Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:38

Ik ben het met je eens ragdollcat, dit zijn geen zaken voor een 17 jarige dame :n Pure wanhoop van de ouderskant, maar niet gezond. Je kan wel veel mee hebben gemaakt ts, maar je mist de tools en vaardigheden om hier mee om te gaan (of beter, weten wanneer je hem los moet laten). Je bent een vriendin, geen hulpverlener; bewaak die grens echt goed!

Pas vooral goed op jezelf ts!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-06-14 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:39

Als er 1 ding is dat ik de laatste jaren geleerd heb, is het wel dat mensen met een alcoholverslaving meestal niet eens geholpen willen worden.
Veel beloven en weinig doen, dat kunnen ze wel goed.
Als hij er echt vanaf wou, had hij het wel gehaald in de afkickkliniek of via de psycholoog.
Ik zou hem mooi laten stikken, misschien gaan dan zijn ogen wel open. (Lekker cru, en deze uitspraak is vast niet bokt-proof. Maar na mijn persoonlijke ervaringen met deze problematiek, is dat het enige zinnige advies dat je over zoiets kan geven, vind ik)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:39

ik ben sws iemand die wel goed op zich zelf past en ik geef ook aan als iets te veel voor me word ook als hij te veel voor me word. ik kan hem toch niet laten vallen dan word het heust niet beter met hem.:(

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:40

Nee hem laten vallen zou ik zelf ook niet kunnen hoor ts, maar begrijp wel wat ze bedoeld.
Misschien aangeven dat je echt niet meer weet wat je voor hem moet doen en dat dit jouw (en voor al zijn!) laatste kans is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:40

Pandameisje schreef:
ik ben sws iemand die wel goed op zich zelf past en ik geef ook aan als iets te veel voor me word ook als hij te veel voor me word. ik kan hem toch niet laten vallen dan word het heust niet beter met hem.:(

Kijk, daar zie jij het al verkeerd. Het gaat hoe dan ook mis met hem als hij het zelf niet wil; of jij nou erbij bent of niet. Zolang hij niets wil doen, kun jij niets voor hem doen.
'Ik wil geen contact meer, totdat jij écht hulp zoekt'. Zo laat je hem niet vallen, maar geef je duidelijk aan; 'zo kan ik niet een vriendin zijn voor je, zolang jij niet deze problemen werkt'

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:42

Wilke93 schreef:
Nee hem laten vallen zou ik zelf ook niet kunnen hoor ts, maar begrijp wel wat ze bedoeld.
Misschien aangeven dat je echt niet meer weet wat je voor hem moet doen en dat dit jouw (en voor al zijn!) laatste kans is?

ik reis daarom vrijdag ook helemaal naar haarlem heen en in de avond slaap ik bij me vriend maar ik ben de hele middag bij R puur om met hem te praten en ik wil hem zo graag duidelijk maken dat ik me echt zorgen maak.

hij stuurde me vannacht een appje en ik lag te janken hij is bang om me kwijt te raken omdat die zijn beloftes niet na kan komen. maar ik weet zelf dat hij het wel kan maar dan moet die wel echt profisoneel hulp vinden. en als die dat heeft wil ik hem zeker nog helpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:46

Pandameisje schreef:
ik heb aardig wat zelf mee gemaakt en ik kan aardig wat hebben. hij is echt 1 van me beste vrienden die kan je toch niet zomaar laten vallen. hij heeft in de tijden dat het mij super slecht ging ook veel geholpen ondanks dat hij zelf ook niet alles goed had.

Je kan gewoon vrienden zijn met hem en hem steunen, door contact te houden en of wat leuke dingen te gaan doen, maar meer moet je ook echt niet gaan doen in de zin van problemen te helpen oplossen ofzo.........dat is jouw taak niet.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:49

Pandameisje schreef:
Wilke93 schreef:

ik reis daarom vrijdag ook helemaal naar haarlem heen en in de avond slaap ik bij me vriend maar ik ben de hele middag bij R puur om met hem te praten en ik wil hem zo graag duidelijk maken dat ik me echt zorgen maak.

hij stuurde me vannacht een appje en ik lag te janken hij is bang om me kwijt te raken omdat die zijn beloftes niet na kan komen. maar ik weet zelf dat hij het wel kan maar dan moet die wel echt profisoneel hulp vinden. en als die dat heeft wil ik hem zeker nog helpen.

Denk wel dat het slim is om aan te geven dat het ook z'n laatste kans is, want dat is het ook toch? :(:) Dat jij je zorgen maakt dat begrijp ie hopelijk wel, maar dat is niet genoeg ben ik bang..

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:52

ik geef zeker aan dat het zijn laatste kans is.

hij is net in 1x weg gegaan van huis zei zijn broer hij zei dat die naar vriend is gegaan maar daar is die niet ... -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:04

Als je al gaat huilen om een appje is dit zeker geen materie waar jij je mee bezig moet houden. :n

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:06

O hij woont nog thuis? Dan is het helemaal aan de ouders imo, niet aan jou. Als je weet dat je zoon een drankprobleem heeft, en je weet dat hij zelf WILT stoppen, dan laat je hem toch niet weggaan, en maak je het lekker gezellig voor hem thuis. Zijn broer kan ook nog op hem passen als hij het moeilijk heeft.

Verder helemaal eens met Iris82.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:10

Iris82 schreef:
Als je al gaat huilen om een appje is dit zeker geen materie waar jij je mee bezig moet houden. :n

het kwam ook door meer dingen wat hij in appje had gezet mensen wat ik liever wel prive houd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:13

Zo je laat je wel mooi gebruiken en in een hoek drukken...

hoezo heb jij enige verantwoordelijkheid in deze kwestie???
... meneer gooit zelf alcohol in zich.. en loopt zelf weg bij alle professionele hulpverleners... maar jij een lief meisje van 17 moet het maar op gaan lossen... nou zal die mooi worden... als ik jou ouder was geweest had ik je zelfs verboden om met zo iemand om te gaan.
HIJ en zijn ouders hebben alle verantwoordelijkheid... die moeten ze niet in de schoenen schuiven van een pubermeisje.. zijn ze helemaal betoeterd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:15

Ben jij sterk genoeg om echt afstand te nemen als hij toch niet onderneemt om hulp te zoeken? Ben je daar op voorbereid? Want verslaafden hebben ook 1 ding gemeen; ze kunnen vreselijk manipulatief zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:16

Het gaat er om dat je moet weten waar je grenzen liggen. Ik wik ook graag dat de oorlog stopt, dat er geen kanker meer is of geen werkeloosheid maar dat kan ik niet. Je grijpt te hoog Pandameisje, dit gaat ten koste van jezelf. Je gaat toch weer met redenen komen waarom je het wil dus wat mij betreft, i rest my case. Succes TS.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:20

Met een moeder als alcoholist kan ik denk ik wel mee praten . De enige manier om de verslaving onder controle te krijgen is een kliniek ( verslaafd blijf je heel je leven ). Buiten de kliniek is de stap naar alcohol vaak te groot en vallen ze snel terug . Jou vriend wil niet geholpen worden. En nee een afkick kliniek is geen pretje , je zit er niet voor niks . De ene helft zet door en wil geen alcolist meer zijn en de andere helft stopt met een smoes en het drinken gaat door . Ik zou het contact verbreken hoe moeilijk het ook is, jij kan hem niet helpen zolang hij zich niet wil laten opnemen . Soms als ze niemand meer hebben gaan ze het pas inzien ..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:21

Is er geen mogelijkheid om naar een andere kliniek te gaan? Er zijn verschillende vormen van afkicken. Maar soms is je handen van iemand aftrekken de beste hulp. Ik zou dat denk ik ook tegen hem zeggen. Iets in de trant van. Ik ben niet de aangewezen persoon om je te helpen, daar zijn hulpverleners voor. Ik kan alleen een luisterend oor bieden als je daar zit. Het is een lastige situatie waarin je zit. Veel sterkte

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:22

Evelijn schreef:
Zo je laat je wel mooi gebruiken en in een hoek drukken...

hoezo heb jij enige verantwoordelijkheid in deze kwestie???
... meneer gooit zelf alcohol in zich.. en loopt zelf weg bij alle professionele hulpverleners... maar jij een lief meisje van 17 moet het maar op gaan lossen... nou zal die mooi worden... als ik jou ouder was geweest had ik je zelfs verboden om met zo iemand om te gaan.
HIJ en zijn ouders hebben alle verantwoordelijkheid... die moeten ze niet in de schoenen schuiven van een pubermeisje.. zijn ze helemaal betoeterd.

ik ben al vaak boos op hem geworden. omdat die niet zijn beloftes na kwam maar als ik boos werd ging hij alleen maar meer drinken. en mijn ouders weten hoeveel hij voor mij betekend omdat hij wel iemand is die me toch heeft geholpen toen ik op punt stond in te storten.

Anoniem

Re: Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:25

Ts, niet je vingers aan branden, vergooi je leven niet. Alcoholisten zijn ziek in hun hoofd en hebben professionele begeleiding nodig. Loop al een tijdje mee op deze aardkloot en weet waar ik het over heb.

Pandameisje

Re: Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:28

Ik weet hoever ik kan gaan ik heb zelf zoals ik al eerder zij aardig wat mee gemaakt en daarom blijf ik hem steunen tot het te veel voor me word.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:29

Pandameisje schreef:
ik heb aardig wat zelf mee gemaakt en ik kan aardig wat hebben. hij is echt 1 van me beste vrienden die kan je toch niet zomaar laten vallen. hij heeft in de tijden dat het mij super slecht ging ook veel geholpen ondanks dat hij zelf ook niet alles goed had.

Precies. Je hebt zelf al genoeg mee gemaakt dus waarom jezelf dan nog eens belasten met iets zwaars terwijl het niet eens hoeft? Ik snap dat je een vriend niet wil laten stikken maar jij kan hem niet helpen hoor. Dat kunnen hij en zijn ouders wel zeggen maar dat gaat je niet lukken. Hij moet naar een kliniek en daar word hij geholpen. Wat denk je dat er gebeurt als hij uiteindelijk zich zelf van het leven beroofd? Dan voel jij je schuldig want "jij was de enige die hem kon helpen". Begin er niet aan meid...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:30

Haal alsjeblieft het idee uit je hoofd dat jij hem kan helpen! Het enige wat je kan doen is je handen eraf halen. Hopelijk zoekt hij professionele hulp als hij merkt dat hij zo zijn leven en vriendschappen verkloot. En pas heel goed op jezelf, je zal niet de eerste zijn die er te laat achter komt dat je eraan onderdoor gaat.

Je bent die jongen niks verschuldigd omdat hij jou destijds heeft geholpen. Je helpt hem niet door met hem te praten en het aan te zien.

vuurneon

Pandameisje schreef:
Ik weet hoever ik kan gaan ik heb zelf zoals ik al eerder zij aardig wat mee gemaakt en daarom blijf ik hem steunen tot het te veel voor me word.

Maar door hem te blijven steunen als hij echt niets onderneemt om beter te worden, kun je hem ook steunen in zijn verslaving. Dat is de keerzijde namelijk; als hij weet dat iedereen hem toch wel blijft steunen, waarom zou hij dan hulp moeten zoeken? Hij kan prima manipuleren immers. Waak daarvoor en ik vraag mij echt af of jij dat wel kan. Door hem te laten gaan, help je hem ook.
Contact opnemen kan altijd, als hij in therapie is. Maar maak ook een écht statement (en eigenlijk moet iedereen dat om hem heen doen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-06-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin92

Het enige wat jij kunt doen is hem een gigantische rotschop onder zijn kont geven.
Je bent al zovaak boos op hem geworden zeg je maar hij neemt het blijkbaar niet serieus want je blijft bij hem terug komen.

Als hij zijn leven niet wil veranderen moet jij je handen van hem af trekken.
Dit is wat bij zulke mensen het beste werkt.
Als jij echt zoveel voor hem betekent en jij wegvalt dan heeft ie niks meer. Als hij jou wil houden zal hij zelf wat aan zijn situatie moeten veranderen. In dit geval dus terug gaan naar een kliniek.
In die kliniek kun jij hem dan gaan steunen. Maar in je eentje kun je dit probleem niet oplossen.

Alcohol & drugsverslaafden zijn niet meer voor rede vatbaar...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:31

Pandameisje schreef:

Dat is het nou juist............. het is jou al teveel en je weet absoluut niet tot hoever je kan gaan.
Hij woont officieel nog bij zijn ouders........ hou het probleem dan ook daar, bij de ouders dus......

Want je zet hier: wat kan ik als laatste persoon nog doen?

En zet het hier alles op de bokt neer............