Mindfulness, wie kent het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Mindfulness, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:48

@ DutchRiders: Ik denk dat het vooral afhangt van je persoonlijk hoe je het oppakt. Bij mij was het dat ik het volgens een vast programma deed, en dat er een heel goed begeleide nabespreking aan gekoppeld was, dat het werkte. Ik merk meteen dat als ik het alleen doe, het minder effect heeft. Dus waarschijnlijk hangt het af van je begeleiding en je eigen gevoeligheid voor de methode. Mijn ervaring is wel dat als je alleen je dagelijkse dingen hebt, het moeilijker is in het begin, omdat er niet veel te merken valt aan je lichaam. Als je wat heftigere emoties en gevoelens hebt, dan merk je heel snel iets, dus is het makkelijker dingen op te merken. Aan de andere kant kun je ook juist meer in dat (vervelende?) gevoel wegzakken, wat het weer moeilijker maakt.

@Nanno_123: Hier precies hetzelfde. Voor mij werkt het fijn als ik veel aan mijn hoofd heb en druk ben in mijn hoofd. Maar ja, altijd wel een excuus om nu even niet het moment te vinden xD

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:51

saskiakefie schreef:
belle_boef schreef:
Ik was begonnen aan de training. Ben na 2 lessen gestopt. Was mij te zweverig en paste totaal niet bij mij.

Zweverig? Wat vond je er zweverig aan?

Staren naar een rozijn, de rozijn strelen, ruiken, in de mond nemen en die bodyscan waarbij ze je aan praten wat je allemaal moet voelen.

Neh, was niks voor mij.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:51

Oh gaaf, met behulp van youtube.
Dat ga ik dan ook nog is doen, Bedankt voor de tip Dutchriders!

@Mirriezz Ik vind het juist niet fijn dat ik het druk in mijn hoofd heb. Denk te veel na, maak me zorgen om dingen wat nergens op slaat.. maar inderdaad het excuus dat je het altijd wel te druk hebt is er zeker!
Jij doet het dus met begeleiding? hoe gaat dat precies?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:52

belle_boef schreef:
Staren naar een rozijn, de rozijn strelen, ruiken, in de mond nemen en die bodyscan waarbij ze je aan praten wat je allemaal moet voelen.

Neh, was niks voor mij.

Zat ik er niet ver naast, met mijn beurse druiven _O-

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:52

belle_boef schreef:

Neh, was niks voor mij.

Vreemde mindfulness heb je gehad? :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:57

Rozijn? Nog nooit wat mee gedaan :')
Hier groot deel meditatie en uitleg, wat oefeningen thuis meegekregen etc.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:10

ik heb even geyoutuberddd..
En sommige dingen gaan mij echt te ver: https://www.youtube.com/watch?v=3C3-302oSfg
Ik snap de gedachten er achter, maar ik zou het dan bijvoorbeeld gewoon zo doen, ik pak wat te eten en zorg dat ik tijdens het eten echt geniet van mijn eten en ik bij het eten blijf en niet met mijn telefoon/laptop zit te k*tten of aan hele andere dingen denken maar echt puur bij mijn eten blijven. Maar hoooooo even hoor ik zie me zelf niet echt naar een mandarijn luisteren :+
Het eerste filmpje van haar vind ik overigens wel erg goed, voor mij van toepassing. ik ontspan heel moeilijk en als je dan echt bewust gaat nadenken over ieder deel van je lichaam werkt dat wel!

Dus zoals ik eigenlijk bij alles doe: ik interpreteer het gewoon zoals ik denk dat het goed voor mij is :o

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:18

Nanno_123 schreef:
ik heb even geyoutuberddd..
En sommige dingen gaan mij echt te ver: https://www.youtube.com/watch?v=3C3-302oSfg
Ik snap de gedachten er achter, maar ik zou het dan bijvoorbeeld gewoon zo doen, ik pak wat te eten en zorg dat ik tijdens het eten echt geniet van mijn eten en ik bij het eten blijf en niet met mijn telefoon/laptop zit te k*tten of aan hele andere dingen denken maar echt puur bij mijn eten blijven. Maar hoooooo even hoor ik zie me zelf niet echt naar een mandarijn luisteren :+
Het eerste filmpje van haar vind ik overigens wel erg goed, voor mij van toepassing. ik ontspan heel moeilijk en als je dan echt bewust gaat nadenken over ieder deel van je lichaam werkt dat wel!

Dus zoals ik eigenlijk bij alles doe: ik interpreteer het gewoon zoals ik denk dat het goed voor mij is :o

Ik ben ook begonnen met die filmpjes, maar ben ook bezig met een boek waarin beschreven staat:

"met aandacht eten en drinken: Gebruik tenminste één keer per dag je koffie/thee of maaltijd "met aandacht". Concentreer je op wat je eet en drinkt. Wees van moment op moment opmerkzaam op de kleur, vorm, temperatuur, geur en smaak van wat je eet of drinkt".

Komt denk ik op hetzelfde neer maar wel een andere beschrijving / uitvoering :')

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:19

saskiakefie schreef:
belle_boef schreef:

Neh, was niks voor mij.

Vreemde mindfulness heb je gehad? :+

Vanuit mijn werk nu twee maal een cursus gehad, van twee verschillende mensen. Bij beide kwam die rozijn ook om de hoek kijken. Bij beide heb ik het als zweverig ervaren en heeft het mij niets gebracht. (Behalve de slappe lach.)
Terwijl mijn zusje juist veel heeft gehad aan de ademhalingsoefeningen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:22

Letitia1991 schreef:
Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.

Dat ben ik niet met je eens. Ik werk met zeer beschadigde jongeren met persoonlijkheidsproblematieken en angsten, en vanuit onze methodiek doen wij voor het begin van elke therapie een aandachtsoefening, gebaseerd op mindfullness. Vaak is het een korte bodyscan van ongeveer 5 minuten. Wij hebben een keer een app aan gezet waarbij je dus in een korte bodyscan begeleid word door een vrouwenstem, en veel van onze jongeren vonden dit zo ontzettend fijn dat ze die app hebben gedownload en het elke avond gebruiken, ook met gezinsleden samen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:23

Voor de geïnteresseerden: het boek heet Mindful met Jezus. Ik liep over een rommelmarkt (niks voor mij) en mijn oog viel op dit boek. Ik lees nooit en wist al helemaal niet wat mindfulness is. Toch moest en zou ik het boek meenemen :j

Het boek is echt interessant, ik ben ook een beetje in een "geloofs crisis" ( waar geloof ik nu eigenlijk in en/of geloof ik wel? ).

Het boek ik gebaseerd op mindulness leven met een christelijke draai.
Een geweldig boek met bij élk hoofdstuk oefeningen die je dagelijks moet doen (erg opbouwend).

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:24

amandananana schreef:
Letitia1991 schreef:
Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.

Dat ben ik niet met je eens. Ik werk met zeer beschadigde jongeren met persoonlijkheidsproblematieken en angsten, en vanuit onze methodiek doen wij voor het begin van elke therapie een aandachtsoefening, gebaseerd op mindfullness. Vaak is het een korte bodyscan van ongeveer 5 minuten. Wij hebben een keer een app aan gezet waarbij je dus in een korte bodyscan begeleid word door een vrouwenstem, en veel van onze jongeren vonden dit zo ontzettend fijn dat ze die app hebben gedownload en het elke avond gebruiken, ook met gezinsleden samen.

Bijzonder! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe de app heet?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:26

Ik heb onlangs een informatie avond over mindfulness gehad, maar aan het einde van de avond wist ik nog steeds niet wat ik me er bij voor moest stellen, we moesten wel een paar korte ontspanningsoefeningen doen, waar ik verschrikkelijk pijn van in m'n rug kreeg, dus niet erg hielp.

Wat ik er wel van begreep is dat je heel erg in het hier nu moet leven, dus heel bewust met alles wat je doet, dus wel een beetje wat belle_boef omschrijft: ik pak nu mijn autosleutel, doe de voordeur open, loop naar mijn auto, ik zie de kleur van mijn auto, ik doe de auto van slot, ik doe de deur open, ik stap in, ik ben me er van bewust de de stoel fijn zit, ik steek de sleutel in het contact, ik trap de koppeling in, ik daar de sleutel om etc.

Als dat mindfulness is, vind ik het voornamelijk erg vermoeiend klinken :+

Misschien lag het ook wel aan het persoon die het bracht, ik weet het niet en het feit dat ik hem vond praten als Bert van Sesamstraat hielp ook niet :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:44

Wat betreft het bewust doen wat je doet: Dat is zeer zeker mindful. En dat is juist niet vermoeiend, 2 dingen tegelijkertijd (proberen te) doen is vermoeiender. Juist als je heel bewust bezig bent met hetgeen wat je aan het doen bent geeft dat veel meer rust en focus. Als je iedere keer in gedachtes wordt mee gesleurd en veel denkt, kost je dat veel onnodige energie. Je gaat je veel fijner voelen door echt hetgeen bewust te doen wat je wilt doen. Daarnaast worden te zintuigen geprikkeld die wellicht nu redelijk zijn afgestompt. Je bent idd dan veel meer in het hier en nu en ervaart het intensiever.

Het is dus zeker niet vermoeiend, wel is het een kwestie van doorzetten in het begin als je het niet gewend bent en ja dan kost het wel wat meer energie omdat je iedere keer weer jezelf bij de les moet houden. Heel belangrijk is daarom dat je ook iedere dag de oefening doet dat je je gedachtes waarneemt, zodat je het in je hoofd weer op een rijtje hebt. Anders heb je dingen nog niet verwerkt en blijft dat overdag door je hoofd malen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:46

Ik denk dat het bij mij echt lag aan de persoon die het vertelde (en hij zou ook de cursus gaan geven) want opzich klinkt het wel iets voor mij, ben zo'n chaoot. Het was via het werk, maar ik ga er niet aan beginnen gezien ik totaal geen klik volde met de cursusleider...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:48

Ik denk dat dat ook heel belangrijk is dat je een klik hebt met de leraar. :j Ik kan me voorstellen als je er zo nieuw in komt, het niet kent én de docent ook niet kent dat je dan afgeschrikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:51

Ik denk dat er een beetje verkeerd gekeken wordt op mf, want het is juist niet zweverig, het maakt gebruik van normale dingen om je heen en leert even je drukke gedachtegang te stoppen en ergens anders op te focussen zodat je even uit de stressboog stapt en je even rustig wordt. Je leert je gedachtestroom even stil te zetten, je maalstroom uit te zetten. Daar is niks zweverigs aan, je gebruikt je eigen lichaam om rust te krijgen.

Ik doe nog regelmatig de bodyscan als ik onrustig ben. Ik doe het net voor het slapen, dan pak ik mijn rust en kan ik beter slapen. dan kan ik mijn hoofd uit zetten.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:58

Joolien schreef:
Ik denk dat er een beetje verkeerd gekeken wordt op mf, want het is juist niet zweverig, het maakt gebruik van normale dingen om je heen en leert even je drukke gedachtegang te stoppen en ergens anders op te focussen zodat je even uit de stressboog stapt en je even rustig wordt. Je leert je gedachtestroom even stil te zetten, je maalstroom uit te zetten. Daar is niks zweverigs aan, je gebruikt je eigen lichaam om rust te krijgen.

Ik doe nog regelmatig de bodyscan als ik onrustig ben. Ik doe het net voor het slapen, dan pak ik mijn rust en kan ik beter slapen. dan kan ik mijn hoofd uit zetten.

Maar als je dat filmpje ziet en de verhalen hoort van mensen hier vind je het dan ook niet zweverig over gebracht worden?

Wat jij zegt ben ik het volkomen mee eens, dat is ook wat ik bedoelde met ik snap wat ze bedoelen.. en ik interpreteer het ook op de manier zoals jij het zegt maar ik snap wel dat mensen het nu als zweverig ervaren terwijl het inderdaad bedoeld is om te ontsnappen aan het gestress van het dagelijks leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:01

Ik had het filmpje nog niet eens gezien, maar toen ik doorskipte en ineens een mandarijn in dr handen zag dacht ik mmm ok, dat is niet hoe ik mindfullness ken :+
Ik denk ook dat het met de interpretatie te maken heeft van diegene die het uitdraagt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:01

Ik ben het helemaal met Joolien eens, zo heb ik het ook ervaren. Ik heb het in de kliniek gehad en vond het heel fijn. En ik ben echt ontzettend nuchter, dus niets zweverigs oid. Moet zeggen dat ik in het begin sceptisch was maar ik merkte al gauw dat het echt effectief is als je je ervoor openstelt.

En ja, ik was er ernstig aan toe. Je moet dit ook niet als therapie zien maar meer als een soort aanvulling.
Ernstige psychische klachten verdwijnen niet dmv mf maar je kunt wel echt grip krijgen op je gedachten die normaal met je aan de haal gaan (wat vaak een grote rol speelt bij psychische klachten) en rust in je lijf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:02

Ik schrijf nu maar vast een stukje dan :P
Je kunt mindfulness op verschillende manieren opvatten. Als een losse oefening zoals jij hierboven omschrijft Joolien, maar je kan er ook je levensstijl van maken en dat is voor mij wel het doel. Als je het als losse oefeningen gebruikt kan je het idd doen om even voor dat moment ontspannen te worden, je focus te verleggen of je gedachtes op een rijtje te zetten. Maar als je alleen af en toe een oefening doet omdat je het op dat moment nodig hebt, heb je er in het dagelijks leven op zich niet zo heel veel aan. Als je consequent oefeningen toepast maar ook bewust je dingen gaat doen die je toch al doet, dan kun je leren om beter in het moment te leven, dingen los te laten, rust te krijgen, te leren denken wat je WILT denken en daarmee ook doen wat je wilt doen. Nu pak ik meditatie er ook even bij, maar dat overlapt elkaar ook wel. Mindfulness is dan wel een onderdeel van meditatie. Verder kun je vooral heel goed leren bewust te worden van jezelf, van je gedachtes en ook van je oordelen. Je kunt daardoor dus leren minder te oordelen. Verder als je mindfull bent en je dus in het moment leeft, zie je de wereld scherper/helderder, je reageert eerder en sneller. Je kunt ook leren meer te genieten, geloof me je kunt echt beter genieten van in het hier en nu zijn. Sommigen mensen zitten echt gevangen in hun eigen gedachtes en zien niet meer de schoonheid van heel veel dingen in het leven en ook met name de kleine dingetjes.

Wat ik zelf merk is dat ik door dat ik meer in het hier en nu kan zijn en me focus op een ding kan zetten ik dus ook hetgeen intensiever mee maak. Ik kan er dieper op in gaan en dat is iets wat ik de laatste tijd erg goed ervaar. Zo heb ik sneller kippenvel als ik een mooi liedje hoor, of laatst werd ik behoorlijk ontroerd door een schilderij, omdat ik er echt middenin zat bij wijze van.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:04

Misschien was de mandarijn er om een lachbui te veroorzaken, zodat je ook ontsnapt aan je dagelijkse gedachten! het is bij mij gelukt.. }>

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:06

Het is trouwens vooral niet de bedoeling om bij mindfulness je gedachtes te onderdrukken of eraan te ontsnappen. Je verlegt je aandacht en je gaat niet helemaal op de gedachtes in. Maar acceptatie is even belangrijk, ze mogen er zijn, dat geeft niet, dat hoort erbij.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:08

wat is het verschil tussen ontsnappen en je aandacht verleggen?(serieuze vraag..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:16

Nanno_123 schreef:
wat is het verschil tussen ontsnappen en je aandacht verleggen?(serieuze vraag..)

Bij ontsnappen probeer je min of meer de emoties niet te voelen en er voor te vluchten, terwijl wanneer je je aandacht verlegt ze er wel mogen zijn, maar je zet het even stil.
Zelf kan ik dat nu zonder mindfulness mijn hoofd even uit zetten, at is heel fijn als je een maler bent.