hoe pijnlijk is een wortelkanaalbehandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: hoe pijnlijk is een wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:36

Ik heb 1 wkb gehad en laat het nooit meer doen, compleet getraumatiseerd. In één kanaal bleef de zenuw onverdoofd, wat de arts ook deed. Ik heb in dat kanaal alle ragertjes en behandeling compleet gevoeld. Zelfs toen de zenuw weg gepoetst was bleef het pijn doen onderin. Ik was compleet doorweekt van het zweet na de behandeling.
Volgende keer mogen ze zo'n kies er gewoon uitjassen wat mij betreft :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:38

Dat lijkt me ook k*t.
Mijn eerste wortelkanaalbehandeling was ook niet goed/diep genoeg gedaan, heb ik een volle week gruwelijk last van gehad, op vakantie zelfs. Wist ik veel, dacht dat het wel normaal was om het nog een paar dagen te voelen.

Maar eerlijk is eerlijk; zo'n tand/kies gaat uiteindelijk toch dood, dus als het niet in het zicht is, is het eruit trekken het overwegen wel waard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:59

Nou het was zo ontstoken en aan het bloeden dat ze waren gestopt. Ze hebben er een noodvulling ingezet en gaan het over 2 weken nog een keer proberen. Ik zeg nu maar laat die kies er maar uit halen. De kans dat de ontsteking nog goed weg gaat is klein en anders moet er na een half jaar toch een kroon op en dan nog is je kies dan zo zwak dat die er misschien toch uit zal moeten. Ben nu toch wel heel bang geworden voor de rekening en we zijn nog niks opgeschoten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:11

Als het goed verdoofd is dan hoef je er heel weinig tot niks van te voelen. Napijn heb ik ook helemaal niet gehad, en ik heb tot nu toe 3 wortelkanaalbehandelingen gehad. De pijn die ik voor de behandeling had aan de betreffende kies zou ik niemand willen toewensen. Het was een verademing toen de behandeling klaar was en die pjin eindelijk weg was. Ik kon ook meteen goed eten daarna.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:14

De pijn is ervoor erger dan erna, alles is weer goed dan dus ik had geen last meer van pijn. Enige wat wel even lastig was was eten en drinken met de verdoving maar dat is dan al wel uitgewerkt. :)

Tijdens de behandeling kan het wel soms pijn doen als iets niet goed is verdoofd, een aantal keer stonden de tranen in m'n ogen, dat weet ik nog wel. :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:18

Wat vervelend!
Is het toevallig een laatste kies?? Ik heb die er uit laten halen en er geen kroon voor terug genomen. Scheelt enorm in kosten en heb hem nog geen dag gemist :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:21

Bij mij heeft het toen €325 gekost. (Belg)

Heb het wel enkele keren gevoeld dat ze ermee bezig waren, maar echt pijn? Nee :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:24

Ik heb 2x een wortelkanaalbehandeling gehad en de eerste keer heb ik wel wat napijn gehad, 2de keer nergens last van gehad dus zowaar een keer mazzel ermee.
Het pijnlijkste vind ik nog de verdoving, maar dat is maar eventjes gelukkig. :+

Ik had liever mijn kies er uit laten trekken de 2de keer,
omdat de kosten vrij hoog zijn maar omdat je het wel zou zien wilden ze dat eigenlijk liever niet.

Die van mij gaat zo rond de €800 kosten
(is wel ruim berekend en zitten dacht ik ook een paar gaatjes die nog gevuld moeten worden bij,
dus de wortelkanaalbehandeling zelf is dan iets minder)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:25

moonsparkle schreef:
Nou het was zo ontstoken en aan het bloeden dat ze waren gestopt. Ze hebben er een noodvulling ingezet en gaan het over 2 weken nog een keer proberen. Ik zeg nu maar laat die kies er maar uit halen. De kans dat de ontsteking nog goed weg gaat is klein en anders moet er na een half jaar toch een kroon op en dan nog is je kies dan zo zwak dat die er misschien toch uit zal moeten. Ben nu toch wel heel bang geworden voor de rekening en we zijn nog niks opgeschoten.

Precies, die keuze had ik een paar maanden terug ook bij een kies waar de ontsteking maar terug bleef komen.
Trekken kun je laten doen bij de kaakchirurg in het ziekenhuis, dan krijg je het zowieso vergoed.
En ook bij je tandarts kost trekken maar een schijntje van een kanaalbehandeling, zeker als die ook nog eens herhaald moet worden. Kronen zijn bovendien ook niet eeuwig 'houdbaar'.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:01

Zo, 800 Euro??? Bij mij zijn ze bijna 3 uur bezig geweest en het was 125 Euro. Ik dacht ook dat mijn broek af zou zakken als ik de rekening zou krijgen maar het viel me alles mee. Of is die 800 Euro inclusief een kroon? (dat lijkt mij niet want ze wachten toch altijd minimaal 1 jaar voordat er een kroon op gezet wordt).
Ik ben helaas mijn kies toch nog kwijtgeraakt 2 jaar later.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:56

Scum schreef:
Zo, 800 Euro??? Bij mij zijn ze bijna 3 uur bezig geweest en het was 125 Euro. Ik dacht ook dat mijn broek af zou zakken als ik de rekening zou krijgen maar het viel me alles mee. Of is die 800 Euro inclusief een kroon? (dat lijkt mij niet want ze wachten toch altijd minimaal 1 jaar voordat er een kroon op gezet wordt).
Ik ben helaas mijn kies toch nog kwijtgeraakt 2 jaar later.

Heb je misschien een goede verzekering? 125 is eigenlijk wel weinig. Het gaat om de 16 dus als die getrokken wordt kunnen we er later nog voor kiezen om een brug te laten maken en zouden we voor nu een gat kunnen laten. Hij heeft zn 17 nog. las ook op de website dat ze boven de 150 een behandelplan met begroting geven dus daar ga ik even achter aan bellen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-05-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:56

Geen enkele last gehad bij diverse wortelkanaalbehandelingen. De verdoving was vervelender :+
En als er iemand een pieperd is bij de tandarts, dan ben ik het wel :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:58

hangt van de complexiteit af vermoed ik, mijn laatste kostte 690 euro, dat was alleen de behandeling, de kroon kwam er nog bij..... (lang leve de verzekering).

Ik heb relatief lang napijn gehad de tweede keer, de eerste keer amper.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:01

Ik moet ook een kroon over mijn kies, de wkb behandeling is nu zo'n 2 jaar geleden. Volgens mijn tandarts zou een kroon voor mij 480 euro gaan kosten, maar dat vind ik best wat geld. Wanneer mijn kies het begeeft loop ik aardig voor aap en ben ik nog duurder uit.....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 15:03

Rienn schreef:
Ik moet ook een kroon over mijn kies, de wkb behandeling is nu zo'n 2 jaar geleden. Volgens mijn tandarts zou een kroon voor mij 480 euro gaan kosten, maar dat vind ik best wat geld. Wanneer mijn kies het begeeft loop ik aardig voor aap en ben ik nog duurder uit.....

Ligt wel een beetje aan hoe breed je glimlach is :P soms zie je niet dat je een kies mist tenzij je echt in iemand zijn mond gaat kijken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:04

Ik heb er 5 gehad,waarvan vier voortanden ZONDER verdoving! :oo
Ik raad het niemand aan om het zonder verdoving te laten doen... man man wat een pijn :(:)
Mijn tandarts zei dat verdoven geen zin zou hebben omdat je zenuwen moeilijk zou kunnen verdoven.
Na de vierde heb ik mezelf beloofd dit nooit meer zo te doen,en toen tand vijf begon te vervelen ben ik naar een andere tandarts gegaan en die heeft een wortel kanaalbehandeling met veroving gedaan en echt helemaal geen pijn gehad :)
Twee maanden geleden kreeg ik weer last van mijn voortanden,wat bleek alle vier de wortelpunten van mijn voortanden ontstoken :oo
Was dus gewoon een prutser geweest die tandarts pffff
Heb een week met drains in mijn mond gelopen en een hoop hechtingen. :o

Met verdoving dus geen pijn,wel kan je wat napijn krijgen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:05

als de kies dood is heb je nergens last van. Soms doen ze het in ontstoken kiezen...das rete pijnlijk. Good luck :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:06

Ik heb op mn voortand een wortelkanaalbehandeling gehad omdat de zenuw dood was gegaan en mn tand grijs werd, hij was nog niet ontstoken en had daardoor geen pijn. Het enige wat ik voelde was de verdoving ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:10

moonsparkle schreef:
Rienn schreef:

Ligt wel een beetje aan hoe breed je glimlach is :P soms zie je niet dat je een kies mist tenzij je echt in iemand zijn mond gaat kijken.

Het is de eerste kies en dat zie je wel degelijk. En ja, mijn glimlach is ook best breed. :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:11

Niet pijnlijk.. :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:02

Nee, dat heeft niks met de verzekering te maken. Dat is de rekening die ik rechtstreeks van de tandarts kreeg. En die moest ik daarna nog bij de verzekering terug indienen en volgens mij kreeg ik daarvan 75% vergoed.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:14

Het verschilt per persoon. De ene heeft nergens last van en de andere heeft flinke napijn. Ibuprofen doet vaak wonderen ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:15

Als de zenuw al is afgestorven kan een wortelkanaalbehandeling idd gedaan worden zonder verdoving en echt, je voelt dat niet/nauwelijks.
Maar als het ontstoken is is het gillen en ook als hij nog een piepklein beetje leeft. Dus ik neem liever geen risico :P

Maarehm, 125 euro voor een wortelkanaalbehandeling van 3 uur, dat kan gewoon niet.
Alleen het honorarium van de tandarts is al meer dan dat en dan komt de assistent er nog bij en alle materiaal (en bij wortelkanaalbehandeling gebruik je veel materiaal).
Ik zou me serieus afvragen wat je tandarts heeft gedaan dat het zo goedkoop was.
En er lopen een hoop prutsers rond, ik heb 3 tandartsen versleten voor ik er eindelijk een heb gevonden die het goed doet en eerlijk is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:06

Dat vind ik nogal een beschuldiging. Het was een hele goede tandarts. Hij en zijn assistente zijn 3 uur bezig geweest, want ik was een speciaal geval omdat bij mij verdovingen niet goed aan slaan. En hij heeft een hele goede klus gedaan daar. Helaas is de tand 2 jaar later gebroken waardoor ik hem alsnog ben kwijtgeraakt.
Enneh.. die 125 staat op mijn rekening dus ik verzin het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:30

Ik beschuldig niemand, ik zeg alleen dat 125 euro voor 3 uur werk met 2 man plus materiaal niet kan.
Denk dat je dat zelf ook wel na kunt rekenen.
Ws heb je de rekening gehad nadat de zorgverzekering al een deel heeft vergoed.

Afbreken is overigens een normaal gevolg van wortelkanaalbehandeling, de tand is dood dus wordt steeds zwakker.