Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:17

@quartel:

Daar zijn heel veel verschillende methodes voor en soms moet je op zoek naar een alternatief.

Dit zoek ik dagelijks uit voor instellingen, das onderdeel van mijn werk (apotheker), zomaar alles vermalen kan en mag echt niet.
In sommige gevallen is het echt 'gevaarlijk'. Denk bijvoorbeeld aan Depakine Chrono bij epilepsie...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:17

_JTM schreef:
Zo, jullie zijn er vroeg bij :)!

@ Suzanne F.: Ik heb al verschillende soorten drank geprobeerd, melk, water, ranja, ijsthee. Werkt helaas voor mij niet.

Dit zijn allemaal 'dunne' dranken. Bij mij helpt drinkyoghurt ook omdat deze dikker en stroperiger is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:18

Yucca schreef:
_JTM schreef:
Zo, jullie zijn er vroeg bij :)!

@ Suzanne F.: Ik heb al verschillende soorten drank geprobeerd, melk, water, ranja, ijsthee. Werkt helaas voor mij niet.

Dit zijn allemaal 'dunne' dranken. Bij mij helpt drinkyoghurt ook omdat deze dikker en stroperiger is.

:j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:19

Eerst gooide ik m'n hoofd naar achteren, maar nadat ik daardoor bijna gestikt ben in een vitamine pil doe ik dat niet meer :+
Het gaat het beste als je de pil in je mond in je slok drinken laat zweven en dan in één keer doorslikt. Dan raakt de pil je nergens :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:19

als je ze oplost door je drinken, met een rietje drinken! dan proef je het véél minder!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:21

Ik ben ook een hele slechte pillenslikker. Heb jaren moeite gehad met een simpele anticonceptiepil... Nu moet ik inmiddels dagelijks verschillende pillen slikken, en het went. Het gaat nu makkelijker dan vroeger. Voor mij helpt het om met een dikkere vloeistof door te slikken. Bijvoorbeeld drinkyoghurt, gewone yoghurt/vla. Maar bijv ook brinta oid. Dan gaat het gewoon mee. Wel even opletten inderdaad of je medicatie problemen geeft met zuivelproducten, of wat je dan ook gebruikt met innemen.
En het is inderdaad zo dat niet alle medicatie zomaar fijn mag maken, het kan de werking veranderen. Hoeft soms niet perse een probleem te zijn, maar doe dat in overleg met de huisarts/apotheker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:21

quartel schreef:
Ik ben bang dat ik er ervaring genoeg mee heb om te weten dat dat dus wel kan.

En een beetje normaal reageren misstaat echt niet hoor!

Ehhh ik heb gereguleerde afgifte morfine tabletten gehad en die mag je geeneens innemen als deze (per ongeluk) kapot zijn gegaan.
Dat staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing omdat anders de hoeveelheid in 1 x in je lichaam komt ipv langzaam.

Veel tabletten zijn met gereguleerde/vertraagde afgifte en dit is fijn zodat er minder vaak geslikt hoeft te worden en het middel langzaam over een dag vrijkomt.

Citaat:
Tabletten met gereguleerde afgifte:

De tabletten moeten in zijn geheel via de mond worden ingenomen. Het zijn tabletten met gereguleerde afgifte. Deze lossen langzaam in het maagdarmkanaal op, waardoor het werkzame bestanddeel geleidelijk in het bloed wordt opgenomen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:22

Ohhh ik weet precies hoe je je voelt. Ik was enorm bang om pillen door te slikken, heb mijn ouders er vroeger mee tot wanhoop gedreven (ze deden het uiteindelijk als poeder door de chocomel).

Mijn oplossing, waarmee ik uiteindelijk die angst ben kwijt geraakt: de pil 'verpakken' in een dikke laag Nutella :D smaakt goed, je kan het even in je mond houden zonder de pil te proeven/voelen, glijdt makkelijk en slikt zo weg.
Evt eerst oefenen met m&m's in de pasta.

Succes!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:25

Het is al een paar keer voorbij gekomen en in het ziekenhuis deden wij dat ook zo bij mensen die moeilijk pillen slikken, dikkere vloeistoffen, vla ,yoghurt, en ook appelmoes wil wel helpen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:27

Slikken met water lukt mij ook niet, ook kleine pilletjes vind ik dan best moeilijk.
Ik neem altijd een lepel yoghurt, daar druk ik de pil in en dat hap ik dan door. Dat gaat bij mij eigenlijk altijd goed, ook met grote pillen. Met drinkyoghurt gaat bij mij ook beter dan met water.

Op het moment dat je slikt, moet je opletten dat je je strottenhoofd niet samenknijpt, want dan wil die pil er juist niet doorheen. Je moet er zo weinig mogelijk 'op slikken', maar zo'n pil a.h.w. meer naar beneden laten glijden dan dat je hem met je slikspieren doorslikt. Want hoe stijver je slikt, hoe nauwer je slikopening wordt.

Jeskim

Re: Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:31

Het zit waarschijnlijk wel wat tussen je oren, want een hap eten kun je ook gewoon doorslikken. Maar goed daar is je probleem niet mee verholpen, al zou het goed zijn je dat te bedenken als je een pil door moet slikken.
Ik nam vroeger vaak de pillen in met behulp van een lepel vla of yoghurt, dat ging het beste.
Niet te veel bij nadenken, ook heel moeilijk, en niet je hoofd achterover gooien, dat sluit de boel juist af.
Ik had er zelf ook altijd veel moeite mee, en soms nog wel met die grote ronde pijnstillers, koop nu altijd panadol, die zijn langwerpig. Maar voor de rest kan ik nu vrij veel doorslikken, dus met oefenen moet er verbetering in komen!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:36

Hier nog een ontzettende moeilijke pillen slikker :+

Gooi een pil altijd zo ver mogelijk achter in mijn keel, slikken en een heleboel water er achteraan en dan lukt het enigszins.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:36

Ik doe altijd eerst een grote slok water in mn mond, dan hoofd achterover, pillen in mn mond gooien en alles in 1x doorslikken, kan zo ook wel 4 tegelijk doorslikken. Als ik de pil eerst in mn mond doe blijft ie een soort van aan mn tong plakken en ik wil ze liever niet proeven O:)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:39

Ik ben zelfs gestopt met de pil omdat ik ze niet weg kreeg, thank god voor de nuvaring.
Toen ik voor mijn bevalling oogenomen was om me in te laten leiden moest ik daarvoor ook tabletten slikken.
Terwijl ik ze moest slikken lag ik ter controle aan een ctg die de hartslag van mijn meisje en mij bijhield op een scherm.
Toen ik de pillen zag ging mijn hartslag al omhoog en tijdens het slikken zat ik rond de 170, toen besefte ik dat het vooral tussen mijn oren zat.
In de 4 dagen erna moest ik vanwege mijn keizersnee veel medicijnen slikken en hoe vaker ik het deed hoe makkelijker het werd.
De meeste pillen zijn nu geen probleem meer, alleen de hele grote gaan nog niet en ze moeten wel glad zijn aan de buitenkant, dus niet zoals een paracetamol.
Bij mij werkt voor op de tong leggen ook veel beter als achterop, als ik dat doe moet ik sowieso al kokhalzen.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:41

Zoals SummerRemedy het doet doe ik het ook, dan hoef je die vieze smaak niet te proeven!

Wat je kunt proberen is de medicijnen in te nemen met appelmoes, ik las ergens dat het een capsule was. Deze mag je ook openen en door de appelmoes roeren..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:42

Niet achterop je tong leggen idd! Daar ga je juist van kokhalzen. Gewoon in je mondstoppen, hap water de bij en slikken.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:03

Hier ook een dramatische pillenslikker. Zit puur tussen de oren, maar het lukt me al jaren niet om dat van me af te zetten.
Het enige waarmee ik pillen in kan nemen is in de appelmoes. Gewoon een eetlepel appelmoes, daar de pil induwen dat ie helemaal onder zit en dan kan ik m zonder problemen doorslikken. En (tja en ook dat zit denk ik tussen de oren :D ) het gaat ook alléén met appelmoes, niet met vla of yoghurt ofzo.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:06

Bedankt voor al jullie reacties! Heb al een hoop dingen voorbij zien komen waar ik zelf niet op gekomen was, ga ik eens uitproberen! Vooral pillen met een vieze smaak zijn het ergst en daar sla ik ook altijd 'dicht', ik wéét dat het vies smaakt als het oplost, ze zijn wat stroever en groter als 'de pil' en dan gaat het fout.
Toch eens een keer met vla, yoghurt of appelmoes oid proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:12

Het word echt makkelijker als je het vaker doet :j Ik kon vroeger ook echt niks wegkrijgen en tegenwoordig zit ik elke dag aan en stuk of 8 pillen, en dat gaat probleemloos :)
Ik slik ze met drinkontbijt (van HERO, zonder zuivel, omdat dat soms de werking beïnvloed) dat is wat dikker en heeft een sterke smaak, waardoor je de pillen nauwelijks voelt/proeft.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:17

Vooral je hoofd niet achterover doen, pil niet te ver achter op je tong leggen en wegdrinken met bijvoorbeeld melk (is iets dikker). Dan lukt het bij mij een stuk makkelijker!

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:19

Ik krijg pillen ook bijna niet weg, een simpele aspirine heb ik al moeite mee. Ik pak meestal een lepel vol met appelmoes, en druk daar de pil in. Zo slik ik het zo weg! (:

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:21

Ik slik zowel grote als kleine zonder moeite. Ik kan juist geen drank medicijnen nemen.. :')

Hoe ik het doe, midden of op 'puntje' van mijn tong leggen, maar op een manier dat het niet op mijn tong blijft 'haken' en vervolgens 'smelt', daarna beetje drinken erbij en zo naar achter gooien.
Slik soms ook 2 pillen tegelijkertijd. Zelfde manier. Geen moeite mee zolang het niet smelt zegmaar, dan geeft het smaak af en dan kan ik niet meer slikken. :')

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:21

@cruesli : volgensmij hou jij gewoon teveel van appelmoes :D

ik kan pillen makkelijk slikken, ik heb zelfs paracetemol in mijn tas en op me kamer omdat ik nogal eens last kan hebben van buikpijn in de maandelijkse periodes.

ik doe: glas water, pil, en mezelf heb ik nodig. Doe die pil zo snel mogelijk in me mond ik gooi hem gewoon acherover. Hy zoekt het maar uit waar hy beland en heel snel een slok water erachteraan puur omdat ik door de smaak van paracetemol bijna moet kotsen :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:22

ik ben ook een moeilijke pillenslikker. Wat ik doe als 'psychologische trucjes' :+ is als de pil + water in mijn mond is, mijn glas water al aan mijn lippen zetten. Daardoor slik ik sneller mijn pil in, omdat er al een volgende slok aankomt, zogezegd. Iets anders wat ik soms doe, is kauwen, niet op de pil maar op het onbestaande voedsel in mijn mond :') hierdoor heb ik meer het gevoel dat ik aan het eten ben, en dan kan ik uiteraard wel slikken, dus ook die pil.
En als ze geen beschermlaagje hebben, kauw ik er meestal gewoon op, dat is nog het snelste :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:22

Jeskim schreef:
Het zit waarschijnlijk wel wat tussen je oren, want een hap eten kun je ook gewoon doorslikken.

Dat zei m'n moeder ook altijd, alleen kauw ik altijd mijn eten zo fijn als maar kan :Y) Maar het is idd iets dat tussen je oren zit.

Mij heeft het geholpen me bewust te zijn van wat ik doe als het mis gaat. Wat jij ook omschrijft ts, je duwt je tong naar boven en blokkeert je keel. Mij heeft het geholpen om te proberen bewust tegen die beweging in te gaan. Dus juist niet niet-nadenken, maar juist heel bewust je spieren te proberen te controleren. Daarbij in je hoofd houden dat het onzin is dat het fysiek niet kan en je gewoon tegen je reflex kan in werken. Bij mij werkt het dan ook beter om niet te gehaast die pil achterover te willen gooien, maar eerder juist een grote slok nemen en de pil idd heel even in je mond houden, voordat je een bewuste gecontroleerde slikpoging doet :P