Zwanger en paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Re: Zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:54

Mijn vriend voelt zich er ook niet helemaal prettig bij maar ziet wel dat ik een braaf paard heb. Laatst begon mijn paard zich te misdragen onder een andere ruiter en toen kneep hij hem wel even. Wat als ik erop zat... maar ik weet wat ik aan mijn paard heb en stap er nu met 14 weken gewoon nog op. Wel ben ik alvast begonnen met longeren en gaan we binnenkort ergens leren om dat te doen met dubbele lijnen. Ik blijf rijden tot mijn buik in de weg zit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:59

Ik zou juist wel blijven rijden (al dan niet met gepaste voorzichtigheid), nu heb je de tijd nog om te gaan en te staan waar je wil. Straks ben je veel tijd, energie en liefde kwijt aan je kindje, dus nu kan het nog eventjes.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:01

Ik ben vrijwel direct gestopt met rijden toen we er achter kwamen dat ik zwanger was. Was toen zeven weken zwanger maar was er die week daarvoor nog afgepleurt :+ mij het risico niet waard. Daarnaast begonnen in de twaalfde week al pittige bekkenklachten op te spelen, uiteindelijk bekkeninstabiliteit . Nog way dat ik er nog op zou stappen.

Heb twee weken geleden weer voor het eerst na de bevalling gereden, zoontje is nu bijna zes maanden oud.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:03

Bij mijn oudste ben ik 3 weken voor uitgerekende datum gestopt met rijden (uiteindelijk dus maar 2 want kwam een week te vroeg), bij de jongste heb ik op uitgerekende datum nog gereden (en 2 dagen later bevallen). Ook heb ik de stal zelf tot op het eind uitgemest. In beide gevallen juichten de verloskundigen het toe dat ik nog zo lekker uit de voeten kon. Na 3 weken zat ik er ook alweer op.
Moet wel zeggen dat ik het volste vertrouwen had in mijn paard en dat ie de hele zwangerschap zich netjes gedragen heeft.
Laatst bijgewerkt door Milord op 13-08-14 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:04

Scheelt gewoon zo enorm wat voor paard je rijdt, hoe je je voelt en of je buik in de weg gaat zitten.Hier ook gereden tot 32 weken zonder problemen, maar dan ook stikbraaf paard.

Als je partner het niet zitten zou ik dat zeker respecteren. Die paar rondjes zijn de ruzies en stress niet waar en aangezien je niet heel makkelijk zwanger bent geraakt, zou ik zeker voorzichtig zijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:13

Ik heb er voor gekozen om tijdens mijn zwangerschap niet meer op mijn paard te stappen. Mede, omdat het bij ons lang heeft geduurd om zwanger te worden. Wel heb ik mijn paard zoveel mogelijk proberen te longeren en los te gooien e.d., maar dit werd minder door het warme weer. Op het moment zit ik op bijna 36 weken zwangerschap en heb steeds vaker last van harde buiken. Dus moet toch echt voor mijzelf kiezen en paardje op de weide laten staan. Verzorgster of bijrijdster wil ik niet en geloof niet dat mijn paard het vervelend vind om op de weide te staan. Hoop straks na de bevalling natuurlijk wel weer aan de gang te kunnen met mijn paardje. Maar dat zien we dan wel weer.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:36

Ik vind het een absolute no-go, hoe braaf je paard ook is of hoe lang/goed je al rijdt, er kan altijd wat gebeuren. Het is wel een stukje leven wat je imo zou moeten beschermen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:44

Hier precies hetzelfde TS!
Toen ik 16 weken zwanger was melde mijn man dat hij het niet zo prettig vond dat ik nog op mijn paard klom, heel braaf paard... Maar ik kon het wel begrijpen.
Ik heb er ook voor gekozen om haar stil te zetten.
Nu is ons dochtertje er is sinds een paar dagen heb ik geen moment spijt gehad van deze keuze. :D
Ik heb tijdens de zwangerschap nog wel een paar keer getwijfeld. :o
Uiteindelijk gaf het gewoon wat meer rust, blijft een risico!

Mijn paard heeft natuurlijk wel haar aandacht gehad, en heeft volgens mij ook niks "geleden" van het stilstaan, ik ga het gewoon weer rustig opbouwen :)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:09

Hebben jullie trouwens iemand gezocht voor je paard om de verzorging over te nemen of ben je zo lang mogelijk zelf gegaan? Ik heb nu iemand die hem wil gaan verzorgen de komende tijd en dan zou ik zelf voor zoetekoek langs gaan wanneer ik zin heb. Echter twijfel ik of ik dit wel wil. Merk dat ik wel erg beschermend ben momenteel naar alles dat van mij is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:35

Ik heb de 1e zwangerschap tot 35 weken gereden. 2e keer tot 25 weken. Toen viel
Ik van het paard. Niks aan de hand met de baby alleen ik was zo geschrokken dat ik niet meer zwanger ben opgestapt. 1e keer was m'n eigen (drukke) pony, 2e keer een súper makke pony van een ander. Wil dus niet altijd zeggen dat je op de makste paarden het best af bent :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:43

ik heb het tot 4 maanden wel gedaan, daarna deed mijn buikzeer. Maar ook mijn paard was voorzichtig met me dat ze zelfs heel anders ging lopen en jaagde de andere paarden bij me weg zelfs als ze maar een aai wilden! helaas is de lieverd overleden na zware koliek! -O-
Laatst bijgewerkt door kwita op 13-08-14 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:48

hoe snel hadden jullie paarde "door' dat je zwanger was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:52

Ik heb mijn Shire tm 5 maanden zwangerschap gereden. In de eerste 3 maanden nog intensief. Ook echt behoorlijk hard mee door het bos gedenderd. Daarna ging het steeds rustiger omdat ik last van mijn buik begon te krijgen en ik het kindje naarmate het groter groeide niet te hard door elkaar wilde rammelen. Vanaf 4 maanden zwangerschap alleen nog maar rustige buitenritten, hoofdzakelijk in stap met een paar drafjes.

Ik weet niet of mijn paarden ooit echt "door" hebben gehad dat ik zwanger was. Mijn fjord iig niet want die bleef net zo lomp als anders.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:53

:j de leider van de kudde heel snel, mijn eigen paard daardoor ook ik denk zo een 6 weken.
en mijn man heeft toen zijn eigen paard weer verzorgd, (want het was eigelijk zijn paard)

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:56

die van mij zat zo raar vandaag naar mijn buik te kijken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:57

nutts schreef:

Dat hebben paarden niet door hoor. Dat zou dan komen door je eigen gedrag.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:02

Ik ben er bijna per direct mee gestopt. Mijn man gaf aan dat hij zich daar een stuk beter bij zou voelen, en dat in combinatie met een nog behoorlijk groen paard dat ik nog niet zo lang ken, maakt dat ik hem eigenlijk geen ongelijk kon geven. Wel heb ik nog af en toe als een stalgenootje had gereden, op het einde nog een paar minuten rondgehobbeld en uitgestapt. Ondertussen heb ik zelfs daar de fut niet meer voor, en word ik moe als ik alleen maar denk aan rijden :+

Ik ben heel erg blij dat ik de verzorging niet zelf hoef te doen, ik mest 1X/week zelf mijn stal uit, en af en toe help ik even met de "grote beurt" uitmesten, voeren, of paarden binnen halen. Dat gaat gewoon goed, als ik maar rustig de tijd neem, en stiekem vind ik het ook helemaal niet erg dat mijn man heeft besloten dat ik ondertussen toch geen zware kruiwagens of pakken vlas meer hoor te tillen, en komt hij mee om een handje te helpen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:07

Ik heb voor het laatst gereden toen ik 30 weken was. Echt rijden, incl galop enz.
Ik vond alleen het afstappen vervelend worden, kreeg daar een flinke steek van in mijn buik.
Daarom ben ik er niet meer opgegaan.

Suzanne F. schreef:
nutts schreef:

Dat hebben paarden niet door hoor. Dat zou dan komen door je eigen gedrag.

Das niet waar. Ik geloofde er zelf nooit in, maar mijn paard is toen ik zwanger was, ontzettend voorzichtig geworden met mij. Langzamer lopen, gepaste afstand, heel voorzichtig zijn met buitenrijden.

Al vind ik een paard dat "kijkt" naar je buik wel klinken als op hol geslagen hormonen :P

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:09

Ik vind mijn paard soms ook rustiger maar dat kan ook komen door mijn eigen houding. Ben veel kalmer en straal meer rust uit momenteel. Omdat ik zelf rustig aan wil doen en hij dat dan automatisch ook mag.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 17:12

hij dee echt raar legde zijn neus op mijn buik en keek
maar goed misschien was ie gewoon moe en moest ik zijn hoofd omhoog houden :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:22

Lief toch :)
Ik had ook een verzorgster. Ging in het begin goed maar later, vanaf toe ik echt hoogzwanger was en niet meer kwam, was begon ze te doen waar ze zelf zin in had zonder te vragen (eigen voer geven, met sporen rijden waarmee ze niet kon omgaan, manen kortwieken met pep in der neus erop klimmen etc) en toen wou ik haar niet meer en nu denkt ze dat ik haar gebruikt heb.
:+. Doe het nu weer alleen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:29

Geen idee of mijn paarden het in de gaten hebben. Mijn pony kan desondanks evengoed heel lomp doen. Ik heb ze hier aan huis staan en doe de verzorging nog steeds zelf. Het scheelt behoorlijk dat ze de hele zomer 24/7 buiten lopen en ik 1x op een dag de mest weg hoef te halen en tweemaal daags hooi bij voer. Weet eigenlijk nog niet hoe ik dat ga doen in de kraamweek. Hopelijk ben ik zelf weer snel op de been en kunnen de paardjes nog even lekker buiten blijven... En anders zal manlief ervoor opdraaien ;-)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:11

Sinds ik zwanger ben heb ik niet meer gereden.
Voel me daar niet prettig bij en mijn man voelt zich daar ook niet prettig bij als ik nog op zou stappen.
Nu reed ik wel een heethoofd, dat scheelt. Als ze makker was geweest had ik het misschien wel aangedurfd.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:26

Ik ben met 8 weken gestopt. Ik had een jong en jolige pony (3.5 jaar) en ben er in 1 week 2x af gegooit en wilde toen absoluut niet meer.

Nu rijdt mijn instructrice haar 2x per week en ik longeer haar 2 a 3 x per week.

Inmiddels 30 weken en moet er niet aan denken om er nog op te kruipen

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:39

Bij de oudste heb ik tot 33 weken gereden. Niet meer intensief, maar wel nog lekker een rondje naar buiten. Alleen als manlief op de fiets mee ging, anders mocht ik alleen in de wei rijden. Daarna is een vriendin hem gaan rijden, paardje houdt echt niet van stilstaan. Weekje is prima maar daarna wordt hij vervelend. Na 6 weken zelf weer voorzichtig begonnen.
Met de jongste heb ik minder lang doorgereden, met 16 weken nog wedstrijd gesprongen, daarna gestopt. Toen is mijn nichtje hem gaan rijden. Haar paard was kreupel, dus mooie oplossing. En nu rijdt ze hem nog steeds 1a2 keer per week. Voor mij minder intensief en voor haar fijn, want ze geen paard meer. 2 mensen blij!
Het is trouwens niet mijn eigen paard, dus werd in de tijd dat ik echt niet meer kon ook door de eigenaar verzorgd (terwijl ik best nog stallen kon mesten, maar dat mocht van hem niet meer)