Enorm kortademig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:13

maaike1994 schreef:
Zo.... terug thuis sedert enkele uurtjes.
Hartslag nog steeds veel te hoog, ook nog koorts en bloeddruk en ademhaling zijn ook nog niet top...
De scan van mijn longen was normaal. Aan de telemetrie konden ze zien dat mijn hartslag vaak heel erg schommelde en dat er veel pieken waren dat hij echt gevaarlijk hoog ging, zonder dat ik ook maar iets van inspanning deed (kwam mijn bed niet uit).
Toch mocht ik dus naar huis, en waarom? Omdat ze me niet konden helpen...
De arts zei dat zij als dokters niet genoeg geschoold waren omtrent Lyme en andere chronische ziektes. Zij hadden niet de kennis er voor en ze zei dat het gewoon veel te ingewikkeld is hoe deze ziektes in elkaar zitten. Vervolgens zei ze dat ze eigenlijk niet graag patiënten zoals mij hadden. Dokters zien liever patiënten met een gesprongen appendix ed, dat kunnen ze snel fixen en hop patiënt is weer genezen. Dokters schuiven volgens haar liever mensen zoals mij langs de kant, omdat het hen geen voldoening geeft aangezien de behandeling lang duurt en het' niet zeker is wanneer en of er betere resultaten van komen.
Vervolgens zei ze me dat ze me voorstelt om kiné te doen voor mijn spieren en naar een psycholoog te gaan aangezien zo ziek zijn mentaal ook zwaar op me zou wegen. Ik vind het inderdaad niet fijn nee, maar depressief ben ik niet, maar van haar woorden die ze vervolgens zei zou je wel depressief komen als je niet stevig in je schoenen staat! Zo zei ze dat ik mag vergeten dat ik ooit nog de dingen zal kunnen doen die ik kon van voor ik ziek was. Volgens haar mag ik al heel blij zijn als ik zonder rolstoel een wandelingetje in de tuin zal kunnen doen. Genezen is volgens haar onmogelijk. Mijn hartslag is onder andere te hoog omdat mijn lichaam zo zwak is, dus moet mijn hart veel harder werken om het draaiende te houden en daardoor verzwakt mijn hart ook weer... Ze zei dat ze er pillen voor zou kunnen geven, maar volgens haar was dat niet relevant voor mij, aangezien ik al zoveel pillen neem en het toch niks zal beteren...
Als laatste zei ze dat als ik nog eens zo een aanval krijg en geen adem meer heb, dat ik niet meer naar daar moet gaan want dat zij me toch niet kunnen helpen... fijn dan stik ik hier thuis wel . Ook zei ze dat als ik te zwak was, dat ik me kon laten opnemen in de CVS-kliniek in Gent. Ik herhaalde nogmaals dat ik Lyme heb, geen CVS, maar dat was all the same oliebol volgens haar...
Ik ben ZO kwaad, ZO teleurgesteld. Je wordt gewoon langs de kant geschoven omdat ze geen zin hebben om je beter te maken... Ik snap echt niet dat dit zomaar kan!

Dit is helaas wel waar ! (het onderstreepte stuk bedoel ik )

De dokters in Nederland doen alleen maar wat standaardwerk, als jouw ziekte buiten hun boekje valt heb je gewoon pech. Ik vind het volledig absurd hoe slecht veel artsen bezig zijn.
Het wordt tijd dat ze zich eens echt verdiepen in Lyme, Me, en ook andere neurologische klachten (o.a. nek-hersenletsel).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:23

TS is volgens mij een Belgse. Vlaamse arts denk ik dus ook.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:54

Cayenne schreef:
Maar waarom ben je dan niet meteen naar een ander ziekenhuis gegaan als je daar al eerder niet goed bent behandeld? Het is toch niet het enige ziekenhuis waar je terecht kunt?

De ambulance is mij snachts komen halen, dus die brengen me naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, ik kon niet kiezen naar waar ik ging.

Ik ben inderdaad van België, het was in een Vlaamse kliniek (AZ Oudenaarde).

De huisarts is daarnet langs geweest en hij vindt het schandalig dat ze me naar huis hebben gelaten. Mijn hartslag, bloeddruk en ademhaling zijn absoluut nog niet goed en ik heb veel te veel zuurstof in mijn bloed. Ik moet ademhalingtherapie krijgen van een kiné aangezien ik teveel ademhaal. En ik ben doorverwezen naar een cardioloog in een ander ziekenhuis voor meer hartonderzoeken, daar moeten we straks naar bellen voor een afspraak.

maaike1994

Re: Enorm kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:26

Mijn mam heeft gebeld voor een afspraak bij de cardioloog en kan pas 23juni ten vroegste gaan :(.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:03

Als je verkeerd ademt, bedoelen ze dan niet dat je hyperventileerd, daar kan je ook van beginnen beven en van die symptomen krijgen

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:38

Nee ik adem te veel. Door die hartkloppingen heb ik het gevoel dat ik moeilijk kan ademen, dus adem ik nog meer, maar aangezien ik al teveel zuurstof in mijn bloed heb, word ik hierdoor nog duizeliger.
De momenten dat ik heel duizelig ben, begin ik soms wel te hyperventileren, aangezien ik enorm bang ben om flauw te vallen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:50

Van hyperventileren wordt je ook duizelig en is ook een vorm van teveel ademen. En door dat teveel ademen kan je ook een soort van hartkloppingen gevoel krijgen waardoor je nog meer gaat beginnen hyperventileren en alle symptomen erger worden, waaronder ook je hartslag omhoog, nog duizeliger. En zo wordt dat een vicieuze cirkel waar je moeilijk nog uitgeraakt.

Ik zeg niet dat dat enkel het probleem is, maar ik herken het wel. Heb juist dezelfde symptomen ook al gehad, ook al gedacht dat ik hartproblemen had, zit bij mij ook in de familie (mijn mama is er ondermeer vroeg aan gestorven), daardoor ben ik er extra op alert en geraakte ik er door natuurlijk in paniek. Maar nu dat ik dat weet kan ik die cirkel wat doorbreken.

Daarom is de enigste goede raad dat die dokter in het ziekenhuis gegeven heeft, naar de psycholoog gaan wel een belangrijk iets. Dit betekend niet dat je genezen bent als je daarnaartoe gaat, want dat kan niet. Maar ik denk dat je er wel deugd aan gaat hebben. En het is geen schande om daar naartoe te gaan, ik heb dat ook gedaan.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:29

Ik ga sowieso bij een psycholoog gaan want het is belangrijk dat ik voor mijn angst van flauwvallen af geraak aangezien het wekelijks gebeurd.
De problemen aan mijn hart zijn niet te wijten aan hyperventilatie. Dat heeft zowel de arts in de kliniek, als de huisarts gezegd. Mijn lichaam is gewoon heel erg verzwakt door de Lyme en daardoor moet mijn hart extra moeite doen om alles 'te laten draaien'. Maar dat kan het niet blijven volhouden en de resultaten van de telemetrie waren niet goed, dus moeten er verdere harttesten gebeuren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:41

Zal inderdaad ook aan je hart liggen, maar je angst zal er ook geen goed aan doen.
Dus goed dat je naar de psycholoog gaat, niet enkel voor je angst maar ook om over alles wat je meemaakt en je ziekte te praten, zodat je het misschien ooit een plaats kunt geven.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:44

Nee inderdaad, het werk elkaar tegen he. Hoe meer last ik van mijn hart heb, hoe meer ik panikeer en hoe meer de paniek dan weer op mijn hart werkt...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:49

jeetje meid, geen tips, maar wel heel veel sterkte. Je bent 19 en zou je niet zo'n zorgen hoeven moeten maken. :(:) hopelijk komt er snel wat verbetering!