darmen, ik krijg er wat van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:46

Bij movicolon hoef je niet bang te zijn dat je darmen lui worden. Het zorgt er namelijk voor dat je darmen meer vocht vasthouden waardoor je ontlasting wat dunner wordt. Dit is niet vrij verkrijgbaar, gaat alleen op recept. Je zou ook lactulose stroop kunnen proberen, dat is wel vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Eventueel kun je ook extra vezels proberen zoals psyliumvezels (metamucil)

Pluttersput

Re: darmen, ik krijg er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:45

Al eens aan een spastische darm gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:18

Zooo herkenbaar :P

Sinds ik jonger was veel periodes van diaree en dan tot bijna verstopping en dan pijnlijk er wel uit ging , tot vrij nette ontlasting. Pittig is een no go , in sommige periodes heb ik alleen maar diaree van alles. Triggers zijn voornamelijk pittig en kool/ui , ben je ook winderig? Meestal rond de menstruatie is het mis , en als ik dingen eet waar ik kramp van krijg en direct naar de wc moet maar die verschillen met persoon vermoed ik.. Stress reageren ze ook op , ik heb geen label eraan maar vermoed wel gewoon een spastische darm bij mezelf.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 21:22

takkie_muis schreef:
Zooo herkenbaar :P

Sinds ik jonger was veel periodes van diaree en dan tot bijna verstopping en dan pijnlijk er wel uit ging , tot vrij nette ontlasting. Pittig is een no go , in sommige periodes heb ik alleen maar diaree van alles. Triggers zijn voornamelijk pittig en kool/ui , ben je ook winderig? Meestal rond de menstruatie is het mis , en als ik dingen eet waar ik kramp van krijg en direct naar de wc moet maar die verschillen met persoon vermoed ik.. Stress reageren ze ook op , ik heb geen label eraan maar vermoed wel gewoon een spastische darm bij mezelf.

oliebol, ben dol op ui :')
Ik zal mijn eten ook een beetje in de gaten houden, ben wel echt een broodeter, dus ja.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:18

dit klinkt heel erg bekend. Ga naar een dokter!
ik heb vanaf jongs af aan al problemen met mijn ontlasting, dan aan de race dan weer 4 dagen verstopping en later met bloed en slijm. werd altijd maar op buikgriep gegooid en later bleek dit dus een chronische ziekte te zijn.

bij mijn artsen is het eigenlijk standaard merk je dat er bloed en slijm bij zit gelijk naar de huisarts.
bloed en slijm horen absoluut niet bij je ontlasting te zitten.

ik wil je overigens niet laten schrikken ofzoiets. als je nog meer wilt weten mag je gerust pb'en

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:40

Hier ook iemand met een spastische darm. Heb ook regelmatig bloed/slijm bij de ontlasting zitten. In dat geval heb ik iets gegeten wat mijn darmslijmvlies aantast, in de meeste gevallen zijn dit volkoren producten.. Ik zou na je vakantie gewoon ff bij de huisarts langsgaan om te informeren :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:44

En kwesties rond chronische ontstekingen en spastische darm zijn goed te behandelen!
(Als het niet bij de reguliere arts is, die erg veel kan, dan bij een orthomoleculaire arts, of bij een arts die veel met darmmicrobiotica doet.)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:59

Ik herken mezelf wel in jouw verhaal.
Blijkbaar heb ik dus spastische darmen en daarvan lijkt het soms wel alsof ik weer 5 maanden zwanger ben. Zodra mijn buik van slag is bol ik helemaal op..
Maar ook dat ik soms een week niet hoef en dan ineens 4 x per dag. Heel vervelend.
Zelf probeer ik erachter te komen waar ik wel en niet tegen kan. En tegen kiwi's kan ik dus absoluut niet :+ Heel handig als ik weer eens verstopt zit, want dan doet alles zeer en krijg ik kramp. Kiwi erin en met een paar uurtjes weer fit!
Het grote probleem is eigenlijk dat sinds ik gezonder eet het alleen maar erger word. Toen ik geen brood/ volkoren at, ging alles vrijwel probleemloos.

En dan nog stress.... Ja, daar ben ik wel voor bij de dokter geweest.. Mijn buik maakte geluiden waar je eng van werd. Op een gegeven moment zelfs een hele bult op mijn buik en het voelde precies als toen ik zwanger was. Dat waren dus mijn darmen die aangaven dat ik iets te veel stress had gehad. Na een weekje thuis was het meeste weer op orde, maar zodra ik te veel werk krijg ik gelijk last van mn buik en bij echte stress zoals wedstrijden ofzo kan ik maar beter even tijd vrij maken om naar de wc te gaan.

Al met al leer ik er mee leven. Weet van sommige dingen ( dus kiwi's, druiven en hollandse dip bijvoorbeeld ) dat ik ze alleen moet nemen als ik verstopt zit. Verder veel drinken om verstopping te voorkomen en in mijn geval niet te veel volkoren want dan ontregeld mijn hele buik.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 11:38

ladyflame schreef:
dit klinkt heel erg bekend. Ga naar een dokter!
ik heb vanaf jongs af aan al problemen met mijn ontlasting, dan aan de race dan weer 4 dagen verstopping en later met bloed en slijm. werd altijd maar op buikgriep gegooid en later bleek dit dus een chronische ziekte te zijn.

bij mijn artsen is het eigenlijk standaard merk je dat er bloed en slijm bij zit gelijk naar de huisarts.
bloed en slijm horen absoluut niet bij je ontlasting te zitten.

ik wil je overigens niet laten schrikken ofzoiets. als je nog meer wilt weten mag je gerust pb'en

Maar als ik echt iets zou mankeren zou dat toch ook pijn veroorzaken? en dat heb ik dan weer niet..ik lees hier wel overal brood dat niet handig is, arme ik..ik hou van brood. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:47

Herkenbaar hoor.
Ik kan soms na eten van brood wel hoogzwanger lijken,dikke bolle buik en krampen.
En soms ook niet...heel vervelend, want hoe komt dat dan?

Idem met zuivel. Of gekruid eten.
Het is erg lastig om uit te zoeken wat de trigger(s)is(zijn).
Hier iig geen melk, kwark eet ik wel en dat lijkt wel redelijke te gaan.

Bloed en slijm zou voor mij wel een reden zijn om toch even naar de dokter te gaan....

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:48

Sowieso is medische problemen elimineren de beste keuze om te doen!!
Klachten kunnen dan op een andere manier worden onderzocht.

Zo had ik bijvoorbeeld de uitkomst na een darm onderzoek dat ik een meer vernauwde darm knik heb aan het einde. Iedereen heeft die knik maar die is mij mij "extremer" dan normaal. Dit houdt natuurlijk ook relatie tot een slechte stoelgang. Daarbij niet goed eten en geen regelmaat is funest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 11:51

_Jessie schreef:
Sowieso is medische problemen elimineren de beste keuze om te doen!!
Klachten kunnen dan op een andere manier worden onderzocht.

Zo had ik bijvoorbeeld de uitkomst na een darm onderzoek dat ik een meer vernauwde darm knik heb aan het einde. Iedereen heeft die knik maar die is mij mij "extremer" dan normaal. Dit houdt natuurlijk ook relatie tot een slechte stoelgang. Daarbij niet goed eten en geen regelmaat is funest.

Ik ga zeker even langs de dokter, maar fa morgen eerst op vakantie en als ik terug ben maak ik een afspraak. :) Ik heb er niet zo veel zin in: je zal zien dat je binnen vijf minuten buiten staat met: je hebt een spastische darm.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:55

haha nee je staat binnen vijf minuten buiten met een doorverwijzing naar een ZH voor een scopie :') althans dat was bij mij zo maar ik had toen al heel veel middelen gehad (vezels, movicolon etc).
En die spastische darm... tja ik heb er ook 1 en geloof er wel in maar je beïnvloed dat toch echt zelf. (de maten waarin hij aanwezig is) Alleen kan je er niets aan doen dat je vandaag wel patat kan eten en morgen niet helaas.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:16

Pluttersput schreef:

Bij mij werd er ook jaren geroepen door de dokter dat ik een spastische darm had. Achteraf bleek dat mijn darmen nauwelijks histamine afbreken en vandaar de klachten. Nu volg ik een histamine vrij dieet en geen last meer van overprikkelde darmen.

http://www.histaminevrij.nl

Edit; Zie dat er hier veel een opgeblazen buik hebben na het eten van iets. Ik had dat ook, werd hard en pijnlijk. Leek wel of ik op mijn eind van een zwangerschap zat :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:32

Misschien ook handig om een lijstje te maken met wat je allemaal eet en drinkt? Als je dan last hebt van obstipatie dan kun je makkelijk achterhalen waar het van kwam.
Ik kan bijvoorbeeld niet tegen wit brood, daar raak ik van verstopt. Maar olieën en sauzen zorgen er weer voor dat alles doorloopt, letterlijk en figuurlijk...

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:39

Citaat:
Maar als ik echt iets zou mankeren zou dat toch ook pijn veroorzaken? en dat heb ik dan weer niet..ik lees hier wel overal brood dat niet handig is, arme ik..ik hou van brood. :)

brood kun je best nog wel eten, maar dan de variant waar je geen last van krijgt. Licht volkoren of wit brood/stokbrood ;-)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:03

purny schreef:
Misschien ook handig om een lijstje te maken met wat je allemaal eet en drinkt? Als je dan last hebt van obstipatie dan kun je makkelijk achterhalen waar het van kwam.
Ik kan bijvoorbeeld niet tegen wit brood, daar raak ik van verstopt. Maar olieën en sauzen zorgen er weer voor dat alles doorloopt, letterlijk en figuurlijk...

van de week pittige pindasaus met peper ofzo..goodness. dat heb ik geweten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:09

Idd een soort van voedseldagboek , weet je gelijk wat je niet en wel kan eten :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:12

takkie_muis schreef:
Idd een soort van voedseldagboek , weet je gelijk wat je niet en wel kan eten :P

dat is wel een hele goede! Elke dag even opschrijven wat je hebt gegeten. Bedankt!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:15

Ik zou toch echt even langs de huisarts gaan, bloed bij ontlasting is toch niet echt normaal. Ik heb zelf lactoseintolerantie en glutenintolerantie, zolang ik me aan mijn dieet hou gaat het goed, ander krijg ik onregelmatige stoelgang en veel pijn.

Mijn tip is toch even langs de huisarts te gaan, zeker omdat er bloed bij je ontlasting zit ;)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:18

Ik lees al goede tips hier boven maar ook tips waar ik mijn ernstige vraagtekens bij zet.
Zelf ben ik ook bekend met darmklachten: Naar de huisarts ga je al, die zal idd iets van spastische darm zeggen, maar daar heb ik nooit genoegen meegenomen. Zakjes, poedertjes of wat voor medicatie vind ik rommel en helpt je lever naar zn grootje...
Zoek een goede dietiste op (ik ben zelf bij een natuur dietiste geweest, kijken verder !) . Momenteel leef ik volgens het paleo dieet. Dus simpel gezegd, geen gluten, geen zuivel en geen toevoegingen als e-nummers.
Als ik een tarwe broodje eet dan zit ik verstopt. Spelt kan ik wel hebben overigens..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:19

soloro schreef:
Ik zou toch echt even langs de huisarts gaan, bloed bij ontlasting is toch niet echt normaal. Ik heb zelf lactoseintolerantie en glutenintolerantie, zolang ik me aan mijn dieet hou gaat het goed, ander krijg ik onregelmatige stoelgang en veel pijn.

Mijn tip is toch even langs de huisarts te gaan, zeker omdat er bloed bij je ontlasting zit ;)

dat ga ik ook doen hoor, maar eerst even vakantie vieren.
Bloed maak ik me niet heel veel zorgen om. Het is erg weinig (misschien 1 bij 1 cm) en helrood, je leest toch daf het niet heel dramatisch is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:20

Germatje schreef:
Ik lees al goede tips hier boven maar ook tips waar ik mijn ernstige vraagtekens bij zet.
Zelf ben ik ook bekend met darmklachten: Naar de huisarts ga je al, die zal idd iets van spastische darm zeggen, maar daar heb ik nooit genoegen meegenomen. Zakjes, poedertjes of wat voor medicatie vind ik rommel en helpt je lever naar zn grootje...
Zoek een goede dietiste op (ik ben zelf bij een natuur dietiste geweest, kijken verder !) . Momenteel leef ik volgens het paleo dieet. Dus simpel gezegd, geen gluten, geen zuivel en geen toevoegingen als e-nummers.
Als ik een tarwe broodje eet dan zit ik verstopt. Spelt kan ik wel hebben overigens..

daar ben ik idd bang voor..ohh, dat zal wel een spastische darm zijn hier heb je een ofander poedertje en succes ermee. En als het niet helpt zeggen ze:leer er maar mee.leven.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:21

Zou er toch niet zo heel zeker van zijn (tenzij het menstruatiebloed is xD). Bloed laat wel degelijk zien dat er een beschadiging of iets is. En zeker beschadiging in je darmen is niet niks :) En ja het kan ook niks zijn, maar het kan ook iets zijn waar je beter te vroeg bij bent :) Maar ik lees mee, hopen dat er iets uitkomt waar je wat aan hebt :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:22

Nassie schreef:
Pluttersput schreef:

Bij mij werd er ook jaren geroepen door de dokter dat ik een spastische darm had. Achteraf bleek dat mijn darmen nauwelijks histamine afbreken en vandaar de klachten. Nu volg ik een histamine vrij dieet en geen last meer van overprikkelde darmen.

http://www.histaminevrij.nl

En hoe ben je daar achter gekomen?
Ik heb zelf ook al jaren prikkelbare darm syndroom.
Het FODMAP dieet schijnt ook heel goed te werken bij mensen met prikkelbare darm syndroom.