JoopC schreef:Sammie schreef:Niet willen geven, maar wel willen geven is niet hypocriet maar gewoonweg ingewikkeld zo niet onmogelijk
Ik heb even last van een huh-moment geloof ik...
Zie post knuffeldier

Geen sex

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Salsa schreef:Kan het ook niet laten eigenlijk dus na ff twijfelen: Zijn de bewuste niet donoren en niet willen ontvangen ook gelovig opgevoed?
demo_love schreef:Ik zou wel donor willen zijn, maar het hele idee jaagt me behoorlijk angst aan. Met ziekenhuis-dingen ben ik toch al geen held en naalden moeten heeeeel ver uit m'n buurt blijven.
Verder stuit het mij heel erg tegen de borst dat je de ontvanger niet mag ontmoeten. Dat lijkt me juist de mooie kant ervan en die wordt je door regeltjes ontnomen.
Ik zou wel eerder geven dan willen ontvangen, omdat het idee van een hart/long etc. van iemand anders heel naar voelt. Je weet dat diegene dan dood is en jij loopt daarmee rond. Nee, dat vind ik eigenlijk nog vervelender dan geven...
Brainless schreef:Zal je bv je eigen kind een goed leven ontzeggen door dat niet toe te staan?
Salsa schreef:demo_love schreef:Verder stuit het mij heel erg tegen de borst dat je de ontvanger niet mag ontmoeten. Dat lijkt me juist de mooie kant ervan en die wordt je door regeltjes ontnomen.
..
Ik snap je punt goed hierin maar snap ook heel goed waarom niet.
Wat als je uit een arm gezin komt, vader overlijd en is donor.
Rijke vrouw krijgt bijvoorbeeld het hart.
Je krijgt snel situaties waarin ontvangers het idee krijgen iets schuldig te zijn aan de ander. Mensen zijn wat dat betreft rare wezens.
Daarnaast krijg je wellicht ook vergelijkingen met overledenen. Ohhhh jantje hield ook altijd zo van spruitjes,......zou het komen omdat je zijn hart hebt oid.
Dat is voor een ontvanger ook erg confronterend.
Daarnaast ook nog eens het schuldgevoel `ik leef! de ander is in diepe rouw`
Sammie schreef:Ik heb vroeger altijd geroepen donor te willen zijn, maar bij het maken van de keuze uiteindelijk voor nee gekozen.. Waarom? Als je ja zegt en je wil bepaalde dingen uitsluiten, moet je dat schriftelijk aangeven bij een of andere instantie.. En dat vind ik een soort van nepperij, dus dan is het gewoon compleet nee.
xRaisin schreef:Sammie schreef:Ik kon gewoon aanvinken wat ik wel en niet wil doneren.Ik heb vroeger altijd geroepen donor te willen zijn, maar bij het maken van de keuze uiteindelijk voor nee gekozen.. Waarom? Als je ja zegt en je wil bepaalde dingen uitsluiten, moet je dat schriftelijk aangeven bij een of andere instantie.. En dat vind ik een soort van nepperij, dus dan is het gewoon compleet nee.
antje_vip schreef:...En na de topics over doneren en de positieve verhalen ervan, ben ik ook wel benieuwd wie er geen organen/bloed/etc. doneert.
Ik heb er zelf bewust voor gekozen geen donor te zijn. Ik vind het te mechanisch worden: "knie kapot? Lever kapot? Nieuw hart nodig? Zetten we er gewoon een nieuwe in!" Ik vind dit persoonlijk een grens overschrijden medisch gezien.
Extra bloed zou ik nog wel voor openstaan maar zoals ik er in gezonde toestand over denk: als mijn hart het begeeft, het zij zo. Is mijn lever naar de klote, ik merk het wel wanneer het einde nadert. Ik hoef geen over en weer gewissel van organen.
Dit is mijn mening dus respecteer dat ajb, zoals ik jullie keus om WEL te doneren ook respecteer. Discussie mag natuurlijk maar ik sta zelf wel redelijk stevig in dit standpunt.
Wie durft?
Furrow schreef:Maar omdat jij vind dat de medische wereld te ver gaat, neem jij eveneens een standpunt in dat als gevolg heeft dat iemand het op de wachtlijst het niet haalt.
Dan beslis je ook over leven en dood toch?
Ik ben eigenlijk vrij zeker van dat veel toch een donor orgaan zouden ontvangen, in de praktijk heb ik nog nooit iemand nee weten zeggen. Collega's ook niet, uiteindelijk is het ons oerinstinct om te willen leven.
Veel van de donors die ik gezien heb, zouden ook niet doneren moesten ze gezond zijn.
Marjola schreef:De reden dat ik geen donor ben is voor mij heel simpel ik wil het zelf ook niet bloed vind ik wat anders en nee ben niet gelovig opgevoed en geloof nu ook niet
elenaMM77 schreef:of ben je dan toch blij dat er ergens ouders zijn die besloten hebben dat ze hun kindje dat stervende is een ander kindje mag redden?