ervaring met thuiszorg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:55

IZEP schreef:
pillow schreef:
Ik heb op dit moment ook 1 x pd thuiszorg (nieuwe heup) voor douchen kous aantrekken en aankleden. Ik kon kiezen tussen 7.00 uur of 11.30 uur. Dus weinig keus. ik heb 7.00 uur gekozen.Heb ik weinig zin om echt op te staan, dan ga ik nadien nog wat na dommelen, is beter dan dat je verplicht bent om tot 11.30 in bed te blijven.

dat is ook waardeloos zeg. mag ik nog blij zijn dat ik in ieder geval wel mijn bed uit kan. sterkte ermee pillow.hopelijk kun jij je ook weer snel zelf redden. Y;(

Ik kan mijn bed wel uit hoor en loop op krukken. Maar zonder die elastische kous mag dat eigenlijk niet. en ik kan de onderbroek, lange broek en sokken niet zelf aankrijgen.

Jessix

Re: ervaring met thuiszorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:06

Mijn oma kan dus niet zelf d'r bed uit, maar dat hebben we nu wel goed geregeld. Er komt om half 8 / 8 uur iemand om haar ontbijt klaar te maken en om haar uit bed te halen. (ze heeft van die hekken die ze niet zelf omlaag krijgt om haar bed) Pas later op de ochtend wordt ze gewassen. In de weekenden is dat inderdaad wel eens om 11 uur, maar goed.. Dan heeft ze in elk geval gegeten en kan ze zelf een beetje in huis schuifelen.

Veel is wel bespreekbaar. Uiteraard zijn er altijd bezettingsproblemen, maar over het algemeen doen ze erg hun best om het zo naar wens mogelijk te maken.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 00:11

ik weet niet zo goed wat ik er mee moet nu. misschien kan ik eens contact opnemen met het transferbureau die mij deze organisatie heeft aangeraden. ik heb echt geen idee hoe het zit met tijden van andere organisaties. wel weet ik dat er genoeg andere organisaties zijn. het feit dat het hopelijk maar voor 4 weken is houdt me alweer tegen om weer te gaan wisselen. ik heb er vrijdag al een week opzitten. moet zeggen dat de medewerksters tot nu toe wel heel lief en aardig waren. alleen vanavond was het niet zo'n succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:48

ik zou het voorval wel melden bij de organisatie, want het kan gewoon echt niet, ze horen je gewoon netjes, veilig en goed te helpen, niet afraffelen en de pleister "als het dan echt moet" wel vervangen..."vooruit dan maar weer" dat idee zeg maar, ik ben als thuiszorg medewerker een hele nare geweest voor collega's, ik was de inval, dus ik kwam overal en nergens, als ik dan tegen zaken aan liep , of info opving waaruit bleek dat een collega niet echt correct werkte, was ik de trut die aan de bel trok.
Feit is dat veel mensen niet aan de bel trekken, dingen maar op zijn beloop laten gaan etc, in jouw geval is het als het goed is een beperkte periode, hoewel vier weken lang zat is als je zo afhankelijk bent van denk ik
maar voor anderen is het chronisch...ik dacht nog al eens "ja maar ho eens, de meeste mensen die we helpen , zijn zeer kwetsbaar, daar moet je correct mee omgaan " en dan ging ik maar weer aan de bel...

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:37

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier best van schrik. Ik heb in een verpleeghuis gewerkt (revalidatie) en wij begonnen smorgens om 7 uur met iedereen uit bed halen. we stonden met zijn 4en waarvan 2 stagiare. en er zaten complexe gevallen tussen. wij hadden iedereen om voor half 10 uit bed, gewassen verzorgd etc. en wij kregen het ook zeker te horen als het niet goed was of dat het niet kon. je kan het niet maken om iemand pas om half 12 uit bed te halen. en daarnaast kan het ook echt niet dat jij de juiste zorg niet krijgt.

Persoonlijk had ik de baas gebeld en er een punt van gemaakt tot ze bij mij kwamen op het tijdstip dat ik wou en anders letterlijk als ze veel te vroeg kwamen. "ik ben niet thuis". moeten ze maar op het aangegeven tijdstip komen.

En ik heb zelf in de zorg gewerkt en ik weet dat het af en toe lastig is. maar zijn ze nu toch bedondert.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:41

ik heb contact gehad met t transferbureau, gewoon om te checken wat nu normaal is en wat niet. het schijnt wel normaal te zijn bij elke organisatie dat douchen idd enkel sochtends plaats vind omdat er savonds geen tijd voor is. balen dus dat ik me straks bij n temperatuur van boven de 30 graden dus niet even n minuutje mag afspoelen voor ik mijn bedje in moet. maar goed, ik mag dankbaar zijn dat ik idd maar tijdelijk deze hulp nodig heb. dat ik 16 uur per dag in pyama zit vond ze ook erg lang en 12.00 klaar wel erg laat. ze zouden hier zeker rekening mee houden in de toekomst bij het door verwijzen naar n thuiszorgorganisatie. haar advies was idd om het toch aan te kaarten, wat ik al had gedaan en even te wachten op n eventuele oplossing. mochten we er niet uitkomen zou ik via de huidige thuiszorg eventuele overstap kunnen maken naar een andere organisatie. de vraag is of ik al dat gedoe wel wil voor die drie weken nog. en dan nog de vraag wat ik er voor terug krijg. heb wel te doen met de mensen die hier de rest van hun leven afhankelijk van zijn. Y;(

gelukkig is bokt er nog, dat lucht n beetje op. :*

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:38

Het ligt ook niet helemaal alleen aan de thuiszorg maar ook hoe groot jouw indicatie is. Dat bepaalt hoe lang wij zorg mogen verlenen. Dus als je twee keer op een dag wilt douchen kost dat meer tijd.

Echter werk ik zelf dus ook in de thuiszorg. In principe is er veel mogelijk in overleg. Wij douchen ook wel mensen smiddags of savonds, net wat de mensen zelf willen.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:38

Het is echt onzin dat het normaal is dat douchen alleen 's ochtends plaats vindt, dat zeggen ze puur voor hun gemak. Ik douche zelf ook altijd 's avonds, en als wij dan een jonger persoon in zorg krijgen (vooral tijdelijk) dan maken we ruimte of plannen we een extra avond rijtje in. Als ik jou ervaring lees dan vraag ik me toch wel echt af welke organisatie en welke regio dit is, ik heb bij veel organisaties gelopen maar heb toch nergens deze ervaringen mee gemaakt. Overal alle tijd, willen altijd alles voor iedereen doen en alles is in overleg mogelijk. Is het nodig dan worden er extra collega's ingepland en extra routes gemaakt.
Ik zou toch zeker een klacht indienen, ik vind dat de mensen van deze organisatie wel op deze dingen gewezen moeten worden!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:52

Waar woon jij in vredesnaam. .. Weet ik igg dat ik daar nooit moet gaan wonen als ik zorg nodig hebt. ..

Jeetje. Je mag echt wel op je strepen staan. Als jij savonds wil douchen ipv sochtends moeten hun dat regelen. Hoe en wat is dan niet jouw probleem. Wij hebben ook wel tijdelijke extra tijd of extra routes gehad door zoiets. Geen probleem daar worden ze voor betaald vanuit jouw indicatie

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:08

Ik zou idd even de reactie van de organisatie afwachten.
Maar als er geen mogelijkheden zijn dan zou ik dus wel overstappen hoor. Kan je zeggen dat het nog maar 3 weken is, maar dat zijn dus wel 3 weken met irritatie terwijl je die kunt voorkomen.
Alles voor een goed herstel toch?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:14

@pandour4evah; Je kan een revalidatieafdeling totaal niet vergelijken met thuiszorg. Je verleent bij beide de basiszorg alleen op een afdeling verzorg jij van 7-10 ongeveer 5 clienten en in de thuiszorg verzorg jij er in diezelfde tijd 10-15, is hele andere zorg. (Ik heb op zowel een verpleeghuis als thuiszorg gewerkt en ik merk dat het heel moeilijk is om iedereen op zijn gewenste tijd te helpen. Ook al doet de organisatie zoveel mogelijk zijn best!)

@ts; ik vind het vreemd dat er savonds geen mogelijkheid is om te douchen? Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:29

Oef even een hele lompe.
je hebt Thuiszorg en die is gebaseerd op je thuissituatie en je medische situatie.
Wel of niet alleen ed.
Ken genoeg mensen die deze "luxe"niet hebben omdat de Thuiszorg zegt "u heeft een partner.
Laat hem/haar maar dit soort zaken doen, los van het medische gedeelte.
Heb zelf in 2011 mijn bovenarm in stukjes geholpen en woon alleen. Had om die reden Thuiszorg.

Overigens er wordt ook naar je inkomen gekeken voor de Eigen Bijdrage. Deze wordt door het CIZ
berekend en is gebaseerd op inkomen van 2 jaar terug.
Als je nu de pech hebt om weinig inkomen te hebben maar wel de volle mep te betalen kan je op grond van inkomen bezwaar aantekenen. Eigen Bijdrage wordt achteraf in rekening gebracht.

En inderdaad (excuus) "tussendoortjes" worden meestal wat ongelukkiger ingepland om de "vaste" groep.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:25

Ho ho.. dat zegt de thuiszorg niet maar de indicatiestelling. Zonder indicatie kan de thuiszorg geen zorg verlenen. Dan verdienen wij niks.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:19

Overigens wordt de eigen bijdrage niet door het CIZ bepaald, maar door het CAK, afkorting en instantie nr zoveel, om het overzichtelijk te houden ;)

Voor mijn ex stond het douchen in de avond gepland, omdat het hier 's morgens qua tijd echt niet haalbaar was. Zeker doordeweeks niet. Daar was de thuiszorgorganisatie alles behalve blij mee en ze hebben meerdere keren geprobeerd het naar de ochtend te forceren. Niet gelukt trouwens.

Maar even afwachten wat ze bij jou zeggen over de tijden en vooral over dat gejakker. Hopelijk komt er toch een fijnere oplossing en wordt er beter opgelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:48

Inderdaad CIZ doet de indicatie en het CAK int. foutje.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:01

Erpel schreef:
Ho ho.. dat zegt de thuiszorg niet maar de indicatiestelling. Zonder indicatie kan de thuiszorg geen zorg verlenen. Dan verdienen wij niks.

Precies, bij ons word ook zo geknepen met indicaties en de tijd nemen die je nodig hebt kan soms gewoon niet. De organisatie betaald iedere minuut die buiten de indicatie valt zelf, en dat tikt aardig aan met veel clienten. Ik moet soms gewoon eerder uitklokken en sta dan vrijwilligerswerk te doen. Schandalig dat het zo gaat tegenwoordig, personeel de dupe, clienten de dupe. En dan te bedenken dat ik dit werk altijd met zoveel liefde en plezier gedaan heb.
Het wordt er niet leuker op.
TS ik hoop dat je eruit gaat komen. :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:53

Het is ook vervelend voor alle partijen dat er zo enorm bezuinigd wordt op de zorg, dat er weinig tijd is en alles bij wijze van spreken op de minuut afgepast moet. Ik vind echter wel dat snelheid geen enkel moment ten koste mag gaan van veiligheid en hygiëne, zoals bij TS nu 2 keer gebeurd is met bijna vallen en de pleister wisselen.

En ik vind dat sommige zorginstanties wel beter mogen leren communiceren met hun cliënten. Vooral over dingen als tijden, vakanties (even laten weten dat er een periode meer vreemde mensen komen ivm vakanties), en dat soort dingen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:03

Toen mijn vader geopereerd is kreeg hij ook thuiszorg, die kwamen altijd 's ochtends. Uurtje of 8 meestal geloof ik.. en 's avonds pas laat, rond half 11 wat ik me kan herinneren.

Het enige vervelende was dat mijn vader op een beetje een awkward plek geopereerd was. Hij had een abces naast z'n anus wat weggesneden is. En toen kwam er dus een bekende van ons om het te verzorgen, en dat vonden ze niet zo leuk :+ Maar daar kan de thuiszorg ook niks aan doen natuurlijk :)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:08

Het eerste woord wat bij me op komt is Hospitalisatie. .
niet van jou maar de instantie die jou de zorg verleent!
Ik zou toch snel opzoek gaan naar een ander die wel naar de cliënt luisterd
Beterschap!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:52

iedereen heel erg bedankt voor het antwoorden! Y;(

vanochtend het gebeurde besproken (met n andere dame dus). ze vond t heel erg hoe het gelopen was en heeft mijn toestemming gevraagd om het te gaan bespreken met personen in kwestie. degene wie ze hierover zou aanspreken komt vanavond. volgens haar mocht er nooit of te nimmer een reden zijn om te jagen, dus onveilig te werken en om natte pleisters niet te vervangen. de avondroute is inmiddels aangepast en ik ben nu de laatste op de route, wat inhoudt dat ik waarschijnlijk rond 21.30 aan de beurt ben. ergens tussen 21.00 en 22.00 in ieder geval wat betekent dat ik om 21.00 toch klaar moet zitten thuis. ochtendroute blijft n probleem. morgen ben ik zelfs pas om 12.00 aan de beurt. ben ik dus met n beetje geluk om 12.30 in de kleren. ik ga morgen eens bellen met 2 andere aanbieders om te vragen wat daar normale tijden zijn. denk niet dat ik trek heb om te switchen voor die 3 weken maar ik ben gewoon benieuwd. zal in dat geval wel aangeven dat indien ik langer zorg nodig zou hebben dat ik dus wel zou zijn overgestapt. vervelende is ook dat mijn huidige thuiszorg de overstap moet gaan regelen. maakt t er niet gemakkelijker op.

ik heb pijn en n baaldag. geef mijn portie thuiszorg maar aan fikkie. 8)7

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:57

Volgens mij mag je kiezen tussen zorg in natura (thuiszorg) of PGB.

Bij een PGB bepaal je zelf wie je wanneer inhuurt. Is dat voor jou geen beter alternatief???

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:42

ik had me vergist.er was vanavond toch iemand anders. ze was er om 21.15. en dat terwijl ik dus de laatste op de route ben. de eerste is dus rond 18.00-18.30 aan de beurt. pgb ken ik wel idd maar is me teveel gedoe voor die 3 weken nog. daarbij heb ik ook geen tijd om te zoeken naar iemand, heb gewoon gelijk hulp nodig natuurlijk. voor een lange termijn zou dat n optie zijn geweest. toch bedankt voor t meedenken. +:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:48

Als je met je late rondje hond zit en je pyama, kan je niet gewoon zo'n leuk soort T-shirt pyama met soort legging broek kopen?
Dat ziet er niet zo raar uit hoor als je dan de hond gaat uitlaten.

Verder vind ik de tijden ook wel heel creatief...
En haasten moet niet mogen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:57

dat zou idd kunnen als ik een a of b-cupje had *\o/* maar met cup f-g kan ik me echt niet zonder bh in tshirt buiten vertonen. nou ja alles kan natuurlijk maar toch maar niet. :') broek laat ik idd al aan tot ik ga slapen.