(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:09

Persoonlijk vind ik roken verre van lekker ruiken en vermijd het omdat ik het helemaal niks vind.
Gelukkig rookt niemand in de familie en vriendenkring zodat we daar niet mee te maken hebben. Mocht dit wel het geval zijn dan wordt er in ons huis niet gerookt en ook niet bij mijn kind in de buurt. Ik denk namelijk dat mee roken behoorlijk veel kan aanrichten en ik wil dat niet bij mijn kind of mezelf in de buurt hebben, gelukkig denkt mijn vriend er precies hetzelfde over.
Natuurlijk kun je het (jammer genoeg) niet altijd vermijden maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 23:14

Idd die walm bah!

Meeroken is niet achterhaald.
Dat niet iedereen longkanker krijgt van roken, wil niet zeggen dat je kansen niet groter zijn....

Het is idd benauwend die lucht. Alleen daarom al.. waarom in de buurt van kinderen?

Painttobe

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:19

Het verbaast mij ook weer elke keer hoeveel ouders roken. En dat aanstaande moeders zeggen:"Ik ben na drie maanden zwangerschap gestopt". Tja. Dat zijn nou net de maanden waarin je juist niet wil roken.. (Werk op de verloskunde)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:33

Ik vind het ook niet kunnen dat je als ouder naast je kind rookt hoor.

Maar vind het persoonlijk al een stuk minder erg dan vroeger.
Dankzij het rookverbod wordt roken steeds minder 'cool' en zie je het steeds minder.
Mensen moeten naar buiten, of in een soort van 'kijk hen nou zielig zijn' hokje staan.

Als je er echt over nadenkt, is het ook best een rare gewoonte om rook van een brandend stokje in te ademen ;)

Ik vind het niet lekker ruiken, maar op één of andere manier doet rooklucht me altijd denken aan de tijd dat ik nog 16 was en in de rook uitging. Dus stiekem ook wel een beetje leuke herinneringen naast de stank :=

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:40

Je zult mij nooit horen zeggen dat je nergens last van hebt als niet-roker, maar het is ook weer niet zo dat je acuut dood neervalt als er iemand binnenkomt die gerookt heeft. (Of een kind, for that matter)[/quote]

Ik wil hier even op reageren.
Bij ons in de familie komt veel astma voor.
Veel aanvallen worden getriggerd door rook. Zelfs door de geur aan de kleding of meubels etc.

Meteen dood neervallen, nee dat niet meteen. Maar ziekenhuisopname is regelmatig voorgekomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:04

Magrathea schreef:
Van wat ik weet over astma is dat het getriggerd wordt. Dus het enige wat Kaitlyns ouders hadden kunnen doen is de astma "uitstellen"; uiteindelijk zou hij toch wel op zijn gespeeld, of ze nou rookten of niet.
Dat is vervelend maar het is niet correct om te zeggen dat haar astma is veroorzaakt door het roken.

Astma kan in aanleg aanwezig zijn maar hoeft niet veel klachten te geven.
Ja het wordt getriggerd door je omgeving, wat niet uitstel betekend, maar toename van klachten wanneer je in een voor jou prikkelrijke omgeving leeft/woont/werkt. Prikkels kunnen van alles zijn. De allergieen voor dieren, allergieeen voor pollen, hyperreactief op bepaalde stoffen in de lucht, last bij bepaald weertype, huisstofmijt, schimmelsporen, oplosmiddelen etc.
Door goed management kun je vaak heel wat klachten verminderen of voorkomen.

Ik vind op de oude voet doorgaan (denk aan roken in de ruimten waar die persoon moet zijn, huisdieren in huis houden, slecht schoonmaken ivm huisstofmijt) etc.) en dan je kind meer medicatie moeten geven of er vaker ziek laten zijn asociaal. Gelukkig is de mentaliteit tegenwoordig anders maar heb me echt beroerd gevoeld als tijdens stage gerookt werd in de lerarenkamer en je eigenlijk moest vragen of ze dat konden laten, maar het niet durfde. En dat je moet knokken om voor elkaar te krijgen dat je rookvrij kunt vergaderen of opkomst kunt draaien bij je scoutinggroep en dat je dan achter je rug om wordt uitgemaakt voor zeikerd of aansteller...

Uitgaan deed ik sporadisch want elke dag na de tijd had ik een kater (migraine-achtige koppijn, hees en keelpijn, verstopte neus) zonder een druppel alcohol gehad te hebben. Dan gaat de lol er wel wat af hoor...

Maar voor bij kleine kinderen is inmiddels wel bekend hoe slecht het is. En roken tijdens je zwangerschap geeft ook allerlei verhoogde risico's.

Vroeger rookte mijn vader ook gewoon in huis en soms zelfs in de auto. In de auto werd ik er zelfs misselijk van. En ik nam het mijn vader ook echt kwalijk dat hij zich zo egoistisch opstelde... Als kind heb je geen vrije keus om dan er bij weg te blijven. Je bent afhankelijk van je ouders wat leefomgeving je krijgt.
Ik ben vroeger heel veel ziek geweest met heel vaak bronchitus/luchtweginfecties/bijholteontstekingen en veel hoofdpijn. reageerde op bepaalde pollen en op huisstofmijt, en waar ik acuut erg beroerd van werd waren vogels (kippen/duiven), Had echt ontstekingsremmers nodig. Toen ik een tiener was merkten we dat ik ook van verse verf(lucht) ziek werd. Toen mijn vader buiten ging roken en ik wist wat ik moest mijden, werd alles beter en kon ik het grootste deel van het jaar zonder medicijnen. Geen chronische bijholte ontsteking meer, veel minder hoofdpijn en minder vaak luchtweginfecties of bronchitus.

Nu ik een eigen huishouden heb kan ik heel veel dingen wel zelf regelen. En onder mijn slaapkamerram wordt geen kampvuurtje gestookt en als de rook van de houtkachel neer slaat en ons huis binnen trekt dan gaat die uit...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:17

Magrathea schreef:
Spicegirl, ik zeg ook niet dat je niks meekrijgt als passief roker. Het is echter onzin dat een passieve roker net zoveel binnenkrijgt als de roker zelf.

De deeltjes zitten in de sigaret zelf, die verbranden en worden (grotendeels) afgetikt in de asbak.

Je zult mij nooit horen zeggen dat je nergens last van hebt als niet-roker, maar het is ook weer niet zo dat je acuut dood neervalt als er iemand binnenkomt die gerookt heeft. (Of een kind, for that matter)

Daarom raken de wanden en plafonds in huizen waar veel gerookt is ook zo extreem vergeeld tot bruin... Omdat het "grootste" deel in de asbak beland... hmmm ja, maar er blijft genoeg achter in de rookwalm hoor...
Als er een verffabriek in de fik staat wordt toch ook gevraagd ramen en deuren te sluiten? Er kunnen echt veel giftige stoffen meegenomen worden in rook.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:29

per honderd rokers sterft gemiddeld 1 niet-roker aan de gevolgen van roken...

dat is echt heel veel

op de pakjes staat het duidelijk... roken is dodelijk... roken brengt mensen om u heen ernstige schade toe...

ergo: roken is moord met voorbedachte rade.

in de praktijk doe ik echt niet moeilijk ofzo. een sociaal leven zonder deze walgelijke en verwerpelijke bezigheid te accepteren bestaat gewoon niet, maar ik kan er echt niks anders van maken.

ik heb een tijdje geprobeerd een gasmasker op te zetten toen mensen (destijds nog op de middelbare school) een sigaret opstaken... dat werd niet begrepen.
(dat filter was toen al 50 jaar oud, dus het deed niet veel meer, ging ook meer om het gebaar)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:31

Airnt schreef:
ergo: roken is moord met voorbedachte rade

Je realiseert je nu dat je een hoop bokkers moordenaars noemt? :')

Jeetje, wat kun jij overdrijven zeg. Wanneer moet ik de bak in?

Mijn schoonmoeder heeft met alle 3 haar kinderen gerookt, zowel tijdens zwangerschap als tijdens hun hele leven. Die 3 kinderen zijn nu allemaal volwassen en zijn kerngezond en hebben eigen kinderen (behalve dus mijn vriend, ik wil voor geen geld ter wereld zo'n kleine :+ ). Ik zeg niet dat ik dit goedkeur, ik weer dat roken tijdens zwangerschap bv verhoogd risico geeft of ADHD. Maar komaan, er zijn zo ontzettend veel risicoverhogende factoren dat je wel onder een glazen stolp moet gaan zitten met je kind.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:43

Verder vergroot je ook de kans op wiegedood door te roken, plus nog wat andere nare bijeffecten:

"het risico van wiegendood verdubbelt, het geboortegewicht van baby's neemt er door af, de kans op infectie van de luchtwegen bij kinderen neem fors toe, het taal- en leervermogen wordt negatief beïnvloed"

bron:
http://www.wiegedood.nl/Actueel/Schade% ... onderschat

Dus roken en kinderen: no way. Mijn man rookt wel, maar altijd buiten en als we met de kinderen op pad gaan dan rookt hij niet tot nauwelijks...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 06:46

Kippetje, is het voor je nan echt zo moeilijk om te stoppen voor de kinderen?
Jij bent er duidelijk op tegen en je man houdt er rekening mee dus bewust zijn jullie in tegenstelling tot vele anderen. Daarom hoop ik dat je me kunt uitleggen waarom het niet lukt om te stoppen volgens jou? ??

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:21

Samiyah schreef:
@Kaitlyn als je astma hebt gekregen omdat je ouders de hele tijd binnen rookten vind ik dat een behoorlijk kwalijke zaak :oo bizar zeg, dat ouders de gezondheid van hun kinderen op het spel zetten voor zo'n verslaving.

Mijn moeder rookte vroeger ook, maar altijd buiten. Dat was gewoon vanzelfsprekend... als er mensen op bezoek kwamen die rookten was het ook standaard naar buiten. Dit was in de jaren 90, waar dat nog niet zo vanzelfsprekend was. Maar ik ben erg blij dat ze het zo gedaan heeft.

Nee hoor daar krijg je geen astma van. Dat krijg je of dat krijg je niet. Ik was bijvoorbeeld ook flink allergisch voor huisstofmijt. Mijn moeder was elke dag in de weer met stofzuigen, afstoffen etc. op mijn kamer, had een speciaal kussen voor de allergie etc.
Gelukkig ben ik er richting mijn puber leeftijd overheen gegroeid..

Magrathea schreef:
Van wat ik weet over astma is dat het getriggerd wordt. Dus het enige wat Kaitlyns ouders hadden kunnen doen is de astma "uitstellen"; uiteindelijk zou hij toch wel op zijn gespeeld, of ze nou rookten of niet.
Dat is vervelend maar het is niet correct om te zeggen dat haar astma is veroorzaakt door het roken.

Dit dus. :j

Painttobe schreef:
Het verbaast mij ook weer elke keer hoeveel ouders roken. En dat aanstaande moeders zeggen:"Ik ben na drie maanden zwangerschap gestopt". Tja. Dat zijn nou net de maanden waarin je juist niet wil roken.. (Werk op de verloskunde)

Mijn moeder heeft zelfs tijdens onze zwangerschappen compleet doorgerookt (wel in mindere mate). Dat is iets wat ik haar wel altijd kwalijk heb genomen. Gelukkig zijn we allemaal gezond geboren maar het had ook heel anders kunnen zijn...

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:52

Ik heb ook een dochtertje en mijn moeder en zusje (woont nog thuis) roken.
Sinds dit voorjaar hebben ze een overkapping gemaakt in de tuin en zouden ze daarin gaan roken, maar de helft van de tijd roken ze binnen en met dit mooie weer zitten ze daar ook in ( jammer genoeg zo dicht gemaakt dat de rook niet makkelijk weg trekt).
Dat heb ik de laatste verjaardag kunnen ondervinden helaas, visite ging toen ook nog even lekker meeroken dus heel dat hok stond blauw....
Ik kom dus niet vaak meer bij mijn ouders, omdat ik mijn dochtertje er niet aan bloot wil stellen :( .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:59

sneeuwpop schreef:
Kippetje, is het voor je nan echt zo moeilijk om te stoppen voor de kinderen?
Jij bent er duidelijk op tegen en je man houdt er rekening mee dus bewust zijn jullie in tegenstelling tot vele anderen. Daarom hoop ik dat je me kunt uitleggen waarom het niet lukt om te stoppen volgens jou? ??

hier ga ik even bij vallen hoor

maar ik ben er ook op tegen en mijn man rookt ook, maar wat is nou het probleem?? Hij rookt toch niet waar zij bij is en ze ondervind er dus geen schade van

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:00

Ik verbaas me er toch over hoeveel er wordt gerookt. In mijn tienerjaren was roken echt note done.
Bijn niemand rookte meer en zeker niet op school. Ik had gedacht dat dat wel zou door zetten maar dus echt niet.
Ik vind roken zo vies en dat zou je je kinderen toch niet aan willen doen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:02

grappig kohtje, in mijn tienerjaren was het namelijk vrij normaal en wij schelen maar een paar jaar ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:07

toch 7 jaar :D

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:19

Dat ik rook hoeft een ander geen last van te hebben m.i.
Dus dat betekend dat ik niet rook in de buurt van kinderen groot of klein.
Dat ik wanneer ik geen asbak op tafel zie staan bij een ander ik ook niet rook.
En wanneer er iemand bij mij op visite komt ik eerst wil weten of diegene problemen heeft met roken. Zo ja rook ik niet in huis maar rook ik wanneer ik de hond uitlaat of ik ga ff buiten staan.
Zo moeilijk is dat niet, rekening houden met een ander.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:05

Ojajoh, waarom bijstaan?
Ze gaan er bewust mee om, dat is toch goed!. Wil alleen graag weten waarom stoppen niet lukt. Als je op veel momenten je er wel vanaf kunt blijven..LIJKT het me minder moeilijk om dat dpor te zetten. Waarom is dat toch zo moeilijk??
Verslaving okey, maar waarom komt de 1 er wel vanaf en de ander niet?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:39

sneeuwpop schreef:
Ojajoh, waarom bijstaan?
Ze gaan er bewust mee om, dat is toch goed!. Wil alleen graag weten waarom stoppen niet lukt. Als je op veel momenten je er wel vanaf kunt blijven..LIJKT het me minder moeilijk om dat dpor te zetten. Waarom is dat toch zo moeilijk??
Verslaving okey, maar waarom komt de 1 er wel vanaf en de ander niet?

bijstaan? bij vallen ;)

maar stoppen is voor een verstokte verslaafde echt moeilijk

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:45

Bij ons was het heel normaal dat er gerookt werd. Ook in de auto.
Als kind merk je het nog niet echt, de rook prikt in je neus en ogen en het stinkt.
Mijn moeder rookte alleen sávonds als we naar bed waren of buiten de auto.
Maar mijn stief vaden heeft elk kwartier een peuk ''nodig''.
Vind het nu wel heel erg vies hoor, ben anti rook. Er is helemaal niets goeds aan het roken van tabak.
Oke, het vult de staats schatkist dat is dan het enige :D

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:54

Mijn vader rookte ( is sinds 1,5 over op dampen) in huis, in de auto, overal..
Ik vond het als kind stinken, maar rook nu ook zelf al ruim 22 jaar en heb er geen astma van gekregen. Kinderen heb ik niet en wil ik niet.
Maar als mijn neefjes of nichtje in mijn auto meerijden rook ik niet in de auto, zijn ze bij mij thuis, dan rook ik niet in huis.

Echter in het bericht van de TS wordt ook verwezen naar parken (dierentuin, pretpark etc..). Als favo tante mag ik vaak mee naar dit soort dingen, en ja dan rook ik wel eens een sigaretje, we staan immers in de buitenlucht.

Ooit stond er een stuk in het NRC handelsblad ten tijde dat mijn oudste neefje net was geboren, een uurtje op de hoek in de Jordaan in Amsterdam is net zo slecht als een heel pakje sigaretten oproken. Laat mijn zus nu in de geliefde Jordaan wonen, en ik dus roken in de buitenlucht door mij of mijn vader in bijzijn van kinderen op de boerderij minder belastend vinden.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:56

leestmee schreef:
Dat ik rook hoeft een ander geen last van te hebben m.i.
Dus dat betekend dat ik niet rook in de buurt van kinderen groot of klein.
Dat ik wanneer ik geen asbak op tafel zie staan bij een ander ik ook niet rook.
En wanneer er iemand bij mij op visite komt ik eerst wil weten of diegene problemen heeft met roken. Zo ja rook ik niet in huis maar rook ik wanneer ik de hond uitlaat of ik ga ff buiten staan.
Zo moeilijk is dat niet, rekening houden met een ander.

Klinkt alsof jij een hele sociale roker bent waaraan veel andere rokers een voorbeeld kunnen nemen *\o/*
Als fanatieke niet-roker sta ik er net zo in als jij.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:56

nou we roken beide. toen ik er achter kwam dat ik zwanger was heb ik geen sigaret meer aan geraakt. mijn vriend rookte toen wel nog binnen. maar de eerste keer dat hij mee was gegaan naar de verloskundige, en zij hem uitgelegd had wat dat meeroken deed met onze baby in de buik. werd er binnen niet meer gerookt. vanaf dat moment mocht niemand meer in huis roken. we hebben nu twee kinderen. zelf ben ik na een paar maandjes ook weer begonnen (ik weet heel stom van mij, was er een flinke tijd vanaf) maar nu wordt er ook nog altijd alleen buiten gerookt. er mag echt niemand een sigaret binnen opsteken. de meeste hebben daar ook begrip voor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:01

Ik ben opgegroeit in de rook en zelfs in de wietwalmen. Als kind ervaarde ik het niet als vervelend, ik lette er eigenlijk nooit op. Later is gebleken dat ik lichte astma heb, maar ik heb eigenlijk nooit echt een reactie gehad op het roken.
Zelf heb ik van m'n 16de tot m'n 27ste gerookt, de laatste jaren zo'n 50 sigaretten per dag, inmiddels alweer anderhalf jaar of langer gestopt en zwanger.
Mijn man rookt nog wel, maar rookt of buiten of in z'n atelier. Hij is drastisch geminderd en rookt nog zo'n 2-4 sigaretten per dag. Mijn hoop is dat hij ooit nog helemaal kan stoppen, maar omdat hij er heel moeilijk tegenaan kijkt acht ik de kans klein. Maar hij zal nooit in mijn bijzijn of die van ons kindje gaan roken :)

Verder heb ik er geen last van als mensen in mijn bijzijn roken, ook niet nu ik zwanger ben. Ik vind het niet respectloos of 'fout'. Aan mij altijd nog de keuze of ik in de rook blijf staan of niet, dat vind ik mijn eigen verantwoordelijkheid, niet die van de roker.