En nu ben ik het echt helemaal zat... rotgebit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: En nu ben ik het echt helemaal zat... rotgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:22

Geloof me, eruit halen stelt weinig voor := Alleen de gehemelteprik is vervelend, maar het echte trekken is met 5 tot 10 minuten per kant gebeurd! Ik wist niet wat me overkwam de eerste keer. Binnen 5 minuten stond ik buiten verdwaasd om me heen te kijken omdat het zo snel ging :')

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:23

Ik heb ook altijd een zwak gebit gehad en door een ongeluk waarna ik veel AB heb gekregen en een aandoening aan mijn hypofyse braken de stukken overal af. Ik ben toendertijd geopereerd door de kaakchirurg en ben naar hem teruggegaan, hij had toen gezegd dat ik altijd bij hem terug kon komen mocht ik alles eruit willen.
Hij heeft alles geregeld met de verzekering en mijn tanden en kiezen getrokken, ruim een jaar daarna heeft hij bij mij implantaten gezet, vier boven en twee beneden en dat viel me reuze mee, ook het trekken trouwens.
Ik heb nu een klikgebit en ben zooo blij!
Inderdaad moet je erg stevig in je schoenen staan want tandartsen trekken niet graag je gebit!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:24

Hier op mijn 12 een ongeluk gehad waarbij mijn voortanden zwaar beschadigd zijn. Mijn toenmalige tandarts vond dat je best zenuwbehandelingen/wortelkanaal en terugplaatsen kon doen zonder verdoving met als gevolg een flinke tandarts fobie.

Op mijn 26 (na heel wat gedoe, zwarte voortanden, halve voortand meerdere kiezen beschadigd) ben ik een 9 maanden lang elke week bijeen hele leuke tandarts geweest. Toen ongeveer alle kiezen wortelkanaalbehandeling, paar wortelpunten eruit (viel reuze mee trouwens!), voortanden bijgeslepen enz. Die heeft mijn gebit dus flink gerestaureerd en ik heb nu 6 voortanden in een (vaste) brug. Maar sindsdien durf ik niet meer, omdat ik grote angst heb dat ik weer zoveel dingen moet.

Sowieso wil ik voor elk ding meer dan kijken een verdoving :P Maar achterin kan ik niet verdoofd omdat ik daar raar op reageer (kan dan een week mijn mond niet open doen). Ik zou ook graag alles eruit willen en implantaten, maar dat zou ik dan zelf moeten betalen volgens de verzekering :O

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:25

ik ben altijd zo bang dat een kunstgebit zo opvalt. Laatst waren de tanden van mijn vader getrokken, hij krijgt implantaten maar heeft nu een gebitje (zo een met een gehemelte waardoor ie lekker slist) Maar dan ga je ineens letten op andere en bij sommige valt het dan ineens heel erg op, sommige niet hoor die zijn echt goed gemaakt en aangepast aan de persoon zelf. Maar dat vind ik dan wel errug spannend hoor

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:29

Met een gebit laten maken moet je heel duidelijk zeggen wat je wel en vooral niet wilt.
Ze wilden mij een paar gele tanden aansmeren want dat was natuurlijker dus ik zeg hallo, ik loop al jaren met een bouwval in mijn mond dus wil mooie tanden. Ik heb echt geen tegeltjeswit maar dat gele ging me te ver. Ik heb geen verhemelte nu maar toen ik het wel had sliste ik ook niet hoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:30

Het viel bij mij niet op hoor. Maar ik heb sowieso geen grote tanden en mijn bovenlip valt redelijk over mijn tanden heen wanneer ik praat.
Maar toen hij zo los zat moest ik wel uitkijken met praten of lachen dat hij niet omlaag klapte :')

En qua kleur matchen ze het met je ondergebit of de tanden die nog wel zitten, dus dan valt het niet op. Bij mij zie je absoluut geen kleurverschil!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:34

Na je 25 is poetsen niet meer genoeg en moet je ook stokeren of flossen. Ik ken eerlijk gezegd alleen maar mensen die een kunstgebit vreselijk vinden, mijn moeder wilde al een kunstgebit sinds ze 40 was of zo, op haar 63e heeft ze er dan eindelijk één gekregen en nu verteld ze me élke keer dat ik er ben dat ze wilde dat ze haar eigen tanden nog had (en blij is dat al die tandartsen hebben gezegd dat ze niet gingen trekken). De prothese uit is een afschuwelijk gevoel volgens haar (geen tanden om op elkaar te zetten natuurlijk). En elke ochtend moet ze kokhalzen omdat het gebit zo ver achterin haar mond zit (ze is nogal kokhalsgevoelig).

Ik dacht ook altijd dat ik een slecht gebit had maar sinds ik goede poets/stoker/flosinstructie heb gehad en me daar ook aan houdt (ik zal wel moeten want mijn schatje is tandarts) heb ik alleen nog maar bijwerk-werk (zoals vervangingen) gehad. En dat terwijl ál mijn kiezen en de meeste tanden gevuld zijn.

Een implantaat is natuurlijk handig en fijn, maar die zijn heel wat duurder dan kronen én ook die moet je héél goed schoonhouden wil het niet gaan ontsteken en dus moet je alsnog poetsen, flossen, rageren. Bedenk trouwens ook dat een kaak zonder tanden zal slinken, het bot neemt in volume af. Dat betekent dat de kaakchirurg aan botopbouw zal moeten doen om de zoveel jaar om überhaupt een prothese in te kunnen. Dat zijn hele operaties waardoor je even uit de running bent, dus ik zou er maar niet op rekenen dat je met een kunstgebit veel goedkoper uit bent....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:40

dito schreef:
ik ben altijd zo bang dat een kunstgebit zo opvalt. Laatst waren de tanden van mijn vader getrokken, hij krijgt implantaten maar heeft nu een gebitje (zo een met een gehemelte waardoor ie lekker slist) Maar dan ga je ineens letten op andere en bij sommige valt het dan ineens heel erg op, sommige niet hoor die zijn echt goed gemaakt en aangepast aan de persoon zelf. Maar dat vind ik dan wel errug spannend hoor

Sliste alleen de eerste 2 dagen. Daarna niet meer. En inderdaad niet te witte tanden of te gele tanden aan laten smeren.

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:41

Nou ik ben dolgelukkig met mijn klikgebit! Hij is veel kleiner en lichter dan mijn vorige gebit en met implantaten nog geen last gehad. Er was trouwens geen redding meer aan aan mijn eigen gebit. Ik heb geen pijn meer en als er iets aan zou zijn geef ik het af en ga het daarna weer ophalen :D

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:50

Mijn man heeft ook een slecht gebit. Regelmatig bij de tandarts geweest,wortelkanaalbehandelingen etc. Hij is nu onder behandeling bij een speciale praktijk, bijna klaar. Hij heeft nu facings boven en beneden. Nu nog een aantal kronen en dan klaar. Pijn is weg,alles zit goed. Ziet er mooi uit.
Je ziet geen verschil met een gewoon gebit. Hij heeft een een uitgebreide tandverzekering,tot 1000 euro. Hij heeft het verspreid gedaan over 3 jaar.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:54

hier ook 1 met een rotgebit..
mis sowieso al 2 tanden, das gelukkig geen probleem omdat m'n mond klein genoeg is :o
maar dan krijg je te horen dat er een tand in je gehemelte zit ;(
dus naar de kaakchirurg, 6 prikken (auww) 3 melktanden trekken en een kanaal gemaakt naar die tand..
en daarna werd er spul (soort hard wordende kauwgom) in gedaan, want de wond moest open blijven.
Thuis bleef het maar bloeden en het begon pijn te doen omdat de verdoving aan het uitwerken was..paps ziekenhuis weer gebeld omdat we gehoord hadden dat vrienden pijnstillers hadden gekregen, maar nee, kreeg ik niet..ik moest het maar doen met een kinder aspirine..jaja.gewone aspirine genomen hoor!
En er werd verteld dat ik de wond dicht moest drukken, dat was ons niet eens verteld!
na een paar dagen ging het erg stinken, dus hup weer terug...werd dat spul eruit getrokken..en dat deed pijn! net alsof je hersens eruit worden getrokken zegt mijn tandarts (had dat zelf ook)
Dus moest ik zelf suikerloze kauwgom kopen en dat in die open wond doen...nou 1 ding...das echt niet fijn!
Veel last gehad met eten en ook met praten, want als je praat gaat je tong tegen je gehemelte, en die van mij kwam dus heel de tijd tegen die open wond..
maar gelukkig kwam na een tijdje de tand door en is die nu verbonden met m'n beugel..nu hopen dat het over een tijdje helemaal recht en mooi is!

TS, wat een vervelend verhaal ook!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:51

sallandval schreef:
Een implantaat is natuurlijk handig en fijn, maar die zijn heel wat duurder dan kronen én ook die moet je héél goed schoonhouden wil het niet gaan ontsteken en dus moet je alsnog poetsen, flossen, rageren. Bedenk trouwens ook dat een kaak zonder tanden zal slinken, het bot neemt in volume af. Dat betekent dat de kaakchirurg aan botopbouw zal moeten doen om de zoveel jaar om überhaupt een prothese in te kunnen. Dat zijn hele operaties waardoor je even uit de running bent, dus ik zou er maar niet op rekenen dat je met een kunstgebit veel goedkoper uit bent....

De botopbouw hoeft in de meeste gevallen maar één keer, aldus mijn kaakchirurg. Ja, er zijn wel gevallen waarbij het soms nog een keer moet, maar dat is sporadisch. Ik moet wel ieder jaar op controle :)
De operaties vallen op zich ook wel mee. Ik was na anderhalve dag alweer aan het werk. Overigens was ik niet onder narcose tijdens de operatie. Het duurde ook maar anderhalf uur. Het voelt wel even alsof je met je hoofd tussen een bankschroef hebt gezeten, maar met pijnstillers ging het snel alweer goed en na een week zag je er niets meer van. Vloeibaar eten was bij mij ook nagenoeg niet nodig. Na een dag of 2 had ik al in de gaten dat je gewoon op brood etc kunt sabbelen en na 4 dagen at ik alweer met de pot mee :+
Goedkoop is het niet nee, dus informeer wel eerst goed bij je verzekering en laat bij medische noodzaak ook je tandarts bijspringen met adviseren richting je verzekering.
Mijn tandarts noemt het altijd een kapitale glimlach, letterlijk :D

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:18

Het trekken is ook gewoon onder plaatselijke verdoving gedaan, eerst de kiezen onder en boven, dus gelijk gebit erop met alleen kiezen enna drie weken mijn tanden, toen hele gebit erop.
Implantaten ook plaatselijk en stond met drie kwartier buiten.
goed gekoeld en net als met het trekken geen zwelling en ook geen pijn.
Na drie maanden de opbouw op implantaten, gebit aangepast en kon het gelijk in. Heb nu sinds drie maanden een klikgebit erop. De KC zei dat ik goede kaken had ervoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:30

chanicha, dan had jij waarschijnlijk ook geen nieuwe botopbouw nodig? Want daarom moesten bij mij de implantaten zeker 6 maanden aanhechten (en dat werd uiteindelijk 9 maanden).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:33

Mijn schoonzus was halverwege de 30 en hét spuugzat. Alles is eruit nu en een kunstgebit. Helaas geen geld voor een mooi klikgeval dus ze heeft een kukident gebit maar ooo wat is het het waard! Ze is een heel ander mens zo, ze kan tenminste weer breeduit lachen!

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:37

Cayenne schreef:
chanicha, dan had jij waarschijnlijk ook geen nieuwe botopbouw nodig? Want daarom moesten bij mij de implantaten zeker 6 maanden aanhechten (en dat werd uiteindelijk 9 maanden).

nee Cayenne gelukkig niet! Heb acht jaar geleden een zware operatie aan mijn kaken gehad en dat vond ik eigenlijk wel genoeg! Maar daar heb ik natuurlijk niks over te zeggen als het anders was.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:43

Bij mij is alles.....boven en onder......er in 1 x uitgehaald terwijl ik sliep _/-\o_
Mijn tandarts heeft alles geregeld voor me......maar mijn gebit was dan ook reddeloos verloren.
Kwam door pure angst.
Doordat ik altijd wel ernstig goed poetste waren veel van mijn kiezen nog prima.
Alleen mijn voortanden waren helemaal poreus geboord en ik mistte een aantal kiezen.
Mijn tandvlees zou voor een deel weg gesneden moeten worden en mijn gebit zou alleen maar nog veel gevoeliger worden. Ik had al zeker 4 jaar geen ijsje kunnen eten.
Dat in combinatie met mijn angst maakte dat alles er gewoon uit kon.
Ik vond het nog een heel proces hoor.
Je krijgt je gebit en dan gaat je kaak slinken waardoor je gebit los gaat zitten.
Vervolgens krijg je allerlei drukpunten waardoor je continu terug moet.
Je bent er wel een half jaartje druk mee hoor.
Maar weet je wat het lekkerst is????

Ik kan nu een slok koffie nemen die echt heet is nog en gelijk daar achteraan gewoon in een ijsje bijten _/-\o_ _/-\o_
Nooit geen ontstekingen meer, nooit geen kiespijn meer (dat kan echt vreselijk pijn doen)

Als ik alles van tevoren had geweten dan was mijn keuze niet anders geweest!!!
Ok, het is geen echt gebit en dingen zijn wel anders ineens maar het is het allemaal waard :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:03

Ik heb vanmiddag een uur bij de tandarts gezeten. Mijn kies is opnieuw gevuld, door de ontsteking is hij nog zwak. Als de ontsteking eruit is moet ik een kroon. Ik hoorde trouwens voor de eerste keer in mijn leven dat nadat ik een wortelkanaalbehandeling heb gehad een half jaar erna een kroon moet. Al met al kunnen ze niet exact achterhalen waarom ik een zwak gebit heb.

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:44

Quartel ik heb zelf een dremel gekocht bij de Action. Als ik drukpunten had ging ik ze zelf te lijf.

vervelend TS en een dure grap!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:52

chanicha schreef:
Quartel ik heb zelf een dremel gekocht bij de Action. Als ik drukpunten had ging ik ze zelf te lijf.

vervelend TS en een dure grap!

Wat is een dremel dan?? :')
Zegt me echt niks.
Ik ging dagelijks terug om het ding aan te laten passen.
Inmiddels heb ik dat allemaal achter de rug en heb gezworen er de eerste 2-3 jaar zeker niet meer heen te gaan :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 22:54

Volgens de tandarts valt dit onder de garantie.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:56

Je betaald alleen je eigen risico.......de rest is voor de verzekering.
Tenminste.......als de kaakchirurg het medisch noodzakelijk vind, anders niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 23:01

Kaakchirurg is kosten verzekering, ik ben aanvullend verzekerd. Maar omdat dit binnen 2 weken is gebeurd hoef ik de kosten van de vulling enzo niet te betalen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:12

Jeetje zeg als ik jou was zou ik alles eruit laten halen. Wat een ellende en pijn in je mond is vreseelijk

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:17

Een dremel is net zoiets als wat een pedicure gebruikt om je nagels af te vijlen maar dan iets sterker. Ideaal, ben nog niet een keer terug geweest.
ik ga geen hele verbouwingen doen aan mijn gebit maar je voelt zelf precies waar het zeer doet en vaak is een milimeter al voldoende.