Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:50

Ik heb stage gelopen op gynaecologie en had hier dus heeel veel mee te maken.
Je kan gemakkelijk over stappen van pil naar spiraal. Zodra jij weer menstruatie hebt kan de spiraal geplaatst worden. Je moet wel wachten tot je je menstruatie hebt want het moet tijdens menstruatie geplaatst worden, dit omdat er dan zeker weten geen zwangerschap is en de baarmoedermond al wat geopend is. uur Van te voren is het advies om een ibuprofen600 MG te nemen of paracetamol 1000 MG. Het plaatsen kan wel pijnlijk zijn vooral vrouwen die nog nooit bevallen zijn. Maar uit ervaring heb ik gemerkt dat het echt heel erg verschillend per vrouw is. Sommige gaan van hun stokkie en andere rennen vrolijk de behandelkamer uit. Spiraal staat op nummer 2 qua betrouwbaarheid, net onder sterilisatie. De spiraal geeft ook minder hormonen dan de pil maar je hebt ook nog verschil in spiraal. de mirena is een hormoonhoudend spiraaltje (minder dan de pil) en de koperspiraal niet waardoor de menstruatie wat heftiger kan zijn. Het is dus afwegen voor jezelf wat bij jou het beste past. Als je aanvullend verzekerd bent wordt het vergoed en met alleen een basisverzekering is het boven de 21 jaar geloof ik eigen kosten. De mirena mag 5 jaar blijven zitten en de koperspiraal afhankelijk van dosering 3 tot 5 jaar. Van het touwtje hebben veel mensen geen last, ook niet bij gemeenschap. het draadje is in het begin wat stug maar zal in de loop van de tijd weker en flexibel worden. Wel bestaat er een kans (zelden) dat het draadje niet meer te voelen/zien is. dan moet het op de poliklinische OK verwijderd worden door met een 'kijker'in de baarmoeder te gaan. Veel mensen zijn erg positief over een spiraal!!
Laatst bijgewerkt door RivaldoX op 30-06-14 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:50

Hoe zit het eigenlijk met het plaatsen en daarna toch een kinderwens hebben? Ik hoorde iemand hier laatst negatief over..
En met ongesteldheid? Ik hoor dat sommigen nooit meer ongesteld worden, maar dit is wel gewoon nog mogelijk toch?
Ik zit te twijfelen om over te gaan.. Het enige wat me tegenhoudt is het plaatsen en het wel/niet ongesteld worden :=

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:53

Ik heb geen kinderwens, maar na het verwijderen van de spiraal zou je gewoon weer vruchtbaar moeten zijn. Zou geen beste zaak zijn als dat niet zo was.
Als je weet dat je met een jaar of 2 wel zou willen proberen zwanger te worden, zou ik niet gauw een Mirena adviseren, dan is is gewoon best duur. Niet om een andere reden.

Volgens mij is een bijwerking dat je met spiraal minder last hebt van bloedingen. Zonder pil was ik maar een dag of 3 ongesteld, met pil 6 en met spiraal dus helemaal niet meer, op heel soms een paar druppels bloed na. Persoonlijk vind ik dat één van de beste bijwerkingen. Snap echt niet waarom vrouwen elke maand met die ellende opgescheept moeten zitten. :\

Probleem van negatieve ervaringen is dat die altijd veel eerder gespuid worden dan de goede verhalen. Zo gebruik ik tegenwoordig medicijnen die volgens 'internet' echt heel vervelend en slecht waren. Ik doe het er goed op, dus elk mens is nou eenmaal verschillend en hoe je reageert op medicijnen ook. En de pil/Mirena/Koperspiraal zijn en blijven nou eenmaal medicijnen..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:55

Ik word niet meer ongesteld _/-\o_

@turtlelito, wat stom van die huisarts. Mijn huisarts is er wel scherp op en verzoekt me vooral langs te komen als ik denk dat er iets mis is.

@RivaldoX, ik heb 'm 2 maal laten plaatsen zonder te menstrueren. 1x een wissel en de eerste keer was er geen menstruatie opgetreden in m'n stopweek van de pil, toch gewoon gezet.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:58

Haha dreamybol ik snap dat ook niet, wat doe je jezelf aan elke maand :p (vriendinnetje van mij vind het fijn om elke maand de 'controle' te hebben)
Met de pil slikte ik altijd 5 maanden ofzo door (of totdat ik dat ding een paar keer achter elkaar vergat, ik vergat m nogal vaak te slikken namelijk).
Ik vind het echt heeeeerlijk, dat niet meer ongesteld worden!!

En als je m er uit haalt/laat halen wordt je als het goed is gewoon weer ongesteld.

Ik heb m trouwens laten plaatsen helemaal aan t eind van mn menstruatie. Eigenlijk was ie al over.. Maar ach.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:59

Waar je ook nog voor kan kijken is de prikpil.
Die word om de 3 maanden gezet en word je na een tijdje ook niet meer ongesteld.
Gebruik zelf 6 jaar DEPO-PROVERA en wil niets anders meer :D

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:00

Kan ook inderdaad wel zonder menstruatie. maar daar wordt zeker niet de voorkeur aan gegeven.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:01

Ik heb sinds december een Mirena.

En zou niet meer anders willen :D geen menstruatie meer...
Het zetten vond ik wel vrij pijnlijk, maar kan me goed voorstellen dat dat per persoon heel verschillend is. Het zetten duurde ook echt maar een paar minuten, dus dat was wel te overzien. Daarna een dag lang soort menstruatiepijnen, gewoon lekker met chocola op de bank zitten en wachten tot het over gaat.

Hou je er wel rekening mee dat je als je stopt met de Diane meer last van je acne kan krijgen. Dat zie ik om mij heen wel veel gebeuren bij vriendinnen die ook overgestapt zijn. Zelf heb ik het goed onder controle met 2xdaags mijn huid goed reinigen. Dat hoefde ik voor de mirena lang niet zo goed bij te houden. :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:03

Ik werd de eerste ongesteldheid na het verwijderen meteen zwanger.
Spiraaltje (2e) zat er toen 1.5 jr in.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:08

Dat is naast het laten zetten het enige nadeel dat ik ervaar. Ik heb ineens pukkels op m'n rug, voorheen nooit last van gehad.

angrywolf schreef:
Die word om de 3 maanden gezet en word je na een tijdje ook niet meer ongesteld.

Krijg je met de prikpil juist niet een hogere dosis hormonen binnen dan met gewoon de pil? Of is dat achterhaald?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:14

Ik ben toevallig vier weken geleden overgestapt van Pil naar mirena. De reden was dat ik met de pil last had van doorbraakbloedingen en ook van hormoon gerelateerde pigmentvlekken. Bij mij koste het 161 euro en eht werd niet vergoed door de verzekering. Op advies van de huisarts heb ik een half uur voor het plaatsen een ibuprofen en een paracetamol genomen. Ik zal niet beweren dat het lekker was maar het viel me alles mee. Alleen het vastpakken van de baarmoedermond voelde ik wel even. Ik heb na de plaatsting op een half dagje na geen bloeding of iets gehad. Ik heb begrepen dat er mensen zijn die nog wel een aantal dagen of zelfs weken last kunnen hebben van bloedingen. Wel voel ik wanneer ik ongesteld zou moeten zijn, er komt alleen niks meer uit.

Ik moet volgende week terug voor een nacontrole om te kijken of hij nog op zijn plek zit.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:17

Hallo, ervaringsdeskundige hier.

Ik slikte al jaren de pil, maar had altijd veel klachten. Heb onder andere 2 soorten Microgynon, Lovette en Yasmin gehad. Altijd veel stemmingswisselingen en veel hoofdpijn. Daarnaast wilde ik iets met minder hormonen door de hormonale borstkanker van mijn moeder.

De keuze viel voor mij op de Mirena spiraal. Deze moest ik laten plaatsen tijdens mijn stopweek en was in principe gelijk goed voor bescherming tegen zwangerschap.

Over het plaatsen las ik horrorverhalen, maar dat viel me echt héél erg mee. Fijn is anders, maar ik kon 10 minuten later gewoon hop weer doorgaan met waar ik mee bezig was. Wel kramp gehad, dat was het. Heb hem wel bij de gynaecoloog laten plaatsen - ik vertrouw mijn huisarts voor geen meter.

Inmiddels heb ik dat ding al 3 jaar en ik weet nog steeds niet of ik er blij mee ben en wat ik doen moet. Ik had in het begin gigantisch last van puistjes, vooral op mijn rug. Die zijn nu gelukkig weg, maar tijdens mijn maandelijkse feestje heb ik wel veel puistjes in mijn gezicht wat ik erg vervelend vind. Ik ben ook nog steeds ongesteld terwijl dit bij veel vrouwen niet zo is. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik haaruitval heb gehad en nu dus veel dunner haar heb. Mijn 'zin' is ook erg afgenomen. Positieve is dat ik inderdaad minder stemmingswisselingen en zelden nog hoofdpijn heb.

Ook kan ik me nog steeds echt helemaal gek maken omdat ik mijn 'touwtjes' niet kan voelen. Die zullen waarschijnlijk erg kort zijn afgeknipt, en daar maak ik mij dus vaak zorgen over. Ik kan dus niet 'checken' of dat ding er nog in zit. Ik ben ook doodsbang voor het laten verwijderen omdat ik die touwtjes dus niet vinden kan. Kortom: dilemma over wat ik nou met dat ding aan moet.

Voor het plaatsen en dergelijke heb ik nooit een rekening gezien.

Succes met je keuze in ieder geval!

Dreamybol

Re: Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:23

Fortitude, zelf de touwtjes niet kunnen voelen, zegt niet alles. Maar eventueel zou je je huisarts om een echo kunnen vragen zodat je 'bewijs' hebt dat ie nog goed zit. Als ie dan na 3 jaar nog goed zit, kun je er op vertrouwen dat ie ook nog wel 2 jaar blijft zitten. Denk wel weer aan je eigen risico hierbij.
Degene die je spiraal gaat verwijderen kan door je houding, het benodigde 'gereedschap' en dergelijke vast wel zien waar je touwtjes zitten en zo de Mirena verwijderen.

Merk zelf dat ik inmiddels veel relaxter ben met betrekking tot die touwtjes. Bij de eerste Mirena heb ik wel lang maandelijks gecheckt of ik nog wel touwtjes voelde en als ik me ineens moe ging voelen of meer misselijk was deed ik gelijk een zwangerschapstest. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:23

Knoffer schreef:
Dat is naast het laten zetten het enige nadeel dat ik ervaar. Ik heb ineens pukkels op m'n rug, voorheen nooit last van gehad.

angrywolf schreef:

Krijg je met de prikpil juist niet een hogere dosis hormonen binnen dan met gewoon de pil? Of is dat achterhaald?

Klopt, Daarbij wil mijn huisarts ook geen prikpil geven aan jonge vrouwen omdat het erg lang kan duren voor je cyclus weer op gang komt.

Mijn zusje heeft zo'n hormonen staafje in haar arm. Daar kun je ook nog naar kijken. Als evt. optie.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:27

Knoffer schreef:

angrywolf schreef:

Tja daar vraag je wat heb eerlijk gezegd geen flauw idee!
Wel is het bij mij zo dat ik geen last heb van puistjes e/d
Heb alleen een klein beetje last van moodswings al ik ongesteld zou moeten worden{wat ik dus al heel lang niet meer word *\o/* } maar die zijn echt nihil.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:30

Dreamybol schreef:
Fortitude, zelf de touwtjes niet kunnen voelen, zegt niet alles. Maar eventueel zou je je huisarts om een echo kunnen vragen zodat je 'bewijs' hebt dat ie nog goed zit. Als ie dan na 3 jaar nog goed zit, kun je er op vertrouwen dat ie ook nog wel 2 jaar blijft zitten. Denk wel weer aan je eigen risico hierbij.
Degene die je spiraal gaat verwijderen kan door je houding, het benodigde 'gereedschap' en dergelijke vast wel zien waar je touwtjes zitten en zo de Mirena verwijderen.

Merk zelf dat ik inmiddels veel relaxter ben met betrekking tot die touwtjes. Bij de eerste Mirena heb ik wel lang maandelijks gecheckt of ik nog wel touwtjes voelde en als ik me ineens moe ging voelen of meer misselijk was deed ik gelijk een zwangerschapstest. :o

Ik heb in het eerste jaar (na een paar maanden) een echo gehad omdat ik die rot touwtjes toen al kwijt was. Alles zat prima. Ik weet ook eigenlijk wel zeker dat-ie er nog in zit. Ik kan hem af en toe tijdens het eh... Hobbyen (zoals eerder genoemd :')) zeg maar wel voelen. Dan is het heel gevoelig als mijn baarmoedermond geraakt wordt. Dat had ik hiervoor nooit.

Ja ik neem aan dat het verwijderen minder erg is dan ik in mijn hoofd heb. Het is gewoon een van de vele redenen dat ik niet weet of ik 'm er nu uit wil of niet. Ik zou ook niet weten wat voor'n alternatief ik zou moeten kiezen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:31

Ik nam vroeger ook de Diane (en nadien nog de Daphne, het Aldi-merk van Diane zeg maar :+ ). Ben dat héél lang geleden beginnen nemen tegen acné in mijn gezicht. In 2010 overgestapt op de Mirena, en toen was ik eigenlijk iet of wat vergeten dat ik ooit met de pil ben begonnen tegen die acné.... Dus enkele maanden na het plaatsen van de Mirena kreeg ik af en toe 1 puistje, later 2, en pakweg een 6 maand na het stoppen met de pil stond ik terug vol :( . Toen maar naar huidarts geweest, daar ben ik eerst op een kuur roacutane pilletjes + zalfje gezet, maar na een hele tijd vastgesteld dat die geen effect gaven. Uiteindelijk overgestapt op een ander geneesmiddel, nl. androcur, en dat neem ik nu ongeveer 1,5 of 2 jaar, met heel goed resultaat (alles wat huidarts voorschreef, gebeurde trouwens in samenspraak met gynaecoloog).
Dus nu is er in feite niet zoveel veranderd tegenover vroeger :+ . Moet nog altijd dagelijks een pilletje nemen, ben trouwens benieuwd wanneer ik van die medicatie tegen jeugpuistjes ga afgeraken, ben er ondertussen al 32... Ofwel blijf ik eeuwig jong, kan ook natuurlijk! :D

Van de mirena geen klagen, enkel het laten plaatsen was ONGELOOFLIJK pijnlijk %) . Bij vrouwen die ooit al een kind gehad hebben, doet het 't schijnt veel minder pijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:31

zoals je kunt lezen zijn er veel voors en ook tegens. Het is niet bij iedereen hetzelfde dus je zult het echt moeten ervaren denk ik.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:32

Ik ben nu sinds een jaar overgestapt van de pil (micronogwat) naar mijn Mirena Spiraal.

Ik bloedde ondanks de pil 10 dagen lang dood en kon tijdens mn ongesteldheid helemaal niks van de pijn. Vergat hem vaak, e.d.

Het zetten van de spiraal was wel, niet zo prettig om het netjes te zeggen. Ik heb het overigens bij de gynaecoloog laten doen omdat ik mijn huisarts niet leuk vind. En juist, ik had een mannelijke. Vond het eerlijkgezegd fijner dan een vrouwelijke gynaocoloog, mannen zijn lekker nuchter haha.

Eenmaal gezet avondje pijn gehad, de dag erna niet meer ongesteld en tot nu toe nog steeds niet. Heerlijk!!!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:36

ZoeyDercks schreef:
En juist, ik had een mannelijke. Vond het eerlijkgezegd fijner dan een vrouwelijke gynaocoloog, mannen zijn lekker nuchter haha.!

Ja ik had ook een kerel. Ik was in het begin erg nerveus maar uiteindelijk heel blij. Lekker nuchter inderdaad.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:37

Fortitude schreef:
ZoeyDercks schreef:
En juist, ik had een mannelijke. Vond het eerlijkgezegd fijner dan een vrouwelijke gynaocoloog, mannen zijn lekker nuchter haha.!

Ja ik had ook een kerel. Ik was in het begin erg nerveus maar uiteindelijk heel blij. Lekker nuchter inderdaad.

Hier precies hetzelfde!
Ik had hem ook weer voor de nacontrole, was echt een aardige man.

Ze hebben bij mij overigens de touwtjes zo kort mogelijk afgeknipt. Ik voel m'n spiraal ook nooit zitten :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:38

ZoeyDercks schreef:
Ze hebben bij mij overigens de touwtjes zo kort mogelijk afgeknipt. Ik voel m'n spiraal ook nooit zitten :j

Oh dan ben ik dus niet de enige. Maak je je hier nooit druk om?
En verder dus niks van bijwerkingen?

Blegh - ik moet weer de uitzondering zijn zeker :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:40

Jolien87 schreef:
En voel je hem ook zitten of iets dergelijks? Bijvoorbeeld tijdens de seks, of gewoon af en toe zoals je bijvoorbeeld ook weleens een tampon voelt zitten? Hoewel ik weet dat een spiraaltje aanzienlijk kleiner is dan een tampon. ;)

Het spiraaltje zit op een heel andere plek dan een tampon. Als je op het plaatje op deze website kijkt http://www.mirena.co.nz/en/faq/:
- Het spiraaltje zit in de baarmoeder. Dat is die bovenste blauwe ruimte.
- Tampons gaan in de onderste blauwe ruimte, de schede. Daar vangen ze op wat uit de baarmoeder lekt.
- Dat kleine gangetje tussen die twee ruimtes (baarmoedermond) is zo dik als een lucifer. Daar kan je vriend nooit doorheen om bij het spiraal terecht te komen (tenminste: ik hoop voor hem van niet :D )

Ik heb zelf wel ooit een keer gehad dat het stokje van de spiraal door de baarmoedermond naar buiten was gekomen. Dat stak dus uit. Dat gebeurt zeer zelden. En ja, dat voelt je vriendje wel. :=
Maar voor mij geen pil meer hoor.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:43

Ik had een vrouw, maar die was ook gewoon nuchter hoor :)

Dreamybol

Re: Overgaan van de pil naar spiraaltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:51

Eerste keer door mijn mannelijke huisarts die erg vriendelijk en rustig was. Daarna bij zijn opvolgster, die er een enorme bende van maakte (waar ik achteraf wel om kon lachen, zo vaak zie je je huisarts niet met rode konen op haar knieën de vloer schoonmaken en het was echt een idiote huisarts) en de laatste keer bij mijn huidige vrouwelijke huisarts. Topvrouw. Alles was klaar en ze vroeg of ik mezelf zou redden met opstaan en weer aankleden. ik moest het maar zeggen als ik flauw ging vallen. :+

Fortitude, misschien eens met je huisarts je twijfels bespreken? Als die je weer wat kan geruststellen, voel jij je misschien weer wat beter? Huisarts zou ook de aangewezen persoon moeten zijn als het gaat om advies over anticonceptie. :(:)