Verlatingsangst, wat moet ik ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 23:08

Aria_zz schreef:
Lijkt me behoorlijk eng om te doen. Maar weet ook niet precies hoe het werkt.
Heb er idd al veel goede verhalen over gelezen. Wie weet helpt het he, Ts!
Vraag me wel af of het helpt als je niet precies weet waar het trauma vandaan komt?

Ik heb EMDR destijds als vrij heftig ervaren, maar ik ben er (wat betreft mijn ptss) wel beter uit gekomen. Als je, zoals je aangaf, na gesprekken nog niet uit kan vinden waar de angst vandaan komt, is EMDR misschien wel een optie voor jou inderdaad. Het idee voorleggen bij een therapeut kan altijd! :)

Sinds vanavond ervaar ik zelf wel meer angstgevoelens.. mijn vriend heeft inmiddels al 2 dagen niks meer van zich laten horen en maandag was hij ook al heel kortaf tegen mij.. dat doet de verlatingsangst voor mijn gevoel wel meer aanwakkeren. :(
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 06-08-14 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Re: Verlatingsangst, wat moet ik ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:10

Zal ik doen na de vakantie, ik denk dat ik dan nog wel eens eens gesprekje kan gebruiken haha.
Fijn dat het geholpen heeft Ts, maar niet genoeg om er volledig over te raken dus?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 23:12

Aria_zz schreef:
Zal ik doen na de vakantie, ik denk dat ik dan nog wel eens eens gesprekje kan gebruiken haha.
Fijn dat het geholpen heeft Ts, maar niet genoeg om er volledig over te raken dus?

Nou wat betreft mijn ptss heeft het wel degelijk geholpen. Ik heb alleen zo het idee dat het trauma en mijn verlatingsangst los van elkaar staan.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:17

Oh zo, oké ja, dan is je verlatingsangst idd niet opgelost zo. Mensen zitten raar in elkaar haha.
Ik hoop voor je dat die verlatingsangst toch zijn plaats vind. Want eerlijk, ik geloof niet dat je daar vanaf raakt. Dat zit zo diep in een mens. Maar er mee leren omgaan, en goed om gaan, kan wel, daar ben ik zeker van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:49

Citaat:
Sinds vanavond ervaar ik zelf wel meer angstgevoelens.. mijn vriend heeft inmiddels al 2 dagen niks meer van zich laten horen en maandag was hij ook al heel kortaf tegen mij.. dat doet de verlatingsangst voor mijn gevoel wel meer aanwakkeren. :(

Naar hoor Fairytales!
Er zijn natuurlijk allerlei onschuldige verklaringen mogelijk - maar het is en blijft balen dat jij je nu rotter gaat voelen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:55

Aria_zz schreef:
Oh zo, oké ja, dan is je verlatingsangst idd niet opgelost zo. Mensen zitten raar in elkaar haha.
Ik hoop voor je dat die verlatingsangst toch zijn plaats vind. Want eerlijk, ik geloof niet dat je daar vanaf raakt. Dat zit zo diep in een mens. Maar er mee leren omgaan, en goed om gaan, kan wel, daar ben ik zeker van.

Ik denk eerder: wat je niet kwijt kunt raken, is dat je als mens de behoefte hebt om op een of andere manier bij een groep te horen.
Een variant op dat kleine kinderen moeten *leren* dat mamma ze "achterlaat" op de crèche of kleuterschool - maar dat ze heus terug komt.

Voor sommige mensen blijft dat heel pijnlijk, ook al weet je rationeel heel goed "dat je niet verbannen bent", dat iemand heus wel meestal terugkeert.
En dan zijn technieken zoals emdr erg zinnig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:27

Janneke,
Dat is veel beter uitgelegd dan wat ik zo klungelig omschreef ;)