Ik lust bijna niks..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:46

bliver schreef:
ik lustte vroeger ook niks. Tot dat ik een relatie kreeg en vaak bij mijn schoonouders ging eten. De conclusie was dat mijn moeder gewoon niet kan koken :D Ik eet nu bijna alles behalve vis.

Oh... hilarisch..

_O- _O- _O- !!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:46

Ik lustte toen ik jong was ook niks. Nooit gezeur over gehad, leg maar aan de kant, dan eet je niks.
Er zijn nog wel dingen die ik pertinent niet eet maar over het algemeen lus ik ondertussen heel veel!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:47

krijg je er ook nooit een sausje op ofzo? Ik vind het gewoon kaal ook niet te haggelen hoor.

Evelijn

Re: Ik lust bijna niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:50

TS, misschien kan je voorstellen dat jij 1x per week kookt en dan andere dingen gaan proberen. Goede pasta met saus en groente of lekker wokschotel met rijst... dat is hele andere manier van groente eten. (en daarnaast zitten er vaak meer verschillende groentes in zodat je alle lekkere wel op kan eten, en de rest maar klein beetje proeven)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:51

Vroegah :7 lustte ik ook niks. Mijn ouders probeerde de ''harde'' aanpak maarja. ik bleef gewoon stug naar mijn bord staren en ik moest toch een keer naar bed. :+ Ik geloof zelf dat je er overheen groeit. Kan je zelf niet wat meer koken thuis? Dan kan je dingen meer naar jouw smaak maken. Zo lust ik GEEN groenten, tenminste, als ze op zijn Hollands zacht gekookt zijn. :r Bijna rauw lust ik alles. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:53

FNews schreef:
Ligt het er trouwens ook niet aan hoe je bent opgevoed toen je klein was?
Ik lust zo goed als alles, maar ik kwam vroeger ook niet van tafel af tot mijn bord leeg was. Al moest ik de hele avond aan tafel zitten als het nodig was.

Hoe ging dat bij jou TS toen je klein was?

Ow dat weet ik ook nog, stukken vlees waar ik dan een half uur op kauwde. :r :r

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:05

Bedankt, ik ga alles even doorlezen en kijken wat ik ermee kan :D
bliver schreef:
krijg je er ook nooit een sausje op ofzo? Ik vind het gewoon kaal ook niet te haggelen hoor.

Bij dingen waar saus over hoort, zoals rijst wel. Of de aardappelen nog wel eens mayonaise ofzo, want droog krijg ik die echt niet weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:06

bliver schreef:
ik lustte vroeger ook niks. Tot dat ik een relatie kreeg en vaak bij mijn schoonouders ging eten. De conclusie was dat mijn moeder gewoon niet kan koken :D Ik eet nu bijna alles behalve vis.

Dit dus :))
Sinds ik mijn vriend ken ben ik echt véél meer gaan eten. Hij at altijd veel groente, en alles met een flinke hoop kaas erdoor, goed gekookt, en ik ben begonnen met kleine beetjes mee-eten en nu vind ik het echt lekker :)
We gaan nog wel eens bij mijn ouders eten, maar daar laat ik het nog steeds staan :') het is gewoon niet weg te krijgen, op een paar dingen na :+

En wat ook scheelt: als je een tuintje hebt zou ik eens een klein moestuintje aanleggen :j Eigen tomaten, komkommer, sla, uien, wortel, bloemkool, broccoli enz enz :9 Echt véél lekkerder dan uit de winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:09

Toen ik 13 was lustte ik ook helemaal niks... inmiddels 20 en eet eigenlijk alles wel. :j Je smaak verandert naarmate je ouder wordt. Tot die tijd wel gewoon blijven proberen en nooit gelijk ervan uitgaan dat je iets niet lust. Zelfs als je iets de vorige keer niet lekker vond, gewoon blijven proberen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:10

Dankje!
@Bizzybijtje, dat hoop ik maar :D
8nnemiek schreef:
bliver schreef:

Dit dus :))
Sinds ik mijn vriend ken ben ik echt véél meer gaan eten. Hij at altijd veel groente, en alles met een flinke hoop kaas erdoor, goed gekookt, en ik ben begonnen met kleine beetjes mee-eten en nu vind ik het echt lekker :)
We gaan nog wel eens bij mijn ouders eten, maar daar laat ik het nog steeds staan :') het is gewoon niet weg te krijgen, op een paar dingen na :+

En wat ook scheelt: als je een tuintje hebt zou ik eens een klein moestuintje aanleggen :j Eigen tomaten, komkommer, sla, uien, wortel, bloemkool, broccoli enz enz :9 Echt véél lekkerder dan uit de winkel!

Groente-tuintje heb ik eerder wel gehad, maar ik heb niet echt groene vingers. Helemaal niet zelfs. Maar mijn opa neemt wel eens verse producten mee van de boerderij, dat is wel iets beter inderdaad. Alleen dingen die ik normaal echt vreselijk vind worden er niet beter op :=

En schoonouders zoeken :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:11

I feel you :(:)
Voel me zo schuldig dat mn ouders elke avond worstelen met wat ik nu weer kan eten en ze doen zó hun best. Halen ze een lekker stuk vlees, neem ik 1 hap en dan kan hij weer weg..
ik word gewoon echt misselijk als ik een hapje extra neem. Dus ik eet 5 avonden brood en dan 2 avonden stuk vlees en 3 happen groente. Helaas.
(Ik lust ook geen koeken, snoep etc.)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:13

Welkom bij de club :D

Ik ben ook een moeilijke eter :+
Ik ben nu 17 en lust nog steeds niet veel, maar sinds ik bij de reddingsbrigade zit en ook echt mee eet daar ben ik wel meer dingen gaan proeven. Maar of het ook echt lekker is -O-
Groenten zijn niet mijn ding. Wat ik echt lus zijn Stoofpeertjes :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:15

Ik ben trouwens vooral gek op de bloemkool-aardappel-ovenschotel die ze bij de AH enzo hebben. Die bloemkool kun je ook vervangen door broccoli, en zo wordt de smaak van de groente zelf wat minder sterk. Ik denk dat je die wel eens kan proberen.

En tegenwoordig doe ik bloemkool en broccoli in een pan goed gaar stomen (met een klein laagje water, zodat je de vitamines er niet uit spoelt) en daarna afgieten, een aantal plakjes cheddar erop en nog even laten staan. De kaas smelt dan helemaal :9 echt heel lekker!

Vlees eet ik trouwens sowieso niet, al bijna 20 jaar niet meer, dus voor mij was het pas echt moeilijk koken vroeger, toen ik nog geen groente lustte :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-08-14 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:17

Hm ja herkenbaar. Ik lust ook niet veel. Heb het al opgegeven. Dan eet ik het maar niet. :)
Ik ben verder hartstikke gezond en bijna nooit ziek. Neem wel elke dag trouw mijn vitaminepillen.
En ik eet alleen wat ik lust. Ga geen dingen tegen mijn zin naar binnen werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:20

Moet je mijn schoonouders niet hebben, die houden van vet... Speklapjes, aardappelen verzopen in de jus en groente met een dikke laag saus. Bah :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:22

Ik ben ook altijd een enorme muts geweest qua avondeten, en dan met name groentes, lustte ernstig weinig en ergens tijdens mijn tienerjaren heeft mijn moeder (mijn vader zat er minder mee lol, die lustte ook niet erg veel :P) het opgegeven. Daarnaast was mijn moeder ook niet de meest beste kok en hadden we regelmatig spanningen aan tafel ivm niet al te beste thuissituatie (en tja avondeten is dan zo'n beetje het eerste moment dat je elkaar niet kunt ontwijken en bij elkaar komt).
Verder/later heb ik ook een eetstoornis ontwikkeld waar dit gedeelte ook (nog) een rol in speelde... niet kunnen eten met spanningen tot kokhalsneigingen/dichte keel enz aan toe, echter alleen bij avondmaaltijden.

Ik heb echt weer opnieuw moeten 'leren' eten, en zoals hier al genoemd is, bepaalde dingen moet je vrijwillig (zonder dwang dus) echt een aantal keer eten/proeven voor je het kunt gaan waarderen omdat de eerste keer/keren je 'hoofd' teveel meespeelt... je denkt dat je het missschien wel eens niet lekker zou kunnen vinden dus vind je het (bij voorbaat) al niet lekker.

Experimenteren met eten dmv koken of zoals 8nnemiek noemt... je eigen tuintje (je vergat tuinkruiden lol), geeft meer feeling voor producten en laat je meer open staan om ze ook daadwerkelijk te proberen met een meer open mind (maar nog moet je het een aantal keer eten... op verschillende manieren voor je echt kunt zeggen voor jezelf dat je iets echt lust). Snuffel in recepten, zoek dingen waarvan je weet dat je het lekker vind en combineer dat met iets waarvan je vermoed dat je het niet lekker vind.

Als voorbeeld voor mij: witlof, lust ik niet... gaat gelijk door mijn hoofd, maar ik heb het ook al 10-12 jaar niet meer gegeten/geprobeerd en smaken veranderen... dat heb ik zelf ondervonden. Nu weet ik van mezelf dat ik het zo puur als groente niet echt zal gaan waarderen, dus kijk ik naar iets waarbij ik wel goede ervaringen heb, het combineren in een ovenschotel (meeste ovenschotels vind ik nl wel lekker), 'hartig' maken, dus met ham en kaas (kaas kan ik in een gerecht altijd wel waarderen, ham... tja ik houd van vlees), zoetig maken mbv honing (ik ben een zoetekauw). Dat soort dingen maken de kans al een stuk groter dat ik erna toch iets heb van: hé... witlof is misschien toch zo slecht niet :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:24

Elke dag gekookte aardappels met groente en vlees vind ik, maar vooral onze zoon niet lekker.
Wij eten vaak rijst, pasta, ovenschotels, tortilla's, verse soep.

Toen onze zoon 3 was at hij bijna geen groente.
Ik maakte regelmatig verse groentensoep en tomatensoep.
Dat at hij wel en zo kreeg hij wel vitaminen binnen.

Vraag of je ook een avond in de week mag koken.
Leer de lasagna van je tante te maken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:29

Ik vond vroeger ook bijna niks lekker en mijn man lustte ook praktisch niks toen we elkaar leerden kennen. Beide opgevoed met bijna dagelijks een AGV menu..
Inmiddels kook ik en mijn man kust alles haha! Mijn schoonmoeder kan niet koken.. en mijn vader leert nu een beetje koken. Wij eten bijna nooit 'gewoon' AGV. Bah, vind er niks aan. Een keer per maand bloemkool met een gehaktbal is meer dan genoeg.. Voor de rest eten we veel pasta's, rijst, couscous, salades, ovenschotels, tajine etc. Bijna alles zonder pakjes en vers met veel groente. Op enkele dingen na eten onze kinderen ook alles.
Ik snap dus wel dat je met lange tanden eet.. deed ik vroeger ook na de 4e keer die week gekookte aardappelen met een stuk vlees en tot snot gekookte groente.. brr..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:41

Majabeestje schreef:
Inmiddels kook ik en mijn man kust alles haha! Mijn schoonmoeder kan niet koken.. en mijn vader leert nu een beetje koken. Wij eten bijna nooit 'gewoon' AGV. Bah, vind er niks aan. Een keer per maand bloemkool met een gehaktbal is meer dan genoeg.. Voor de rest eten we veel pasta's, rijst, couscous, salades, ovenschotels, tajine etc. Bijna alles zonder pakjes en vers met veel groente. Op enkele dingen na eten onze kinderen ook alles.

Hihi :D
De liefde van jouw man gaat dus écht door de maag :))

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:20

Mijn moeder was ook altijd van de hollandse hap, aardappels, groente, vlees. Ze hield zelf echt niet van pasta en ik was geen rijst eter :')

Stamppot (hallo aardappel) stond ook regelmatig op het menu, maar dat kreeg ik nog wel weg met een grote klodder mayo (niets lekkerders dan boerenkool stamppot met mayonaise!)

Maar sinds ik op mezelf woon eet ik eigenlijk nooit meer gekookte aardappels :') het aantal keren op jaarbasis is echt op 2 handen te tellen en ik vind aardappels nu ineens ook veel lekkerder, nu ze mn neusgaten niet meer uit komen :))

Ik moest het ook altijd gewoon allemaal op eten, of iig het merendeel en anders ging er wel iets van ketchup,mayo of appelmoes overheen om het nog een beetje leefbaar te houden :') maargoed met mij is alles goed gekomen, er is maar weinig wat ik echt niet lust :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:28

8nnemiek schreef:
Majabeestje schreef:

Hihi :D
De liefde van jouw man gaat dus écht door de maag :))

Hahaa, ook nog echt..! :D

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 22:11

Heel erg bedankt allemaal! :D
Eleionomae schreef:
Mijn moeder was ook altijd van de hollandse hap, aardappels, groente, vlees. Ze hield zelf echt niet van pasta en ik was geen rijst eter :')

Stamppot (hallo aardappel) stond ook regelmatig op het menu, maar dat kreeg ik nog wel weg met een grote klodder mayo (niets lekkerders dan boerenkool stamppot met mayonaise!)

Maar sinds ik op mezelf woon eet ik eigenlijk nooit meer gekookte aardappels :') het aantal keren op jaarbasis is echt op 2 handen te tellen en ik vind aardappels nu ineens ook veel lekkerder, nu ze mn neusgaten niet meer uit komen :))

Ik moest het ook altijd gewoon allemaal op eten, of iig het merendeel en anders ging er wel iets van ketchup,mayo of appelmoes overheen om het nog een beetje leefbaar te houden :') maargoed met mij is alles goed gekomen, er is maar weinig wat ik echt niet lust :)

Bedankt! Helaas vind ik ik mayonaise of appelmoes ook niet bij alles lekker :')
Boerenkool vind ik wel geweldig trouwens <3

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:15

Wat bij mij overigens wel goed hielp is gewoon met de ingredienten die ik wel lustte gerechten op gaan zoeken op de recepten pagina van AH. Daar kun je gewoon invullen wat je hebt en dan komen er allerlei recepten naar voren. Wellicht kom je dan iets tegen waarvan je denkt, hee dat is lekker!

Zo was ik bijvoorbeeld nooit een prei eter, maar ben ik nu dol op een Groene curry met heel veel prei en kleine roze garnaaltjes, en vind ik het ook heerlijk om pasta te eten met veel prei, ham blokjes en een sausje van roomkaas, bieslook, mosterd, citroen en kappertjes.

Was ik zelf nooit opgekomen zeg maar :')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 22:16

Eleionomae schreef:
Wat bij mij overigens wel goed hielp is gewoon met de ingredienten die ik wel lustte gerechten op gaan zoeken op de recepten pagina van AH. Daar kun je gewoon invullen wat je hebt en dan komen er allerlei recepten naar voren. Wellicht kom je dan iets tegen waarvan je denkt, hee dat is lekker!

Zo was ik bijvoorbeeld nooit een prei eter, maar ben ik nu dol op een Groene curry met heel veel prei en kleine roze garnaaltjes, en vind ik het ook heerlijk om pasta te eten met veel prei, ham blokjes en een sausje van roomkaas, bieslook, mosterd, citroen en kappertjes.

Was ik zelf nooit opgekomen zeg maar :')

Klinkt goed, ik ga gelijk even kijken :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:40

Ik voel je pijn haha.

Mn vrienden grapten ook al om me op te geven boor dat RTL programma.

Ik lust bijvoorbeeld geen:
Varkensvlees
Kaas (sinds een paar jaar wel gesmolten kaas, hallooooo pizza's, tosti's en cheeseburgers)
Heeel veel soorten groenten; champignons, paprika, tomaat, courgette, asperges,spruitjes, en ga zo maar door. Komt er meer op neer dat ik wel ui, broccoli, bloemkool, en sperziebonen lust :+
Van fruit lust ik alleen banaan, appel en meloen.
En gaaaa zo maar door.

Thuis werd ik vroeger regelmatig wel 'gedwongen' iets op te eten of nog wat happen van te nemen. En vaak wilde ik het oprecht ook proberen, maar mijn lichaam (of geest) wilde het niet en dan begon ik half te kokhalzen. Heerlijk.

Tegenwoordig heb ik het opgegeven, al probeert mijn vriend me nog het een en ander te leren door deals te maken waarbij ik zoveel hapjes spaghetti met paprika moet eten, maar het is niet mijn ding.
Although ik thuis wel afwisselend eet, van aardappelen naar Indisch naar Afrikaanse Boboti (die ik wel lust zonder de rozijnen). Zelfs appelflappen of appeltaart eet ik niet omdat ik de structuur van verwarmd fruit niet te doen vind. Ik denk dat daar (bij mij) ook een groot deel zit; ik kan vaak de structuur niet hebben en fie voelt dan zo vies dat ik het niet weg krijg.

Oftewel; ik schud je de hand :D