Ontstoken gewrichten, wat helpt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:10

melody7 schreef:
ik hoopte al dat er iets van zalf was want ik heb echt een ontzettend slecht lichaam op het moment, (naast die ziekte nog +/- 7 organen die hun functie niet goed doen) dus zalf is dan beter :)

Zalf is niet per definitie beter want de huid neemt ook geneesmiddelen op. Als je er allerlei chemische troep opsmeert is dat uiteindelijk ook een belasting van je lichaam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:11

Er is een ontstekingsremmer die GOED is voor je maag: het bevat curcuma, gember, zwarte peper en rozemarijn. (Technisch: een selectieve cox-2 remmer, net als diclofenac.)(Ik had zo snel last van de bijwerkingen van diclofenac dat ik nauwelijks baat heb gehad van de pijnstllende werking.)

Verder zijn er vrij verkrijgbare middelen die (vooral als combi) goed tegen de pijn helpen: pea pure (pea is een afko), L-theanine, vitamine D en andermaal curcuma.
Het punt is wel dat het (met name pea) totaal anders werkt dan andere pijnstillers en je moet het plm drie maanden gebruiken om te weten of de pijnstilling bij jou werkt. Begeleiding is ook geen luxe: kink eens op de site van neuropathie punt nu

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:14

Het is dan ook geen dieet waar je van afvalt, maar een beproefde manier om je klachten te verminderen. Je kunt er veel over vinden op internet.
Wanneer jij daardoor minder klachten hebt en dus minder medicijnen hoeft te slikken vinden jouw ouders zo'n dieet toch vast juist een goed idee?

Jezelf goed warm houden is erg belangrijk. Bij mij helpen vanaf de herfst tot het voorjaar de Chinese kruiden en infraroodbank erg goed.

Ik heb meer kennissen met deze klachten. Die slikken wel medicijnen en passen hun levensstijl niet aan.
Zij hebben nog steeds meer klachten dan ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:16

Cassidy schreef:
melody7 schreef:
ik hoopte al dat er iets van zalf was want ik heb echt een ontzettend slecht lichaam op het moment, (naast die ziekte nog +/- 7 organen die hun functie niet goed doen) dus zalf is dan beter :)

Zalf is niet per definitie beter want de huid neemt ook geneesmiddelen op. Als je er allerlei chemische troep opsmeert is dat uiteindelijk ook een belasting van je lichaam.

Die zalven zijn wel verkrijgbaar, al is het helaas geen standaard om pijnstllende antidepressiva als zalf te geven.

En het gaat er nu juist om, dat je huid het middel opneemt! !

Maar het maakt beslist verschil, of je een pil slikt, die over laten wij zeggen 60 kilo mens verdeeld wordt en per definitie langzaam in een gewricht komt -
of dat je via je huid het gewricht in kwestie "de volle laag" kan geven, maar de rest van je lichaam min of meer buiten schot kunt houden. Dat betekent wezenlijk minder bijwerkingen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:19

Cassidy, dat is dan toch wel minder dan dat je echt iets slikt of valt dat tegen?

Janneke, 3 maanden heeft helaas niet echt zin, ik zoek meer iets wat meteen/zo snel mogelijk helpt want over 3 maanden ben ik als het goed is al wel begonnen met revalideren en dan moet ik niks gaan slikken want dan krijg je niet een goed beeld van hoe het is :)
Vitamine D slik ik al (samen met sano solidago) maar daar voel ik ook geen verschil door..

Ninx, ik snap dat het niet dat soort dieet is :) Maar ik denk gewoon niet dat mijn ouders het zien zitten om helemaal géén vlees meer te gebruiken, en dus geen brood meer etc..

Warm houden moet ik juist niet doen, kenmerk bij mijn ziekte is ook dat het met warm weer verslechterd, als ik een keer te warm douche zijn ze helemaal dik/rood dus dat moet ik niet doen :)

Ik ga mijn levensstijl dus wel aanpassen maar op een andere manier :)

Janneke dat bedoel ik dus ook met die zalf ja, ik wil de rest van m'n lichaam graag zo min mogelijk troep geven :=

Ayasha
Blogger

Re: Ontstoken gewrichten, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:22

Als je een aantal organen hebt die al niet fijn mee willen zou ik niet zelf gaan kl*ten met medicatie. Dan is er vast een reden waarom ze je ondanks de pijn, niks zwaarders "kunnen" geven... Kan zijn dat het zwaardere de organen die al moeilijk doen te zwaar belasten..
Welke ziekte heb je als ik zo brutaal mag zijn?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:25

Ohh maar het is niet zó slecht hoor :) Via het ziekenhuis kreeg ik dus ook juist zwaarder spul maar daar kon ik niet tegen.. en de lichtere hielpen niet.
Ik stuur je even een pb :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:26

melody7 schreef:
Ben ik al geweest :) Homeopathische ontstekingsremmers heb ik ook al gehad, maar dat helpt helaas ook niet.

Balen!
Maar ook begrijpelijk.
Uiteraard scheelt het of je een heel gesprek hebt gehad met een klassiek homeopaat - of je bij de drogist een flesje hebt gekocht.
Homeopathie kan heel erg veel - maar het is een "prikkeltherapie" en dat maakt het een lastige therapie bij acute kwesties.
Voorbeeld: bij slapeloosheid krijg je ...... koffie in homeopathische verdunning. Logisch gevolg: je slaapt een tijdje nog slechter, de zogeheten beginverergering. Bij acute aandoeningen valt die beginverergering wel wat te managen, maar lastig blijft het.
Kruiden zijn veel makkelijker...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:29

Ik ben echt bij een homeopaat geweest :j met voetreflex etc. en dan kreeg ik elke keer nieuwe druppels voor vanalles en nog wat :) En dan echt maanden lang dus niet zo van even proberen, het helpt niet meteen en hup weer weg..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:31

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:35

melody7 schreef:
Janneke, 3 maanden heeft helaas niet echt zin, ik zoek meer iets wat meteen/zo snel mogelijk helpt want over 3 maanden ben ik als het goed is al wel begonnen met revalideren en dan moet ik niks gaan slikken want dan krijg je niet een goed beeld van hoe het is :)

Het is toch om uit je vel te springen? !?!
Niet alle pijnmedicatie werkt op stel en sprong. Maar dat ze ook de diagnose uitstellen zodat je dus drie maanden pijn moet lijden - brrrrr!!!!!

Citaat:
itamine D slik ik al (samen met sano solidago) maar daar voel ik ook geen verschil door..

Ja, zo hoort dat.
Op een tekort aan vitamine D zit je niet te wachten, maar als stand alone doet het weinig tegen pijn. Wel kan het de werking van pea ondersteunen.
Citaat:
Janneke dat bedoel ik dus ook met die zalf ja, ik wil de rest van m'n lichaam graag zo min mogelijk troep geven :=

Google eens op Keppel Hesselink.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:37

De diagnose is niet uitgesteld, ze kan dan pas terecht voor revalidatie. Tijdens revalidatie is pijnstillers slikken geen goed idé omdat je dan het lichaam de kans ontneemt om aan te geven waar de grenzen liggen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:43

Tot je revalidatie traject kan je wel alvast terecht bij een fysiotherapeut, om rustig door te bewegen.
Onder begeleiding gaat dat echt schelen tegen de pijn.
Verder ontstekingsremmer maar die zijn hier al genoeg genoemd...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:45

Wat Ayasha zegt :j Er zit gewoon een dikke wachtlijst aan die programma's omdat het door een expert team wordt gedaan, ik ben helaas niet de enige die ziek is :) En dan is het heel belangrijk dat je weet waar grenzen zitten, anders dan sloop je het juist alleen maar meer.

Tekort aan vitamine D heb ik niet, het zit redelijk laag maar nog absoluut geen tekort :)

proudmama, de revalidatie-arts waar ik de intake heb gehad gaat iets voor mij zoeken voor in de tussentijd omdat ik in september ook moet beginnen met een nieuwe opleiding om dat op te starten, hij wilde me ook niet 3 maanden nog zo rond laten lopen want dan heb ik die opleiding al wel verpest :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:47

Janneke2 schreef:
Maar het maakt beslist verschil, of je een pil slikt, die over laten wij zeggen 60 kilo mens verdeeld wordt en per definitie langzaam in een gewricht komt -
of dat je via je huid het gewricht in kwestie "de volle laag" kan geven, maar de rest van je lichaam min of meer buiten schot kunt houden. Dat betekent wezenlijk minder bijwerkingen.

Wat je op je huid smeert blijft niet beperkt tot de locale regio. De rest van het lichaam krijgt daar ook mee te maken. Dus smeren op de huid: ja. Willekeurig wat smeren: nee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:56

Als er wel een echt diagnose van het pijncentrum ligt, maar er alleen nog geen plek is om alvast te revalideren, lijkt "de ontstekingen remmen" in de tussentijd me geen foute handelswijze.
Uiteraard in overleg.
Weet je eenmaal waar de grenzen liggen (wat bij binv hypermobiliteit erg letterlijk en belangrijk is) kun je daarna altijd nog de pijnstillingsweg bewandelen.

En het blijft balen dat homeopathie niet hielp!!(maar dat die meneer of mevrouw ook voetreflexwerk deed, overtuigt me niet. Er zijn erg goede homeopaten die zich uitsluitend met hun eigen vak bezig houden, onder het motto 'dat dat al moeilijk genoeg is'.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:58

Jamaar dan moet ik dus niet iets gaan slikken waarbij de inwerking 3 maanden nodig heeft, want dan kan ik stoppen tegen de tijd dat het helpt :+ En ik ga onder die revalidatie écht niks slikken, ook niet als ik mijn grenzen eenmaal ken, want die kun je niet kennen als je steeds op moet bouwen en die grenzen dus steeds ergens anders liggen.

Voetreflex was haar vak, en het was echt wel iemand die weet waar ze mee bezig is daar twijfel ik niet over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:31

Accoord, blijft de vraag staan 'wat nu te doen' want je hebt wel pijn en je moet drie maanden zien door te komen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:34

Nou, ik ga nu dus eerst die zalf maar eens proberen :) En als dat niet helpt de volgende, en als dat niet helpt weer wat anders en dan vind ik vanzelf wel een keer iets wat wel helpt..

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:29

melody7 schreef:
Dieet gaat denk ik een beetje moeilijk worden omdat ik gewoon thuis woon, maar zuivel eet ik sowieso al niet, suiker alleen in thee en granen alleen in brood dus dat scheelt al iets.. het is niet zo dat ik het allemaal super veel eet gelukkig :)

Overgewicht is geen probleem bij mij, ik moet m'n best doen om van ondergewicht af te blijven :)

Je zou eens op de verpakkingen van levensmiddelen mopeten kijken en dan schrik waar overal graan produkten en vooral suiker in zit.

Je moet ook op passen met zure fruit , tomaten en varkensvlees is ook een grote boosdoener bij ontstoken gewrichten

Als je zegt dat je nog thuis woont en als daar geen rekening met je word gehouden dan probeer eens zelf te koken

Mij heeft het erg geholpen een aantal levensmiddelen weg te laten, en sommige veel minderen.

Je kan later uitgaan proberen waar je wel en niet op reageert

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:31

Ik zie hier reacties voorbij komen met gewricht warm houden, maar t ligt er ook een beetje aan wat voor aandoening je hebt aan je gewrichten.

Is er een reden dat je je aandoening niet beschrijft in je beginpost TS?

Bijvoorbeeld bij Lupus (SLE) en een knie ontsteking zou ik niet warm gaan houden, dat kan de ontsteking eerder erger maken dan minder.

Ik heb zelf Lupus, en heb met de jaren door, zelf ontdekt wat wel en niet helpt.
Het ene gewricht moet ik koelen, de andere pees / aanhechting wel warm houden ter voorkoming van ontsteking.
Maar als er eenmaal een ontsteking zit, heb ik liever verkoeling.

Hoe je met je lijf en aandoening omgaat, kan psychisch ook een hoop doen, maar dat is een proces waar je in moet groeien, en dat duurt eerder jaren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:54

ijspeert, zelf koken gaat niet, dat is vaak toch wel een uur staan en dan heb ik de rest van de avond heel veel pijn :=
Maar ik zal eens bijhouden hoeveel suiker ik eet, nou ben ik er wel benieuwd naar :) Dan zou ik altijd gewoon dingen kunnen laten liggen natuurlijk..

BiHB,

Daar is een rede voor ja :j Het is een ziekte waar erg veel eigen-dokters in rondlopen om het zo maar te noemen en dat is niet wat ik aan wil trekken :n

Warm maken helpt bij mij bij alle gewrichten averechts, bij warmte wordt het geactiveerd :=

Ohh ik denk niet dat ik daar jaren voor nodig ga hebben, ben al lang blij als ik beter wordt dan dat ik nu ben, alleen die eerste dagen/weken dat je weet dat het chronisch is is even moeilijk..

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:01

Ik spuit humira tegen mijn chronische ontstekingen in rug. bechterew, ben je daar al op getest?

goede tips heb je al gekregen. mn voeding is een goede om naar te kijken. varkensvlees werkt bij de meeste bijvoorbeeld ontsteking bevorderend.

Verder is ibuprofen ook een ontstekings remmer. Deze heb ik van 900 mg maar bij geeft gedoseerd af. hierdoor wordt je niet stoned zeg maar :-) wel slecht voor de maag dus je moet er wel maagbeschermer bij gebruiken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 11:08

Ik ga niks spuiten := Ik weet wat ik heb dus ik hoef niet meer getest te worden :)

Misschien moet ik toch maar eens iets aan dat varkensvlees veranderen, want dat eten we wel heel veel geloof ik..

Ibuprofen helpen bij mij echt niet, en van de zwaardere werd ik toch echt 'stoned' zijn bijwerken die 0,01% hebben maar natuurlijk hoor ik daar weer bij :')

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:15

Misschien niet in jou straatje Lysanne maar heb je je wel eens verdiept in bijensteken? Die zouden ook goed werken bij reumatische klachten en chronische pijn, moet je ff zelf google raadplegen want ik zou niet weten wat er bij jou in de buurt zit! Succes nog met je zoektocht naar verlichting van je nare pijn!