Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
saskiakefie schreef:belle_boef schreef:Ik was begonnen aan de training. Ben na 2 lessen gestopt. Was mij te zweverig en paste totaal niet bij mij.
Zweverig? Wat vond je er zweverig aan?

Nanno_123 schreef:ik heb even geyoutuberddd..
En sommige dingen gaan mij echt te ver: https://www.youtube.com/watch?v=3C3-302oSfg
Ik snap de gedachten er achter, maar ik zou het dan bijvoorbeeld gewoon zo doen, ik pak wat te eten en zorg dat ik tijdens het eten echt geniet van mijn eten en ik bij het eten blijf en niet met mijn telefoon/laptop zit te k*tten of aan hele andere dingen denken maar echt puur bij mijn eten blijven. Maar hoooooo even hoor ik zie me zelf niet echt naar een mandarijn luisteren![]()
Het eerste filmpje van haar vind ik overigens wel erg goed, voor mij van toepassing. ik ontspan heel moeilijk en als je dan echt bewust gaat nadenken over ieder deel van je lichaam werkt dat wel!
Dus zoals ik eigenlijk bij alles doe: ik interpreteer het gewoon zoals ik denk dat het goed voor mij is
saskiakefie schreef:belle_boef schreef:Staren naar een rozijn, de rozijn strelen, ruiken, in de mond nemen en die bodyscan waarbij ze je aan praten wat je allemaal moet voelen.
Neh, was niks voor mij.
Vreemde mindfulness heb je gehad?
Letitia1991 schreef:Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.

amandananana schreef:Letitia1991 schreef:Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik werk met zeer beschadigde jongeren met persoonlijkheidsproblematieken en angsten, en vanuit onze methodiek doen wij voor het begin van elke therapie een aandachtsoefening, gebaseerd op mindfullness. Vaak is het een korte bodyscan van ongeveer 5 minuten. Wij hebben een keer een app aan gezet waarbij je dus in een korte bodyscan begeleid word door een vrouwenstem, en veel van onze jongeren vonden dit zo ontzettend fijn dat ze die app hebben gedownload en het elke avond gebruiken, ook met gezinsleden samen.

Ik kan me voorstellen als je er zo nieuw in komt, het niet kent én de docent ook niet kent dat je dan afgeschrikt wordt. Joolien schreef:Ik denk dat er een beetje verkeerd gekeken wordt op mf, want het is juist niet zweverig, het maakt gebruik van normale dingen om je heen en leert even je drukke gedachtegang te stoppen en ergens anders op te focussen zodat je even uit de stressboog stapt en je even rustig wordt. Je leert je gedachtestroom even stil te zetten, je maalstroom uit te zetten. Daar is niks zweverigs aan, je gebruikt je eigen lichaam om rust te krijgen.
Ik doe nog regelmatig de bodyscan als ik onrustig ben. Ik doe het net voor het slapen, dan pak ik mijn rust en kan ik beter slapen. dan kan ik mijn hoofd uit zetten.

Nanno_123 schreef:wat is het verschil tussen ontsnappen en je aandacht verleggen?(serieuze vraag..)