Welke sport is geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:26

Tja, je moet echt zelf kijken wat wel niet bij je past. Heb zelf HMS en ben inmiddels met de fysio aan het trainen. Daarnaast rij ik 1x per week paard en wandel minstens 2x per week een half uur. Nu met het mooie weer ben ik weer begonnen met fietsen en hoop ik ook wat meer krachttraining te kunnen gaan doen.

Zelf hoef ik dus niet eens te proberen om te gaan zwemmen. Bij bijvoorbeeld de schoolslag subluxeer ik mijn knie bijvoorbeeld al. Daarnaast is zwemmen erg zwaar omdat je niet voelt wanneer je over je grens heen gaat en je snel te veel doet. Vooral dat laatste is bij iemand met HM/HMS goed in de gaten te houden want je grenzen opzoeken is prima maar er zwaar overheen gaan kan zeker een week klachten geven en dat is het niet waard.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 08-06-14 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:31

Danique_G schreef:
Oh echt zijn er uitzonderingen? :+ hypermobiliteit is gewoon een labeltje van simpele pijntjes, zoals hierboven gezegd bij hms moet je pas balen. Uitzondering daargelaten. Dus niet de uitzonderingen die het wel kunnen. Zijn minder uitzonderingen die het niet kunnen oplossen. Maar alsnog is er dan veel te doen. Dus als ts wil en talent heft etc dan lijkt mij dat hypermobiliteit niet in de weg zit. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe dat in de weg kan zitten.

Edit: zie net je reactie murthul, maat kom er nu net op terug.

Ik zit zelf in de medische wereld en heb al verschillende mensen met hypermobiliteit, HMS gezien, gesproken en onder behandeling gehad. Zoals jij het noemt een labeltje van simpele pijntjes vind ik niet erg symphatiek over komen in de richting van mensen die er echt veel last van hebben..

En ja, Nadal is een uitzondering. Het is niet zo dat er 8 mensen in de top 10 van de wereld staan met hypermobiliteit. Net zoals dat topsport iets is wat niet veel mensen kunnen. Snap dus niet zo goed waarom je hier zo boem over valt.... Ik zeg toch ook nergens dat je hypermobiliteit je in de weg (moet) zitten?

Jammer dat er dan gelijk zo licht geraakt gereageerd word als je alleen maar een positieve invloed wilt geven in dit topic zodat TS stimulans krijgt om een doel te stellen zoals: ik wil weer kunnen tennissen. Dat is waar het hier omgaat. :) Dat je niet door hypermobiliteit te hebben ineens het sporten moet gaan missen als dat iets is wat je graag doet.
Succes TS!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:36

Ik heb niet álles zitten lezen, maar ga eens naar een (goede!) Cesar therapeut. Het is onzin dat je niet (intensief) kunt sporten. Je moet alleen je lijf opnieuw leren gebruiken.

Vriendin van mij is ook hypermobiel, maar met goede oefeningen en weten wat wel en niet mag/kan, kan ze prima intensief paardrijden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:44

Ik heb helaas ook HMS en ik kan echt bijna niks, maar dan ook echt niks. Ik kan amper naar de hoek van de straat lopen en mijn voeten en knieën doen al verrekte zeer. Ik rijd recreatief/dressuurmatig paard en met lange buitenritten heb ik last van mijn knieen (daar kunnen beugels veel voor mij betekenen). Ik heb gezwommen in wedstrijd verband (last van mijn schouders) en geroeid (last van de rest van mijn lichaam :Y) ), fietsen kan ook niet, dan krijg ik weer last van mijn knieen.

Fysio of speciale zolen/ schoenen werkt allemaal maar iets, maar dan ook echt iets.

Ik denk niet dat je wat hebt aan mijn post, maar meer ook voor de mensen die zeggen dat het met goede hulp wel kan, wat soms echt niet kan.

Raineri

Re: Welke sport is geschikt voor je als je hypermobiel bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:48

Sann, sorry als het licht geraakt overkwam! Was niet mijn bedoeling! Ook wilde ik niet denigrerend overkomen naar mensen met hevige hms. Maar ik probeer alleen te geven dat een groot gedeelte dit niet heeft en prima te verhelpen is en dat ts zich hoogstwaarschijnlijk geen zorgen hoeft te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:51

Heb overigens geen idee of ik gewoon hypermobiel ben of hms heb. ik heb iig wel een blijvende schouderblessure eraan overgehouden; de peesontsteking die maar niet over gaat (en die zich tussendoor nog had ontwikkeld tot een slijmbeursontsteking). Dus probeer wel overbelasting te voorkomen ts!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:07

Danique_G schreef:
Sann, sorry als het licht geraakt overkwam! Was niet mijn bedoeling! Ook wilde ik niet denigrerend overkomen naar mensen met hevige hms. Maar ik probeer alleen te geven dat een groot gedeelte dit niet heeft en prima te verhelpen is en dat ts zich hoogstwaarschijnlijk geen zorgen hoeft te maken.

Dan hadden we hetzelfde doel. ;) :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 14:13

Danique_G schreef:
Oh echt zijn er uitzonderingen? :+ hypermobiliteit is gewoon een labeltje van simpele pijntjes, zoals hierboven gezegd bij hms moet je pas balen. Uitzondering daargelaten. Dus niet de uitzonderingen die het wel kunnen. Zijn minder uitzonderingen die het niet kunnen oplossen. Maar alsnog is er dan veel te doen. Dus als ts wil en talent heft etc dan lijkt mij dat hypermobiliteit niet in de weg zit. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe dat in de weg kan zitten.

In de weg zitten, klinkt zo groot.
Toen ik nog intens sportte had ik tijdens het sporten geen last van, maar daar na.
Zelf ben ik geen pijn zeiker ''au dit'' ''au dat'', gewoon door sporten en dagelijkse dingen doen en het negeren.
Ik ben naar de huisarts gegaan omdat ik niet wist hoe en wat voor pijn dit was/is in mijn lichaam.
In mijn beleving belemmert hypermobiliteit niet, nu ik weet wat ik heb hou ik er rekening mee.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 14:15

Kala schreef:
Ik heb niet álles zitten lezen, maar ga eens naar een (goede!) Cesar therapeut. Het is onzin dat je niet (intensief) kunt sporten. Je moet alleen je lijf opnieuw leren gebruiken.

Vriendin van mij is ook hypermobiel, maar met goede oefeningen en weten wat wel en niet mag/kan, kan ze prima intensief paardrijden.

Cesar therapeut, ik dacht even aan Cesar Milaan die therapeut is voor honden :')
Haha, sorry. Wat houd deze therapie in ?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:30

Heb zelf hypermobiliteit in mijn tenen, knieschijven, duimen, heeel lichtjes in mijn heupen, maar vooral in mijn rug en enkels. Tot mijn twaalfde heb ik ook geturnt en getennist en daarna ben ik gaan paardrijden (nu 22).
Qua sporten merk ik dat Pilates prima gaat en ook precies de spieren traint die ik van mijn fysio moet trainen (denk aan oa. je core). Het is niet te zwaar en vaak kan je oefeningen iets lichter maken of juist iets zwaarder als ze te licht/zwaar zijn, maar toch krijg je er wel spierpijn van :P . Iets als Bosu vind ik dan weer heel lastig omdat ik altijd van dat Bosu-ding af val en als een gek sta te wiebelen, maar ook dat is goed voor je core, balans en stabiliteit. Power Yoga heb ik alleen eens een keertje gedaan, maar dat lijkt me ook goed kunnen.

Pole fitness heb ik op de lichtste twee niveaus van de drie niveaus die er bij ons op het sportcentrum worden gegeven gedaan de afgelopen twee jaar, maar ik merk dat de oefeningen op kracht wel veel van je lijf vragen, maar mogelijk is dat met alleen je heupen hypermobiel wel gewoon goed te doen (het is wel erg leuk om te doen :) ) Dingen als de split in pole zijn dan alleen misschien weer wat lastiger, maar met beleid lijkt me dat ook te doen.

Edit: In elk geval als je maar sterk genoege spieren opbouwt rond je hypermobiele gewrichten zou je toch behoorlijk wat sporten normaal moeten kunnen doen.. dat is in elk geval wat mij verteld is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:46

Ik heb het heel erg in mijn knieën waardoor bijna alle sporten uitgesloten zijn (immers moet je bijna overal wel rennen of springen) Ik ben daarom vorig jaar begonnen met yoga en dit gaat me echt goed af. Daarnaast heb je met hypermobiliteit natuurlijk zo je voordelen in de lenigheidsoefeningen :D Er zijn veel verschillende varianten, van licht/ontspannend tot behoorlijk intensief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:01

Danique_G schreef:

Als je tijdens het sporten ineens je schouder of je knie terug moet zetten kan dat behoorlijk in de weg zitten. Ik heb welgeteld 3 lessen op kickboksen gezeten maar aangezien ik na de laatste les twee weken niet fijn kon lopen omdat mijn heup net niet helemaal lekker zat, ben ik er maar mee gestopt. Dus ja, het kan op zich best in de weg zitten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:06

Ik denk dat je de uitspraak verkeerd opvat bizzybijtje! Ik had het over lichte gevallen en oplossen (als ts licht geval is) en als ze wil en talent heeft, dat ik mij dan niet kan voorstellen dat het heel erg in de weg zit!

1 zin eruit pikken is niet handig, staat een heel verhaal voor :p

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:13

Volgend jaar ga ik een intensieve opleiding doen, veel sporten, veel krachttraining enz.
Dus ik hoop dat mijn lichaam het red, anders zit ik elke week op de fysio bank :')

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:11

Wat lichte krachttraining onder begeleiding zou misschien ook kunnen helpen. Je spieren kunnen je botten dan wat makkelijker op zijn plaats houden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:22

hoe meer je (onderbegleiding! ) spieren kweekt hoe minder snel je last gaat krijgen als het goed is en hoe meer je weer alles kan gaan doen ;) je gewrichten gaan dus niet uit de kom? omdat je het hebt over die vreemde pijntjes? dan zou je toch alle sporten nog moeten done ;)