Ontzettend ranzig en vet haar, help!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:52

Sowieso stoppen met zo vaak wassen. Probeer over te gaan naar 1x per week wassen met shampoo. Twee weken proberen is echt kort en om de dag is nog steeds erg veel en zorgt juist voor veel activiteit van je hoofdhuid. Wil je het serieus proberen dan zou je toch wel aan een maand of twee moeten denken.

Kies voor een natuurlijke shampoo. Verkrijgbaar bij o.a. natuurwinkels als de Tuinen en inderdaad heeft action ook al dergelijke shampoos in hun assortiment.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:53

tamary, gebruik jij zelf die methode? Ik denk dat ik het ook eens ga proberen :) Shampooloos is me nog niet gelukt tot nu toe, misschien kan ik zo nog meer afbouwen.

TS, misschien kun je ook eens kijken in het natuurlijke haarverzorgingsproducten topic hier op Bokt. Ik geloof dat iemand daar eens een recept heeft geplaatst voor een 'masker' voor je haar, misschien helpt dat om te hoofdhuid gezonder te krijgen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:53

Thats_Me schreef:
Sowieso stoppen met zo vaak wassen. Probeer over te gaan naar 1x per week wassen met shampoo. Twee weken proberen is echt kort en om de dag is nog steeds erg veel en zorgt juist voor veel activiteit van je hoofdhuid. Wil je het serieus proberen dan zou je toch wel aan een maand of twee moeten denken.

Kies voor een natuurlijke shampoo. Verkrijgbaar bij o.a. natuurwinkels als de Tuinen en inderdaad heeft action ook al dergelijke shampoos in hun assortiment.

Heb je wel gelezen?
Ik heb het twee maanden geprobeerd... :+

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:54

Ik heb ook erg snel vet haar en mijn hoofdhuid is erg gevoelig. Maar ik vind haar&hoofdhuid shampoo erg fijn. Geen vet haar en ook geen last van mijn huid!

Weet trouwens niet of haar&hoofdhuid de exacte naam is, kan ook huid&haar oid zijn :)

Edit: het is van andrelon trouwens!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:56

mariekerocky schreef:
Ik heb ook erg snel vet haar en mijn hoofdhuid is erg gevoelig. Maar ik vind haar&hoofdhuid shampoo erg fijn. Geen vet haar en ook geen last van mijn huid!

Weet trouwens niet of haar&hoofdhuid de exacte naam is, kan ook huid&haar oid zijn :)

Edit: het is van andrelon trouwens!

Toen die lijn net in de winkels kwam, had ik één type van die shampoo en dat was een prettige shampoo. Helaas weet ik niet meer welke naam die shampoo had en is die uit productie gehaald. De andere twee of drie? krijg ik juist wel weer bulten van, en vetter haar.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:57

Janine1990 schreef:
Thats_Me schreef:

Heb je wel gelezen?
Ik heb het twee maanden geprobeerd... :+

Ja, natuurlijk heb ik gelezen. Je hebt toen 3x per week gewassen iets wat nog steeds te veel kan zijn voor je hoofdhuid. Oftewel mijn advies om dus 1x per week max. te proberen. Dat is echt meer dan genoeg en kan zelfs al teveel zijn. Natuurlijk kun je het andere dagen wel uitspoelen maar niet wassen met shampoo. Je haar wordt niet zomaar vies en het is de media dat er voor zorgt dat je zoveel gaat wassen en denkt dat als je het niet doet je vies bent. Terwijl dat niet zo is.

Briiet

Re: Ontzettend ranzig en vet haar, help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:03

helaas zit er in die shampoo wel sulfaten

dorientjuh

Ik heb geen last van vet haar, maar ik heb wel een extreem gevoelige hoofdhuid (ontdekt door de kapper, mijn hele hoofdhuid was ontstoken en als ik er niks aan zou doen, zou mijn haar gaan uitvallen). Sinds dat is behandeld was ik mijn haren alleen nog met de kappersshampoo voor een gevoelige hoofdhuid van Wella. Geen conditioner. Ik was mijn haren om de dag.

luuntje

Lastig probleem.

Ik heb snel eczeem op mijn hoofdhuid.
Sinds ik 'yes to carrots' van De Tuinen gebruik is dat over.
Zacht haar en geen wondjes meer op mijn hoofd.
Ik was het 2 a 3 keer per week.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:06

luuntje schreef:
Lastig probleem.

Ik heb snel eczeem op mijn hoofdhuid.
Sinds ik 'yes to carrots' van De Tuinen gebruik is dat over.
Zacht haar en geen wondjes meer op mijn hoofd.
Ik was het 2 a 3 keer per week.

Oh dat klinkt wel heel erg fijn! Dat van mij komt op het hoofd inderdaad overeen met een soort eczeem, alleen dan zijn het net puistjes die dan gewoon plekjes worden. Soms begin ik op die plekken haar uit te trekken: pijn is fijn, jeuk niet leuk. Niet veel hoor, je zal bij mij nooit kale plekken zijn. Maar goed is anders.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:10

volgens mij leest iedereen hier over heen dat er met Aloé vera gewassen is.

dit is een plantaardige OLIE. als je dus al tijden met een agressieve shampoo wast en er dan plots een dot olie op gooit kun je er donder op zeggen dat je balans naar de maan is.

als je baat hebt gehad bij je vorige shampoo dit weer gaan gebruiken, en desnoods eerst wassen met een reinigende shampoo vooraf, zodat de olie eraf geweekt wordt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:10

je haar past zich aan jou wasmanier aan.
kortom als jij je haar 1x per week wast is het ook pas aan t eind van de week vettig. Echter was jij steeds je natuurlijke vetlaagje weg dan moet het haar/hoofd harder werken voor het te verzorgen en word het sneller vettig. kortom elke dag je haar wassen zorgt er uiteindelijk voor dat je haar t nog geen dag volhoud.

Ik waste vroeger 1 per week mn haar en dit was prima, echter in de pubertijd moest het vaker (2x per week)
Om een of andere reden krijg ik het nu ook niet goed maar met een speciale shampoo (fructies, voor droge punten en vettige aanzet die ik altijd in duitsland koop)
Hiermee red ik het 3 tot 4 dagen. zonder die maar 1 tot 2.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:13

Minder wassen zou ik ook zeggen, maar je zegt dat je dat al hebt geprobeerd. Wat shampoo's met sulflaten (sls) doen is je hoofdhuid vet-vrij maken. Ze ontrekken dus echt het vet van je huid en haar. Wat jouw hoofdhuid waarschijnlijk doet, is extra talg aanmaken om je haren toch nog vet te houden. Hierdoor draait je hoofdhuid overuren, waardoor je haar extra vet wordt. (Even in beeld taal, dat vind ik het makkelijkst)
Deze blog legt het heel goed uit:
http://www.curlsofnature.com/blog/sls-e ... in-shampoo

Gebruik je een shampoo zonder SLS, wordt je haar wel schoon gemaakt maar niet gestript. Dan voelt je hoofd aan dat je haar nog wel vettig is, maar niet té droog. Hierdoor wordt er niet meer extra talg op je huid en haar.
Ik ben allergisch voor parfum en gebruik dus sowieso speciale shampoo's en investeer daar ook in. Toen ik de stopte met SLS shampoo's, werd mijn haar eerst iets vetter. Want je hoofdhuid heeft niet direct door dat er iets anders is. Ik greep af en toe naar de normale shampoo, om dat vette gevoel weg te spoelen. Maar deed dat alleen als ik een belangrijke dag had of mijn haar niet kon verbergen onder een hoedje of haarband of iets dergelijks.
Maar hou wel vol! Ik merk nu zo veel verschil. Niet alleen heb ik VEEL minder vet haar, ook wordt het minder snel vet. Daarnaast voelt het voller aan en ziet het er gezonder uit. Eerder hoefde ik maar 1 keer in de 6 maanden naar de kapper, nu zou ik eigenlijk elke maand wel moeten,wil ik mijn model houden. Dat heeft natuurlijk ook een nadeel haha. Wel bespaar ik kosten op shampoo's, want ik was veel minder.

Vriendin van mij zweert bij de shampoo van De tuinen maar ik gebruik ook gerust die van Garnier.
Hier staan er een aantal genoemt:
http://www.beautylab.nl/sulfaatvrije-shampoos/

Ik hoop dat het helpt! Heel vervelend probleem in elk geval!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:17

crazyshar schreef:
volgens mij leest iedereen hier over heen dat er met Aloé vera gewassen is.

dit is een plantaardige OLIE. als je dus al tijden met een agressieve shampoo wast en er dan plots een dot olie op gooit kun je er donder op zeggen dat je balans naar de maan is.

als je baat hebt gehad bij je vorige shampoo dit weer gaan gebruiken, en desnoods eerst wassen met een reinigende shampoo vooraf, zodat de olie eraf geweekt wordt.

Nouja, er staat op met aloë vera extracten, ik weet niet in hoeverre je dan kan zeggen dat er daadwerkelijk aloë vera in de shampoo is verwerkt? Het gekke is wel dat ik die shampoo nergens meer terug kan vinden op internet. Nieuwe H&S sensitive heeft geen aloë vera en een andere verpakking.

Ik ga nog een week mijn oude shampoo weer proberen, met het kammetje wat tamary tipte en als dat werkt, ga ik de oude shampoo opmaken en daarna ga ik kijken of shampoo van De Tuinen iets voor mij is. Dat klinkt me best een beetje als muziek in de oren :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:21

RoosG schreef:
Minder wassen zou ik ook zeggen, maar je zegt dat je dat al hebt geprobeerd. Wat shampoo's met sulflaten (sls) doen is je hoofdhuid vet-vrij maken. Ze ontrekken dus echt het vet van je huid en haar. Wat jouw hoofdhuid waarschijnlijk doet, is extra talg aanmaken om je haren toch nog vet te houden. Hierdoor draait je hoofdhuid overuren, waardoor je haar extra vet wordt. (Even in beeld taal, dat vind ik het makkelijkst)
Deze blog legt het heel goed uit:
http://www.curlsofnature.com/blog/sls-e ... in-shampoo

Gebruik je een shampoo zonder SLS, wordt je haar wel schoon gemaakt maar niet gestript. Dan voelt je hoofd aan dat je haar nog wel vettig is, maar niet té droog. Hierdoor wordt er niet meer extra talg op je huid en haar.
Ik ben allergisch voor parfum en gebruik dus sowieso speciale shampoo's en investeer daar ook in. Toen ik de stopte met SLS shampoo's, werd mijn haar eerst iets vetter. Want je hoofdhuid heeft niet direct door dat er iets anders is. Ik greep af en toe naar de normale shampoo, om dat vette gevoel weg te spoelen. Maar deed dat alleen als ik een belangrijke dag had of mijn haar niet kon verbergen onder een hoedje of haarband of iets dergelijks.
Maar hou wel vol! Ik merk nu zo veel verschil. Niet alleen heb ik VEEL minder vet haar, ook wordt het minder snel vet. Daarnaast voelt het voller aan en ziet het er gezonder uit. Eerder hoefde ik maar 1 keer in de 6 maanden naar de kapper, nu zou ik eigenlijk elke maand wel moeten,wil ik mijn model houden. Dat heeft natuurlijk ook een nadeel haha. Wel bespaar ik kosten op shampoo's, want ik was veel minder.

Vriendin van mij zweert bij de shampoo van De tuinen maar ik gebruik ook gerust die van Garnier.
Hier staan er een aantal genoemt:
http://www.beautylab.nl/sulfaatvrije-shampoos/

Ik hoop dat het helpt! Heel vervelend probleem in elk geval!

Bedankt voor de link met die shampoo's, klinkt goed!

Naar de kapper wil ik sowieso elke 6 weken, dat doe ik eigenlijk al vanaf mijn derde of vierde... Dus daar wil ik liever niets aan veranderen :P En ik heb geen speciaal modelletje hoor :P

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:22

Thats_Me schreef:
Oftewel mijn advies om dus 1x per week max. te proberen. Dat is echt meer dan genoeg en kan zelfs al teveel zijn. Natuurlijk kun je het andere dagen wel uitspoelen maar niet wassen met shampoo. Je haar wordt niet zomaar vies en het is de media dat er voor zorgt dat je zoveel gaat wassen en denkt dat als je het niet doet je vies bent. Terwijl dat niet zo is.

Hoe voorkom je dan dat het er tussendoor compleet niet uit ziet? Ik was mijn haar om de dag, maar bij de tweede dag hangt het al in vettige pieken naar beneden als ik niet oplet. Dat kan ik dan echt geen week vol houden. Nat maken met water maakt het ook sneller weer vet. Ik heb dun steil haar dat zowiezo snel piekt overigens.

Ook ik heb snel last van jeukende hoofdhuid, ik ben het nu aan het proberen met een natuurlijke(re) shampoo zonder sulfaten en dergelijke. Alleen van het vettige raak ik nog niet zo makkelijk af.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:23

Ik heb zelf veel last van roos en bijbehorende jeuk. Tijdenlang vanalles geprobeerd, H&S had averechts effect, maar vichy shampoo werkt bij mij erg goed. Die haalde ik in het begin via mijn huisarts/apotheek, maar tegenwoordig bestel ik ze op internet.. Werkt voor mij erg fijn, en ook het niet te vaak wassen maar als je dagelijks paardrijdt lijkt me dat ook niet echt een fijne optie nee.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:30

Ik was mijn haar ook elke dag hoor, heb een tijdje geprobeerd om de dag te doen. Maar ik douche gewoon elke dag en als ik mijn haar niet mee was voel ik me gewoon niet schoon. Vind het juist zo fijn als mijn haar gewassen is, ik gebruik gewoon altijd shampoo wat net in de douche staat.
Verder heb ik ook last van roos, echt heel erg vervelend....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:32

Ruby1995 schreef:
Ik was mijn haar ook elke dag hoor, heb een tijdje geprobeerd om de dag te doen. Maar ik douche gewoon elke dag en als ik mijn haar niet mee was voel ik me gewoon niet schoon. Vind het juist zo fijn als mijn haar gewassen is, ik gebruik gewoon altijd shampoo wat net in de douche staat.

Ik heb destijds ook een poosje geprobeerd om dan op de tweede en derde dag mijn haar gewoon uit te spoelen onder de douche. Werd m'n haar niet meer droog _O-

Misschien ook een bezoekje aan De Tuinen??? :P

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:42

Janine1990 schreef:
Ruby1995 schreef:

Ik heb destijds ook een poosje geprobeerd om dan op de tweede en derde dag mijn haar gewoon uit te spoelen onder de douche. Werd m'n haar niet meer droog _O-

Je bedoelt met alleen water? Dat is toch ook niet lekker, ik vind het altijd zo fijn met het sop haha.

Ja, heb welleens die shampoo 'yes to' gezien, maar vind het een beetje duur voor shampoo.... Nu word er shampoo voor me gekocht en gebruik ik het maar, maar ik ook ontzettend last van schilfertjes, dus er moet eigenlijk wel iets aan gedaan worden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:44

Ruby1995 schreef:
Janine1990 schreef:

Je bedoelt met alleen water? Dat is toch ook niet lekker, ik vind het altijd zo fijn met het sop haha.

Ja, heb welleens die shampoo 'yes to' gezien, maar vind het een beetje duur voor shampoo.... Nu word er shampoo voor me gekocht en gebruik ik het maar, maar ik ook ontzettend last van schilfertjes, dus er moet eigenlijk wel iets aan gedaan worden.

Vichy :j Dat is tot nu toe het enige wat bij mij werkt, en goed ook!

Edit: is deze: http://www.vichy.nl/haarverzorging/anti ... p1561.aspx Ze hebben zowel een variant voor droog haar als voor vet haar :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:46

Ruby1995 schreef:

Jep, alleen met water. Dan gewoon dezelfde masserende bewegingen maken.
Nouja het resultaat was dus dramatisch :')

Ik kocht al vrij jong zelf shampoo omdat ik last had van een jeukende hoofdhuid. Als ik dure shampoo wilde, dan moest ik het zelf ook betalen.
Ik doe zelf met een 500ml fles van H&S meerdere weken hoor, dan valt die 7 euro ook wel mee. Gewoon de aanbiedingen in de gaten houden :)

Ik zag in de link van RoosG dat de shampoo die ik wil 8 euro voor 500ml kost, ach, als ik er iets voor terug krijg, is het niet veel geld :) Bovendien werk ik, dus kan ik die paar euro wel missen. Als ik er dan 4 weken mee doe, is het helemaal niet veel geld. Reken maar uit, 8 euro delen door 28 wasbeurten ;)
En als het echt zo is dat ik daardoor minder vaak hoef te wassen, dan kan ik er langer mee dan 4 weken ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:54

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:55

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:59

RenskeFrea schreef:
Thats_Me schreef:
Oftewel mijn advies om dus 1x per week max. te proberen. Dat is echt meer dan genoeg en kan zelfs al teveel zijn. Natuurlijk kun je het andere dagen wel uitspoelen maar niet wassen met shampoo. Je haar wordt niet zomaar vies en het is de media dat er voor zorgt dat je zoveel gaat wassen en denkt dat als je het niet doet je vies bent. Terwijl dat niet zo is.

Hoe voorkom je dan dat het er tussendoor compleet niet uit ziet? Ik was mijn haar om de dag, maar bij de tweede dag hangt het al in vettige pieken naar beneden als ik niet oplet. Dat kan ik dan echt geen week vol houden. Nat maken met water maakt het ook sneller weer vet. Ik heb dun steil haar dat zowiezo snel piekt overigens.

Ook ik heb snel last van jeukende hoofdhuid, ik ben het nu aan het proberen met een natuurlijke(re) shampoo zonder sulfaten en dergelijke. Alleen van het vettige raak ik nog niet zo makkelijk af.

Wat bij mij hielp was om het met conditioner te "wassen". Daar werd het een stuk zachter van. Moet wel zeggen dat mijn haar dun en net op mijn schouders komt, dus dat maakt vast ook weer verschil uit.

Oh en wat ik ook doe, als ik 's avonds op de bank zit, is mijn huid masseren. Sommigen gebruiken een olie maar ik doe het gewoon droog. Dan masseer je je huidschilfers los. Vervolgens kan ik ze zo afspoelen onder de douche. Ik vind het niet alleen heerlijk maar heb ook het gevoel dat mijn huid nog schoner wordt.