Zo veel dorst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:31

Aan de hand van wat schriftelijke informatie op een forum met zekerheid te durven stellen dat de TS géén diabetes heeft, vind ik nogal gewaagd!

TS, de hele dag een dorstgevoel blijven houden ondanks genoeg/veel drinken, is in ieder geval niet "normaal". Je kunt het natuurlijk best een dagje proberen met alleen water, maar als je diezelfde dag al geen verschil merkt, zou ik zeker niet te lang wachten om even langs de huisarts te lopen. Zeker als je zelf al hebt opgemerkt dat je ook andere symptomen van diabetes vertoont. Een urinetestje bijvoorbeeld is zo gebeurd (dat zal je huisarts zelf voorstellen als je jouw verhaal vertelt!) en dan heb je in ieder geval iets meer zekerheid.

Janneke2

Re: Zo veel dorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:36

....ik heb nou niet direct gelezen dat TS veel zou drinken.
(1,5 liter koffie en "fris" bij warm zomerweer vind ik geen overdaad.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:39

Ik ook niet, ik zou veel dorst houden en bovendien tonnen vocht vast houden door alle suiker.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:44

Hoeveel koffie drink je? Caffeine onttrekt vocht aan het lichaam. Voor iedere kop koffie die je drinkt moet je twee glazen water drinken. Er zijn veel limonades die weinig tot geen suikers bevatten, als je geen water lust dan kun je dat proberen. Ik start de dag altijd met een flesje water, gewoon uit de kraan en die drink ik in 1 keer leeg. Kwestie van doortanken ;) misschien kun je dat ook eens proberen.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:48

Je kan niet zonder verdere info zeggen dat de 1,5-2 L die in het algemeen als 'normaal' wordt beschouwd, voor deze persoon óók normaal is. Kan best zijn dat zij normaal gesproken met minder toe kan en dit dus voor haar wel degelijk 'veel' is, kan ook zijn dat het inderdaad 'normaal' is én kan ook nog zijn dat ze wel degelijk meer moet drinken. Zonder urinetest kun je hier nog geen conclusies trekken; niet over ziekte maar dus ook niet over gezondheid.

In ieder geval valt haar dorstgevoel haar genoeg op om er een vraag over te stellen, dat is de informatie waar ik vanuit ga.
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 03-08-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:54

Ik drink in de ochtend 2 koppen koffie en in de avond ook 2.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:07

Urinetest? Bloedtest is veel betrouwbaarder

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:12

HET IS WARM. Tuurlijk drink je veel je zweet veel, je ademt veel vocht uit. Kortom door veel te drinken zorg je goed voor jezelf. Eet je veel zoute dingen drop, chips, pizza... Krijg je dorst van en dan drink je nog meer. Houd je mond veel gesloten, niet veel kleppen en dicht als je niet praat, dat scheelt veel vochtverlies
Maak je niet druk en wacht maar eens gewoon af tot de temperatuur weer rond de 20 graden zit....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:15

1,5 liter is natuurlijk niet veel want dat zou je moeten drinken. Maar als ik kijk. Ik drink 2 tot 3 koppen thee per dag en savonds meestal een half glas drinken. Veel te weinig. ( al verbeterd.. Redde het op 1 half tot heel glas per dag zonder moeite) Met dit warme weer komt er 1 glas meer bij maar veel meer niet. Als ik nu ineens 1,5 liter weg ga werken dagelijks omdat ik dorst zou hebben klopt dat ook niet. ( veel meer beweging enzo erbuiten gelaten)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:16

Rideltje1992 schreef:
evelien11 schreef:
Hoeveel en wat drink je gemiddeld op een dag?

Ik denk wel zoon 1,5 liter.

anderhalve liter is helemaal niet veel hoor,
je hebt al minimaal 1 liter nodig om te 'overleven' al ga je niet gelijk dood onder 1 liter..

ik denk eerlijk gezegd dat je eindelijk normaal drinkt en dat je vroeger echt veel te weinig dronk..

ik zit op bijna 3 liter per dag.. niet vanwege 'dorst' maar gewoon omdat ik eigenlijk altijd wat te drinken heb staan.

het is nu nog zomer ook, dan is 1.5 liter echt geen overbodig luxe, zelfs als je niet veel doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:37

Ik zou sowieso even de bloedglucose waarde laten checken bij de HA om een hoge bloedsuiker uit te sluiten.
Dat is te belangrijk om mee door te blijven lopen, zou daar toch iets mis mee zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:58

1,5 liter is ook weinig met dit weer. Dat had ik voor de middag al op. Op warme dagen zoals vandaag in combinatie met concours, stallen doen en een stukje fietsen staat de teller op ca 7 liter. En ik heb echt geen suiker of andere afwijkingen. Ik zweet makkelijk dus dat moet aangevuld worden. Koffie en alcohol zorgen ervoor dat je extra moet aanvullen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:18

ik heb bij het ontbijt al een grote mok koffie en een groot glas melk, soms nog een glaasje jus d'orange.. maar in ieder geval standaard minimaal 500 ml aan drinken voor ik uberhaupt begin aan mijn dag. heb ik dat niet binnen dan ben ik a) niet te harden en barst ik van de dorst.. ik vind het geen overbodige luxe om voor het begin van je dag flink te drinken.. per nacht verlies je gemiddeld 800-1000 ml vocht door zweten en uitademen, daar zul je toch weer wat van moeten aanvullen.

als ik na die ochtenddronk niet minstens een liter drinken naar binnen werk, heb ik voor het avondeten al hoofdpijn (ben migraine gevoelig).

bij het avondeten standaard een glaasje water en vaak na het eten nog een glas melk als toetje (ben niet echt een toetje eter, maar wil wel graag iets kouds met nog een beetje voedingswaarde na).

na het eten nog een bakje leut en s avonds een paar sapjes.

---

ik heb periodes gehad dat ik zonder het te merken zo 5-6 liter vocht weggedronken had.. dorst heb ik eigenlijk bijna nooit of het moet na het sporten zijn, omdat ik geen flesje drinken bij mij heb tijdens het sporten.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:15

Charaz schreef:
Urinetest? Bloedtest is veel betrouwbaarder
Hangt er natuurlijk vanaf wat je precies wil meten ;)

Wat denk ik het belangrijkst is en het laatste dat ik erover kwijt wil, is dat een test snel gedaan is en meer informatie geeft over jouw specifieke situatie TS dan wanneer wij je allemaal vertellen wat wij drinken op een dag en wat jij zou moeten doen. Het is jouw lichaam en je kunt een beetje experimenteren, dan zal het je zelf vertellen of het werkt voor jou of niet. Blijf niet te lang rondlopen als je dorstgevoel maar aanhoudt.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:18

Rideltje1992 schreef:
water nee zelden.

Meestal koffie miltivitamine of dubbel fris

koffie ,onttrekt vocht uit je lichaam

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:26

Hallo, suikerziekte oftewel diabetes zal het niet zijn want dan had je ook andere symptmen moeten hebben oa moe, veel plassen,(de urine stinkt dan).
Hoe ik dat weet ik heb zelf al sinds mijn geboorte diabetes (45 jaar). Het drinken is heel normaal onze dochter drinkt nu ook veel vaak komt de dorst van te veel zoet drinken door de suikers die erin zitten ga je meer drinken.
Probeer gewoon mineraal water of gewoon kraan water dat is veel beter dan koffie en andere dranken.
Als je het niet vertrouwd moet de huisarts altijd een test doen hij zal je bloed laten testen hierop.
Succes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:26

Dat koffie vocht onttrekt is een hartnekkige fabel en gewoon niet waar. Zelfs de bloedbank geeft op verzoek ook koffie na bloedgifte :+

Ik zou ook eerst de frisdrank schrappen en water drinken, blijft dat gevoel dan even naar de HA.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:38

Sizzle schreef:
Dat koffie vocht onttrekt is een hartnekkige fabel en gewoon niet waar. Zelfs de bloedbank geeft op verzoek ook koffie na bloedgifte :+

Ik zou ook eerst de frisdrank schrappen en water drinken, blijft dat gevoel dan even naar de HA.

Wat heeft dat met elkaar te maken? En hoe weet jij dat t een fabel is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:47

Omdat de wetenschap dat onderschrijft.
Kijk ook maar eens op website als het voedingscentrum.
Wetenschap heeft aangetoond dat na het drinken van koffie de totale hoeveelheid urine niet verandert. Sommige mensen moeten wat vaker naar het toilet, dus de frequentie verhoogt, maar totale hoeveelheid urine dus niet.
De verhoging van de frequentie komt doordat de cafeïne de nieren stimuleert. Het vocht verlaat dus sneller het lichaam.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:47

secricible schreef:
Omdat de wetenschap dat onderschrijft.
Kijk ook maar eens op website als het voedingscentrum.
Wetenschap heeft aangetoond dat na het drinken van koffie de totale hoeveelheid urine niet verandert. Sommige mensen moeten wat vaker naar het toilet, dus de frequentie verhoogt, maar totale hoeveelheid urine dus niet.
De verhoging van de frequentie komt doordat de cafeïne de nieren stimuleert. Het vocht verlaat dus sneller het lichaam.

ik ga hier geen discussie over voeren ,want ik ben geen wetenschapper die hier onderzoek naar gedaan heeft, maar je zegt nu zelf dat het vocht sneller het lichaam verlaat :)* dus drijft het in mijn opinie vocht af ,het zelfde is zo met uien en alcohol

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:57

Maar het water in de koffie vult dat aan ;) Per saldo zul je dus gelijk blijven kwa vochthuishouding, of iets meer vocht binnenkrijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:01

Ja, het vocht verlaat het lichaam sneller, maar dat betekent niet dat je meer gedehydreerd raakt.
Als je er bij wijze van spreke bij water een uur over zou doen om te lozen, gaat dat bij koffie in een half uur. Maar je verliest bij beide evenveel water.
Dat betekent dis niet dat je vocht afdrijft, het vocht dat je normaal ook uit zou plassen plas je nu alleen sneller uit...

Het zou ook vreemd zijn, als koffie/cafeïne dehydrerend zou werken zou het ziekenhuis dagelijks vol liggen met zakenlui die koffie drinken of pubers die energydrinks drinken. Dat is niet het geval.

Ik wil je best een uitgebreidere uitleg geven maar doe komt dan vanavond als ik thuis ben en een toetsenbord heb :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:06

Nyncke schreef:
Aan de hand van wat schriftelijke informatie op een forum met zekerheid te durven stellen dat de TS géén diabetes heeft, vind ik nogal gewaagd!

TS, de hele dag een dorstgevoel blijven houden ondanks genoeg/veel drinken, is in ieder geval niet "normaal". Je kunt het natuurlijk best een dagje proberen met alleen water, maar als je diezelfde dag al geen verschil merkt, zou ik zeker niet te lang wachten om even langs de huisarts te lopen. Zeker als je zelf al hebt opgemerkt dat je ook andere symptomen van diabetes vertoont. Een urinetestje bijvoorbeeld is zo gebeurd (dat zal je huisarts zelf voorstellen als je jouw verhaal vertelt!) en dan heb je in ieder geval iets meer zekerheid.

op basis van die zelfde informatie zonder studies TS bang maken dat ze het WEL heeft vind ik nog gewaagder.

Als je 1.5l frisdrank (multivruchten is frisdrank, dat is minstens zo ongezond en evenveel suikers enz) en koffie is niet abnormaal dat je dorst houdt. :+ Drink na het sporten idd maar eens water ipv frisdrank. Heb je echt even wat suiker nodig, drink dan een sportdrankje. :) Daar zitten in sommige ook elektrolyten in. Ook veel suikers, maar ook nuttige dingen voor na het sporten. Moet je wel even uitzoeken welke sportdranken daadwerkelijk goed zijn voor sporters. ;)
Ik meen dat aquarius en AA drink bv veel door topsporters gedronken wordt..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:11

.....maar omdat het vocht van de koffie sneller je lichaam verlaat, heb je er minder lang plezier van.
Waar een glas water laten wij zeggen een uur lang maakt dat je voldoende vocht aan boord hebt -
zul je na een even groot glas koffie sneller jezelf weer moeten "drenken". (Wat over de dag verspreid wel aantikt.)

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:30

Hier spreekt een diabeet, en dus een ervaringsdeskundige.

Bij diabetes zijn de symptomen vreeeeselijke dorst, vreselijk moe, vreselijk veel plassen en hard afvallen.

Bij vreselijke dorst bedoel ik echt gekmakende dorst. Ik kon destijds wel een pak leegdrinken, en een kwartier erna nog dorst hebben. Het ging níet over. Ook in de nacht zette ik een glas water naast mn bed, werd elke paar uur met een kurkdroge mond wakker. Dus zo'n dorst.

Bij vreselijk moe bedoel ik zo moe dat je amper nog energie hebt. Als ik naar huis fietste van mijn werk, voelde ik me een soort astma-patient, zo weinig kracht dat ik in mijn lijf had.

Door dat vele drinken moet je veel plassen, maar eigenlijk werkt het bij diabetes andersom. Bij diabetes (type 1) is de bloedsuikerspiegel in je bloed te hoog (je maakt geen insuline meer aan die dat normaal gesproken zou regelen). Je lichaam wil de balans op een andere manier herstellen en laat je nieren extra hard werken om van de vele suikers in je bloed af te komen. Via je urine dus. Dat harde werken van je nieren onttrekt dus veel vocht aan je lichaam, en daardoor krijg je dorst.

Drink je producten waar veel suiker in zit, dan maak je het alleen erger. Je geeft je lichaam alleen maar meer suiker, en je lichaam moet alleen maar harder werken om ervan af te komen. (Ik deed dat ook toen ik nog niet wist dat ik ziek was hoor. Emmers cola, goeiedag ik werd er alleen maar beroerder van).

En oja het afvallen. Dat komt doordat de suiker (glucose) in je bloedbaan niet je spiercellen in kan. Daar zorgt insuline namelijk voor, maar dat ontbreekt dus. De suikers zwerven in je bloedbaan, maar je spiercellen hebben dus geen voedingsstof (geen suiker) om energie te maken. Kortom, je vetreserves worden aangesproken. Ik viel in drie weken tijd af van mijn normale 55 naar 50 kg, en ik maar denken wat een mooi strak buikje ik had. Ik was gewoon veel te dun!

Ik wil je met bovenstaand verhaal echt echt echt niet bang maken. Maar het is wel het echte verhaal van de symptomen van diabetes. Als je je herkent in bovenstaande, ga dan naar de dokter. Herken je je er niet in, dan eet je misschien erg zout of is veel drinken een gewoonte geworden. Met bovenstaande klachten blijven rondlopen heeft geen zin want dat is uitstel. Je wordt alleen maar zieker. Ik had trouwens een enorm toffe dokter, want ook voor mij was het natuurlijk ff schrikken, hoewel het bij mij in de familie zit (ook dat kun je je afvragen). Hij zei: 'meid, jij gaat je in een paar weken zoooo veel beter voelen'. En hij had hartstikke gelijk, ondanks dat ik vanaf toen natuurlijk insuline moest gaan spuiten. Maar diabetes heeft mij heel veel gebracht. Ik weet inmiddels zoveel meer van mijn eigen lijf, van wat nu écht gezond eten is en wat veel sporten goed voor je is! Het klinkt krom, maar diabetes heeft mij enorm veel goeds gebracht.