Mensen aankijken tijdens een gesprek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 13:49

Bedankt allemaal!
Is het in Amerika onbeleefd dan Phormicola?
Ik zelf zie het inderdaad ook als een vorm van interesse, maar ik zal proberen om het iets minder te doen :D
Pluizebolpum schreef:
hannah41 schreef:
Maar over het algemeen kijk ik zoiezo erg veel, ik tel de mensen om me heen, zoek naar deuren, bekijk andere details :') Vreemd, is het niet?

Is dat zo? Dan ben ik ook vreemd. :D Mensen tellen doe ik dan niet maar wel heel veel om me heen kijken en dingen bekijken (in de rij staan en dan de tatoeage van diegene voor me bekijken bv, kan 'm nog natekenen :') ).

Mensen aankijken tijdens een gesprek staat altijd wel zo geinteresseerd dus dat doen we netjes. Als het een echt boeiend gesprek is gaat dat vanzelf. Als ze echt dicht bovenop me staan en dan gaan staren wordt het wat ongemakkelijk maar over het algemeen heb ik liever wel dat men tenminste een beetje mijn kant op kijkt zo versta ik ze ook beter. (ben niet doof, ik hoor mensen prima, alleen versta ik het soms niet, alsof ze Russisch praten)
Waar ik wel altijd moeite mee heb is mensen met afwijkende ogen. Zo had ik eens een Tai Chi leraar met een 'wandeloog'. Onmogelijk om die goed in de ogen te kijken omdat er altijd wel één oog de andere kant op ging (en dan krijg ik zo de neiging om mee te kijken).

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die dat doe :D

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:31

Tijdens een gesprek is het heel normaal dat je de ander (veel) aankijkt omdat dat een blijk van interesse is.

Het grappige is; als je bewust gaat nadenken tijdens een gesprek met iemand over hoeveel je moet kijken en wanneer je moet wegkijken. Dan is het opeens een heel ongemakkelijk iets wat best moeilijk is. Gewoon niet over nadenken dan doe je het vast goed. :D

Yv_

Re: Mensen aankijken tijdens een gesprek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:07

Ik kreeg vroeger idd altijd te horen dat ik mensen meer moest aankijken tijdens een gesprek. Nu doe ik dat, maar echt niet constant, voel me er hartstikke ongemakkelijk bij, vind het als staren aanvoelen ofzo. Zo andersom ook als mensen mij constant of erg lang aankijken. En ook als mensen in mn persoonlijke ruimte komen. Ik ga dan altijd een stap achteruit, maar toch zijn er zoveel mensen die dat niet begrijpen en weer een stap dichterbij komen, waardoor ik weer naar achter ga etc.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:54

Ik heb juist het tegenovergestelde :+
Moet echt mijn best doen om mensen aan te kijken tijdens een gesprek.
Het liefst vermijd ik oogcontact zoveel mogelijk.
In een gesprek kijk ik mensen (ivm tonen interesse/betrokkenheid gesprek) wel aan, maar dan voor een korte periode.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:14

Ik kijk mensen ook aan tijdens een gesprek. Maar het verschil tussen geïnteresseerde "zachte" ogen is heel groot met priemende ogen waarvan je het gevoel dat ze iets proberen te vinden. Ik denk dat als jij oprecht interesse toont het alleen maar heel netjes is dat je iemand aankijkt. Anders eens vragen aan mensen hoe zij het ervaren.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:46

Ik heb ook veel moeite met het aankijken van mensen.
Heel erg vervelend dat ik dan vaak ongeïnteresseerd over kom,of onzeker.
Op de één of andere manier voel ik me heel kwetsbaar als ik mensen aankijk in een gesprek,alsof ze spontaan mijn gedachte kunnen lezen :7
Zeker met vreemden of mensen die 'hoger in rang' zijn... (bijv. een baas,een agent)

Edit:
Het veel rondkijken doe ik dan weer wel.
Ik 'scan' mijn omgeving als ik ergens ben.
Inderdaad waar de deuren zijn,welke kleur jas iemand aanheeft of hoeveel ringen iemand om heeft.

Maar voor de mensen die wel of juist niet mensen aankijken,als iemand je vraagt welke kleur ogen 5 willekeurige mensen in je kennissenkring hebben....?
Ik zou jammerlijk falen :')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:23

Bedankt allemaal!

Tivoli, dat begrijp ik. En ik moet zeggen dat wat jij zegt misschien juist de reden is dat ik mensen aankijk (oeps), om de ander te kunnen begrijpen. Ik bedoel, hoe kun je met iemand praten zonder die gene aan te kijken, iemands gevoel is toch juist af te lezen aan de ogen? Absoluut niet aanvallend bedoel trouwens :)
Xjosee schreef:
Ik kijk mensen ook aan tijdens een gesprek. Maar het verschil tussen geïnteresseerde "zachte" ogen is heel groot met priemende ogen waarvan je het gevoel dat ze iets proberen te vinden. Ik denk dat als jij oprecht interesse toont het alleen maar heel netjes is dat je iemand aankijkt. Anders eens vragen aan mensen hoe zij het ervaren.

Dat geloof ik ook wel inderdaad, soms heb je van die leraren.. :wow:

@Yv_
Dat ken ik ook, van die mensen die gewoon te dichtbij staan en als j dan achteruit stapt ze gewoon mee stappen. :=

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:28

Ik voel me niet aangevallen hoor :D

Ik weet niet wat het is,want in theorie vind ik dat je helemaal gelijk hebt!
Sterker nog, als ik een gesprek tussen twee mensen aanzie waarvan er 1 standaard de ogen neer slaat,denk ik altijd bij mezelf: je kan toch gewoon iemand aankijken? :Y)

Zelf probeer ik er dan ook erg vaak op te letten,en ben ik vaak het hele gesprek bezig met : ohja,aankijken.
Als is het maar een seconde,ik probeer vaak om in een gesprek toch een paar keer aan te kijken en te knikken om aan te geven dat ik niet ongeïnteresseerd ben. :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:33

Ik heb mezelf aangeleerd om iemand zoveel mogelijk aan te kijken, aangezien ik vroeger altijd wegkeek en daar vaak commentaar op kreeg van vriendinnen :')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:35

@Negerzoen haha dat kan ook nog natuurlijk. Ik heb nog nooit iemand daar commentaar over horen geven eigenlijk. Maar heb je er nu geen moeite meer mee? Of heb je nooit het gevoel dat je mensen te veel aan kijkt? :D
Tivoli schreef:
Ik voel me niet aangevallen hoor :D

Ik weet niet wat het is,want in theorie vind ik dat je helemaal gelijk hebt!
Sterker nog, als ik een gesprek tussen twee mensen aanzie waarvan er 1 standaard de ogen neer slaat,denk ik altijd bij mezelf: je kan toch gewoon iemand aankijken? :Y)

Zelf probeer ik er dan ook erg vaak op te letten,en ben ik vaak het hele gesprek bezig met : ohja,aankijken.
Als is het maar een seconde,ik probeer vaak om in een gesprek toch een paar keer aan te kijken en te knikken om aan te geven dat ik niet ongeïnteresseerd ben. :)

Gelukkig! :D
Net als het voor mij moeilijk is om mensen niet aan te kijken lijkt het me andersom ook lastig. Net als wanneer ik naar de grond probeer te kijken, dan heb ik het gevoel dat ik bekeken word of naar de verkeerde dingen kijk of zeg het eens wat allemaal. En net als veel van jullie zeggen dat het beter is om niet de hele tijd te kijken, dat is gewoon lastig. Maar desondanks ben ik erg blij met jullie reacties, daar kan ik veel mee! :D

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:37

Ik doe/probeer het altijd wel, maar ik heb bijvoorbeeld tijdens een gesprek ( wat ik bijv niet zo interessant vind of te lang duurt ) dat ik niet meer weet wat iemand vertelt omdat ik dan zo zit te denken, '' hoe moet ik nou kijken '' naar welk oog haha :') Het klinkt zo dom, maar ik weet me dan gewoon geen houding te geven, vandaar dat ik graag in gesprek ben met meerdere mensen dan 1 op 1.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:39

FemkeUtah schreef:
Ik doe/probeer het altijd wel, maar ik heb bijvoorbeeld tijdens een gesprek ( wat ik bijv niet zo interessant vind of te lang duurt ) dat ik niet meer weet wat iemand vertelt omdat ik dan zo zit te denken, '' hoe moet ik nou kijken '' naar welk oog haha :') Het klinkt zo dom, maar ik weet me dan gewoon geen houding te geven, vandaar dat ik graag in gesprek ben met meerdere mensen dan 1 op 1.

Naar welk oog :D
Maar inderdaad, het blijft moeilijk hoe je 'moet' kijken. Maar ik denk dat als je het doet zoals het voor jou goed voelt, meestal wel goed is. :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:04

Staat hieronder een advertentie over ''communicatietraining MBO; anderen vinden je bot, jij vindt jezelf vooral eerlijk.''

:')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 12:19

DynamiteS schreef:
Staat hieronder een advertentie over ''communicatietraining MBO; anderen vinden je bot, jij vindt jezelf vooral eerlijk.''

:')

Haha, misschien is die training wel iets voor mij. _O-

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:25

KimD schreef:
Ze zeggen dat als je iemand niet strak kunt blijven aankijken je iets te verbergen hebt. Maar ik kan het ook niet, wel als ik écht boos ben. Dan kan ik het wel. :')

Dan zou ik altijd wel iets te verbergen hebben.

Ik word vaak afgeleid.. Moet altijd alles om me zien. Als plots een ander praat moet ik het zien, ookal luister ik er niet naar. :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:32

Meestal gaat het van nature. Maar het is normaal dat je als luisteraar de gene die praat continue aankijkt anders komt het ongeïnteresseerd of onzeker over. ;) Andersom is het normaal om regelmatig weg te kijken omdat je ook nadenkt over de woorden etc. Ik ervaar het dan ook als onprettig als diegene me continue aankijkt, helemaal niet, ook.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:40

Volgens mij kijk ik iemand ook altijd best wel lang aan wanneer deze tegen mij praat. Maar soms ben ik me er ook bewust van en dan denk ik laat ik maar is weg kijken. :+
Als ik zelf praat daarin tegen gaat het vanzelf, dan weet ik eigenlijk niet wat ik doe.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:02

KimD schreef:
Ze zeggen dat als je iemand niet strak kunt blijven aankijken je iets te verbergen hebt. Maar ik kan het ook niet, wel als ik écht boos ben. Dan kan ik het wel. :')
Als ik iets te verbergen heb word ik me altijd heel bewust van mijn eigen lichaamstaal en schiet m'n blik heel snel van de ogen van mijn gesprekspartner naar een plek over de schouder en weer terug. Ik moet mezelf dan echt dwingen de ander iets langer dan een halve seconde aan te kijken, maar either way ben ik bang dat ze doorhebben wat er in m'n hoofd omgaat. :))