Napijn wortelkanaalbehandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Napijn wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:02

Als de napijn zo erg is dat je er wakker van wordt, tandarts bellen en teruggaan.
Een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan aan de zenuw, dat klopt. Maar er zit bijna altijd onder aan de punt een ontsteking in de kaak. Deze gaat niet zo een twee drie over. Op het moment dat de behandeling is gedaan wordt de oorzaak weggenomen, maar de ontsteking moet het lijf zelf wegwerken.
Dat jij zoveel pijn nu hebt is omdat er in de kaak wel nog zenuwen zitten, dus daar voel je de ontsteking nog, waarschijnlijk zeker met dichtbijten. Warm en koud niet, bijten wel. Die ontsteking is er gewoon nog, die moet vanzelf weggaan. Maar die kan wel opspelen, zeker met het warme weer op komst.

Bij ons is het de regel: de pijn moet dragelijk zijn, maar zodra je veel pijnstillers moet gaan slikken, kloppende pijn krijgt of er wakker van wordt, bellen, komen. Dan wordt de noodvulling er uit gehaald, alles schoon gemaakt en nieuwe noodvulling er op. De druk is er dan direct vanaf en jij bent weer van de pijn af.

Mijn advies: bellen, gaan :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 08:05

Net weer wakker en de pijn is iets afgezakt. Lijkt of de antibiotica al ietsje helpt, dus blijf gewoon doorslikken.
Vandaag wacht ik even af, als het morgen nog drama is bel ik de tandarts

En wel graag even het topic lezen! Deze wkb zijn niet uitgevoerd omdat er ontstekingen waren!! Maar omdat de zenuwen overprikkeld waren door het plaatsen van een brug

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:14

Bij een wkb worden wel de zenuwen uit de kies gehaald, maar niet die erboven uit de kaak. Na zon behandeling kun je daar een paar dagen napijn aanhouden, omdat die een opdonder mee hebben gekregen. Heel vervelend weet ik uit ervaring! Ook niet te lang mee blijven rondlopen, want al die pijnstillers kun je flink last van je maag van krijgen weet ik helaas ook uit ervaring!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:18

ik heb drie wkb gehad maar echt niet zoveel pijn hoor. Als de arts secuur werkt en de zenuw goed verwijdert en het kanaal goed schoonmaakt en ontsmet dan mag het niet gaan kloppen. tuurlijk je kan altijd beetje pijn hebben omdat er "gewerkt" is op die plek, maar als het echt gaat kloppen dan is het aan het ontsteken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:18

Ik heb in februari mijn eerste wortelkanaalbehandeling gehad in een kies. De zenuw was zwaar ontstoken en al aan het afsterven. De behandeling zelf zou normaal pijnvrij moeten zijn maar dat was ze bij mij op sommige momenten zeer zeker niet :)
Ze hebben de behandeling wel volledig kunnen afmaken.

Doordat ik een ontsteking had, heb ik een antibioticakuur van 5 dagen gekregen en heb voor de zekerheid de eerste dag nog pijnstilling genomen maar ik heb 0,0 napijn gehad. Het was een zaligheid dat de zenuw er uit was.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:23

pijn in je mond is vreselijk, sterkte!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:28

Ik heb onlangs in beide voortanden een WKB gehad, was echt geen pretje :n Dit ondanks dat 1 van de zenuwen al af was gestorven (jep, inclusief zwarte verkleuring.. dit ivm val op mijn gezicht := ) Ik herken de pijn die je beschrijft, waarvan mijn tandarts zei dat dit komt doordat ook de ruimte die om de tand heel ligt gemanipuleerd wordt. De tand an sich is inderdaad gevoelloos zodra de zenuw eruit is, maar dat neemt niet weg dat het een heel gevoelig gebied er omheen is hoor.

Ik zat op dat moment al op een regime van 4 x 2 paracetamol en 3 x 50 mg diclofenac in verband met een niersteen, dus op dat vlak kan ik je helaas niet helpen want ik ben geen dokter. Combi werkte wel goed tegen de tandpijn, helaas minder tegen de niersteen :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:29

ook hier zo een behandeling gehad, zwaar ontstoken kaak 2x een kuur gehad zelfs een poosje zonder vulling zodat de troepen derrie er uit kon (en dan die luchten smaak vergeet ik nooit meer zo vies).
uiteindelijk is het wel overgegaan maar nog steeds klopt die dode kies nog wel eens zelfs op de rontgen foto's is er niets te zien het is vooral vervelend en lastig maar niet meer pijnlijk .
als het echt zeer blijft doen gewoon bellen! maar houd moet het gaat wel verminderen ,afwachten hoe vervelend ook. sterkte hoor :(:)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:37

Na een wortelkanaalbehandeling is mijn kaak + bijbehoren aan de binnenkant gemiddeld anderhalf a twee weken gevoelig nog. Dus het kan best inderdaad dat je er nog behoorlijk wat last van hebt!

Vervelend is het zeker Y;(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:45

Net de tandarts gebeld en moet het gewoon nog even afwachten. Volgens de assistente kon de napijn zeker een week aanhouden.

Hoevaak mag ik de combi 500 paracetamol en 400 ibu slikken? Ik doe nu om de 6 uur, maar na een uur of 3 komt de pijn er al weer doorheen

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:54

Een tip. Mij is toen aangeraden om 1 paracetamol en 1 ibru te pakken en na 2.5 3 uur weer 1 paracetamol. Zo hou je de pijnstiller buffer op niveau

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:57

en wanneer daarna mag je weer de combi paracetamol en ibu nemen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:23

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:51

Liselot schreef:
en wanneer daarna mag je weer de combi paracetamol en ibu nemen?

bonst het nog steeds??

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:00

Wij geven altijd aan dat napijn normaal is maar het mag niet erger worden. Napijn kan nog maanden duren in bepaalde maten.

Voor nu zou ik vragen om een receptje ibu 600 bruis zakjes.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:09

genja schreef:
Het beste is even paar dagen standaard op vaste tijden pijnstillers te slikken. Bouw je een spiegel op en dan kan de pijn er niet zomaar doorheen komen.
Afhankelijk van je gewicht boven de 60 4x daags 2 paracetamol anders 3x2 en 3x1 ibuprofen 400mg en dan zou goed mogelijk verdelen over de dag.
Wat soms ook helpt ijspack tegen je kaak door de behandeling is het gebied geïrriteerd en dat verzacht vaak ook.

groetjes genja

quote mezelf even
Dus als volwassene altijd 2x paracetamol 500mg tegelijk innemen 1 is voor volwassene te weinig.
Wat een goed schema is:

paracetamol 2st om 7.00-12.00-17.00-22.00 of 7.00-15.00-22.00 als je onder 60 kg bent
en
ibuprofen 400mg om 7.00-15.00-22.00 uur
neem dit gewoon even een paar dagen standaard en kijk naar 2-3 dagen of je weer met minder kan.
Tijden kan je natuurlijk aanpassen aan je opsta naar bed ga tijden als je het maar zo goed mogelijk verdeelt.

Groetjes genja