Mag ik naar een angsttandarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:11

Wat vervelend dat er zo veel mensen met zo'n enorme angst voor de tandarts zitten! Ik was me er niet van bewust dat zo veel mensen bijvoorbeeld narcose nodig hebben om zich te laten behandelen.
Beetje off topic misschien, maar mag ik vragen of er voor jullie geen mogelijkheden zijn om echt de angst weg te nemen, in plaats van deze te "ontwijken" met narcose etc? Met therapie of training ofzo? Zijn jullie áltijd bang voor de tandarts of alleen wanneer je weet dat je bijv. een wortelkanaal moet? En als de ingreep pijnlijk is werkt de tandarst toch sowieso met verdoving, dacht ik?

Anoniem

Re: Mag ik naar een angsttandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:16

Mijn zenuwen liggen niet goed in mijn mond. Waardoor ik telkens schokken krijg, als verdoving word ingespoten. Plus mijn vorige tandarts heeft mijn gebit verpest. En laatste keer kregen ze mijn kies niet eens verdoofd. En sinds dien is angst bij mij enorm.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:21

Nee zoals je kunt lezen ben ik ook bij een angst tandarts eerst geweest ...om te proberen het onder controle te krijgen .Zoals je kunt lezen in beide reacties van mij kom je niet zomaar in aanmerking voor een narcose behandeling daar wordt eerst goed onderzoek naar gedaan of je niet anders te behandelen bent .gesprekken met artsen .etc etc ...Soms is de angst zo overheersend dat je daar niet meer overheen komt Teveel gebeurt in het verleden bij de tandarts .Echt het is niet zo van huhm ik ga maar eens even slapen en dan is alles gedaan :P .

Nee er gaat grondig onderzoek aan vooraf en als je helaas zo een extreem geval bent als ik dan heb je al veel geprobeerd .van accupuntuur .therapie etc etc etc....nee een angstpatient probeert eerst van alles en als dat niet lukt tja dan ga je van alles uit de weg tot je echt niet anders kunt .En soms is het onbegrip van je familie en vrienden ook erg ,Van joh ga nu maar straks is het voorbij .Ja simpel gezegd maar voor extreme patienten is een tandarts een drama en ook in het sociale leven heeft het heel veel onbegrip.Je komt niet zomaar tot een angst daar is al veel aan vooraf gegaan helaas ..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:25

Een tip voor iemand die bang/ lich angstig is. Maak een afspraak vroeg op de morgen wanneer dit mogelijk is. Dan hoef je er niet een hele dag tegenop te zien dat je heen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:26

Mijn huidige tandarts is ook angst tandarts. Alleen ik vind hem een creep.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:40

Barte ook ik weet hoe het is om extreem bang te zijn, voor mij was dit ook de laatste stap en anders was ik ook onder narcose gegaan. Echter heeft mijn ta het voor elkaar gekregen dat ik inmiddels compleet geen zenuwen meer heb. Vandaar mijn advies aan ts dat ze beter eerst kan proberen om haar angst te overwinnen, ipv gelijk onder narcose, was geen aanval op
jou, misschien had ik gemak tussen aanhalingstekens moeten zetten.

Gwahir ik was weken voor de controle al zenuwachtig, dus ik was inderdaad altijd bang en niet alleen voor een behandeling.

Ik schaamde mij voor mijn gebit. En zodra het onderwerp op een verjaardag op de ta kwam werd ik zenuwachtig, ging naar de wc om het gesprek niet te hoeven volgen.

Mijn gebit konden ze gelukkig nog redden, 5 vullingen en 2 kiezen waarvoor gevreesd werd. 1 daarvan konden ze niet behouden, de ander is geboord en gevuld, maar ze waren niet zeker of dit zou gaan lukken. Ik heb echt veel geluk gehad dat de schade zo beperkt is gebleven.
En groot voordeel ik kan sinds jaren weer met beide kanten kauwen, en ook ijs gaat nu pijnloos

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:52

Snap ik hoor Fantast ..Ik melde ook al in mijn eerste reactie bespreek eens met jou tandarts wat voor je mogelijk is ..Er zijn zoveel mogelijkheden maar eerst moet je het gesprek aandurven en ook echt aangaan En dat is de 1e stap ...Ik heb ook eerst geprobeerd om het anders op te lossen .Dus alle respect dat het je gelukt is .Ik durf nu ook de 7 tanden die ik zelf nog heb (erg he dat het zo ver gekomen is ) te laten behandelen zonder verdoving hoor dankzij deze tandarts ...Dus ik hoop de narcose niet meer te gebruiken ...maar veel mensen weten niet dat er veel mogelijk is

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:15

Zoals eerder benoemd is lachgas ook erg duur.. koste bij 300 eu. zonder behandeling.. dus alleen het spul wat je inademt..

Een andere hele goede optie voor je zou Dormicum kunnen zijn!
Is een slaapmiddel wat je via een pilletje thuis inneemt..
Je bent compleet van de wereld en slaapt daarna gewoon een paar uur lekker, eenmaal wakker herinner je je nog fragmenten maar niet helemaal helder.

Gewoon vragen aan je tandarts.. moet goed komen :)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 01:35

Vraag eens aan de angst ta hier het zit met de vergoeding. Hier werd het angst tarief gewoon vergoed uit de basisverzekering.
En een goede angstta zal er voor zorgen dat het lachgas de laatste redding is. Mocht hij je zo nu kunnen.behandelen dan zaak je waarschijnlijk worden doorverwezen

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 01:37