(chronische) slapeloosheid, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:24

Cookies schreef:
Oh balen Leeuwnie, helemaal als het van je werk komt dat je niet kunt slapen. Kun je geen andere baan zoeken?
.

Weet je wat zo raar is: I L O V E my job!!

En toch kan ik lopen piekeren. Maar ik pieker ook om andere dingen (de kinderen, geld, relaties, gezondheid, you name it! Ik ben van alle markten thuis :') )

Rider01

Re: (chronische) slapeloosheid, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:30

Ik heb er ook last van, na een tijdje wordt het vermoeidheidsgevoel wel minder merk ik.
Het maakt niet uit wat ik doe, slapen wil niet (en mijn vriend slaapt in 10 seconden, frustrerend!)
Ik ga nu maar met de kat op de bank liggen... je moet wat.
Ik werk momenteel in een laboratorium en moet echt heel goed oppassen met chemische stoffen, niet handig zonder slaap.

Soms val ik om 5 uur in slaap als ik om 6 uur weer op moet. :+

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:33

laetitia schreef:
Op de snelweg houd ik voornamelijk rechts en rijd niet harder dan 110, om ongelukken te voorkomen.

Hebben jullie ook vaak dat je in bed ligt, nergens aan denkt en redelijk ontspannen bent maar dat je gewoon niet in slaap valt? Dat je uren lang half wakker en half weg ligt?

Ik krijg nu gelukkig snel een afspraak bij de bedrijfsarts, ben gister even bij P&O langsgeweest omdat ik niet meer functioneer.

Herkenbaar! Ik ben met de vakantie 900 km á 100/110 km per uur naar Tsjechie gereden. Dan maar wat langer, maar ik ben niet zo 'scherp' in mijn handelen als ik slecht heb geslapen.

Wat betreft het ontspannen liggen en toch niet slapen: ik dénk altijd dat ik ontspannen lig, tótdat ik 1 voor 1 bewust mijn spieren ga ontspannen. Dan blijkt dat ik eigenlijk helemaaaaaal niet ontspannen ben :')
eerder stijve plank :') :')
Half wakker / half in slaap ken ik niet. Ik ben meestal gewoon wakker :')

Succes bij de bedrijfsarts! Ik hoop dat je er uit komt. Ik functioneer - gelukkig - wel goed op mijn werk. Ik ben ná mijn werk altijd kapot hahaha, leuk voor mijn man en kind hahaha

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:17

Bedankt voor de (boeken) tips laetitia! Ik ben benieuwd wat er uit komt bij je bedrijfsarts! Mijn baas kwam niet verder als: neem wat vrije dagen en tank bij, je kan je hierom niet ziekmelden (ik ben ook vrij kwetsbaar als uitzendkracht. ..) dus gewoon doorbikkelen....

Ik ga gelukkig met de trein naar mijn werk, maar erg begrijpelijk, die angst voor ongelukken. .. :(

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:22

Ik ken het probleem. Heb het nu al zo'n jaar of 3.

Ga rond een uur of elf te bed, lig dan waker tot een uur of 3 en val dan pas in slaap. Helaas gaat de wekker dan weer rond 7 uur. De volgende dag neem ik expres geen tukkie, maar de nacht er na gaat het precies het zelfde.

Hoewel het de laatste tijd wel 'beter' gaat. Ik slaap rond 12 uur, maar slaap dan bijna klokje rond. Met als gevolg dat ik rond loop als een zombie en weer rond 12 uur in slaap val. -O-

Nu ben ik student en hoor ik vakantie te hebben, maar ik werk alsnog zo'n 28 uur (omdat ze mij niet kunnen missen, kon ik ook niet op vakantie). Dus echt uitrusten kan niet, tenzij ik laat hoef te beginnen.

Het komt bij mij ook vooral door piekeren en stress voor de toekomst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:27

Voor iedereen met inslaapproblemen. laat je schildklierwaarden na kijken, als die te hoog zijn dan maal je uren door voor je inslaapt en een middel wat mij helpt is Melissa Dream van New Nordic, verkrijgbaar bij de Tuinen. Ik neem er een om tien en een vlak voor het naar bed gaan. Je word er niet duf van wakker , slaapt eerder in en slaapt heerlijk diep en goed door. Ook met mijn iets te hoge schilklierwaarde. Het is volkomen natuurlijk en geeft geen gewenning.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:04

Citaat:
laat je schildklierwaarden na kijken ... Melissa Dream van New Nordic ....

Is ook wel een goede tip, duik ik eens in :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:35

Er zijn best veel bokkers met slapeloosheid zo te lezen, ben blij om lotgenoten te hebben. Samen kunnen we elkaar steunen en tips uitwisselen. Ook fijn om 's nachts te weten dat er mensen samen met je wakker liggen O:)

Slapen jullie in het weekend ook slecht? Dat is juist de kans om bij te tanken, maar ik slaap hooguit 5 uur. Afgelopen zaterdagnacht was het 1,5 uur, ben toen compleet ingestort en kreeg 's nachts een woedeaanval (slaan met kussen, gevolg: arm uit de kom :o ).

Ik ga eens kijken naar Melissa Dream Bigone! Ik slik nu al heel lang Valdispert Extra Sterk maar ben inmiddels immuun ervoor geworden.

Ik hoop dat de bedrijfsarts iets voor me kan doen, de P&O adviseur nam het gelukkig wel meteen erg serieus (ze zei zelfs : je ziet er heel slecht uit). Ik vind mijn werk ook heel leuk en heb het nu geeneens druk, het is meer de onzekerheid over de toekomst van onze afdeling dat de onderliggende oorzaak is.
Ik heb vanmorgen met mijn baas gepraat en voorgesteld om tot mijn vakantie (over 6 weken) elke woensdag vrij te nemen, zodat ik op woensdag even bij kan komen. Desnoods lig ik de hele dag voor pampus op de bank.

Ik reed sinds kort nog een 2e paard van dezelfde mensen, maar ben daar nu ook mee gestopt. Hou het er nu maar weer bij één. Ik vind 3-4 keer per week soms al te veel als ik zo moe ben :+ .
Hoe doen jullie dat met de paarden? Hebben jullie genoeg energie om fanatiek te rijden en om 's avonds nog richting stal te gaan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:50

@ Bigone: had jij ook last van chronische slapeloosheid voor je begon met Melissa Dream? Ik lees op Amazon goede recensies, maar ben bang dat het bij mij niet helpt gezien ik immuun geworden ben voor Valdispert. Enige manier om te slapen is voor mij om 1x in de 3 dagen Lormetazepam te nemen, meer wil ik niet want wil niet verslaafd raken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:49

Ik had en heb soms grote moeite met het tot rust komen in mijn hoofd, bekend probleem voor veel vrouwen. Dan ben je echt helemaal op, blij dat je in bed ligt en dan beginnen je hersens te malen. Bvb, er gebeurt iets overdag of je partner moet nog thuiskomen en dan schieten er gedachten door je hoofd die er niet zijn als je gewoon wakker bent. Dit is moeilijk uit te schakelen en bij mij betekend dat dat ik na een aantal dagen doodop ben. Dat heb jij dus ook, je onderbewuste komt boven(onzekerheid over je baan). Dit neemt in je onderbewuste zulke vormen aan dat je niet in kunt slapen.
Mijn trucje is mijn uitademingen tellen want dan kun je niet nadenken en ben je zo de tel kwijt, soms moet ik honderd keer overnieuw beginnen en weet ik dat ik de volgende avond twee van die pillen ga slikken en het werkt wel. In dit geval is het echt zo dat het absoluut geen kwaad kan, ik heb ook wel eens melatonine geslikt maar dat hielp niet en ik werd duf wakker met hoofdpijn. Ik heb een schildklierafwijking en ook dat kan meewerken aan het probleem maar als je je lichaam goed kent merk je wel dat je schildklier niet goed werkt. Het is wel zo dat ik steeds minder slaap naarmate ik ouder word maar ik slaap gelukkig wel door en word niet halverwege de nacht wakker.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:21

Melissa dream kende ik nog niet, ga het ook eens opzoeken :)

Wat fijn dat je begrip kreeg laetitia! Hopelijk helpt het, op woensdag even vrij. Is mooi midden in de week om bij te tanken! Maar jammer dat het nodig is natuurlijk.... :(

laetitia schreef:
Ik reed sinds kort nog een 2e paard van dezelfde mensen, maar ben daar nu ook mee gestopt. Hou het er nu maar weer bij één. Ik vind 3-4 keer per week soms al te veel als ik zo moe ben :+ .
Hoe doen jullie dat met de paarden? Hebben jullie genoeg energie om fanatiek te rijden en om 's avonds nog richting stal te gaan?

Doordeweeks heb ik er weinig energie voor, probeer mezelf wel vaste dagen aan te wennen (dinsdag, vrijdag, zaterdag-zondag). Heb wel de luxe dat ik vol-pension sta dus het is geen MOETEN (maar voor mijn gevoel wil ik toch regelmatig gaan en niet ineens 4 dagen overslaan...)
Ik heb een makkelijk paardje, geen vast trainingsschema en een 8-jarige bijrijdster die er af en toe ook op kruipt :)

Jammer dat je door slaapgebrek bent gestopt met tweede paardje :(

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:26

Lotgenoten!

Ik heb ook al jaren, ongeveer 10 jaar, last van slapeloosheid en heb alles al geprobeerd. Overdag zou ik zo kunnen slapen als ik wil, maar in de avond? Vergeet het maar!

Ik werk onregelmatig en zit nu in een vroege cyclus. Eergisteren helemaal niet geslapen en afgelopen nacht 2,5 uur. Gelukkig kan ik vrij goed zonder slaap, maar vervelend is het wel.

Ik ben nu ondanks de 2,5 uur slaap ook niet moe. :+

Vroeg op de avond naar bed gaan werkt helaas voor mij ook niet. Mocht ik snel inslapen word ik rond een uur of 12 klaar wakker of ik lig de hele nacht naar het plafond te kijken en te woelen.

Wat mij wel eens wil helpen is jointje roken, maar daar wil ik geen gewoonte van maken en de rest inclusief medicatie heb ik allemaal al geprobeerd.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:14

laetitia schreef:

Ik heb gelukkig nog een jonkie, komende vrijdag wordt hij opgehaald om beleerd te worden.
In de avond heb ik echt de puf niet meer om naar stal te gaan momenteel, ik zit ook al lang in de auto naar mijn werk met concentratieproblemen dus dan durf ik 's avonds de weg niet meer op.
Maar soms rijd mijn vriend wel eens naar stal dus dan ga ik wel, even poetsen en tutten.

Ik denk soms dat ik meer energie opdoe van met de kat op schoot op de bank hangen dan van het proberen te slapen in bed :Y)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:50

Ik heb inmiddels mijn paard verkocht. Ik had er geen energie voor en geen zin meer in.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:06

Ik kom even binnen vallen met een rare tip :D

Hebben jullie ervaring met ASMR? ik weet dat het sommige mensen van ernstige slaapstoornissen heeft afgelopen (of in elk geval zeer veel verbeterd).
Je kunt het op YouTube opzoeken, het zijn filmpjes waarin het gaat om geluiden die bepaalde delen van je hersenen prikkelen en voor ontspanning zorgen. Aan hey begin zul je wel denken: wtf.. :') maar het is echt heel fijn voor mij.Ik kijk/luister het als ik gestressed ben en dan ben ik zo weg. Een goed kanaal om mee te beginnen is GentleWhispers.

Nogmaals, het werkt niet bij iedereen en sommigen vinden het heel raar, maar ik weet dat het mensen onwijs geholpen heeft!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:57

Ja die filmpjes heb ik wel gezien. Was niet echt mijn ding. Ik luister nog wel eens naar een audioboek of een meditatie 's avonds.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 09:43

Ik meld me!

Heb al jaren last van slapeloosheid/slecht slapen. Vaak gaat het met fasen; ik heb nu een hele tijd goed geslapen (dat wil zeggen dat ik maar 1x per nacht wakker werd en altijd redelijk snel in slaap viel) maar op het moment is het weer lastig; ik kan niet in slaap vallen (lig vaak tot in de vroege uren wakker), of als ik 's nachts wakker word, kom ik niet meer in slaap. Gelukkig heb ik nu nog vakantie, dus ik kan 's ochtends gerust een paar uur langer blijven slapen maar over drie weken begin ik met stage en zal ik elke dag rond 6/half 7 eruit moeten. Daar kijk ik wel echt tegen op.

Mijn slapeloosheid is overigens volkomen gerelateerd aan stress dus ik kan het redelijk 'controleren' door mijn stressniveau's omlaag te halen (dus met andere woorden; m'n zaakjes op orde te krijgen en houden, tijd voor mezelf te nemen en bepaalde dingen te relativeren). Ik merk dat ik dat op het moment heel moeilijk vind (tijdens mijn hele zomervakantie heb ik nog niet een 'rustige' dag gehad) en daarom zo slecht/weinig slaap.

Ik ben ook weer overgestapt op het dagelijks gebruik van melatonine, ik merk toch wel dat het helpt, zolang ik het maar regelmatig blijf gebruiken!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:18

_MG , voor jou zou Melissa dream ook nog wel eens goed kunnen helpen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:39

Marit schreef:
Ik kom even binnen vallen met een rare tip :D

Hebben jullie ervaring met ASMR? ik weet dat het sommige mensen van ernstige slaapstoornissen heeft afgelopen (of in elk geval zeer veel verbeterd).
Je kunt het op YouTube opzoeken, het zijn filmpjes waarin het gaat om geluiden die bepaalde delen van je hersenen prikkelen en voor ontspanning zorgen. Aan hey begin zul je wel denken: wtf.. :') maar het is echt heel fijn voor mij.Ik kijk/luister het als ik gestressed ben en dan ben ik zo weg. Een goed kanaal om mee te beginnen is GentleWhispers.

Nogmaals, het werkt niet bij iedereen en sommigen vinden het heel raar, maar ik weet dat het mensen onwijs geholpen heeft!

Ik word daar juist heel kriegel van.

Paarden doen na het eten gaat perfect. Ik heb dan juist de meeste energie.
Daarom loop ik 's avonds ook vaak nog een rondje hard-O-

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:42

Ik heb de yoga ook opgegeven. Ook weinig fut meer voor.

Ik wil toch wel weer een beetje naar de sportschool gaan. Maar dan vrij trainen of zo. Dat ik rustig aan kan doen.
De hele avond op de bank hangen is ook niks.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:32

Ik begin in de valkuil van elke nacht slaapmedicatie te vallen. Zondagnacht genomen (omdat ik zondag ingestort ben van de oververmoeidheid), maandagnacht niet- gevolg: niet slapen maar ach dat mag voor een nachtje.

Dinsdagnacht wel,gister was de bedoeling van niet maar toch gezwicht:
na de hele avond heerlijk relaxed met boekje en krantje en meditatiemuziek en ook nog meditatiemuziek mee in bed/ had ook nog passieflora tabletjes op ter ontspanning, uiteindelijk toch om 24.00 uur nog een pil ingenomen omdat ik gewoon klaar wakker was.

Moet wel zeggen dat ik hierop toch 6,5 uur echt op geslapen heb en redelijk fit wakker ben geworden.

Morgen wordt een rustige dag op het het werk en zaterdag ga ik heerlijk de hele dag naar de sauna dus dan mag ik echt geen medicatie nemen van mijzelf.
Maandag afspraak bij bedrijfsarts, dan wil ik het gaan bespreken (heb ook nog maar 7 tabletjes).

MG: hoeveel mg melatonine slik je? Ik heb die van Sleepz van 0,01 mg maar dat zet voor mij geen zoden aan de dijk.

En kent iemand dit: http://www.care4sleep.com/nl/
Is behoorlijk duur, dus ben benieuwd of het überhaupt werkt (gezien Valdispert allang niet meer werkt bij mij).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:37

Hoi!
Ik heb geen chronische slapeloosheid, wel heb ik onwijs moeite met in slaap vallen waardoor ik soms ook maar weinig uur paar nacht maak. Rond drie/vier uur slaap ik meestal, soms nog later. Ik kom daar helaas ook niet uit. Slaapmedicatie heb ik ook, maar daar ben ik mee aan het stoppen.
op pagina 1 dat topic wat Murhul zei, zitten mensen die 's nachts ook wakker zijn, waaronder ik. Het topic is niet meer zo actief, door de groepsapp, maar iedereen is van harte welkom. Zo heb je toch nog een beetje afleiding tijdens de nachten :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:45

Hoi Cinderella, dat inslapen is hier ook een groot probleem. Tot hoe laat lig je vaak wakker? Slaap je in het weekend wel goed? Of heb je dan ook korte nachten?

De link die ik net poste is volgens mij best interessant, gezien de vele lovende recensies over het product.
Misschien toch maar de gok wagen en een flesje bestellen?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:15

Ben benieuwd of dat slaapspul zou werken, melatonine e.d. Doet weinig/niks hier. Ik slaap niet in tot n uur of 3.. Maar die tijd verschilt nogal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:19

Voor de mensen bij wie melatonine niet werkt: probeer eens een fatsoenlijke dosis. Die standaard pilletjes zit echt niks in namelijk. Inmiddels is ook de 3 mg vrij verkrijgbaar en dat lijkt er al meer op.
Ik slik op recept 10 mg namelijk (is wel de max hoor) dus met 0,01 mg betekent dat 100 pilletjes.... Dit even ter referentie van de dosering.