Ervaringen met sapkuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:05

Heel toevallig zie ik net dit animatie filmpje voorbij komen. Kauwen is ontzettend belangrijk voor de hersenen. Ik dacht dat er al meer dan genoeg 'bewijzen' zijn dat het niet echt helpt en dat je eigenlijk je lichaam een flinke opdonder geeft. Lijkt me ook niet echt gezond.

Het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Zvl3fgCPISU

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:05

En wat zijn je plannen ná die week?

Anoniem

Re: Ervaringen met sapkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:07

Onder begeleiding van mijn huisarts weer rustig opbouwen met voedsel kauwen. Ik drink sowieso 's morgens al smoothies en andere gezonde sappen dus daar wil ik mee door. Waarschijnlijk zal ik de eerste tijd als lunch of avondeten sap blijven drinken, en daarna weer rustig gaan opbouwen met het eten van vast voedsel. Afwisseling vooral

vuurneon

Waarom niet gewoon al die ingrediënten die je normaal in je sapje stopt gewoon zo eten? Kun je alsnog kauwen. Wat is de meerwaarde van alles in de blender mikken?

Kiwipitje

Emmaa_ schreef:
Het is niet een week jezelf uithongeren, en dat bewijst dat je er dus niet zo veel over gelezen hebt. Je vervangt een week lang al je vaste voedsel voor vloeistoffen. Je krijgt minder calorieën binnen, dat klopt, maar het is niet de bedoeling dat je jezelf uithongert. Het stimuleert je metabolisme omdat je alle troep en gifstoffen uit je lichaam filtert.

Ehm nee want ik zou mezelf zoiets niet aandoen :). Je maakt mij niet wijs dat je door de hele dag sap naar binnen te lurken aan ongeveer 2.000 calorieën per dag komt. En al was dat wel zo dan nog stimuleert dat je metabolisme niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:08

Ik hoop toch echt dat je huisarts hier niet aan meewerkt. Tenzij je zo ontzettend veel overgewicht hebt dat je medisch begeleid moet afvallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:08

vuurneon schreef:
Waarom niet gewoon al die ingrediënten die je normaal in je sapje stopt gewoon zo eten? Kun je alsnog kauwen. Wat is de meerwaarde van alles in de blender mikken?

Het kunnen mixen van verschillende smaken zodat je niet alleen maar op stukjes bleekselderij en rauwe broccoli zit te kauwen, gemak in zowel het meenemen als het nuttigen (ik kan 's morgens geen vast voedsel eten, dat gooi ik er weer uit), en zo kan ik nog wel wat meer voordelen opnoemen aan het drinken van mijn voedsel in plaats van het eten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:09

Ik denk dat het ook ligt aan het soort sappen wat je wil drinken. Limonadesiroop of van die houdbare pakken sap uit de supermarkt zijn natuurlijk suikerbommetjes en bevatten verder weinig voedingsstoffen.

Ga je zelf sap persen dmv een slowjuicer en/of blender dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal.

Ik heb een geen ervaring met sapkuren, wel heb ik een hele tijd mijn ontbijt vervangen voor een mega-volle smoothie (met banaan, chia-zaad, veel fruit en sojamelk). Wel vulde ik deze smoothie nog aan met juvo-poeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:10

chevax schreef:
Ik hoop toch echt dat je huisarts hier niet aan meewerkt. Tenzij je zo ontzettend veel overgewicht hebt dat je medisch begeleid moet afvallen?

Mijn huisarts werkt hieraan mee ja. Ik heb geen overgewicht, mijn huisarts staat alleen open voor andere methodes dan gezond eten en meer bewegen omdat hij weet dat het bij mij wat lastiger ligt dan dat. Ik heb een zware rugblessure waardoor hardlopen en dergelijke er gewoon niet in zit voor mij, en afvallen door eten lukt dus niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:11

Waarom hebben mensen die willen afvallen altijd 13857189357198357 smoezen / redenen waarom vanalles niet kan en grijpen ze vervolgens naar rare methodes? :=

Anoniem

Kiwipitje schreef:
Emmaa_ schreef:
Het is niet een week jezelf uithongeren, en dat bewijst dat je er dus niet zo veel over gelezen hebt. Je vervangt een week lang al je vaste voedsel voor vloeistoffen. Je krijgt minder calorieën binnen, dat klopt, maar het is niet de bedoeling dat je jezelf uithongert. Het stimuleert je metabolisme omdat je alle troep en gifstoffen uit je lichaam filtert.

Ehm nee want ik zou mezelf zoiets niet aandoen :). Je maakt mij niet wijs dat je door de hele dag sap naar binnen te lurken aan ongeveer 2.000 calorieën per dag komt. En al was dat wel zo dan nog stimuleert dat je metabolisme niet.

Mensen die proberen af te vallen eten over het algemeen al niet 2.000 calorieën op een dag, en daarbuiten is het zoals Nelleke beschrijft niet sapjes uit de supermarkt drinken. Je maakt volle shakes met eiwitpoeder of andere vormen van eiwitten, veel groente en fruit, en afhankelijk van je smaak met amandelmelk/soya melk of met water. Het is niet de hele dag een beetje waterige sapjes drinken :n

chevax

Nou, ik vind het nogal wat dat je huisarts je bijstaat bij het daarna langzaamaan weer opbouwen van het kauwen. Bijzonder. Een HA zou toch eerder zeggen dat vezels heel erg belangrijk voor je zijn en dat je juist door kauwen en slikken je verteringsproces goed op gang brengt.

Odysseus

Sorry dat ik misschien een beetje bot uit de hoek kwam.

Het probleem is dat iets als detoxen niet bestaat, maar het is wel een onwijs goed verkopende term die veel mensen graag geloven en wat goed verkoopt.

Ik zou eerder een doorverwijzing vragen naar een dietist om je eet- en beweegschema eens onder de loep te nemen.
Zoals de smoothies en "gezonde" sappen, waar zoveel suiker in zit dat je net zo goed een glas cola kunt drinken! Daarnaast gaat door het "juicen" de vezelstructuur van het fruit verloren. Je kunt dus veel beter al dat fruit een voor een opeten, i.p.v. het te blenderen of te juicen. Verder het aantal eiwitten in je dieet omhoog schroeven. Eiwitten zorgen en voor een betere spieropbouw én voor een langer verzadigd gevoel.

Verder is beweging uiteindelijk de kracht die je metabolisme zal verhogen. Je rustverbruik moet namelijk omhoog, en dat lukt alleen als je meer spiermassa hebt. Door te gaan vasten met een sapkuur ga je alleen maar spieren afbreken, en krijg je dus het tegenovergestelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:12

Kiwipitje schreef:
Waarom hebben mensen die willen afvallen altijd 13857189357198357 smoezen / redenen waarom vanalles niet kan en grijpen ze vervolgens naar rare methodes? :=

Pardon? Ik vind dit een ongelofelijk ongepaste opmerking. Ik heb vorig jaar mijn rug gebroken, dus nee ik mag niet fanatiek sporten. Je hebt echt geen idee hoe beledigend het is als je dat soort opmerkingen maakt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:14

Emmaa_ schreef:
Kiwipitje schreef:

Pardon? Ik vind dit een ongelofelijk ongepaste opmerking. Ik heb vorig jaar mijn rug gebroken, dus nee ik mag niet fanatiek sporten. Je hebt echt geen idee hoe beledigend het is als je dat soort opmerkingen maakt.

Ondanks dat het een botte opmerking is, snap ik wel wat Kiwipitje bedoelt (denk ik). In principe maakt het niet uit dat je je rug hebt gebroken, hoe ellendig dit ook voor je is. Je zegt dat je teveel eet. Minder dat en probeer binnen je beperkingen wel te sporten/te bewegen.

Kiwipitje

Dat weet ik :) en daarom lukt het ook bijna niemand om permanent af te vallen, bestaan er zoveel jojo-ers en zoveel bedrijven die er lachend miljoenen mee verdienen :).

Emmaa_ schreef:
Kiwipitje schreef:

Waarschijnlijk omdat er een kern van waarheid in zit. Allereerst sterkte met je herstel want het lijkt me vreselijk om je rug te breken en het herstel lijkt me ook ontzettend zwaar. Alleen als je gewicht kwijt wil zul je een blijvende verandering moeten doorvoeren. Een ander kan niet voor jou bepalen wat wel of niet haalbaar is maar ben gewoon eerlijk naar jezelf en verander je voedingspatroon in plaats van zo'n rare kuur te doen en vervolgens weer door te gaan waar je gebleven was. De opmerking was overigens niet zozeer gericht naar jou maar in het algemeen. Er worden veel excuses gemaakt wanneer zoiets ter sprake wordt gebracht.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 11-08-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik ga dit topic verwijderen. Ik heb wel degelijk iets gehad aan de oprechte adviezen die mensen geven, maar dat er dan vervolgens opmerkingen gemaakt moeten worden over "smoesjes verzinnen" en naar rare methodes grijpen terwijl mijn gewicht iets is waar ik oprecht heel veel moeite mee heb en waar ik heel erg hard mee bezig ben. Dat het niet lukt is echt ongelofelijk frustrerend en het doet gewoon echt oprecht pijn als mensen op die manier commentaar leveren terwijl ze geen idee hebben van hoe het in elkaar steekt.

vuurneon

Bleekselderij is heerlijk rauw! :D en broccoli kun je ook even kort in de wok gooien :) dan krijg je hetzelfde binnen en echt een veel meer voldaan gevoel. Je maag en darmen hoeven veel te weinig te doen nu en dat is niet gunstig (en helaas is het ook zo; wat er vloeibaar ingaat, komt er ook vaak aan de achterkant vloeibaar uit := dus je kan ook nog onnodig veel verliezen).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:15

Emmaa_ schreef:
Kiwipitje schreef:

Voor een hoger rustverbruik en dus een hoger metabolisme hoef je niet te hardlopen. Daarvoor moet je namelijk krachttraining doen. Eventueel met begeleiding zodat je oefeningen doet die niet belastend zijn voor je rug.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:16

Emmaa_, adem in, adem uit. Ondanks dat het niet leuk is, denk ik dat er toch wel veel adviezen zijn geschreven waar je iets aan hebt. En ik denk niet dat mensen het hier naar bedoelen.

Dus mijn advies: doe voorzichtig met sapkuren en andere dingen waarmee je je lichaam een opdonder wilt geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:17

Heb jij geen recht op een medisch diëtiste? Tragere schildklier en je rug kwetsuur én overgewicht lijkt mij een goed plan om een medisch diëtiste aan het jasje te trekken.

Pas goed op jezelf, als je wel aan de diarree gaat: stop er dan mee. Want 'detox' je niet maar is je lichaam oprecht in de war en van streek :(:)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:18

Emmaa_ schreef:
chevax schreef:

Mijn huisarts werkt hieraan mee ja. Ik heb geen overgewicht, mijn huisarts staat alleen open voor andere methodes dan gezond eten en meer bewegen omdat hij weet dat het bij mij wat lastiger ligt dan dat. Ik heb een zware rugblessure waardoor hardlopen en dergelijke er gewoon niet in zit voor mij, en afvallen door eten lukt dus niet.

volgens je blog was je ruim 3 kilo in drie weken afgevallen, waarom ga je niet gwoon door op die weg, dat is toch al heel netjes.

en 19 kilo af willen vallen als je geen overgewicht hebt lijkt me ook niet gezond. Niet iedereen is gebouwd om bv 50 kilo te wegen.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 11-08-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:18

Ik kan prima in en uit ademen, ik zeg zelf ook dat ik adviezen heb gekregen waar ik wel degelijk wat aan heb en wat ik in mijn gedachte meeneem. Dat er echter mensen zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is en dingen gaan verkondigen waar ze geen verstand van hebben vind ik gewoon weer typisch Bokt. Is de rede dat ik geen topics meer open ook. Had gehoopt dat het misschien een keertje anders zou gaan maar vragen om ervaringen is gelijk vragen om de zogenaamde expertise over alles in de wereld wat Bokt tegenwoordig heeft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:19

Nee joh, valt echt reuze mee. Pak het niet te persoonlijk op. Ik denk dat de meeste mensen hier niet zo'n fan zijn van sapkuren en je terecht goede alternatieven geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:20

Je bent ook pas 18? Dan snap ik niet dat je huisarts hier in meegaat :n