Uitgebreide MRI scan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FNews

Re: Uitgebreide MRI scan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:40

Een goude tip, even krabben voor je er in gaat en vooral niet denken dat je ergens jeuk hebt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:22

Ik ben ook claustrofobisch maar vond het alles meevallen. Kan ook prima komen dat ik om 7 uur in de ochtend moest en gewoon een uurtje heb liggen pitten in dat ding :')

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 16:05

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Ze gaan mijn hele wervelkolom erop zetten, dus ik zal er helemaal in moeten. De tips voor warme kleding neem ik zeker mee...vooral warme sokken want ik heb altijd koude voeten :-)
Verder zal het dan wel goed komen...hoop ik hihihiih

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:07

Ik ben in slaap gevallen. :') :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:10

Warme kleding.. volgens mij mag je alleen ondergoed en sokken aanhouden :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:12

Als je zorgt dat er geen ijzer in zit mag je t aanhouden jans, ik had een tuniekje en n legging aan geloof ik, was helemaal niet zo koud bij mij :=

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:14

Ik ben een tijd terug gescand in de open Mri. Dit omdat ik behoorlijk ruimtevrees heb. Bij mij is hersen nek en rugscan gedaan, in totaal 1,5 uur lang. Kabaal was ondanks de koptelefoon toch luid.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:02

Ik heb zelf verschillende MRI scans gehad (vrijwillig en nodig) van 15 minuten tot (veel) langer dan een uur, vond er niet zoveel aan. Ben zelf ook Medisch beeldvormer io, dus ook onder andere MRI.

Vind het wel apart dat veel mensen aangeven het koud te vinden (in de ruimte is het overigens ook koud), maar door de magnetische velden en ultrasound golven wordt je lichaam juist iets opgewarmd (van binnen uit). Ik heb 't ook nooit koud gehad als het onderzoek eenmaal bezig was (in het begin wel!).

Ding maakt alleen een enorme herrie wat veel mensen in het begin wel even spannend vinden. En er zijn ook niet heel erg veel mensen die een MRI onderzoek enorm eng vinden hoor (wel spannend, maar paniek zeer zelden), behalve soms bij cerebellum/cerebrum opnamen of anderszins van het hoofd, dan komt het wel eens voor.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:54

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:01

marlies85 schreef:
Al diverse keren ingelegen, maar de laatse keer vond ik niet zo tof met zo'n kooi-ding-geval over mijn hoofd.

Ben niet zo gecharmeerd van die kleine ruimte maar bij mij helpt het om op mijn ademhaling te letten.

Die heb ik ook gehad, met die kooi.
Ik krijg het altijd een beetje koud, joggingbroek en sokken aan is een goed advies.
Ik vind stilliggen moeilijk (ik ben vrij hyper) en ik vind het geluid wel vervelend en hard, ik vergelijk het altijd met heien :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:06

Ik heb ook een mri scan gehad, ik was toen 9/10 (?) maar het was voor mij wel naar dat mijn hand door het infuus volgensmij, heel erg koud werd, en ik hem niet kon bewegen. Dat was een ontzettend vervelend gevoel weet ik nog. Verder is het geluid wel hard, maar daar wen je aan. Het vervelendst is het stilliggen, omdat je voor je gevoel helemaal stijf wordt.

Omdat ik nog zo jong was durfde ik niet na te denken, want ik was bang dat ze op het schermpje konden zien wat ik dacht :') Ik moest om te kijken of ik geen hersentumor had, dat was het (gelukkig!!) niet :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:23

Ik heb er al 2 gehad, een voor mijn rug en 1 voor mijn hart. Bij die laatste kreeg ik constrast ingespoten en kreeg ik geen muziek. Ik moest een uur lang luisteren naar mijn "opdrachten". Moest een uur lang inademen, adem ophouden, uitademen, weer inademen, ... :+ Ik was er moe van :+ ik hou gewoon mijn ogen dicht vanaf er beweging komt in de tafel :)
Normaal krijg je altijd een patiëntenhemdje van het ziekenhuis aan ipv je eigen kleren

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:43

Ik heb nu volgens mij drie keer een mri gehad en elke keer vond ik het iets erger.
De eerste keer was met mijn knie en dat viel nog wel mee. Het ergste was toen dat ik de cd van guus meeuwis in mijn oren had. .. en het stil liggen vond ik vervelend.
De tweede keer was voor mijn nek en dus moest ik ook in zo'n stellage met mijn hoofd. Brrr... Ik krijg het alweer heet en benauwd als ik eraan denk. .. verschrikkelijk! Muziek was beter en ik wist hoelang het ongeveer duurde dus ik heb ondertussen uitgerekend hoeveel liedjes Ikongeveer zou horen voordat ik eruit mocht. De mri man vroeg ook heel lief na elke sessie of het nog ging. Ik heb inderdaad ook mijn ogen dicht gehouden want de ruimte was zo klein!
De laatste keer was voor mijn bekken en toen ze me erdoor schoven dreigde Ik in paniek te raken maar gelukkig kon ik dit keer wel buiten het apparaat kijken. Ik had een hele lieve mevrouw die ook echt de tijd nam. Even bij mijn hoofd bleef staan. Na elke sessie iets tegen me zei en het elke keer zei wanneer de tafel ging bewegen.

Ik heb me elke keer kapot gezweet en het echt niet koud gehad. Ik had een yogabroek en shirt met lange mouwen aan en mocht dat gewoon aanhouden. Ik vond het serieus heel eng. De kleine ruimte, het niet midden bewegen, het geluid, de hitte en de trilling. Pffff... Het is dat je weet dat het voor een goed doel Is dat maakt het wat minder erg.

Heel erg veel succes met je mri.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:05

Ik moest er een keer anderhalf uur in (nek en hoofd). De claustrofobie vond ik niet eens het ergste (ik heb geregeld last van angstaanvallen, zoiets is dan appeltje eitje) maar dat lawaai en vooral niet precies weten wat er gaat gebeuren en hoe het voelt maakte dat ik me wel bloednerveus maakte. Gelukkig waren de mensen die er rond liepen heel vriendelijk en begripvol en het meest geruststellend vond ik die noodknop die je kunt indrukken als het echt niet meer gaat. Uiteindelijk (ondanks die claustrofobieaanval toen ik mijn ogen open deed, "ogen dichthouden, denk om je ademhaling en dansende nijlpaarden in tutu's") viel het eigenlijk wel mee.
Een hobby zal het niet worden, zo leuk was het nou ook weer niet, maar als ik er nog eens een keer in zou moeten zou ik daar niet meer zo benauwd van raken. Maar wel een muziekje meenemen. Iets gezelliger om naar te luisteren dan dat rare geronk en die mishandelde krekel.
O ja, als je buiten staat, bij mijn ziekenhuis toen, klinkt het veel harder. Mijn moeder die mee was ter ondersteuning dacht dat ik door een enorme centrifuge werd gehaald. :')

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 07:56

Nou vanmiddag is het zo ver...ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat. Vind het wel wat spannend en ben toch een beetje nerveus. Maar het zal wel goed komen allemaal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:59

Vast en zeker !

Veel succes :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:08

Heel veel succes!

Als je het zo hoort vraag je je af waarom mensen niet in slaap gebracht (kunnen?) worden voordat ze er in gaan :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:58

pmarena schreef:
Heel veel succes!

Als je het zo hoort vraag je je af waarom mensen niet in slaap gebracht (kunnen?) worden voordat ze er in gaan :=

Omdat ze dan geen instructies kunnen op volgen. En echt, zoveel mensen komen er niet die in paniek raken... Dat is op een hand te tellen.

Veel succes vanmiddag! Het zal je vast mee vallen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:07

Moeten mensen altijd instructies opvolgen dan? Het is toch vaak een kwestie van alleen maar stil liggen?

Hopelijk val je gewoon lekker in slaap TS en is het snel achter de rug :j

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 09:15

Dank jullie wel! Het gaat ook wel weer voorbij :-)
Vanmiddag maar makkelijke kleding aantrekken is wel zo handig

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:16

Ik moest voor de mijne juist muisstil blijven liggen, mocht helemaal niks, alleen ademen -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:17

Iets gemakkelijks aantrekken is wel lekker, gewoon een t-shirtje en een joggingbroek of iets dergelijks, als er maar geen metalen deeltjes aan zitten, anders mag het alsnog uit ;)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:27

pmarena schreef:
Heel veel succes!

Ik had een receptje oxazepam meegekregen om het wat dragelijker te maken.

TS succes vanmiddag!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:29

Ik krijg regelmatig hersenscans. Dan krijg je een helm over je hoofd voordat je de MRI-scan ingaat. Niet fijn maar het went. Als advies wil ik je meegeven dat je vooraf beter kan zeggen dat je er tegenop ziet, dat lucht al op. Persoonlijk neem ik altijd liever van die kleine gele oordopjes mee i.p.v. een hoofdtelefoon van het ziekenhuis zelf. Anders voel ik mezelf helemaal opgesloten. Het nadeel is weer wel dat je geen muziek hoort. Ik sluit mijn ogen altijd en denk aan warme oorden :D Veel succes!!!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:30

Ik heb ook een mri gehad, van mijn hoofd :') toen ik een jaar of 12 was.
Moest toen dus helemaal die buis in, vond het in het begin een beetje nauw, maar dat went echt wel snel. Ik heb het nooit als heel eng ofzo ervaren.
Ik kreeg een koptelefoon op met eerst muziek, en later het nieuws, toen kwamen er juist op het nieuws allemaal nare berichten over oorlog enzo voorbij, toen werdt er gauw even naar een ander kanaal gezoch haha.
Oh en verder kreeg ik ook zo'n noodknopje in mijn hand, maar wel met de mededeling dat als ik daar op drukte er geen verdere foto's meer gemaakt zouden worden, dus of ik dat echt alleen in het aller uiterste geval wilde doen >;)
Hoe dan ook, het valt allemaal zo ontzettend mee, komt helemaal goed TS!

Suc6 vanmiddag TS +:)+