natuurlijke bevalling vs keizersnede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Re: natuurlijke bevalling vs keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:07

Trouwens ik kreeg mijn dochter wel gelijk bij me, eventjes.
Daarna werd ze gewassen enz enz.
En toen ik op de kamer kwam. Werd zij ook gelijk gebracht.
En mocht officieel niet bij me blijven. Maar ik hield haar bij me <3
En mijn man smokkelde een cheeseburger voor me naar binnen :Y) ik had daar enorme zin in <<)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:56

Ik had heel graag een natuurlijke bevalling gehad maar die had onze dochter nooit overleeft dus het is met spoed een keizersnee geworden.
Wel deels een natuurlijke keizersnee dus ze lag binnen 2 minuten op mijn borst en heeft ook in de verkoeverkamer bij me gelegen.
Ondanks dat ik heel snel weer op de been was merk ik dat ik nu, 4 maanden later, lichamelijk echt nog niet de oude ben.
Stofzuigen en dweilen is nog steeds gevoelig en als ik te lang heb gefietst heb ik ook last van mijn buik.

Ik hoop een volgende keer wel 'normaal' te kunnen bevallen want geestelijk vond ik een ks heel zwaar.

Voor beide bevallingen zijn voor en nadelen maar angst is een slechte raadgever, ga eens naar een haptonoom die zwangere vrouwen begeleid, dat kan al een groot verschil maken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:57

Of een doula, daar wel eens van gehoord? :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:09

Hier twee keer vaginaal bevallen. ZL met een beetje hulp van een knip, ik was paniekerig en alles verliep wat langzamer. Maar prima verder. DL thuis in 5 uurtjes. Weinig pijn, geen schade. Weinig hersteltijd nodig.

Overigens zorgt het geboortekanaal er voor dat de longen van baby leeg gedrukt worden van slijm. Een keizersnede is voor baby dus zwaarder en is in NL toch eigenlijk alleeb in gebruik bij medische noodzaak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:25

Als er geen dringende medische redenen zijn is een natuurlijke bevalling beter voor het kind.
En zeker als je een groot gezin zou willen ook beter voor jezelf.

Ten eerste krijg je als kind in het geboortekanaal van je moeder je toekomstige darmflora. (Dat kun je na een keizersnede goed aanvullen met darmpreparaten speciaal voor baby's.)

En voor het zenuwstelsel van het kind is het beter als het kind alle reflexen die bedoeld zijn om gebruikt te worden tijdens de geboorte ook daadwerkelijk gebruikt. (Ook dat gebrek is wel weer op te heffen als je alert bent op motorische "mijlpalen" die een kind binnen een door moeder natuur bepaald tempo hoort te doorlopen.)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:28

Mijn dochter is geboren d.m.v. een geplande keizersnede, haar Aprgar score was 9 (ze was een beetje koud maar dat was zo opgelost). Dus zo slecht zal een keizersnede voor het kind niet zijn. Stuur maar pb als je meer info wilt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:33

Het is super, dat t bestaat als noodoplossing, die ks.
Hier 2x natuurlijk en echt snel en simpel . Pijn stelde niets voor.
Even tussen t oudejaarsetentje en t ontbijt door en daarna meteen zo fit als wat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:41

Ik ben drie keer bevallen middels ks. Het is goed dat de ks bestaat maar het is wel echt een noodgreep. Als ik de keuze had gehad dan was ik veel liever natuurlijk bevallen.
Een ks is ook echt geen easy way out. Het herstel is gewoon pittig en het heeft echt nadelen voor moeder en kind.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:54

Wat zijn dan de nadelen voor het kind?
Of er zouden nadelen kunnen zijn....wat ook bij een normale bevalling zou kunnen zijn.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:59

moonsparkle schreef:
Ik ken iemand waarbij juist de keizersnede goed uitpakte en mij lijkt het natuurlijke bevallen zo ontzettend eng, pijnlijk(Ik kan veel hebben, maar je ziet met bevallen echt dat vrouwen het uitkrijsen) en vermoeiend ook voor de man. Na een keizersnede kan iig je man fris helpen met de baby. Ik doelde inderdaad op plekken door een vacuumpomp.

Och dat krijsen begrijp ik ook niet hoor...
Hier twee maal natuurlijke bevalling zonder pijnstilling waarvan de eerste erg pittig en de tweede een eitje maar bij beide niet zo lopen krijsen hoor, lag er aardig stoned bij van de hormonen en viel tussen de weeën gewoon steeds bijna in slaap, verloskundigen stonden gewoon te giebelen en te lachen dat ik er zo bij lag...... :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:04

Toen ik een beetje bijkwam heb ik echt verwonderd om mee heen liggen kijken, zoveel mensen als er in onze slaapkamer passen :')

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:08

Hier een spoedkeizersnee en 2x een geplande KS.... maar de middelste heb ik als niet prettig ervaren. Bij eerste had ik niets te vertellen, maar had er al een bijna bevalling op zitten. Bij de tweede ben je ineens moeder en zie je je kind het eerste uur (bijna) niet en bij de derde heb ik mijn wensen door kunnen geven, dus zsm mijn kind bij me en gelukkig kon dat op de uitslaapkamer. Voor de band met je kind is natuurlijk bevallen echt prettiger.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:10

Geen idee of het al genoemd is maar ik ken iemand die haar 2e kind is verloren omdat ze bij de 1e een keizersnee had. De snee was opengescheurd en daardoor lag het kindje dood in haar buik, ze was 39 weken zwanger. Fijn dat een keizersnee kan als een natuurlijke bevalling niet wil maar ik zou er niet voor kiezen als het al mogelijk is.

Ik heb 3 normale bevallingen gehad en was zo weer op de been, Dat duurt volgens mij veel langer met een keizersnee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:11

ThreeFingers schreef:
Wat zijn dan de nadelen voor het kind?
Of er zouden nadelen kunnen zijn....wat ook bij een normale bevalling zou kunnen zijn.

Als gezegd: de weeën verdrijven het vruchtwater uit de longen; neurologisch gebruikt het kind niet de reflexen die bedoeld zijn en dat kan later oa motorisch nadelig werken;
en qua spijsvertering en immuunsysteem is het handig als het kind meteen darmflora opdoet via het geboortekanaal.
(Alle nadelen zijn wel te ondervangen, daar niet van, maar het blijven nadelen.)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:19

moonsparkle schreef:
Ik ken iemand waarbij juist de keizersnede goed uitpakte en mij lijkt het natuurlijke bevallen zo ontzettend eng, pijnlijk(Ik kan veel hebben, maar je ziet met bevallen echt dat vrouwen het uitkrijsen) en vermoeiend ook voor de man. Na een keizersnede kan iig je man fris helpen met de baby. Ik doelde inderdaad op plekken door een vacuumpomp.

Zus heeft een KS gehad en heeft 4 maanden in het ziekenhuis gelegen ivm een allergische reactie op de krammen.

Vriendin van mij heeft een KS gehad en achteraf is de wond gaan ontsteken door een ziekenhuis bacterie, tot zover dat de huid en het bindweefsel afgestorven is en ze nu met een "gat" in haar buik loopt.

Ik heb twee natuurlijke bevallingen gehad, 1 met en 1 zonder ruggenprik.
De bevallingen gingen zeer vlot en vanaf het moment dat mijn water gebroken was, was het binnen 8 uur gepiept en 2 uur later heerlijk naar huis.

Als ik mocht kiezen, koos ik altijd voor een natuurlijke bevalling en geen KS :n
Als ik er niks over te zeggen heb, laat ik het over mij heen komen, dan mag de gynaecoloog beslissen ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:23

Wat zouden de nadelen voor het kind kunnen zijn?

Als je 9 maanden je best hebt gedaan dat je ongeboren kind geen "zooi" binnen krijgt, dan wil je ook nog wel die laatste uurtjes je best doen om ervoor te zorgen dat je kind niet gedrogeerd wordt omdat jij het lef niet hebt het zelf te doen. Als je zelf geen kinderen durft te baren moet je zorgen dat je niet zwanger wordt. Je zou je kind niet moeten belasten met aensthetica omwille van je eigen angsten.

Ik heb drie kinderen gekregen zonder chemische middelen, wel inknippen, tangverlossing en stress. Een pretje was het niet, maar elke moeder kan je zeggen dat het de moeite waard was.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:29

Ons eerste kindje is met spoedkeizersnee gekomen. Geen pretje. Was al ingeleid maar ze was sterrekijker en ontsluiting bleef steken. Na een hele dag weeënstorm is s avonds besloten dat ik ks kreeg. Helaas voor mij was de verdoving niet goed gezet. Omdat mijn baarmoeder scheurde moest ik na de geboorte nog onder narcose omdat ik daar lag te vergaan vd pijn. Dus na drie uur mijn kind pas kunnen vasthouden. Maar had wel meteen moeder gevoel. Borstvoeding kwam niet op gang en ik was een trauma rijker.
Tweede kindje ging volgens zelfde scenario. Sterrekijker, ingeleid, ruggenprik die niet werkte. Echter kreeg ik al snel volledige ontsluiting en kon hij via de normale weg geboren worden. Ik vond het gewoon zo gaaf dat dat lukte en had grote lol tussen het persen door.
Van te voren was er wel een bevallingsplan geschreven hoe ik het graag wilde. Had goede begeleiding gekregen en ben heel blij dat ik na de traumatische ervaring bij de eerste een geweldige bevalling bij de tweede kreeg. En ja het doet pijn maar een keizersnede doet langer pijn. Die pech had ik dus ook vanwege de scheur in de baarmoeder extra pijn. Eerste week kon ik niks. Bij tweede voelde ik me helemaal top ondanks de knip.
Niet bang zijn voor de pijn. Je herstel is vele malen sneller na normale bevalling.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:21

Getup schreef:
Het is super, dat t bestaat als noodoplossing, die ks.
Hier 2x natuurlijk en echt snel en simpel . Pijn stelde niets voor.
Even tussen t oudejaarsetentje en t ontbijt door en daarna meteen zo fit als wat.

dat geldt echt niet voor een ieder nu na 1,5 nog aan het revalideren, maar dat is gelukkig niet voor iedereen zo , stiekem benijd ik al die fitte moeders wel had ik dan toch die ks maar gehad want zo beperkt zijn is het echt niet leuk.
niet meer kunnen werken, je huishouden je hobbys, lopen staan je kind verzorgen alles valt of staat bij die beperkingen vreselijk |(

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:54

Een geplande keizersnede is toch echt iets heel anders dan een spoedkeizersnede.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:21

Veel nadelen van een ks gelden bij een geplande ks net zo goed als bij een ongeplande ks. En natuurlijk kun je bij een gewone bevalling tegen complicaties aanlopen waardoor je langer moet revalideren maar ook bij een ks heb je kans op complicaties. Bij mijn tweede ks is de snede die ze gemaakt hebben aan beide kanten ujtgescheurd en heb ik heel veel bloed verloren.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:08

Ik ben bevallen van een geplande KS en krijg volgende week mijn tweede KS.

Ik heb bij mijn eerste bewust voor een KS gekozen.
Enorm bang voor de bevalling en heel veel horror bevallingen om mij heen.

Mijn moeder had een totaal ruptuur en heeft daar nu nog last van,
mijn nicht is chronisch incontinent na de bevalling en heeft geen seks leven meer, zowel man als zij zelf voelden niets meer na de bevalling. Dit heeft dan ook de relatie verpest en mijn nicht zegt nooit meer van seks te kunnen genieten.
Mijn zus kreeg 19! hechtingen van de eerste en is heel veel bloed verloren en moest na de natuurlijke bevalling ook lang in het ziekenhuis blijven.

Natuurlijk zijn er zoveel vrouwen die wél probleemloos bevallen maar ik durfde gewoon echt niet.

De KS is me echt 100% mee gevallen. Ik heb na de operatie veel in bed gelegen maar mijn kindje kon gewoon lekker tegen me aan liggen.

Een geplande KS was voor mij echt een oase van rust. s'Ochtends goed uitslapen en voorbereiden, naar het ziekenhuis en 2 dagen later weer naar huis met ons kindje.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:08

@Raponsje, dan ben ik wel benieuwd of je in NL woont, want in bijv. Canada is het heel normaal om met een KS te bevallen, maar in NL niet.

De nadelen en risico's van een KS zijn nog altijd groter dan bij een normale bevalling en het herstel duurt langer.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:45

Santos_05 schreef:
@Raponsje, dan ben ik wel benieuwd of je in NL woont, want in bijv. Canada is het heel normaal om met een KS te bevallen, maar in NL niet.

De nadelen en risico's van een KS zijn nog altijd groter dan bij een normale bevalling en het herstel duurt langer.

Ik woon in het Verenigd Koninkrijk en je mag hier zelf kiezen.
Na 2 weken kon ik zelf alles weer behalve tillen, er zijn genoeg vrouwen die natuurlijk bevallen die langer dan 2 weken nodig hebben om te herstellen.

Dus dat vond ik zeker geen nadeel.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:00

phormicola schreef:
Maar kun je echt zo makkelijk een keizersnee krijgen als er niets mankeert?

Ik ben niet bang voor pijn, ik weet dat het vreselijk zal zijn, maar ze moet er toch uit en als mijn kleinzerige moeder het kan dan kan ik het ook :+

Het hoeft niet altijd pijn te doen. Een kwestie van genoeg ontspannen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:23

Raponsje schreef:
Santos_05 schreef:

Ik woon in het Verenigd Koninkrijk en je mag hier zelf kiezen.
Na 2 weken kon ik zelf alles weer behalve tillen, er zijn genoeg vrouwen die natuurlijk bevallen die langer dan 2 weken nodig hebben om te herstellen.

Dus dat vond ik zeker geen nadeel.

Mooi dat je dit durft te vertellen en fijn dat je de keuze had. Wist je al dat die mogelijkheid er was voor je zwanger werd?