oorzuisen/tinnitus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:36

Geloof dat ik me ook lotgenoot kan noemen.
Sinds een week of 6 last van suizen en piep links. of in ieder geval lijkt het voornamelijk links te zitten.

Ik sta er niet mee op, dus nachtrust doet goed. Heb er ook geen slaapprobleem door.
Maar in de loop van de dag komt er opzetten. Lijkt alsof veel omgevingsgeluiden invloed hebben.

's avonds ben ik er wel heel moe van. Nog niet bij mijn huisarts geweest, omdat ik niet voor elk dingetje langs wil gaan, maar geloof dat dit wel serieus is.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:54

Beste miranda. Ben je een keer bloodgestelt aan harde muziek? Stress gehad, oorontsteking, oorsmeer? Alemaal dingen waar je het van kan krijgen. Ik heb het nu pas 2.5 week en ja heb het er heel erg moeilijk mee want mijn lichaam en brein kan het nog niet accepteren. Beter van wel want stress maakt het alleen maar erger. Gelukkig slaap ik tot nu toe ook nog wel goed maar miss. Komt dat omdat mijn partner hard snurkt haha. Hmmm eigenlijk ook niet zo goed voor de oortjes.
Laatst bijgewerkt door katjalove op 21-05-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:07

Laatst een stuk op tv gezien over een therapie die echt schijnt te werken voor veel mensen. Heb er zelf geen last van maar misschien een optie voor sommigen?

Ze leren je daar de piep te accepteren waardoor je deze niet meer schijnt te horen. Zal de link van de uitzending morgen wel eens opzoeken.

LvdO

Re: oorzuisen/tinnitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:31

Is ook, je kunt heel veel leren accepteren. Het kost wat tijd en heeeeel veel moeite, maar veel is te accepteren.

Ik kan er inmiddels prima mee omgaan, alleen als het te druk is met afspraken, deadlines en dergelijke, dan wordt het erger en dan wordt het dankzij de tinnitus in mijn hoofd ook niet stil en rustig.

Na een concert heb ik dik twee dagen continu last, maar verder ben ik er behoorlijk aan gewend. Het scheelt dat ik dieren op mijn slaapkamer heb die zat herrie maken, hoe meer herrie hoe beter ik slaap!

Hoe meer je er zelf mee bezig bent, hoe meer je het hoort/hoe meer het opvalt en hoe moeilijker het is om je ervoor af te sluiten. Probeer het een plaats te geven. Het is er en het zal er altijd blijven/heel erg vaak zijn.

2,5e week is ook nog niet zo lang, dus ik snap dat het gruwelijk lastig voor je is. Ik heb er ook echt wel een paar maanden over gedaan, maar nu hoort het gewoon bij mij. Mijn pb staat altijd open if you need it!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:40

Heb er jaren last van gehad, vooral bij stress. Dan was het alsof er keihard regen op het dak viel, maar dat was dan mijn ruis. Had ook een lichte onderdruk in mijn middenoor en er liep een bloedvat vlak langs mijn trommelvlies (mri scan gehad).

Het is plotseling verdwenen, ik vermoed door suppletie van magnesium of B12 en omdat het over het algemeen beter met me ging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:43

LvdO schreef:
Na een concert heb ik dik twee dagen continu last

Gepiep na een concert is gewoon regelrechte oorbeschadiging - dat lijkt me sowieso niet erg verstandig. Voor niemand, maar zeker niet als je ook al tinnitus hebt. (Het is helaas geen kwaal van het soort "och ik heb het al en erger kan het niet meer worden".)

Citaat:
Probeer het een plaats te geven. Het is er en het zal er altijd blijven/heel erg vaak zijn.

Eerst een diagnose, dat is al lastig genoeg en er zijn zaken zoals TRT, tinnitus retraining therapie die zoden aan de dijk kan zetten.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:50

Vandaar de oordopjes dus :) En ik meende te lezen dat de diagnose er al was, maar dat kan ik dan verkeerd begrepen hebben.

Die therapieën zijn er vaak op gericht dat je het leert accepteren, ten minste, zoals ik er meerdere gehad heb :)

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 01:38

Ik heb dit ook een half jaar gehad. Waarschijnlijk door veelvuldig mp3 keihard luisteren -O- . Toen de piep harder werd heb ik mijn mp3 weggegooid en maar eens leesboeken gepakt. Veel rust gecreëerd voor me oren....dus nergens naar luisteren (tv, radio etc), maar lezen. Na een paar maanden trok het vanzelf weg. Ik had wel geluk dat ik rechten studeerde, en er geen verplichte colleges waren en ik geen bijbaan had. Ik kon dus lekker een paar maanden thuis zitten en mezelf afzonderen. Vervolgens pas voor het tentamen naar buiten en toen was de piep al weg.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:05

@Katjalove: Natuurlijk heb ik in mijn jeugd wel eens een concert bezocht of discotheek. Maar wie niet zou ik bijna zeggen. Ik heb verder nooit een walkman (een voorloper van de MP3..... voor de jonge generatie onder ons :D ) op gehad of zet nooit muziek heel hard in de auto.

Geen last van oorsmeer, ook geen doof gevoel in de oren.

Heb wel een drukke werkomgeving. Veel telefoon, veel collega's met een hoop geroezemoes.

Op dit moment heb ik dus nog geen piep, maar die gaat straks gewoon weer komen.
Misschien toch maar eens een rondje huisarts doen dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:11

katjalove schreef:
Vandaag alleen in de ochtend last gehad. Lekker naar mijn paard geweest, wezen winkelen en totaal geen last. Ik dacht nog zou het echt weg zijn dan? Ik hoorde totaal geen piep. Bij thuiskomst eten koken en merkte en druk op mijn oren. Ben ff gaan liggen na het eten en in slaap gevallen. Bij wakker worden pieeep en hoe. Harder dan normaal. Dus ja ff in paniek. Lkkr gaan douchen maar nog steeds niet minder. Nu lig ik op bed en eindelijk gaat het nu wat met naar de achtergrond. Herkennen jullie dat ook? Toch raar dat het soms uren niet te horen is.

Ik heb er ook aan zitten denken om ze op maat te laten maken maar daar ben ik nu te laat mee. Heb ze over een week nodig. Dus maar ff op zoek gaan naar een paar goede universele doppen al ben ik nog wel bang dat als ik ben geweest dat de piep daarna heel erg aanwezig zal zijn.

Dit doet mij toch denken dat t niet perse tinitus is wat jij hebt, want tinnitus is namelijk meestal heel constant behalve wanneer je bijv moe of ziek bent, dan verhoogd de druk in de holtes en ook de piep.
Ik gebruik zelf gewone universele oordoppen en dat gaat prima, mijn oorsuis is gelukkig nog overstembaar, dus heb ik er met stappen weinig last van. Wanneer ik moe of verkouden ben, of veel stress heb wordt het erger.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:29

Joolien schreef:
katjalove schreef:
Vandaag alleen in de ochtend last gehad. Lekker naar mijn paard geweest, wezen winkelen en totaal geen last. Ik dacht nog zou het echt weg zijn dan? Ik hoorde totaal geen piep. Bij thuiskomst eten koken en merkte en druk op mijn oren. Ben ff gaan liggen na het eten en in slaap gevallen. Bij wakker worden pieeep en hoe. Harder dan normaal. Dus ja ff in paniek. Lkkr gaan douchen maar nog steeds niet minder. Nu lig ik op bed en eindelijk gaat het nu wat met naar de achtergrond. Herkennen jullie dat ook? Toch raar dat het soms uren niet te horen is.

Ik heb er ook aan zitten denken om ze op maat te laten maken maar daar ben ik nu te laat mee. Heb ze over een week nodig. Dus maar ff op zoek gaan naar een paar goede universele doppen al ben ik nog wel bang dat als ik ben geweest dat de piep daarna heel erg aanwezig zal zijn.

Dit doet mij toch denken dat t niet perse tinitus is wat jij hebt, want tinnitus is namelijk meestal heel constant behalve wanneer je bijv moe of ziek bent, dan verhoogd de druk in de holtes en ook de piep.
Ik gebruik zelf gewone universele oordoppen en dat gaat prima, mijn oorsuis is gelukkig nog overstembaar, dus heb ik er met stappen weinig last van. Wanneer ik moe of verkouden ben, of veel stress heb wordt het erger.

Ik weet het ook niet Jolien maar wat ik wel weet is dat ik er soms helemaal para van kan worden. Ik heb gewoon echt nergens meer zin in. Ook heb ik soms een druk op mijn oren staan. Ik ben vandaag naar de manuele therapeut geweest en die heeft mijn nek even gemasseerd en mijn bovenste rugwervels gekraakt. Het is gewoon zo raar dat als ik mijn hoofd in mijn nek leg dat het dan veel harder is en ook als ik mijn hoofd naar rechts draai. Dus ik mijn kaak naar beneden dan is het weg. En ik weet niet of je dit ook kan hebben met oorbeschadiging. Ik lees veel dingen over een beter doorbloeding zoals ginkgo biloba, zink, magnesium etc. Iemand dat al een keer geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:30

Ah dat is dan geen 'klassieke' tinnitus maar dan denk ik ook dat het ergens anders weg komt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:36

Ik ben benieuwd of het minder wordt nu je even goed door een therapeut behandeld bent

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:42

Het is nu gelukkig weer even wat rustiger maar daarvoor behoorlijk last gehad na de behandeling. Ik heb ook geslapen daarna en altijd als ik heb geslapen dan komt die hoge piep opzetten zodra ik wakker word. Net alsof mijn hersenen dan wat te compenseren moet hebben.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:30

Hmm vervelend.. :( maar de kans is wel aanwezig dat het hierna beter wordt. De eerste twee dagen na een behandeling zijn hier ook niet altijd prettig en het resultaat heb ik dan echt pas na een dag of drie, vier.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 17:59

Ik moet de eerste tijd 2x per week komen omdat mijn nek behoorlijk onder de spierspanning staat en mijn schouders ook. Een zenuw in mijn schouder die werkt al niet. Ik heb ook gengko biloba gehaald. Bij de een kan het helpen en bij de ander niet. Maar ik denk als je het niet probeert dan weet je het ook niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:02

Ik had een hele hoge piep na twee weken diclofenac, dat was een maand terug, gelukkig merk ik sinds 2 dagen dat het gepiep minder wordt.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:59

Hallo,

Ik meld me hier ook even. Herkenbaar om jullie verhalen te lezen.
Wou een topic starten maar hij er is al :) Hoe gaat het met jullie inmiddels.

al zon 2,5 jaar last van tinnitus. Wat een hel.
Momenteel ook ooronsteking er bij dus de piep is harder dan normaal. Hoor hem door het praten en tv kijken heen. Erg vervelend. ;(

Veel afleiding zoeken helpt bij mij het beste. Elke ochtend hoop ik dat het ''minder'' is of weg is, maar in tegendeel... soms heb ik het idee dat het allemaal maar erger is geworden. -O-