Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:51

xSlvna schreef:
En wat nu dat ze in je medisch dossier kunnen kijken, het meest beschamende wat er in kan staan is een positieve SOA test volgens mij, zou niet weten wat mensen NIET mogen weten over mijn medisch dossier.

"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?

Zo sta ik er ook een beetje in.

Oooeeehhhh ze zien dat ik hooikoorts heb....

nou. veel plezier ermee :Y) ik neem nog een anti-histamienetje 8-)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:51

ik heb het wel gedaan vooral omdat ik nogal wat medisch mankeer en niet alles mag hebben.
Het heeft al een keer mijn leven gered dus ik ben er heel blij mee

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:52

xSlvna schreef:
En wat nu dat ze in je medisch dossier kunnen kijken, het meest beschamende wat er in kan staan is een positieve SOA test volgens mij, zou niet weten wat mensen NIET mogen weten over mijn medisch dossier.

"Hee, ze had haar been op die plek gebroken." of "De heeft die bloedgroep". Ja, en dan? Even serieus, wat zien jullie als risico, wáár zijn jullie bang voor?

De test is zo erg nog niet.. De uitslag soms wel :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:52

https://decorrespondent.nl/1138/in-de-t ... 8-01c2dbd5
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

En als je niet weet wat je te verbergen zou kunnen hebben, bedenk dan vooral ook de schade die een onjuistheid kan aanrichten. Bv een onterechte aantekening van drugsverslaving, kindermishandeling, munchhausen of munchhausen by proxy.

Die zaken kunnen namelijk je leven behoorlijk ingrijpend veranderen, dat kan iedereen hopelijk wel zien - en eenmaal in je dossier krijg je het er niet zomaar meer uit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:53

Vandaar dat er positief bij staat, had het er dus over dat in het dossier staat dat je een soa hebt (gehad). Eerlijk gezegd kan ik niks 'ergers' verzinnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:56

Hhilde schreef:
phormicola schreef:
Dat je niets te 'verbergen' hebt is zo'n dooddoener. Nu misschien niet, maar je weet nooit hoe alles kan veranderen.

Maar voor wie heb ik medisch gezien óóit iets te verbergen? Ik ben eerlijk tegen mijn werkgever en mijn familie en vrienden over mijn medisch gedoe. Als ik ooit een ziekte krijg, vertel ik dat aan mijn omgeving, dan kunnen ze er rekening mee houden. Ik weet niet wat ik zou willen verbergen := Ook onvruchtbaarheid en zo, dat maakt me ook niet uit als mensen dat weten. So be it.

Misschien kan jij in de toekomst door een bepaalde, zelfs niet-ernstige, aandoening bepaalde belangrijke verzekeringen niet meer afsluiten. Ik noem maar een dwarsstraatje.
Of denk aan mensen die ADD hebben, wie weet mogen die niet meer toegelaten worden tot bepaalde opleidingen.

Je weet niet wat de toekomst gaat brengen. In het verleden zijn er wel vreemdere dingen gebeurd dan de voorbeelden die ik hierboven noem.

Edit: waar privacy verdwijnt, neemt corruptie toe. Dat is geen wazige conspiracy theory, je kan gewoon de geschiedenisboeken er op na slaan.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 23-06-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Re: Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:58

Oh hihi, sorry. Lees veels te snel altijd. Komt door het woordje hè, daar wordt ik altijd puberaal giechelig van. :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:59

Ach als dat zo wilt gebeuren komt dit dossier er gewoon zonder jou toestemming, er zal wel meer gaan gebeuren wat je niet in de hand hebt. Als je op die manier denkt moet je al zelfmoord plegen, want álles gaat fout want er KUNNEN altijd vreemde mensen aan de macht komen (en geloof me, die zijn er af. Geloof sowieso ergens wel dat ziektes gemaakt worden en 'grote mensen' ons hele leven in hun macht hebben).

Citaat:
waar privacy verdwijnt, neemt corruptie toe. Dat is geen wazige conspiracy theory, je kan gewoon de geschiedenisboeken er op na slaan.

Humor. En je denkt die privacy te houden door 'Nee' aan te vingen op een formuliertje? :')
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 23-06-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:00

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:00

Tja.. aan één kant lijkt het heel praktisch zo'n dossier. Maar dan moet er wel een absoluut waterdichte garantie zijn dat 'onbevoegden' geen toegang krijgen. Of het nou zo erg is dat in je dossier staat dat je ooit een SOA had? Veel erger lijkt me dat een zorgverzekeraar opeens ontdekt dat jouw 'griepje' veroorzaakt wordt door b.v. te veel roken en op basis daarvan besluit om je premie omhoog te gooien. Of, zoals het in andere gevallen wel eens scheef dreigde te gaan: je niet te willen verzekeren omdat je bv AIDS / HIV patient bent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:01

Jannepauli schreef:
Tja.. aan één kant lijkt het heel praktisch zo'n dossier. Maar dan moet er wel een absoluut waterdichte garantie zijn dat 'onbevoegden' geen toegang krijgen. Of het nou zo erg is dat in je dossier staat dat je ooit een SOA had? Veel erger lijkt me dat een zorgverzekeraar opeens ontdekt dat jouw 'griepje' veroorzaakt wordt door b.v. te veel roken en op basis daarvan besluit om je premie omhoog te gooien. Of, zoals het in andere gevallen wel eens scheef dreigde te gaan: je niet te willen verzekeren omdat je bv AIDS / HIV patient bent.

Ja, gewoon doen, van mij mogen ze. Dat ze het lekker goedkoop kunnen houden voor de mensen die hun gezondheid niet naar de kloten helpen, expres.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:02

Er zijn zelfs genoeg redenen te bedenken om niet te willen dat zorgverleners alles zonder meer in kunnen zien, nog zonder dat onbevoegden de hand weten te leggen op je gegevens. Denk aan iemand die psychische problemen heeft gehad en nu met onverklaarbare fysieke klachten komt. Het gebeurt té snel dat artsen tunnelvisie ontwikkelen en denken dat het psychosomatisch is, terwijl daar geen gegronde reden voor is. Misschien heeft die persoon wel Lyme, of reuma - maar artsen wijten het dan aan de psyche en weigeren verder onderzoek. Of iemand heeft een eetstoornis gehad en valt nu onverklaarbaar af, wat niet geloofd wordt 'want je zal wel weer te weinig eten.' Of iemand heeft ooit een psychose meegemaakt en de duizeligheid en vermoeidheid wordt daaraan geweten en ze wordt gedwongen opgenomen op de crisisafdeling. Of een arts schrijft iets over een vermoeden van kindermishandeling, maar de volgende leest het vluchtig door en ziet alleen 'kindermishandeling' staan en baseert daar zijn conclusies op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:02

xSlvna: Maar dan komt het er wèl zonder mijn toestemming ;) Ik zeg dus ook al: ik ga daar zelf niet aan bijdragen.

Ik vind je trouwens fatalistisch overkomen, alsof je alles maar goed moet vinden 'omdat je toch nooit weet welke gek er op duikt'. Tuurlijk kan er wat gedaan worden. Eén van die dingen is je eigen privacy zoveel mogelijk behouden. daar hebben onze voorvaderen voor gevochten en ik ga dat niet weggooien alsof het een vodje is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:03

xSlvna schreef:
Jannepauli schreef:

Ja, gewoon doen, van mij mogen ze. Dat ze het lekker goedkoop kunnen houden voor de mensen die hun gezondheid niet naar de kloten helpen, expres.

Ta.. daar ga je al .. wat een reactie zeg!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:04

xSlvna: weet dan dat je ongetwijfeld ook dingen doet die niet gezond zijn. Paardrijden bv. We moeten ons leven niet in handen gaan leggen van anderen... Waarom zouden we dat in vredesnaam doen? Omdat we eigenlijk toch heel graag een totalitaire staat willen die exact voorschrijft hoe we moeten leven en waar niets geheim is?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:04

Ach als men niet gelooft in privacy, waarom dan wel "nee" invullen op het formulier?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:05

xSlvna schreef:
Jannepauli schreef:

jij zegt duidelijk expres
maar ben bijvoorbeeld chronisch ziek waar ik niks aan kan doen ben toch stiekem wel benieuwd wat ze daarmee doen of mijn premie dan nog meer omhoog gaat

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:05

Ik fatalistisch? Nee, ik denk gewoon niet na over 'wat gebeuren kan'. Ik geloof gewoon dat wij maar een poppenspel zijn en daar lig ik niet wakker van.

En waarom 'exact voorschrijft hoe we moeten leven'? Bekijk het eens als een 'mensen die de dood minder opzoeken worden beloond'?
Als je 3 keer in een jaar een ongeluk maakt met de auto betaal je ook meer dan wanneer je 10 jaar geen ongeluk maakt.

Dani

Re: Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:08

Het lijkt me volstrekt onwenselijk zo lang mogelijk in leven blijven te belonen aangezien de zorgkosten dan alleen maar stijgen. De mensen die op hun 30ste doodgaan omdat ze dol zijn op gevaarlijke sporten zijn goedkoper dan de meneer die 104 wordt met twee kunstheupen, hoor. Eigenlijk zou je dus juist de mensen moeten belonen die hun best doen de dood op te zoeken :D

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:09

Nu lees ik alleen 2 dingen volgens mij. Het formulier wat door de apotheker werd aangeboden, zodat huisarts, hap, eerste hulp, ziekenhuis inzage hebben in de medicijnverbruik. En het EPD (neem aan dat daar Electronisch Patienten Dossier mee wordt bedoeld). Dit zijn toch twee verschillende dingen?
Ik vroeg namelijk toen mijn apotheker ook om mijn toestemming vroeg, is dit het electronisch patientendossier? Nee was het antwoord.

Ik heb bij de apotheker wel mijn toestemming gegeven. Ik ben diabeet, maar niet onder behandeling bij mijn huisarts of ziekenhuis in mijn woonplaats.
Vind het wel zo'n prettig idee mocht ik wel in het plaatselijke ziekenhuis terecht komen, dat ze kunnen zien hoe of wat.

Begreep trouwens ook dat het een beperkte inzage betreft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:10

Quir schreef:
Ach als men niet gelooft in privacy, waarom dan wel "nee" invullen op het formulier?

Omdat ik alle kleine dingen probeer te doen die het nog een beetje in stand houden. Ik ga niet vrijwillig mijn medewerking verlenen aan zaken die ik niet juist vind. En een klein beetje helpt het vermoedelijk wel, want gegevens die niet beschikbaar zijn komen minder snel verkeerd terecht dan gegevens die er wel zijn.

Maar ik ben wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen de voorbeelden die ik gaf?

En verder: eens met Dani! :Y)

Raineri

Maar je kunt dat ook zien als iets wat je weer gezond maakt doordat je bezig bent. Anders zou deelname aan het verkeer ook uit den boze zijn. Nee ik vind echt wel dat mensen die roken of zwaar overgewicht hebben hun eigen kwalen, veroorzaakt door de gewoonte uiteraard, mogen betalen. Een vettax oid is geen slecht idee.

Chronisch ziek zijn is dus precies de reden waarom ik een aantal tests heb geweigerd, de behandeling zou er niet van veranderen. Ik zou alleen maar in een hoekje worden gepropt. En wie dit tegenstrijdig vind met de eerste alinea: er zijn geen klachten meer en de kans is klein dat ze terugkomen!

xSlvna

Dani schreef:
Het lijkt me volstrekt onwenselijk zo lang mogelijk in leven blijven te belonen aangezien de zorgkosten dan alleen maar stijgen. De mensen die op hun 30ste doodgaan omdat ze dol zijn op gevaarlijke sporten zijn goedkoper dan de meneer die 104 wordt met twee kunstheupen, hoor. Eigenlijk zou je dus juist de mensen moeten belonen die hun best doen de dood op te zoeken :D

Wél belonen voor gevaarlijke sporten (kunnen direct fataal zijn, val eens verkeerd van het paard of met parachute springen, breek je nek en je bent weg) maar niet voor dingen als roken en de hele dag door vet vreten. Lekker dokteren aan verpestte bloedvaatjes omdat je het zelf wilt én niet veranderd.

Lindaonline

Daarom is het zo belangrijk zelf de regie te houden bij bepaalde aandoeningen en doorverwijzingen. Wil je dat je kind getest wordt op mogelijke ontwikkelingsstoornissen, zorg dan dat niet iedereen automatisch schriftelijk wordt ingelicht. De gevolgen kunnen heel groot zijn voor de toekomst voor zo'n kind waarbij labels plakken een hoop toekomstdromen en mogelijkheden kan uitsluiten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:11

Masi1 schreef:
Nu lees ik alleen 2 dingen volgens mij. Het formulier wat door de apotheker werd aangeboden, zodat huisarts, hap, eerste hulp, ziekenhuis inzage hebben in de medicijnverbruik. En het EPD (neem aan dat daar Electronisch Patienten Dossier mee wordt bedoeld). Dit zijn toch twee verschillende dingen?
Ik vroeg namelijk toen mijn apotheker ook om mijn toestemming vroeg, is dit het electronisch patientendossier? Nee was het antwoord.

Ik heb bij de apotheker wel mijn toestemming gegeven. Ik ben diabeet, maar niet onder behandeling bij mijn huisarts of ziekenhuis in mijn woonplaats.
Vind het wel zo'n prettig idee mocht ik wel in het plaatselijke ziekenhuis terecht komen, dat ze kunnen zien hoe of wat.

Begreep trouwens ook dat het een beperkte inzage betreft.

Er is dus alleen meer samenwerking tussen verschillende instanties als ik het zo lees?