms wel 12) kinderen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:39

Mijn leven staat in het teken van de kinderen. Als wij op vakantie gaan is dat ook altijd een camping gericht op de leeftijden van de kinderen.
En de kinderen hebben dan echt het ritme te bepalen, van vriendjes clubjes enz...
Maar zo 1 keer 1 weekend (soms een midweek) per jaar is er voor mij en mijn man!
De kids (4 bijna 5) Gaan dan logeren, de een bij oma en opa de ander bij een nichtje en de tweeling bij opa, of tante die een neefje heeft van hun leeftijd.

Zo hebben ze alle 4 hun exclusieve aandacht, en papa en mama even echt TIJD voor elkaar. En niet even snel achter de slaap of badkamerdeur.
eens zijn we naar Londen geweest, Maar meestal is het vlakbij de sauna met daarna een overnachting. en weer een dagje voor onszelf er achter aan.

Dit najaar zouden we samen gaan vliegen, 8 dagen. de oppassen waren geregeld. gewoon hier aan huis ivm school.
Maar ja nu hebben we dan als alles goed mag gaan net een kleine, dus wordt dat 4 jaar opgeschoven.
Nu houden we het bij een avondje lekker uit eten;-)

Ik vind het heel belangrijk dat je als ouders beide er voltijds voor je kinderen bent. (natuurlijk buiten je werk om) Maar dat je ook samen niet alleen ouder bent maar ook echtpaar! en dan heb je het zo af en toe nodig om dat weer even te voelen zonder dat er een kind elk moment een beroep op je kan doen.
en dat bereik je door even echt weg te zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:40

Je kunt toch nooit je aandacht voor de volle 100% bij elkaar hebben als je met je kinderen naar de speeltuin gaat? Of de dierentuin etc? Ook al ben je gewoon thuis en zitten je kinderen braaf te spelen dan nóg kun en wil je als ouder zijnde niet alles openlijk bespreken met de kinderen erbij.

Ik snap niet waarom je niet én met je kinderen op vakantie kan én af en toe samen een weekendje oid weg kan. IMO wordt je daar betere partners en ouders van en de meeste kinderen vinden het hartstikke leuk om eens uit logeren te gaan ;).

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:40

Maar wie zegt dat je ongelukkig bent? Ik ben heel gelukkig, en ben dol op mijn dochter! Dat heeft er imo niets mee te maken (en vind ik ook enigzins offensive, aangezien het suggereert dat je niets voor je kind overhebt).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:42

Ik ben het enerzijds wel met je eens, maar heb je zelf al kinderen vraag ik me af?
Want ik ben moeder van 2 stuks van 6 en 4 jaar oud en sinds de eerste is geboren zijn ze nooit langer dan één nacht van huis geweest en ik snak er zo langzamerhand wel naar om eens een weekendje of weekje met mijn man alleen te zijn even zonder kids die je ook in je vrije weekend om 7 uur 's morgens wakker komen springen.
Ken je die reclame van Dove? Over de huid van de man. Nou zo gaat dat dus echt.

Brainless

wendyenbram schreef:
Ik vind het heel belangrijk dat je als ouders beide er voltijds voor je kinderen bent. (natuurlijk buiten je werk om) Maar dat je ook samen niet alleen ouder bent maar ook echtpaar! en dan heb je het zo af en toe nodig om dat weer even te voelen zonder dat er een kind elk moment een beroep op je kan doen.

Ik heb geen gevoel dat je dat apart nodig hebt.
Wij hebben dat gevoel ook gewoon thuis, of als we met de kids weggaan.

Dat mensen dat gevoel hebben en doen is prima natuurlijk, maar voor de meeste mensen geldt dat niet als iets wat moet voor een goede relatie.

Anoniem

NoName126 schreef:
[naam] schreef:
Maar TS, wil jij dan, als je kinderen hebt mogen krijgen, dan ze nooit een weekendje laten logeren?

Tuurlijk mogen mijn kids lekker gaan logeren. Maar dan mogen ze dat omdat ze er zelf om vragen, niet omdat wij ze moe zijn en we een 'romantisch weekendjes voor ons twee' 'nodig hebben'.
Terwijl je in mijn ogen het beste uit het ouderschap kunt halen om af en toe even op te laden. :)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:43

Het gebeurde vroeger ook hoor, mijn ouders hebben mij en mijn zus vanaf dat ik 1 was iedere zomervakantie een week bij opa en oma geparkeerd. (das toch al 24 jaar geleden) We gingen ook altijd als gezin op vakantie, maar daarnaast gingen mijn ouders nog een weekje met zijn 2en. Nooit last van gehad, heb supergoede herinneringen aan die weken bij mijn opa en oma. Ik denk dat ik het als ik kinderen heb ook zo zou doen, niet om het weekend en ook neit iedere vakantie, maar 1x per jaar een week met zijn 2tjes lijkt me super voor je relatie. Ben je daarbuiten weer leukere ouders :j

Lay_D

Ik vind dat het moet kunnen.
Mijn man en ik plannen 1 keer per jaar een weekend weg zonder de kinderen.
We vinden het heerlijk en onze kinderen hebben ( 4 kids, 9,8,4 en bijna 3 jaar)een weekend van hun leven bij mijn ouders of bij mijn schoonouders.
Alleen al rustig met elkaar kunnen praten zonder afgeleid te worden door 1 van de kinderen, heerlijk ongestoord kunnen eten en ook echt genieten van de maaltijd, ongestoord naar de toilet kunnen gaan,gewoon even niet hoeven plannen etc.
Wij zijn een ''groot'' gezin,dat 7 dagen per week 24uur per dag om de kinderen draait, ik/wij doen het met alle liefde hoor, begrijp me niet verkeerd maar 1 keer per jaar een weekend gewoon even onszelf te zijn ipv papa en mama doet ons erg goed.

Edit,

Wij gaan uiteraard elk jaar ook gewoon op vakantie ( 2 weken) met de kinderen.
Ik ben overigens fulltime huisvrouw/moeder.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 20-08-14 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Oeska

Tja, ieder zijn/haar ding. Ik heb jarenlang in de schoolvakanties kampen begeleid en daar zie je ook wel eens dat ouders broertje en zusje wegbrengen en dan knipogend naar mij zeggen 'lekker het rijk voor onszelf deze week'.
En als de kinderen dan een super leuk kamp hebben en de ouders een paar relaxte avondjes, hoeft daar niets mis mee te zijn hoor. Zolang je kinderen dit echt willen natuurlijk, het moeten ondernemende typetjes zijn haha. Soms doen ouders maar 1 van de 2 op kamp; dan krijgt de thuisblijvende wat extra aandacht en dan draaien ze het een andere keer om (vond ik zelf supertof toen ik klein was, als mijn broer ergens logeerde).

Kennis van me wilde haar dochter op dagkamp laten gaan (dan eten en slapen ze gewoon thuis). Maar dochterlief ging haar absoluut niet mee akkoord: die wilde all in! Dus is nu een hele week van huis (en moeder moest wat traantjes wegslikken van dit besluit hoor).

Er zitten dus twee kanten aan dit verhaal; als de kinderen het ook supertof vinden 'zonder ouders', ga ik de ouders niet tegenhouden lekker ze die kans te geven. En als ze dan toch weg zijn, kun je best zelf ook wat leuks gaan doen natuurlijk. Voor een keertje echt geen probleem hoor.

Anoniem

Re: Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:44

Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat ik niet weer hoe het bij mij zal zijn als ik moeder was, heb al moeite om de poes een weekendje alleen te laten. :o

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:45

Leven en laten leven, zou ik zeggen. Sommige mensen worden er leukere ouders van als ze af en toe samen weg zijn, en sommige niet.
Prima toch :)

Ons zoontje van bijna 1 is nog nooit een nacht weggeweest (en een dag ook niet :+ ), maar dat komt omdat ik 1) nog steeds borstvoeding geef en het dus irritant is als hij weg zou zijn, 2) we geen ouders hebben die (kunnen) oppassen) en 3) wij er ook geen behoefte aan hebben

Goede vrienden van ons zijn ook samen een weekje op vakantie geweest, zonder dochter. Kind heeft een leuke week bij opa en oma gehad, zij een leuke week in Dubai. Prima toch :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:45

Sees schreef:
Je kunt toch nooit je aandacht voor de volle 100% bij elkaar hebben als je met je kinderen naar de speeltuin gaat? Of de dierentuin etc? Ook al ben je gewoon thuis en zitten je kinderen braaf te spelen dan nóg kun en wil je als ouder zijnde niet alles openlijk bespreken met de kinderen erbij.

Ik snap niet waarom je niet én met je kinderen op vakantie kan én af en toe samen een weekendje oid weg kan. IMO wordt je daar betere partners en ouders van en de meeste kinderen vinden het hartstikke leuk om eens uit logeren te gaan ;).

:+
Echt?
Dus omdat mijn gezin voor gaat en ik ook gewoon moeder, vrouw, minnares en goede gesprekken met mijn man kan hebben als de kids op bed liggen zijn wij niet goede ouders?

Alsof het een gezellig weekendje wordt als je zolang moet wachten met belangrijke gesprekken...
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-08-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:47

tineke8889 schreef:
maar 1x per jaar een week met zijn 2tjes lijkt me super voor je relatie. Ben je daarbuiten weer leukere ouders :j

Dat is een aanname die gelukkig niet voor iedereen geldt.
Alsof je relatie beter wordt en je alleen betere ouders kan zijn als je zonder de kids weggaat.

Laura82

Re: Op vakantie/weekendje weg zonder je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:49

Maar ben je dan wél een slechte ouder als je dat wel soms nodig hebt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:49

NoName126 schreef:
Dus dat je fulltime werkt en de kids al de hele week op de opvang/GO/grootouders zijn, en dan nóg minder tijd met de kids doorbrengen omdat je jezelf belangrijker vind dan je gezin?
Het is misschien wat cru gezegd maar zo zie ik het soms...

Inderdaad cru gezegd al begrijp ik je punt. Aan de andere kant; als een of beide ouders gestressd zijn van hun werk, alles moeten regelen naast hun full time banen en 's avonds ook nog de kinderen hebben met de nodige energie dan is het beter als beide ouders even samen wat tijd door brengen en ontspannen weer met de kinderen om kunnen gaan dan dat de stress erger wordt en dit opgepakt wordt door de kinderen, wat ze zeker goed aanvoelen en waar ze onzeker van kunnen worden.

kwita schreef:

Klopt maar waarom de beide uitersten. Waarom niet én een vakantie met de kinderen en soms private tijd met z'n tweeën?

NoName126 schreef:
'Vroegah' waren de relaties (bij de meeste stellen) toch ook prima, ook al hadden ze (soms wel 12) kinderen?

Maar hoe weet je dat zo zeker? De grootte van de gezinnen zeggen imo helemaal niks, daar kan ook een geloofsovertuiging achter zitten en in die tijd werkten de meeste vrouwen niet en werd het als gewoon gezien om grote gezinnen te hebben. Daarnaast was het in die tijd abnormaal om uit elkaar te gaan wanneer het niet goed ging, dat die stellen bij elkaar bleven betekent niet dat het prima was.

Sees schreef:

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:50

Brainless schreef:
tineke8889 schreef:
maar 1x per jaar een week met zijn 2tjes lijkt me super voor je relatie. Ben je daarbuiten weer leukere ouders :j

Dat is een aanname die gelukkig niet voor iedereen geldt.
Alsof je relatie beter wordt en je alleen betere ouders kan zijn als je zonder de kids weggaat.
Ik denk dat dat inderdaad heel erg per persoon verschilt. :j
En lang niet iedereen heeft er behoefte aan, maar ik vind dat die keuze bij de ouders ligt en dat, zolang je maar een goed en veilig logeeradres voor je kind hebt, iedereen dat voor zichzelf moet weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:52

Laura82 schreef:

Dat zeg ik ook niet.
Ik heb er geen problemen mee dat andere dat doen, maar om te zeggen dat je dan een betere ouder/partner bent als je het wel doet is iets wat niet klopt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:52

NoName126 schreef:
Dus dat je fulltime werkt en de kids al de hele week op de opvang/GO/grootouders zijn, en dan nóg minder tijd met de kids doorbrengen omdat je jezelf belangrijker vind dan je gezin?
Het is misschien wat cru gezegd maar zo zie ik het soms...

Ik denk dat het niet is dat je jezelf belangrijker vindt dan je gezin. Ik denk dat je het belangrijk vindt dat je ook nog jezelf bent náást dat je deel bent van een gezin.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:55

Brainless schreef:
Laura82 schreef:

Dat zeg ik ook niet.
Ik heb er geen problemen mee dat andere dat doen, maar om te zeggen dat je dan een betere ouder/partner bent als je het wel doet is iets wat niet klopt.

Ik was al bang dat ik die reactie zou krijgen.
Natuurlijk moet idereen doen wat ie leuk vind, maar ik denk dat er zat ouders zijn die wel stress hebben van een gezin en merken dat ze er gezelliger van worden om er even tussenuit te gaan. En in dat geval vind ik dat je je niet moet laten weerhouden 1 week in een heel jaar je kind uit logeren te doen omdat "men" vind dat je dan een slechtere ouder zou zijn.
Als je daar geen last van hebt, en je bent het hele jaar door met je kinderen: ook prima :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:55

Brainless schreef:
wendyenbram schreef:

Ik heb geen gevoel dat je dat apart nodig hebt.
Wij hebben dat gevoel ook gewoon thuis, of als we met de kids weggaan.

Dat mensen dat gevoel hebben en doen is prima natuurlijk, maar voor de meeste mensen geldt dat niet als iets wat moet voor een goede relatie.
is ook niet wat MOET voor een goede relatie. tenminste niet voor ons, Maar het doet de relatie wel goed!

Als we op vakantie gaan met de kids vinden we dat helemaal geweldig. Ook wij komen dan tot rust. Ook dagjes weg is helemaal gezellig. Goede gesprekken voeren we sowieso wel, Maar WIJ zelf vinden het belangrijk om er ook eens even tussen uit te zijn, zonder kids. en wat is nou 1 keer een weekend per jaar? Anderen regelen om de haverklap een oppas om uit eten te gaan (wij nemen de kids gewoon mee) anderen doen dat voor elke verjaardag die men heeft af te lopen. Wij gaan om de beurt of nemen de kids mee.

Nee ik denk dat onze kinderen minder vaak bij een oppas komen, dan een gemiddeld ander kind.